Batterij

Grasmachien

Die hard MF'er
18 feb 2004
383
0
Ekeren
De batterij van mijn 125 cc'tje is aan het begin van zijn einde bezig.
Pinkers, claxon, remlicht en N lampje krijgen nog genoeg stroom van de batterij maar er op starten lukt niet meer.
Momenteel is dit voor mij niet echt een probleem, kan starten met een kickstarter en mijn dim en achterlicht krijgen stroom rechtstreeks van de moter.
Maar nu is mijn vraag of dit slecht is voor de motor om met een halfgare batterij rond te rijden, voor de electronica moet ik niet bang zijn want dat is gewoonweg niet aanwezig bij mijn fietsje.
 
Laatst bewerkt:
Maakt niet echt veel uit, voor het blok. Ik denk dat je zonder accu ook gewoon kunt rijden, toch?

Maar voor je verlichting ed is het toch wel fijn als het allemaal werkt?

Het klinkt idd als een accu op zijn eind, alles werkt, maar net niet genoeg voor de starter....
 
Als het een klassieke accu is met dopjes, vloeistofniveau bekijken, moet tussen 2 maatstrepen staan in iedere cel. Iedere eventueel te laag staande cel, dopje open en gedistilleerd/gedemineraliseerd water indruppelen. GEEN kraanwater, bronwater of andere verzinsels, hooguit is in nood/haast-geval VERSE smelt van SCHONE condenssneeuw uit de diepvries veilig maar lastiger dan even naar de doemarkt gaan.

Vooral in een warme zomer wil er nogal eens vocht uit zo'n accu verdwijnen en te lang doormartelen versnelt slijtage.

Gummihandschoenen gebruiken want ook aan de buitenkant is zo'n accu besmet met bijtend zuur, geeft blaren op huid en gaten in textiel.
 
Zonder accu rijden lijkt me niet slim aangezien deze als buffer dient .

Overigens is het wel verstandig om een goede accu te plaatsen er kunnen zich complicaties voordoen in ander elektronica . Goed onderhoud is van essentieel belang voor je motor.

hoe motor zonder accu?
 
Laatst bewerkt:
Zonder accu rijden lijkt me niet slim aangezien deze als buffer dient .

Overigens is het wel verstandig om een goede accu te plaatsen er kunnen zich complicaties voordoen in ander elektronica . Goed onderhoud is van essentieel belang voor je motor.

hoe motor zonder accu?

bat-elim_500.png


30000uF aan condensator aan elkaar knopen en een 1k weerstand er over.
maar een accu zal niet duurder zijn :)
 
Met een half gare accu rond rijden is op zichzelf niet slecht voor de motor, hoogstens voor de dynamo en/of spanningsregelaar. Maar met die laatste twee wil je ook geen risico lopen, neem ik aan.
 
Maakt niet echt veel uit, voor het blok. Ik denk dat je zonder accu ook gewoon kunt rijden, toch?

Maar voor je verlichting ed is het toch wel fijn als het allemaal werkt?

Het klinkt idd als een accu op zijn eind, alles werkt, maar net niet genoeg voor de starter....

Lijkt mij niet slim om zonder accu te rijden, de overspanning van de dynamo moet immers terug en dat doet i ook met een slechte accu.
 
Lijkt mij niet slim om zonder accu te rijden, de overspanning van de dynamo moet immers terug en dat doet i ook met een slechte accu.
:^

Er zijn drie oplossingen:

1. Je koopt een nieuwe accu en kan :]
2. Je vult de accu bij (als het niveau te laag is) en je kan :]
3. Je accu is nog niet helemaal gaar en je hangt hem aan de druppellader en je kan :]
 
Maar zo duur is een niewe accu ook weer niet. Ik zou hem toch even vervangen voordat je straks met een kapotte spanningsregelaar of dynamo zit.
Even doorrijden met een halfgare accu kan niet zoveel kwaad maar uiteindelijk gaan er zaken stuk. Hij zit er niet voor niks.
 
Maar zo duur is een niewe accu ook weer niet. Ik zou hem toch even vervangen voordat je straks met een kapotte spanningsregelaar of dynamo zit.
Even doorrijden met een halfgare accu kan niet zoveel kwaad maar uiteindelijk gaan er zaken stuk. Hij zit er niet voor niks.
Ik zou eerst eens de spanningen opmeten op de accupolen bij draaiende moter en variërend toerental; moeten tussen 13,2 en 14,1 Volt blijven. Een zieke of dode accu kan inderdaad spanningsregelaar en/of dynamo reeds gemold hebben en vervang je dan die accu dan zal de nieuwe het ook niet lang uithouden, vicieuze cirkel.
 
Effe hier op verder gaan.
Vadaag aan het meten gegaan, laadstroom oke en na ongeveer 10 km rijden ruim 12 volt gemeten op de accu.
Maar bij oplichten remlicht (wist niet dat dat ding zo veel stroom afpakte) of het proberen starten op de accu viel het voltage haast volledig weg.
Dus inderdaat batterij overleden, nieuwe geplaats en opnieuw gemeten en deze keer viel het voltage niet weg.
Dus voor 35 euro'tjes probleem opgelost :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan