Battle of the Yamaha's: MT-03 of Fazer 600

hiekikowan

MF'er
2 mei 2016
109
4
Enschede
Goedemorgen,

Bijna is het zo ver (hoop ik dan) en kan ik mijn eigen motor gaan kopen (A2-rijbewijs bijna in de pocket, dus 35kw max). Dat het een Yamaha moet gaan worden is al langer duidelijk, maar kiezen is erg lastig.

Ik heb 2 modellen welke ik interessant vind omdat ze binnen mijn budget (lijken te) passen: De Yamaha MT-03 (eerste generatie) en de FZS 600 Fazer (met 25kw-kit).

Van beide motoren heb ik de voors en tegens al eens op een rijtje gezet, het volgende komt in me op:
MT-03
Voors
  • Nieuwer (veelal minder kilometers/slijtage/onderhoud?)
  • 35kw
  • Naked
  • Veel aanbod
Tegens
  • 1 cilinder (schijnt onrustiger te rijden, nog geen ervaring though)
  • Nieuwer (dus duurder)

FZS-600 Fazer
Voors
  • Ouder (dus goedkoper)
  • 4 cilinders (schijnt rustiger te zijn, lesmotor heeft er ook 4 en da's een fijne fiets)
Tegens
  • Ouder (meer kilometers/slijtage/onderhoud)
  • 25kw max.
  • Moeilijk te vinden met 25kw (weinig aanbod)

De vraagprijs tot welke ik zoek op de diverse sites is 4000 euro, met de hoop dat er nog wat speling in de prijs zit. Ik zou voor een MT-03 ongeveer 3500 euro over hebben, hiervoor vind je met name fietsen tot ong. 2008. Een Fazer moet wat goedkoper zijn gezien het feit dat ik hier wat meer onderhoud aan verwacht, want ze zijn ouder. Op dit moment heb ik er 1 gevonden van 2000 welke 25kw op kenteken heeft.

Ik hoop hier nog wat meer inzichten te krijgen zodat de keuze voor mij makkelijker wordt, wat zouden jullie doen?
 
Laatst bewerkt:
Mag ik mijn ongebreidelde mening geven?
Niet omdat ik een Kawa rijd hoor.Integendeel.
Maar ik sprak laatst een monteur van een motorzaak en toen hadden we het over A2 klasse motorfietsen.
Mijn Z300 is er daar ene van.
De Yamaha MT-03 kwam uiteraard ook ter sprake.
De monteur vertelde mij dat er doorgaans toch veel problemen zijn motortechnisch met die MT-03.
Dat was zijn ervaring en verhalen die hij hoorde uit het best wel kleine wereldje waarin hij werkt.
Nu ga ik hier niet pretenderen dat de Yamaha MT-03 een slechte motor is, maar wellicht kan jij dit advies wel even meenemen in je keuze straks.
Het zou namelijk erg zonde zijn, als je veel geld in een MT-03 gaat steken en er daarna achterkomt dat je regelmatig problemen ondervindt met de 2e hands motor.
Mocht het een splinternieuwe zijn, dan heb ik niks gezegt want dan heb je dik garantie dus zit het wel snor.
Maar met een 2e hands MT-03 is dat vaak anders.
Dan houdt het bij 3 of 6 maanden Bovag garantie wel op.
En in het slimste geval koop jij er particulier ene en heb je na aankoop de ellende van een ander zonder enige vorm van garantie.
Succes met je keuze straks.
Vr Gr E
 
Hm. Daar vind ik online niet zo heel veel over, maar dat zou de keuze inderdaad wat meer richting de Fazer drukken. Thx voor je reply i.i.g. Meer mensen die hier iets over weten?

Het grootste probleem wat ik met de Fazer voorzie is dat ik maar erg weinig keuze heb: op dit moment heb ik er slechts 1 op 25kw gevonden (2000, 63000km en dat voor 2500 euro, heeft wel een kofferset en ander zadel) en omdat dat zo lastig is ligt de prijs ook wat hoger dan een Fazer op vol vermogen...
 
Heb je een A2 rijbewijs of een 25KW rijbewijs?

In het laatste geval zou je even kunnen nakijken of je ook 35 KW mag rijden, kreeg in m'n eigen 25KW periode een NC700 huurfiets mee op 35KW, dat mocht kennelijk.

Houd 1 ding echter wel in de gaten: Er zullen tegen de tijd dat je de motor verkoopt geen rijders met 25KW rijbewijs meer zijn. Tenzij je de motor ontgrenst (kijk kosten na) zul je er dus moeilijk van af komen.
 
Ik heb (bijna) m'n A2-rijbewijs.

Voor de Fazer geldt dat er geen 35kw variant van bestaat. Als er 1 op 35kw staat dan is dat gekomen via een IKS-keuring bij het RDW, maar de kosten daarvan liggen op iets van €800 en dat is natuurlijk te gortig. Wil je als A2-er dus een Fazer rijden, dan zit je vast aan een 25kw-motor uit de 25kw overgangs-periode. Niet dat dat echt een probleem hoeft te zijn, mijn lesmotor heeft ook 25kw maar rijdt tot 145 in ieder geval prima mee...

Daarom verwacht ik dat ik er nadien ook nog wel af kan komen, een Fazer is best wel een gewilde fiets dus voor de A2-er die dan een Fazer zoekt is 25kw de enige betaalbare optie.

Aan de Fazer welke op dit moment aangeboden wordt staat me eigenlijk alleen de wat hoge kilometerstand tegen (i.c.m. prijs, hij heeft 63000 gelopen)...
 
Laatst bewerkt:
Je zou eens een PB kunnen sturen naar N-rijder, hij rijdt volgens mij al enige tijd op een begrensde Fazer 600. Hij kan je er vast meer over vertellen.

Zelf heb ik alleen ervaring met een onbegrensde fazer 600, die overigens heerlijk reed. Kan hem alleen niet voor je vergelijken met de MT-03.

Edit: Hij laat er zelf ook het een en ander over zien op zijn Youtube-kanaal ;) .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb N-rijder een berichtje gestuurd. Zijn Fazer staat volgens mij op 35kw, dat zou dan via zo'n IKS-keuring moeten hebben gelopen, ben wel benieuwd naar zijn ervaringen. Thx voor de tip.
 
Wat een onzin dat het MT-03 blok slecht zou zijn. Als er iets bewezen techniek is, dan is het wel de 660 1-cilinder. Het zit ook in de XT660X en R. De voorloper zit in de XTZ, SZR, een aantal MZ modellen en de Aprilia Pegaso is er meen ik ook op gebaseerd.
Mijn advies: probeer de MT-03 en de Fazer eens. Het zijn echt totaal verschillende fietsen. Ik denk dat je je keuze snel gemaakt hebt als je ze van dichtbij hebt meegemaakt.
 
Goed punt, dan moet ik alleen even kijken of ik in de buurt van die Fazer een MT-03 op 35kw kan vinden om te proberen, ik ga vanmiddag eens even op zoek.
 
In dat geval zou ik me niet blind staren op een FZ die al op 25-kw staat.
M'n eerste motor werd voor mij graties op 25KW gezet, aangezien ik nog geen inruiler had.
Enige nadeel is dan natuurlijk dat niet elke motorzaak jou met een volvermogen fiets laat proefrijden. :/


Dat is dan ook meteen mijn laatste tip: Als je ze beiden op het oog hebt, Zorg er dan ook voor dat je op beiden hebt proefgereden.
Anders gaat het na een half jaartje toch knagen: Zou die MT toch niet lekkerder hebben gereden?
 
Werd hij ook daadwerkelijk 25kw op kenteken of werd er enkel een 25kw-kit gemonteerd? Met 35kw hebben ze helaas ook de mogelijkheden verminderd en de kosten opgeschroefd, een fiets terug laten zetten naar 35kw kost een kapitaal
 
Goed punt, dan moet ik alleen even kijken of ik in de buurt van die Fazer een MT-03 op 35kw kan vinden om te proberen, ik ga vanmiddag eens even op zoek.

Volgens mij is de MT-03 standaard al geschikt voor het A2 rijbewijs ;)


Werd hij ook daadwerkelijk 25kw op kenteken of werd er enkel een 25kw-kit gemonteerd? Met 35kw hebben ze helaas ook de mogelijkheden verminderd en de kosten opgeschroefd, een fiets terug laten zetten naar 35kw kost een kapitaal

Hij is officiëel op 25kw gezet, incl montage, bericht naar RDW etc.
Stond zelfs op m'n kentekenpasje *D

Toen werd begrenzing nog op de carbs gedaan, rekenden ze normaalgesproken 3 á 400 euro voor.
 
Laatst bewerkt:
Niet alle MT-03's zijn geschikt voor A2, je hebt ze met 35 en met 70kw. Ik bedoelde dan ook dat ik in de buurt van Apeldoorn (waar de Fazer staat) een MT-03 opzoek met 35kw, zodat ik niet het hele land door hoef om beide eens te proberen.

En de route waarbij een bericht naar het RDW voldoende was heeft het RDW helaas dicht getimmerd, je moet nu daadwerkelijk naar het RDW in Lelystad om de motor individueel te laten keuren... Dat maakt dat motorzaken het niet meer gratis doen, je kunt vaak wel gratis een uitdraai krijgen maar ik wil het gewoon legaal op kenteken hebben om gezeik met de politie te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Niet alle MT-03's zijn geschikt voor A2, je hebt ze met 35 en met 70kw. Ik bedoelde dan ook dat ik in de buurt van Apeldoorn (waar de Fazer staat) een MT-03 opzoek met 35kw, zodat ik niet het hele land door hoef om beide eens te proberen.

En de route waarbij een bericht naar het RDW voldoende was heeft het RDW helaas dicht getimmerd, je moet nu daadwerkelijk naar het RDW in Lelystad om de motor individueel te laten keuren... Dat maakt dat motorzaken het niet meer gratis doen, je kunt vaak wel gratis een uitdraai krijgen maar ik wil het gewoon legaal op kenteken hebben om gezeik met de politie te voorkomen.

Een MT-03 met 70KW (95pk)?!
DAYUM

Weet niet wat voor meetmethoden die lui erop na houden, maar als je 95pk uit een 660cc éénpitter weet te krijgen is ie wel een beetje opgesoept :+


Edit: Individuele keuring is ook nog nodig bij een fiets met tweede typegoedkeuring?
Dat had mijn eerste motor namelijk wel, als hij een IKS keuring moet krijgen kan ik me wel voorstellen dat het niet gratis zal worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor de Fazer op 25kW gaan. Blok van MT-03 is niets mis mee, maar de snelwegritten en lange ritten an sich zijn beter te doen op een Fazer. Daarnaast koop je een oude voor weinig. Heb zelf een MT-03 gehad en volgens mij wel eens een 25kW Fazer gereden (en ook vol vermogen zo nu en dan).
 
Ik neig zelf nu toch sterker naar de MT-03 en wel om het volgende:
De Fazer welke aangeboden wordt is mijns inziens erg aan de prijs (2450 euro voor motor uit 2000 met 63000km op teller) en de enige welke ik heb kunnen vinden op 25kw. Het aanbod aan Fazers lijkt heel groot, maar met beperkt vermogen op het kenteken dus helaas niet wat de keuze enorm beperkt. Zoals gezegd is terugzetten van een vol vermogen Fazer naar bijv. 35kw financieel niet aantrekkelijk aangezien die kosten vaak al richting 800 euro gaan boven op de aanschafprijs.

MT-03s vindt je vanaf ong. 3250 euro maar de oudsten daarvan zijn sowiezo 5 jaar jonger en over het algemeen genomen hebben ze de helft of minder gelopen... Voor rond de 3500 euro zit je al in de periode 2006-2008 en met kilometerstanden onder de 30000.

Ik ben nog eens even aan het mailen met een dealer dicht bij de Fazer welke een MT-03 heeft staan, misschien toch beiden even proberen.

Moeilijk moeilijk :P Wat een luxeprobleem.

Ik verwacht tevens voorlopig geen lange stukken snelweg te gaan rijden, sinds we op de TomTom kortste route i.c.m. snelwegen vermijden aan hebben staan kom ik op de mooiste plekken waar je anders nooit zou komen. De motor is puur voor de fun er bij.

Rijbewijs vandaag behaald trouwens, dus het wordt nu een heel stuk concreter.
 
Laatst bewerkt:
Hey bdalenoord,

Leuk dat je een berichtje stuurt en je oog op een FZS600 Fazer is gevallen. Zoals je ziet beantwoord ik hem alleen wel in dit topic zodat anderen die voor deze keuze staan het ook kunnen lezen.

De motor die ik nu heb is het model uit 2002-2003. Deze motor is motorisch gelijk aan de voorgaande modellen enkel is er qua styling wat veranderd. Motorisch gezien ben jij dus geïnteresseerd in dezelfde motor als ik bezit. Het model dat ik heb is begrenst met een 35kw kit met een TUV certificaat. Na het inbouwen is hij met een IKS-keuring gekeurd waardoor hij ook officieel 35kw op kenteken staat.Over het rijgedrag moet ik het op een iets andere boeg gooien. Motorrijden draait compleet om beleving en daarin hangt het heel sterk van iemands persoonlijkheid af. Maar de motoren zelf hebben uiteraard ook een grote invloed er op.

Een 1 cilinder(of 2) als de oude MT-03 laat je met veel koppel vooruit schieten op het moment dat je gas geeft. Hij wil daar ontzettend graag mee van zijn plek maar zwakt hoger in de toeren weer een beetje af.
Een 4 cilinder als de FZS600 krijgt juist hoog in de toeren veel koppel. Als hij echt op gang is dan wil hij gaan 'janken en trekken' en dat is het aller leukste aan deze motoren. Het kleine nadeel is dat de Fazer met de begrenzing juist hier dus in gaat houden. Hij is dan wel aan het janken maar trekt minder door. Bij het wegrijden kan hij mij nog steeds die kriebels in de buik geven trouwens. Als je tegen andere sprintjes/snelwegsprintjes gaat houden dan houd mist hij net het vermogen. Maar dat heeft een MT-03 helemaal.

Het hangt er vooral vanaf hoe en waar je de motor voor gaat gebruiken. Wil je lekker gaan rijden met vrienden die 1000cctjes hebben dan kan je heerlijk meekomen. Lekker naar Duitsland gaan om te toeren. Geweldig ding. Woon werk verkeer met regelmatig files. Helemaal top.
Ga je met vrienden rijden die bij het stoplicht zo hard mogelijk wil weg rijden minus snelwegsprintjes. Dan mis je de beleving die je wel bij de MT hebt.

Ik heb ondertussen ook andere motoren gereden, wat 300cctjes e.d. maar de Fazer voelt als veel en VEEL meer motor aan en dat maakt het rijden erop ontzetten prettig. Alles is van een betere kwaliteit dan soort van nodig. Dit geeft je als rijder ook wel vertrouwen. Je hoeft je ook niet druk te maken om onderhoud. Omdat de motor voor 68kw gemaakt is is hij op 25/35 kw een stuk duurzamer. Op alle punten. Minder belasting voor de koppelingschijven, cilinders, kettingen, tandwielen e.d.

Zelf heb ik na anderhalf jaar nog helemaal niet het gevoel dat ik iets mis bij de Fazer 35kw. Ik gebruik hem vooral voor woon werk verkeer en daar is hij echt super voor. Ook ben ik tweemaal naar Duitsland geweest met zijtassen, topkoffer en vriendin achterop. 5 uur lang over de snelweg(met zo nu en dan een pauze). Ik heb er qua vermogen echt helemaal NIKS aan gemist. Mijn devies is dan ook. Vind je een leuke Fazer met 25kw. Je gaat er geen spijt van krijgen als je hem gebruikt voor bovenstaanden.

MVG,
Kevin/ N-rijder

Ik ben benieuwd wat je keuze gaat worden ;).
 
Hey Kevin, thx voor je reply en uitgebreide motivatie. Uiteindelijk heb ik na lang denken toch gekozen voor een MT-03 en wel om de volgende redenen:

  • Ik verwacht weinig snelweg te rijden, juist de B-wegen en landweggetjes trekken mij enorm
  • De MT-03 die ik heb gekocht is veel nieuwer dan welke aangeboden 25kw Fazer en heeft ook veel minder kilometers gedraait.
  • Van de Fazer verwacht ik het zelfde gedrag als van mijn lesmotor (25kw Honda CBF600N, ook een 4-cilinder) en dat was op zich prima, maar na 1 rit op de MT-03 was ik verslaafd :P

Vandaag dan dus toch in de auto gestapt (met een chauffeur, daarmee de terugweg geen probleem) en afgereisd naar Buitenpost (vlak bij Dokkum). 2,5 uur rijden, maar eenmaal daar aangekomen was ik vrijwel gelijk overtuigd de juiste keuze te hebben gemaakt: een prachtige MT-03, precies zoals op de foto's (een paar hele kleine beschadigingen, niets wat met wat polijsten niet op te lossen is). Na een kort gesprekje met de dealer de motor eens gestart en een proefrit gemaakt: wat een verschil met de lesmotor en tevens een heerlijk geluid.

Deal rondgemaakt en de motor was de mijne, klaar om direct meegenomen te worden. Toen dus de rit van 2,5 uur terug naar huis, veelal over 100-wegen en ook de nodige stukken snelweg maar de MT-03 valt me zeker niet tegen...

Genoeg geluld, plaatjes zeggen meer als woorden:

KDhpwuM.jpg

phmhKQR.jpg

1QrCQno.jpg

http://imgur.com/gallery/SP8hy

De motor is van 2010, maar is niet origineel in Nederland geleverd (aan de hand van een onderhoudssticker onder de passagierszit vermoed ik Italië) en in 2014 geimporteerd. Een hele lage kilometerstand, 3 maanden garantie en gewoon een motor die probleemloos heeft gelopen gedurende de terugreis van ruim 200 kilometer: ik ben heel erg blij *O* *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
lijkt verdomd veel op mijn MT-03, maar als het de mijne is geweest, is hij snel van de hand gedaan door vorige eigenaar.
Banden zijn gelijk, uitlaat ook, behalve dat de klemmen verkeerd om zitten en ik mis een kofferrek en kabel van druppellader.
Misschien is de EJK dan ook weg.

Het feit dat de banden gelijk zijn, hij uit Italie komt, lage kmstand heeft en Mivv GP black heeft, doet mij dat vermoeden.
Start het kenteken niet met 32, vergeet dan wat ik zei. :)
 
Ruitje op voorkant, aftermarket uitlaatjes zonder DB-killers (Mag ik even opnieuw zeggen dat undertail uitlaten dá bomb zijn?) en een gelikte kleurstelling.
Als je het mij vraagt heb je een pracht van een motor gekocht *O*
 
DB-killers zitten er wel in, maar mijn mening is verder het zelfde! Zelfs met de killers klapt het al genoeg, wil geen ruzie met de buren...
 
Is mijne geweest, maar er missen wel opties. Ook zijn de dempers niet goed gemonteerd; dempers moeten iets draaien en de klemmen lijken verkeerd om te zitten. Ze zijn er dus wel af geweest. Check ff in rechter 'zijkastje' of de ejk module er nog in zit. Beide zadels er af en dan een berg schroeven. Check video van ejk op mijn youtube kanaal als je me niet snapt. :)

Hij was eerst verkocht aan iemand uit Amsterdam, maar dus binnen 2 maanden weer weg gedaan.
 
Nice! morgen maar even kijken of de EJK er nog in zit. Dempers draai ik nog wel ff iets bij. Weet ik in ieder geval weer wat meer over de historie. Hij stond overigens al weer ruim een maand bij de dealer waar ik hem weg heb.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan