Beïnvloeden emissie

Dit stoot mij toch net ff verkeerd.

Wat ik namelijk op school heb geleerd is dat je eigenlijk een teveel aan lucht bij de brandstof moet voeggen t.o.v. de ideale mengverhouding, omdat de menging van de lucht en de benzine nooit optimaal is, waardoor je dus een onvolledige verbranding zou krijgen.


De zogenaamde lambda sonde zorgt normaalgesproken voor een verhouding van 1:1,21 als in theoretish nodig:in de praktijk het minst belastend voor het milieu.
Dit heeft ook te maken met de "andere stoffen" die ontstaan als je meer of minder lucht gebruikt (o.a. N-Ox verbindingen), welke veel belastender zijn voor het mileu.

Natuurkunde 101

Klopt!,
Daarom zeg ik ook dat het mengsel rijker moet zijn dan de exact stychiometrische verhouding.

Ook dit klopt, helaas lopen de motoren die op de lambda afgeregeld zijn vaak (dus NIET ALTIJD) te arm, en schokken vaak.
 

Nee, ik denk dat je dat verkeerd ziet... niet ONdanks maar DANKZIJ de grotere cylinder inhoud. Hoe denk je dat die grote amerikaanse oliefanten met hun 5 tot 7 LITER motoren zo 'schoon' zijn dat ze door de californische wetgeving komen ?
Ik zie dat toch anders; grote motoren, anders koopt een Amerikaan niet (geen vooroordeel maar een gefundeerd oordeel), en de tengevolge daarvan ontstane grote emissieproblemen opgelost door hoogstaande techniek zoals het b.v uitschakelen van 4 cilinders bij V8'en bij lage snelheden, verbranding met zeer arme mengselverhoudingen, variabele inlaat trajekten, lage litervermogens etc.
Techniek is misschien ook ettelijke jaren vooruit gegaan, en wat betreft motoren gaat die ontwikkeling 10x zo snel dan wat betreft auto's.
Oh ja? Noem eens wat? B.v geen 106 maar 108 Pk. uit een hypersport 600? Yoeppie!
Het zal mij werkelijk worst wezen. Ik zou b.v. wel belangstelling hebben voor een instelbare zitpositie, maar nee, een paar pk. meer, dat telt!!
Probeer eens een auto te verkopen met een vaste stoel.
Krijgen we die red-het-oerwoud-geitenwollensokken-zeehonden-doodknuffelaar shit weer :o (der is al een topic over trouwens).
Dergelijke generalisatie's kan ik verder weinig mee en laat ik voor jou rekening.
 
Als het een factor 15 is betwijfel ik zeer sterk, wél kan ik stellen dat je met 5 man in een auto kan zitten, en maar met z'n tweeeen op de motor, zodat het energieverpruik per vervoerd persoon bij een auto dan beter uitvalt.

Als je niet achter een "perfect" afgestelde motor met een dynojet of een power commander kunt rijden, dan is hij ook niet perfect afgesteld.
Een perfect afgestelde motor heeft de juiste balans tussen toegevoerde brandstof en zuurstof om een zo optimaal mogelijke verbranding te krijgen, alles wat aan die balans gebeurt om hem te veranderen resulteert in minder vermogen, en dus het verder opendraaien van je gashendel om op dezelfde snelheid te kunnen rijden, waardoor er dus méér brandstof verbruikt wordt.
Als kanttekening moet hier wél bijgeschreven worden dat bij een verbrandingsmotor de mengverhouding licht naar de rijkere kant moet staan tov de stichiometrische (ik hoop dat 't goed geschreven is) samenstelling voor een optimale verbranding.
Sorry, "perfekt" staat tussen aanhalingstekens en was sarcastisch bedoeld, sommige van de dynojet fietsen zijn ongelofelijk slecht afgesteld.

Het was zaterdag nogal laat geworden en ik was zondag blijkbaar niet zo duidelijk in m'n tekst :Z
 
tja, wat versta je onder dynojet?
een kitje die je er blind in ramt of dat je motor op de bank is geweest?

Met een testbank kun je een motor perfekt afstellen, kost echter veel tijd (volgas / deellast etc.)

Een goede afstelling is meestal voldoende (zorgvuldig carb./gasklep synchronisatie, elektrode afstand bougie's (ook onderling gelijk, nieuwe bougies staan bijn nooit gelijk), origineel luchtfilter.

Praktijk (meestal): "Ja maar, er moet ook een dynojet in", vervolgens 1 volgas run op een testbank, natuurlijk "dipjes" (wie geeft trouwens volgas bij 3500 rpm. i.p.v. even terug te schakelen), dynojet er in, opmerking monteur "nog een run hoeft echt niet, de setjes zijn zo goed..." en bla...bla.... "oh wat loopt ie nu mooi, wat neemt ie nu goed op".
Het deellast-gebied is n.b. niet eens gemeten!!

Er zijn altijd probleem motoren, dat is echter meer uitzondering dan regel.
 
Praktijk (meestal): "Ja maar, er moet ook een dynojet in", vervolgens 1 volgas run op een testbank, natuurlijk "dipjes" (wie geeft trouwens volgas bij 3500 rpm. i.p.v. even terug te schakelen), dynojet er in, opmerking monteur "nog een run hoeft echt niet, de setjes zijn zo goed..." en bla...bla.... "oh wat loopt ie nu mooi, wat neemt ie nu goed op".
kom jij ff in kutzaken zeg! ;)
 
Mijn mening over vervuileing van een motor tov een auto:

Motor zuipt relatief veel meer (ten opzichte van mee te sleuren gewicht en luchtweerstand). Komt imho door de kleine cilinderinhoud waar veel pk's uit komen...
Daardoor vervuilen ze ook meer dan een groot blok (in landbouwtractoren past men b.v. een 6.7 liter blok toe die aan de Tier 4 norm moet voldoen) waar (even voor het voorbeeld) maar 125 pk uitkomt. Als je dat blok alle pk's laat leveren die hij kan (200 pk is gemakkelijk haalbaar) wordt ie steeds onzuiniger (tov geleverde vermogen) en ook veel vervuilender.
 
Terug
Bovenaan Onderaan