[BE] Alle Vlaamse wegen herstellen kost 379,70 miljoen euro

Neanderthaler

MF veteraan
6 jul 2003
16.043
17
Brugge (West-Vlaanderen)
Privacy settings

Alle Vlaamse wegen herstellen kost 379,70 miljoen euro
De geraamde schade aan alle Vlaamse snel- en gewestwegen bedraagt momenteel liefst 379,70 miljoen euro. Het geplande budget om dit jaar herstellingen uit te voeren, ligt echter meer dan vier keer lager. Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) voorziet amper 90 miljoen euro, zo schrijft Het Laatste Nieuws vandaag.

Nu alle putten, scheuren, slijtage en verzakkingen in één keer herstellen, is volgens Crevits sowieso geen optie. "We kunnen toch onmogelijk alle wegen gaan openbreken? Dan staat het verkeer in gans Vlaanderen stil. Daarom dat we een planning maakten. Die 379,70 miljoen euro aan schade willen we in zeven jaar tijd herstellen. Daarvoor hebben we elk jaar iets meer dan 54 miljoen euro nodig."

Maar elk jaar komt er natuurlijk ook schade bij. "Klopt, ook daar zijn al schattingen van gemaakt. De volgende drie jaar voorzien we 198,74 miljoen euro aan nieuwe schade. Willen we die ook telkens herstellen, dan moet er jaarlijks nog eens 66 miljoen euro bij. In totaal maakt dat 120 miljoen euro per jaar om nieuwe schade te herstellen en de oude achterstand weg te werken. Met ons huidig jaarbudget zitten we daar nog iets onder, we hopen dat dat volgend jaar in orde zal zijn." (belga/ka)




Privacy settings

Staatskas int 335 miljoen euro aan verkeersboetes

De politie heeft in 2008 meer dan 3 miljoen verkeersboetes uitgeschreven. Dat is meer dan ooit tevoren. De opbrengst voor de staatskas is navenant: 335 miljoen euro en dat is ook een record. De cijfers komen van het ministerie van Financiën, die 'Het Nieuws' van vtm kon inkijken.

Grotere pakkans
"Dat is inderdaad een zeer groot bedrag", zegt Werner De Dobbeleer van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). "Dat geeft aan dat de Belg zijn rijgedrag nog altijd onvoldoende heeft aangepast. Het heeft natuurlijk ook te maken met de grotere pakkans, zodat er meer controles gebeuren. Denk maar aan alle onbemande camera's. Maar ook het feit dat bij de voorbije BOB-campagne bijna 180.000 bestuurders zijn gecontroleerd."
In 2007 brachten de boetes 310 miljoen euro op, in 2006 280 miljoen.

Onmiddellijke inningen
Steeds meer boetes worden onmiddellijk geïnd, stelt vtm. Vroeger moest een overtreder nog naar het postkantoor om boetezegels te kopen, maar die regeling werd in maart 2006 afgeschaft. Nu krijgt een overtreder een overschrijving in de bus. De onmiddellijke inningen waren in 2008 goed voor 223 miljoen euro, of 70 procent van de totale inkomsten.

De Belg betaalt zijn boete op tijd. Soms is hij zelfs te correct. De staat moest vorig jaar 2,5 miljoen euro terugstorten aan overtreders die hun boete twee keer hadden betaald. (belga/mvdb)
 
Laatst bewerkt:
Ze gaan er ZEVEN jaar over doen om de wegen te herstellen.
Ik dacht dat de boetes er waren om de verkeersveiligheid te verhogen??? Met de boete inkomsten kunnen ze in 2 jaar de wegen herstellen en nog eens structureel verbeteren...
 
Ze gaan er ZEVEN jaar over doen om de wegen te herstellen.
Ik dacht dat de boetes er waren om de verkeersveiligheid te verhogen??? Met de boete inkomsten kunnen ze in 2 jaar de wegen herstellen en nog eens structureel verbeteren...

Als ze het in 2 jaar proberen, ligt elke 2e kilometer van het wegennet open voor wegenwerken.
Laat ze er aub 7 jaar over doen, dan geraak ik tenminste op men werk.
Ik doe nu al 20 jaar hetzelfde woonwerk traject van 17kilometer enkel.
In die 20 jaar heb ik samengeteld maximum 1 jaar die route kunnen doen zonder wegenwerken op men weg te vinden.
Momenteel zijn er op die 17km Twee werven te vinden. voor de 2e ben ik nu verplicht om 4 maand aan een stuk 8km om te rijden (maakt dus 25km).
De alternatieve routes zijn niet beter, want ze zijn alle 3 op sommige stukken afgesloten vanwege wegenwerken. de ene duurt al meer dan een jaar, de 2e al 6maand (en gaat nog 6mnd duren, en de 3e is net gestart en gaat ook minstens 1 jaar volledig onderbroken zijn ....

Alsof 300 miljoen genoeg zou zijn ...
 
Als ze het in 2 jaar proberen, ligt elke 2e kilometer van het wegennet open voor wegenwerken.
Laat ze er aub 7 jaar over doen, dan geraak ik tenminste op men werk.
Ik doe nu al 20 jaar hetzelfde woonwerk traject van 17kilometer enkel.
In die 20 jaar heb ik samengeteld maximum 1 jaar die route kunnen doen zonder wegenwerken op men weg te vinden.
Momenteel zijn er op die 17km Twee werven te vinden. voor de 2e ben ik nu verplicht om 4 maand aan een stuk 8km om te rijden (maakt dus 25km).
De alternatieve routes zijn niet beter, want ze zijn alle 3 op sommige stukken afgesloten vanwege wegenwerken. de ene duurt al meer dan een jaar, de 2e al 6maand (en gaat nog 6mnd duren, en de 3e is net gestart en gaat ook minstens 1 jaar volledig onderbroken zijn ....

Alsof 300 miljoen genoeg zou zijn ...
2 jaar = 2 jaar enorm hard op je tanden bijten, en slechts gedurende 2 jaar slachtoffers als gevolg van slechte wegen

7 jaar = 7 jaar zacht op je tanden bijten en gedurende 7 jaar slachtoffers als gevolg van slechte wegen...

Maar je hebt wel gelijk dat samenspraak tussen de verschillende overheden véél beter zou mogen (ze kosten genoeg geld, die overheden)
 
Het hele belgische wegennet herstellen voordat bedrag? Weten ze zeker dat het over euro's gaat en niet over belgische franken.. :+
 
Allemaal op een allroad of SM en :] :]

Die heb je in belgie standaard al nodig.

Maar serieus in 100 km belgie kom je zoveel bordjes tegen met waarschuwingen voor volledig kapotte wegen met geulen waar je voorband in past dat het me een wonder lijkt dat ze voor dat bedrag klaar zijn :P.
 
in gat met een doorsnede van 70cm en 10cm diep is echt geen uitzondering hier (E403 : kortrijk-brugge) als je daar door rijdt denk je toch echt dat er een schokbreker oid kpot is gegaan.
 
De Belg betaalt zijn boete op tijd. Soms is hij zelfs te correct. De staat moest vorig jaar 2,5 miljoen euro terugstorten aan overtreders die hun boete twee keer hadden betaald.

:')
 
Die heb je in belgie standaard al nodig.

Maar serieus in 100 km belgie kom je zoveel bordjes tegen met waarschuwingen voor volledig kapotte wegen met geulen waar je voorband in past dat het me een wonder lijkt dat ze voor dat bedrag klaar zijn :P.

Klaar hoeft niet gelijk te zijn aan de nederlandse standaard he :+ :+
 
Nederlandse wegen ..---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- -- Grens: Welkom in Belgie ----HOBBEL....stoot.. gat in de weg..-----hobbel..arghhh..mn schokbrekerrrr...rammellll de rammel... Arggghhh kwil teruggg

rammellderammelll srrrghhhhh gat in de weg...HOBBEL..--- Grens : Welkom in Nederland --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :+
 
Nederlandse wegen ..---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- -- Grens: Welkom in Belgie ----HOBBEL....stoot.. gat in de weg..-----hobbel..arghhh..mn schokbrekerrrr...rammellll de rammel... Arggghhh kwil teruggg

rammellderammelll srrrghhhhh gat in de weg...HOBBEL..--- Grens : Welkom in Nederland --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :+


moet je nagaan wat de schok is als je vanuit frankrijk of duitsland belgie binnenrijd
 
Zitten we hier in nederland nog niet zo slecht he??
Vorig jaar met 10 man van mijn werk wezen rijden in vlaanderen. 4x toermotor, 5x sport/supersport en 1x gammele kawasaki chopper van 1985... Op een aantal wegen was de kawa het snelste omdat de rest niet over/door alle putten kon/durfde........

Sorry hoor, maar van mij mogen ze heel vlaanderen in 1x op de schop nemen...Komen we daar in de zomer van 2010 wel weer lekker rijden... :}
 
Laatst bewerkt:
Kwaliteit van wegen in België :X

Er is in ieder geval een reden om ze zo goed te verlichten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan