[BE] Bandenprofiel en -spanning gecontroleerd door laser

Politie controleert nu ook met radar of banden nog deugen

30 pv's tijdens test
Tijdens de test in Gent werden 2.097 voertuigen gecontroleerd en werden er 30 processen-verbaal opgesteld.
Volgens de wegcode moet de tekening van de groeven van de banden ten minste 1,6mm diep zijn over driekwart van het loopvlak. (belga/mvl)

Privacy settings


@hierboven: volgens mij klopt het ook hoor, en als ik zie hoe ze het meten begrijp ik het helemaal ;)

Leg even uit dan, want ik snap er niks van! :?

Heb wel even op de site gekeken van de producent, daar stond gelukkig nog wat additionele informatie, het werkt namelijk niet boven de 120 km/u, dus geen probleem! :+
 
Het is eigenlijk heel simpel. Ergens staat een apparaatje dat radar golven uitzend. Dit is net als het licht alleen in een freqentie die onze ogen net kunnen waarnemen. Net als licht zal het ook reflecteren van een object.
Naast dat het apparaatje die radar golven uitzend zal het ze ook kunnen waarnemen. Dus elke radargolf die het apparaatje richting de band stuurt zal worden teruggekaatst en waargenomen. Alleen zal de radargolf een langere afstand moeten afleggen naar het rubber dat zich in het profiel van de band bevind dan naar het rubber op de oppervlakte van de band. Het ligt immers een paar mm verder dan de oppervlakte van de band. Dus zal de golf een langere afstand moeten afleggen en dus er langer over doen om terug te kaatsen naar het apparaat die het waarneemt. Door het verschil in tijd kan worden berekend hoe veel verder de golf in het profiel heeft moeten gaan om te reflecteren t.o.v. de golf die terugkaatste van de oppervlakte van de band.
 
Het is eigenlijk heel simpel. Ergens staat een apparaatje dat radar golven uitzend. Dit is net als het licht alleen in een freqentie die onze ogen net kunnen waarnemen. Net als licht zal het ook reflecteren van een object.
Naast dat het apparaatje die radar golven uitzend zal het ze ook kunnen waarnemen. Dus elke radargolf die het apparaatje richting de band stuurt zal worden teruggekaatst en waargenomen. Alleen zal de radargolf een langere afstand moeten afleggen naar het rubber dat zich in het profiel van de band bevind dan naar het rubber op de oppervlakte van de band. Het ligt immers een paar mm verder dan de oppervlakte van de band. Dus zal de golf een langere afstand moeten afleggen en dus er langer over doen om terug te kaatsen naar het apparaat die het waarneemt. Door het verschil in tijd kan worden berekend hoe veel verder de golf in het profiel heeft moeten gaan om te reflecteren t.o.v. de golf die terugkaatste van de oppervlakte van de band.

voor de profieldiepte had ik ook al zoiets gedacht ja. Maar wat mij vooral bezighoudt is de bandenspanning. Hoe kunnen ze die zo meten?
 
voor de profieldiepte had ik ook al zoiets gedacht ja. Maar wat mij vooral bezighoudt is de bandenspanning. Hoe kunnen ze die zo meten?

Ik zou me kunnen voorstellen dat ze het contact oppervlak met de weg kunnen meten en dat vergelijken met de algemene vormgeving van de band. Bijvoorbeeld de diameter en breedte. En dan kunnen ze kijken in een vergelijkingstabel wat de bandenspanning zou moeten zijn met het gegeven contact oppervlak.

Maar hoe bepalen zij nou in hemelsnaam wat de goede marge voor bandenspanning voor jou band zou moeten zijn? Want dan moet je behalve het advies per type band van de fabrikant ook nog de weersomstandigheden en de rijstijl van de chauffeur kennen.
 
Misschien helpt een plaatje?

Schachtmodell_72dpi.jpg


http://www.traffic-observer.be/products.php?id=10

Er staat daar trouwens nergens dat het systeem ook bandenspanning meet? :?
 
Laatst bewerkt:
Het is eigenlijk heel simpel. Ergens staat een apparaatje dat radar golven uitzend. Dit is net als het licht alleen in een freqentie die onze ogen net kunnen waarnemen. Net als licht zal het ook reflecteren van een object.
Naast dat het apparaatje die radar golven uitzend zal het ze ook kunnen waarnemen. Dus elke radargolf die het apparaatje richting de band stuurt zal worden teruggekaatst en waargenomen. Alleen zal de radargolf een langere afstand moeten afleggen naar het rubber dat zich in het profiel van de band bevind dan naar het rubber op de oppervlakte van de band. Het ligt immers een paar mm verder dan de oppervlakte van de band. Dus zal de golf een langere afstand moeten afleggen en dus er langer over doen om terug te kaatsen naar het apparaat die het waarneemt. Door het verschil in tijd kan worden berekend hoe veel verder de golf in het profiel heeft moeten gaan om te reflecteren t.o.v. de golf die terugkaatste van de oppervlakte van de band.


Leuk.... Maar weet je hoe ze radargolven absorberen? O.a. met...rubber.......

Dit is absolute onzin, tenzij je banden een metaallaagje hebben dat je profiel precies volgt.......
 
T ding schijnt zelf te kunnen meten met hoeveen Nm je velgen zijn aangedraait, is t niet het goede aantal Nm's dan kan je een dikke prent thuis verwachten.
 
Het is eigenlijk heel simpel. Ergens staat een apparaatje dat radar golven uitzend. Dit is net als het licht alleen in een freqentie die onze ogen net kunnen waarnemen. Net als licht zal het ook reflecteren van een object.
Naast dat het apparaatje die radar golven uitzend zal het ze ook kunnen waarnemen. Dus elke radargolf die het apparaatje richting de band stuurt zal worden teruggekaatst en waargenomen. Alleen zal de radargolf een langere afstand moeten afleggen naar het rubber dat zich in het profiel van de band bevind dan naar het rubber op de oppervlakte van de band. Het ligt immers een paar mm verder dan de oppervlakte van de band. Dus zal de golf een langere afstand moeten afleggen en dus er langer over doen om terug te kaatsen naar het apparaat die het waarneemt. Door het verschil in tijd kan worden berekend hoe veel verder de golf in het profiel heeft moeten gaan om te reflecteren t.o.v. de golf die terugkaatste van de oppervlakte van de band.

De radar zal ook met grote nauwkeurigheid het verschil tussen 1,00 en 2,00 mm kunnen waarnremen _O- _O- _O- _O- _O-
 
Leuk.... Maar weet je hoe ze radargolven absorberen? O.a. met...rubber.......

Dit is absolute onzin, tenzij je banden een metaallaagje hebben dat je profiel precies volgt.......

Radar golven worden (gedeeltelijk) geabsorbeerd door kleine bolletjes ijzer en kristalijn grafiet, door de bolletjes en grafiet in de verf te doen kan je het oppervlak enigzins onzichtbaar maken voor radar.
Deze truc wisten ze al in WOII.
Alle stealt vliegtuigen zijn met dergelijke verf gespoten en hebben daardoor een kleiner radarprofiel.
 
Het werkt ook niet met radar, maar met een laser. Het ding kan niet alleen profieldiepte, maar zelfs het type band (zomer/winter) detecteren. Kom er maar in Big Brother;
http://www.intertraffic.com/marketplace/mypage/information.asp?mypageid=1979

Tijdens de meting wordt ook meteen gekeken of je: geen bloedarmoede hebt, bent blootgesteld aan gevaarlijke stoffen, of vrouwen die rijden zwanger zijn, of je zojuist naar de wc bent geweest en wat je gisteren hebt gegeten *D
 
Ze controleren ook gelijk je ruitenwisservloeistof en sturen je een brief wanneer je de kleppen moet stellen

Waarschijnlijk kunnen ze alleen aan je band zien of je belg bent of niet ..

Of de band verkeerd om zit of niet :+





Flauw ik weet het, maar het is weekend mensen :Y
 
Laatst bewerkt:
Even een kleine opmerking dan:
een band vervormd toch behoorlijk op het contactpunt, vooral bij hogere snelheden, dus kan de diepte ook verschillen en dat is door iedere advocaat heel snel onderiut te schoffelen.
! april valt wel heel laat dit jaar :+ maarja, tis ne Bels he.
 
Even een kleine opmerking dan:
een band vervormd toch behoorlijk op het contactpunt, vooral bij hogere snelheden, dus kan de diepte ook verschillen en dat is door iedere advocaat heel snel onderiut te schoffelen.
Ten eerste kun je wellicht je apparaat daarvoor corrigeren. Met genoeg gegevens moet het je lukken om een redelijk betrouwbare ijkcurve op te stellen die zulke dingen gewoon meeneemt. Of dat nauwkeurig genoeg is in de rechtbank zal de praktijk moeten uitwijzen.

Maar ik denk dat het niet zo extreem zal gaan. Waarschijnlijk worden zulke apparaten net zo ingezet als die automatische weegbruggen die ze tegenwoordig in snelwegen inbouwen: je kunt niet bekeuren op grond van wat zo'n apparaat zegt, maar je kunt het wel als een heel handig filter gebruiken om de juiste figuren aan de kant te zetten. Profiel exact meten is daarna een kwestie van een simpele profielmeter die vrijwel elke agent kan hanteren.
 
Even een kleine opmerking dan:
een band vervormd toch behoorlijk op het contactpunt, vooral bij hogere snelheden, dus kan de diepte ook verschillen en dat is door iedere advocaat heel snel onderiut te schoffelen.
! april valt wel heel laat dit jaar :+ maarja, tis ne Bels he.

Hij vervormd wel, in de zin dat hij plat wordt gedrukt, misschien dat de band iets uitzet door de warmte, maar aangezien heel de band dan verwarmd wordt zou de profieldiepte niet veranderen. Ik denk dat je redenering niet opgaat. Het zou namelijk betekenen dat je minder profiel zou hebben naarmate je harder gaat en dat terwijl je de profieldiepte dan meer nodig hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan