[BE] Een derde meer ongevallen met motorfietsen

Neanderthaler

MF veteraan
6 jul 2003
16.043
17
Brugge (West-Vlaanderen)
Een derde meer ongevallen met motorfietsen

Privacy settings

Een derde meer ongevallen met motorfietsen
Het aantal ongevallen waarbij motorrijders betrokken zijn, is in de periode 2000-2006 gestegen van 3.199 tot 4.150 (+29,7 procent). Het risico op overlijden daalde in deze periode wel met 10 procent per afgelegde kilometer en met 14,8 procent per ingeschreven motorfiets. Dat antwoordt staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) op een schriftelijke vraag van Kamerlid Josée Lejeune (MR).

Lager overlijdensrisico
Het aantal motorrijders dat binnen 30 dagen na een ongeval overlijdt, steeg in deze periode van 118 tot 130 (+10,2 procent). Het aantal zwaargewonde motorrijders daalde van 872 tot 844 (-3,2 procent), maar het aantal lichtgewonde steeg van 2.424 tot 3.433 (+41,6 procent). Ondanks de daling van het overlijdensrisico blijft dit voor een motorrijder nog steeds 20 keer groter dan voor een automobilist (104 tegen 5,6 doden per miljard afgelegde km).

Obstakels
Bij de 4.150 ongevallen van 2006 was in 24 procent van de gevallen geen ander voertuig betrokken dan de motorfiets zelf. In 150 (3,6 procent) gevallen was er sprake van een obstakel op de rijweg en 315 andere gevallen van een obstakel buiten de rijweg. Bij 1.687 ongevallen (40,7 procent) werd de motorrijder zijdelings aangereden, 709 (17,1 procent) keer achteraan en 516 keer (12,4 procent) vooraan. In 93 gevallen (2,2 procent) reed de motorrijder een voetganger aan. (belga/eb)

In 70% van de motorongevallen was de motorrijder niet in fout, als ik de cijfers een beetje goed interpreteer.

Wat zou dan wel de oorzaak zijn van al deze ongevallen???
 
Laatst bewerkt:
Waaruit maak jij op bij wie de schuld van het ongeval ligt?
:^

Er wordt alleen iets gezegd van de plek waar de motorrijder wordt aangereden, niet over de schuldvraag.

Het enige dat uit deze statistieken is af te leiden is dat in 24% van de gevallen de motorrijder zijn voertuig niet onder controle had. Als hier iets aan gedaan wordt dan zou dat al ruim 1000 ongevallen per jaar schelen!
 
als ik mijn instructeur mag geloven(en dat doe ik ook, aangezien hij mij door m'n examens heeft geloodst :+ ) is het in belgië veel anders rijden, en met anders bedoel ik niet beter. Van hem hoorde ik dingen als bijv. met de koppeling in en al remmend een bocht nemen, rare inhaalmanouvres e.d.

Nu kan dit ook gewoon bij een paar gevallen zo zijn geweest aangezien hij daar maar 2 jaar les gaf

maar hij vond zelf het verschil(qua veilig rijden) tussen nederland en belgie wel groot

maar hier kan ik zelf dus niet over oordelen, het wegdek daar daarintegen wel. Dat is echt brak vergeleken met NL. Mischien dat dat een factor is die ook bepalend is voor ongelukken?
 
Laatst bewerkt:
"In 70% van de motorongevallen was de motorrijder niet in fout, als ik de cijfers een beetje goed interpreteer."

Je spreekt jezelf tegen :+
 
Bij 1.687 ongevallen (40,7 procent) werd de motorrijder zijdelings aangereden, 709 (17,1 procent) keer achteraan en 516 keer (12,4 procent) vooraan

Aangereden is passief dacht ik?
Als ik geen voorrang verleen en ik wordt zijdelings aangereden wie is dan fout?
 
?
Er staat in het artikel toch aangereden?
Dat betekent toch voor mij: "iemand/iets anders heeft de actie ondernomen?"
Nee, dat heeft alleen met de plaats van de impact te maken, niet met de actie die door de betrokkenen is ondernomen
 
Als ik geen voorrang verleen en ik wordt zijdelings aangereden wie is dan fout?
Jij, omdat je geen voorrang verleent
OORZAAK = manoeuvre.




Nee, dat heeft alleen met de plaats van de impact te maken, niet met de actie die door de betrokkenen is ondernomen
Zo had ik het nog niet bekeken, je hebt gelijk.

(nu goed, dan blijft er steeds nog 17% over ACHTERAAN aangereden, en er zijn slechts weinig motoren die achteruit kunnen rijden...)
 
Laatst bewerkt:
Uit de hier gemaakte conclusies, lees ik, dat motorrijders nooit wat fout doen! Geweldig *O* ik word ook motorrijder als ik groot ben!
 
Terug
Bovenaan Onderaan