[BE] gebrekkige kennis belangrijke verkeersregels

Status
Niet open voor verdere reacties.

Neanderthaler

MF veteraan
6 jul 2003
16.043
17
Brugge (West-Vlaanderen)
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1192880/2010/12/08/Ervaren-autobestuurders-kennen-amper-helft-van-belangrijke-verkeersregels.dhtml (Privacy settings)

Ervaren autobestuurders kennen amper helft van belangrijke verkeersregels

Ervaren autobestuurders, die potentiële begeleiders zijn van jonge bestuurders in opleiding, kennen amper de helft van de belangrijke verkeersregels. Dat concludeert mobiliteitsclub VAB vandaag uit de resultaten van een verkeerstest van VAB-Rijschool. De test werd via internet afgenomen bij ruim duizend mensen.

De resultaten zijn volgens VAB ronduit slecht. In de leeftijdsgroep van 26 tot 55 jaar bedroeg de gemiddelde score 54 procent en slaagde slechts 23 procent in de test (een minimumscore van 80 procent is daarvoor vereist). Bij autobestuurders ouder dan 62 jaar die geen theoretisch examen aflegden, bedroeg de gemiddelde score 52 procent, maar slaagde niemand.

Deze vaststelling is volgens VAB alarmerend, aangezien beginnende bestuurders foutieve gewoontes aanleren van hun begeleider, meestal de ouders. "De cijfers maken duidelijk dat ook ervaren autobestuurders baat hebben bij een regelmatige opfrissing van hun verkeerskennis", klinkt het.

Werner De Dobbeleer, woordvoerder van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), laat in een reactie weten dat de VAB-tests eerdere cijfers over de gebrekkige kennis van de verkeersregels bij veel bestuurders bevestigen, en het feit dat vooral de recentste regels het minst goed gekend zijn.

"Een correcte kennis van de wegcode is nochtans een basisvoorwaarde om veilig aan het verkeer te kunnen deelnemen, naast ervaring en een defensieve ingesteldheid. Opfriscursussen voor bestuurders die al geruime tijd een rijbewijs hebben, kunnen daar zeker toe bijdragen. Ook voor wie beginnende bestuurders begeleidt is een gepaste omkadering op zijn plaats", aldus De Dobbeleer. (belga/adv)
 
Ja maar over welke regels gaat het dan? Het is nogal een verschil als iemand niet weet wie voorrang heeft op een gelijkwaardige kruising, of dat hij aan het aantal strepen op het bord kan zien hoeveel meter hij van een spoorwegovergang is verwijderd :z
 
Neuh, maar ik wil ook weleens met stokpaardjes rondrijden. :P












Serieus: Ik denk dat het in Nederland niet veel beter zal zijn. :N

Maar daar wordt het alleen maar erger. Hier worden we opgeleid door iemand die elke regel kent, waardoor je als je de helft vergeet je toch nog de helft weet. In belgie wordt je door een persoon van de oudere generatie 'opgeleid', die zelf maar de helft weet. De generatie hierna vergeet daar de helft van en weet dan nog maar een kwart van de regels, enz.
 
Ja maar over welke regels gaat het dan? Het is nogal een verschil als iemand niet weet wie voorrang heeft op een gelijkwaardige kruising, of dat hij aan het aantal strepen op het bord kan zien hoeveel meter hij van een spoorwegovergang is verwijderd :z
1 streep staat voor 80 meter

:+ _O-
 
In nederland worden we "gepamperd" met stoplichten,vandaar dat de regel : bij gelijkwaardige kruising heeft rechts voorrang,niet meer zo duidelijk is :')
Invoegen,van rijbaan wisselen etc.
Je merkt het regelmatig in het verkeer,dat men niet meer zo goed op de hoogte is van de verkeersregels. :N
En kijken is ook dikwijls niet meer "zien" :z
 
Laatst bewerkt:
In nederland worden we "gepamperd" met stoplichten,vandaar dat de regel : bij gelijkwaardige kruising heeft rechts voorrang,niet meer zo duidelijk is :')
Invoegen,van rijbaan wisselen etc.
Je merkt het regelmatig in het verkeer,dat men niet meer zo goed op de hoogte is van de verkeersregels. :N
En kijken is ook dikwijls niet meer "zien" :z

En kijken is ook weer iets anders dan je hoofd draaien omdat je dat ook deed bij rijles.
 
1 streep staat voor 80 meter

:+ _O-
B| OMG dat is dus die info die je moet ver-ge-ten :P

In nederland worden we "gepamperd" met stoplichten,vandaar dat de regel : bij gelijkwaardige kruising heeft rechts voorrang,niet meer zo duidelijk is :')
Invoegen,van rijbaan wisselen etc.
Je merkt het regelmatig in het verkeer,dat men niet meer zo goed op de hoogte is van de verkeersregels. :N
En kijken is ook dikwijls niet meer "zien" :z
:^ Hoevaak ik niet op een kruising sta te wachten tot degene die van rechts komt, beseft dat hij/zij voorrang heeft... :z

Maarehh.. dit topic ging over Belgie, en de NLers kapen het weer :P
 
tjah, als ze al vragen gaan stellen in de trant van "op hoeveel meter moet de pechdriehoek van je auto staan op een snelweg", "mag je bij felle sneeuwval met voormistlichten rijden", "is de snelheidslimiet in een woonerf 20/25/30 km/u"? .. tjah dan gaan er idd een pak buizen voor hun exaamz ja. Maar of de kennis van dergelijke echt bijdraagt tot verkeersveiligheid betwijfel ik.
Ze weten allemaal wel dat je op een fietspad nie mag parkeren, en dat 160 op de snelweg ook niet mag volgens de wet. En toch vegen er velen hun kloten aan.
De kennis is er wel degelijk, maar de wil om de regels zodanig te volgen dat niemand anders in gevaar wordt gebracht is er niet. Ikke Ikke Ikke ...
 
Ja maar over welke regels gaat het dan? Het is nogal een verschil als iemand niet weet wie voorrang heeft op een gelijkwaardige kruising, of dat hij aan het aantal strepen op het bord kan zien hoeveel meter hij van een spoorwegovergang is verwijderd :z

Maar dit subtiele gebrek aan onderscheid vind je ook bij het theorie examen.

Het is mogelijk te zakken omdat je een aantal zwakke verkeersdeelnemers zou hebben platgereden, maar ook als je ze ten onrechte voorrang zou hebben gegeven! Schandalig, een fietser of voetganger overbodig voor laten gaan, het serieuze (auto)verkeer verkeer werd weer eens opgehouden (ergste overtreding lijkt het wel).
 
... Hoevaak ik niet op een kruising sta te wachten tot degene die van rechts komt, beseft dat hij/zij voorrang heeft...

Tjah ... mischien is diegene die van rechts komt gewoon extra voorzichtig omdat ie niet altijd voorrang krijgt en dus liever ff de kat uit de boom kijkt.
Je kunt toch als je zo'n slaper ziet staan, effe heel kort "doe maar" seinen?
 
Nog wat. Ik erger me er in toenemende mate aan, dat men tegenwoordig nauwelijks 50% van de aminozuren kan opsommen.
 
Dat komt mij nogal beperkt voor, misschien is stoppen voor een rood verkeerslicht en zo ook wel aangenaam?

Nog geen vrijdag ;) ?
Heb jij al verkeersacties gezien om het stoppen voor een rood verkeerslicht "te promoten"? En hoeveel keer ben je sindsdien al gecontroleerd op snelheid?

Het is maar een perceptie hoor, maar het komt bij mij over dat je je alléén aan de snelheid dient te houden, alle andere medeweggebruikers moeten maar "anticiperen"...
 
tjah, als ze al vragen gaan stellen in de trant van "op hoeveel meter moet de pechdriehoek van je auto staan op een snelweg", "mag je bij felle sneeuwval met voormistlichten rijden", "is de snelheidslimiet in een woonerf 20/25/30 km/u"? .. tjah dan gaan er idd een pak buizen voor hun exaamz ja. Maar of de kennis van dergelijke echt bijdraagt tot verkeersveiligheid betwijfel ik.
Ze weten allemaal wel dat je op een fietspad nie mag parkeren, en dat 160 op de snelweg ook niet mag volgens de wet. En toch vegen er velen hun kloten aan.
De kennis is er wel degelijk, maar de wil om de regels zodanig te volgen dat niemand anders in gevaar wordt gebracht is er niet. Ikke Ikke Ikke ...

Stapvoets, dat voor de wet nog goed is tot ongeveer 15km/h :+

En bij sneeuw mag je niet met mistlichten rijden en volgens mij was het op 30 meter dat die driehoek moet, maar ik heb geen blik dus die hoef ik eigenlijk niet te weten :+
 
tjah, als ze al vragen gaan stellen in de trant van "op hoeveel meter moet de pechdriehoek van je auto staan op een snelweg", "mag je bij felle sneeuwval met voormistlichten rijden", "is de snelheidslimiet in een woonerf 20/25/30 km/u"? .. tjah dan gaan er idd een pak buizen voor hun exaamz ja. Maar of de kennis van dergelijke echt bijdraagt tot verkeersveiligheid betwijfel ik
Exact.

Tjah ... mischien is diegene die van rechts komt gewoon extra voorzichtig omdat ie niet altijd voorrang krijgt en dus liever ff de kat uit de boom kijkt.
Je kunt toch als je zo'n slaper ziet staan, effe heel kort "doe maar" seinen?
Ja hoor, liever iets te voorzichtig dan iets te onvoorzichtig. Bij daglicht wuif ik wel, in de avond wacht ik gewoon. Ben er niet zeker van of je met groot licht mag seinen in zo'n geval; denk het haast niet :X
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan