[BE] Helft verongelukte motorrijders zonder specifiek examen

Neanderthaler

MF veteraan
6 jul 2003
16.043
17
Brugge (West-Vlaanderen)
Bijna helft verongelukte motorrijders moest geen specifiek examen afleggen
Privacy settings


Door: redactie
17/06/13 - 10u39 Bron: Belga © photo news.
UPDATE De meeste zware of dodelijke ongevallen met motorrijders worden veroorzaakt doordat de motorrijder de controle over zijn voertuig verliest of doordat hij door een andere weggebruiker over het hoofd gezien werd. (1)Dat blijkt uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) van 200 zware of dodelijke motorfietsongevallen. Opvallend: 44 procent van die verongelukte motorrijders had het rijbewijs B voor 1989 behaald en had daarom geen specifiek examen moeten afleggen om een motorfiets te besturen.(2)
1. De andere weggebruiker heeft blijkbaar een nieuw examen nodig.
2. Dus 56% had WEL het motorspecifiek examen afgelegd en dat heeft blijkbaar niet
geholpen.

De beginnende motorrijders, met een rijbewijs van maximaal één jaar oud, vormen een relatief kleine groep (8 procent van de onderzochte ongevallen), maar het BIVV benadrukt wel dat ze, in vergelijking met de rijdende populatie, sterk oververtegenwoordigd zijn in de zware, met name de dodelijke ongevallen.

Meer dan een op de drie motorrijders in de bestudeerde ongevallen reed te snel en een op de vijf was onder invloed van alcohol (3). Problemen met het wegdek hadden in minder dan een op de tien gevallen een bijdrage aan het ontstaan van het ongeval, en waren dan meestal een bijkomstige oorzaak.
3. Hoogstdringend tijd dat er dan minstens evenveel alcoholcontroles komen als dat er snelheidscontroles zijn?
Van de onderzochte motorongevallen werd 56 procent door de motorrijder "geïnitieerd" en 41 procent door een andere weggebruiker. De "initiator" is daarbij niet noodzakelijk de schuldige voor het veroorzaken van het ongeval, maar wel de persoon die de verkeerssituatie zo heeft doen keren dat er een ongeval ontstond.

Rijbewijs
Zeventien procent van de motorrijders die in België betrokken zijn bij een zwaar of dodelijk ongeval, had geen geldig rijbewijs of een rijbewijs dat ingetrokken of opgeschort was. Daarbij zijn er grote regionale verschillen. Zo gaat het om 46 procent in Brussel, 12 procent in Vlaanderen en 20 procent in Wallonië. Dat blijkt maandag uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) van de gerechtelijke dossiers van 200 zware of dodelijke motorfietsongevallen.
Ook controles op rijbewijzen zullen nu dus minstens vertienduizendvoudigd worden?
Uit het diepteonderzoek van het BIVV blijkt dat vooral onder de bestuurders van sportieve motorfietsen of lichte scootermotoren en bij de jongere bestuurders (tot en met 44 jaar) het aandeel van bestuurders zonder geldig rijbewijs redelijk groot is.

Achttien procent van de motorrijders jonger dan 45 jaar reed zonder in orde te zijn met de boorddocumenten. Dit percentage bedraagt 21,7 procent bij de 35-44-jarigen, 18,5 procent bij de 25-34-jarigen en 15 procent bij de 18-24-jarigen. Bestuurders jonger dan 35 jaar waren bovendien diegenen die het vaakst zonder boorddocumenten reden.
Het niet hebben van de correcte documenten is OORZAAK van ongevallen??
Campagnes
Uit de gewestelijke analyse blijkt dat het aandeel van de motorrijders dat niet in orde was met de boorddocumenten 20,0 procent in Brussel, 9,4 procent in Vlaanderen, 13,6 procent in Wallonië, en 12 procent op nationaal niveau bedraagt.

Het BIVV formuleert op basis van de bevindingen van het onderzoek een aantal aanbevelingen, zoals extra opleiding om ervoor te zorgen dat motorrijders over een voldoende anticiperende rijstijl beschikken (4)en goede controle hebben over hun machine. Daarnaast ijvert het BIVV voor het voortzetten van sensibiliseringscampagnes, controles op snelheid, alcohol en boorddocumenten en het promoten van zichtbaarheidsverhogende kledij.
4. anticiperende rijstijl: het is inderdaad gemakkelijker om die paar duizend motorrijders te dwingen nogmaals het geld uit hun zakken te halen dan de koekblikkers die de ongevallen veroorzaken te dwingen goed te leren kijken alvorens hun manoeuvres uit te voeren (SMIDSY iemand???)
 
Bijna helft verongelukte motorrijders moest geen specifiek examen afleggen1. De andere weggebruiker heeft blijkbaar een nieuw examen nodig.
2. Dus 56% had WEL het motorspecifiek examen afgelegd en dat heeft blijkbaar niet
geholpen.3. Hoogstdringend tijd dat er dan minstens evenveel alcoholcontroles komen als dat er snelheidscontroles zijn?Ook controles op rijbewijzen zullen nu dus minstens vertienduizendvoudigd worden?Het niet hebben van de correcte documenten is OORZAAK van ongevallen??4. anticiperende rijstijl: het is inderdaad gemakkelijker om die paar duizend motorrijders te dwingen nogmaals het geld uit hun zakken te halen dan de koekblikkers die de ongevallen veroorzaken te dwingen goed te leren kijken alvorens hun manoeuvres uit te voeren (SMIDSY iemand???)

weten ze dit ook te linken aan het percentage rijders per leeftijdscategorie?

Als er 100 motoren zijn en er zijn er daarvan bvb maar 10 ouder dan 50 die wel verantwoordelijk zijn voor de helft van de ongevallen dan klinkt dat toch al anders dan dat ze met 90 van de 100 zijn en verantwoordelijk zijn voor de helft van de ongevallen, of zie ik het nou mis :?
 
Het enige wat ik eruit lees is dat de Belg gewoon niet kan rijden.

Niet met de auto en niet met de motor :')
 
weten ze dit ook te linken aan het percentage rijders per leeftijdscategorie?

Als er 100 motoren zijn en er zijn er daarvan bvb maar 10 ouder dan 50 die wel verantwoordelijk zijn voor de helft van de ongevallen dan klinkt dat toch al anders dan dat ze met 90 van de 100 zijn en verantwoordelijk zijn voor de helft van de ongevallen, of zie ik het nou mis :?
je gaat veels te diep ,net een ict-er.....
 
Het % van het hebben van een echt A rijbewijs of een B rijbewijs zegt eigenlijk weinig. Wie na 1971 geboren is moet een A rijbewijs hebben. Wie in 1995 geboren is kan nu voor zijn eerste Atje gaan. Dat gaat dus over motorrijders die geboren zijn in een periode van 25 jaar. Als we die 25 jaar van 1971 gaan aftrekken komen we uit op 1946.

Ik denk dat dit zowat de huidige populatie van motorrijders is. Bestuurders ouder dan 67 zullen maar een klein deel uitmaken van de totale populatie.

Interessanter om weten was het aantal jaren rijervaring (eventueel met km's).

De cijfers met betrekking tot de boorddocumenten kunnen wijzen op het profiel van de verongelukte. Houden zij zich minder vlug aan de regels dan anderen? Zijn zij misschien roekelozer?
 
vertaal eerst eens van belgisch naar Nederlands....

examen MOETEN afleggen???? in goed Nederlands. "hoeven afleggen" })

als je het in het Bels leest wor je knettergek |( (ohnee... was/ben ik al)
 
Volgens mij liggen de cijfers in Nederland zo: bij 99% van de zware ongevallen had de motorrijder een examen afgelegd, 1% reed zonder rijbewijs. Dus examen afleggen vergroot de kans op een ongeval -O-
 
Het enige wat ik eruit lees is dat de Belg gewoon niet kan rijden.

Niet met de auto en niet met de motor :')


:^

Met duizenden overspoelen ze weer onze mooie provincie. En gelijk weer allerlei rare fratsen hier op de weg :')
Met het ; draaien op een doorgaande provinciale weg, bij voorkeur in een onoverzichtelijke bocht, op 1 !!
 
Laatst bewerkt:
Maar dat wisten we al, hoef je geen studie voor gevolgd te hebben...

In België hebben ze er nu blijkbaar een studie van gemaakt en ik mag hopen dat ze tot dezelfde conclusie komen als wij :+

Verder heb ik nix tegen Belgen natuurlijk, zijn net mensen :+

Serieus verder geen problemen met Belgen, prima volkje verder
 
Laatst bewerkt:
In België hebben ze er nu blijkbaar een studie van gemaakt en ik mag hopen dat ze tot dezelfde conclusie komen als wij :+

Verder heb ik nix tegen Belgen natuurlijk, zijn net mensen :+

Serieus verder geen problemen met Belgen, prima volkje verder

Duitsers kunnen doorgaans ook totaal niet rijden, dus het is en blijft een buren kwestie...
Meeste Duitsers hanteren het pijl en boog principe bij bochten, waarbij de boog de bocht is en het trekkoord de lijn is die gereden wordt door die eikels... |(
 
Duitsers kunnen doorgaans ook totaal niet rijden, dus het is en blijft een buren kwestie...
Meeste Duitsers hanteren het pijl en boog principe bij bochten, waarbij de boog de bocht is en het trekkoord de lijn is die gereden wordt door die eikels... |(

Die kom ik gelukkig ook met gele nummerplaten tegen :')

Om maar even te zwijgen van die gele kentekenplaten op de Duitse snelwegen die zonder enige moeite met 80 de linker baan op komen natuurlijk :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan