Neanderthaler
MF veteraan
Bijna helft verongelukte motorrijders moest geen specifiek examen afleggen
2. Dus 56% had WEL het motorspecifiek examen afgelegd en dat heeft blijkbaar niet
geholpen.
1. De andere weggebruiker heeft blijkbaar een nieuw examen nodig.Privacy settings
Door: redactie
17/06/13 - 10u39 Bron: Belga © photo news.
UPDATE De meeste zware of dodelijke ongevallen met motorrijders worden veroorzaakt doordat de motorrijder de controle over zijn voertuig verliest of doordat hij door een andere weggebruiker over het hoofd gezien werd. (1)Dat blijkt uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) van 200 zware of dodelijke motorfietsongevallen. Opvallend: 44 procent van die verongelukte motorrijders had het rijbewijs B voor 1989 behaald en had daarom geen specifiek examen moeten afleggen om een motorfiets te besturen.(2)
2. Dus 56% had WEL het motorspecifiek examen afgelegd en dat heeft blijkbaar niet
geholpen.
3. Hoogstdringend tijd dat er dan minstens evenveel alcoholcontroles komen als dat er snelheidscontroles zijn?De beginnende motorrijders, met een rijbewijs van maximaal één jaar oud, vormen een relatief kleine groep (8 procent van de onderzochte ongevallen), maar het BIVV benadrukt wel dat ze, in vergelijking met de rijdende populatie, sterk oververtegenwoordigd zijn in de zware, met name de dodelijke ongevallen.
Meer dan een op de drie motorrijders in de bestudeerde ongevallen reed te snel en een op de vijf was onder invloed van alcohol (3). Problemen met het wegdek hadden in minder dan een op de tien gevallen een bijdrage aan het ontstaan van het ongeval, en waren dan meestal een bijkomstige oorzaak.
Ook controles op rijbewijzen zullen nu dus minstens vertienduizendvoudigd worden?Van de onderzochte motorongevallen werd 56 procent door de motorrijder "geïnitieerd" en 41 procent door een andere weggebruiker. De "initiator" is daarbij niet noodzakelijk de schuldige voor het veroorzaken van het ongeval, maar wel de persoon die de verkeerssituatie zo heeft doen keren dat er een ongeval ontstond.
Rijbewijs
Zeventien procent van de motorrijders die in België betrokken zijn bij een zwaar of dodelijk ongeval, had geen geldig rijbewijs of een rijbewijs dat ingetrokken of opgeschort was. Daarbij zijn er grote regionale verschillen. Zo gaat het om 46 procent in Brussel, 12 procent in Vlaanderen en 20 procent in Wallonië. Dat blijkt maandag uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) van de gerechtelijke dossiers van 200 zware of dodelijke motorfietsongevallen.
Het niet hebben van de correcte documenten is OORZAAK van ongevallen??Uit het diepteonderzoek van het BIVV blijkt dat vooral onder de bestuurders van sportieve motorfietsen of lichte scootermotoren en bij de jongere bestuurders (tot en met 44 jaar) het aandeel van bestuurders zonder geldig rijbewijs redelijk groot is.
Achttien procent van de motorrijders jonger dan 45 jaar reed zonder in orde te zijn met de boorddocumenten. Dit percentage bedraagt 21,7 procent bij de 35-44-jarigen, 18,5 procent bij de 25-34-jarigen en 15 procent bij de 18-24-jarigen. Bestuurders jonger dan 35 jaar waren bovendien diegenen die het vaakst zonder boorddocumenten reden.
4. anticiperende rijstijl: het is inderdaad gemakkelijker om die paar duizend motorrijders te dwingen nogmaals het geld uit hun zakken te halen dan de koekblikkers die de ongevallen veroorzaken te dwingen goed te leren kijken alvorens hun manoeuvres uit te voeren (SMIDSY iemand???)Campagnes
Uit de gewestelijke analyse blijkt dat het aandeel van de motorrijders dat niet in orde was met de boorddocumenten 20,0 procent in Brussel, 9,4 procent in Vlaanderen, 13,6 procent in Wallonië, en 12 procent op nationaal niveau bedraagt.
Het BIVV formuleert op basis van de bevindingen van het onderzoek een aantal aanbevelingen, zoals extra opleiding om ervoor te zorgen dat motorrijders over een voldoende anticiperende rijstijl beschikken (4)en goede controle hebben over hun machine. Daarnaast ijvert het BIVV voor het voortzetten van sensibiliseringscampagnes, controles op snelheid, alcohol en boorddocumenten en het promoten van zichtbaarheidsverhogende kledij.