[BE] hilarisch: Oorzaken van ongevallen gezocht

Neanderthaler

MF veteraan
6 jul 2003
16.043
17
Brugge (West-Vlaanderen)
NAV onderstaand artikel:

Meer vrachtwagenongevallen op secundaire wegen

Privacy settings
Veertig van de 154 doden die in 2007 vielen bij vrachtwagenongevallen, waren zwakke weggebruikers. Zeventien procent van de dodelijke slachtoffers bij dit soort ongevallen zijn fietsers. Dat blijkt uit de statistische analyse van de ongevallen met vrachtwagens in België die vandaag in Gent werd voorgesteld.

Vrachtwagens blijken uit de analyse minder bij ongevallen betrokken te zijn dan andere voertuigen, maar wanneer er doden vallen, zijn vrachtwagens wel oververtegenwoordigd. Hoewel ze slechts 9 procent van de afgelegde voertuigkilometers innemen, is 12 procent van alle voertuigen die bij een dodelijk ongeval betrokken waren een vrachtwagen. Ze namen in 2007 ook 14,5 procent van het aantal verkeersdoden voor hun rekening.

Stilstaande vrachtwagens
Dodelijke vrachtwagenongevallen gebeuren vooral buiten de autosnelweg: in 2007 was dat het geval voor 105 van in totaal 154 gevallen. Maar dit betekent ook dat nog steeds zowat een derde van de dodelijke vrachtwagenongevallen wél op de snelweg wordt geteld, terwijl het Europese gemiddelde slechts 11 procent bedraagt.

Naast het hoge aantal zwakke weggebruikers bij de dodelijke slachtoffers, is het ook opmerkelijk dat ongeveer 10 procent van de vrachtwagens die bij ongevallen betrokken waren, stilstond op het moment van het ongeval. "Hoewel deze ongevallen vooral buiten de bebouwde kom gebeuren, moeten we bij gemeentebesturen en de gewesten toch meer de aandacht vestigen op speciale parkeerplaatsen voor vrachtwagens", concludeert staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V).

Er is ook goed nieuws: sinds 1991 is het aantal dodelijke slachtoffers bij vrachtwagenongevallen met 40 procent verminderd en het aantal zwaargewonden met 50 procent, hoewel vrachtwagens steeds meer voertuigkilometers genereren.

Verder blijken jonge vrachtwagenchauffeurs geen hoger risico te vormen, wat bij gewone chauffeurs wel het geval is. Vrachtwagenbestuurders blijken ook zelden onder invloed achter het stuur te zitten (2 procent) hoewel ze bij een ongeval hier vaker op gecontroleerd worden.

Om tot concrete beleidsaanbevelingen te komen volstaat zo'n statistische analyse niet, en daarom werd dinsdag het BART-project (Belgian Accident Research Team) voorgesteld. Doel van het project is inzicht te verwerven in de oorzaken van verkeersongevallen. In eerste instantie zal het team met een pilootproject in Oost- en West-Vlaanderen 200 afgesloten gerechtelijke dossiers rond vrachtwagenongevallen tussen 2000 en 2006 analyseren.

"We hopen hierdoor geholpen te worden om één en ander beter te kunnen uitstippelen, of in elk geval correcter geïnformeerd te worden", aldus Schouppe.

Onbemande controles op vrachtwagens
Vanuit de Vlaamse overheid is men nu al bezig met een aantal maatregelen die moeten zorgen voor een hogere veiligheid. "Er is een aanbesteding lopende voor een systeem van onbemande controles op vrachtwagens", verklaarde Frank Vanden Bulcke van het kabinet van Kathleen Van Brempt (sp.a), Vlaams minister van Mobiliteit. De huidige manuele controles zijn immers arbeidsintensief waardoor ze te weinig gebeuren.

De onbemande camera's zullen ook kunnen registreren wanneer een vrachtwagen een inhaalverbod overtreedt. Op een negental locaties zullen er tenslotte via het zogenaamde 'Weigh-in-Motion'-systeem weegbruggen in de rijweg worden ingebouwd, zodat enkel de vrachtwagens die overladen zijn eruit gepikt worden voor controle. (belga/mvdb)
Ikke niet begrijp... het plaatsen van flitspalen en overdadig flitsen door patrouilles wordt door de overheid aan het plebs verkocht door te zeggen dat snelheid de oorzaak is van alle ongevallen, en NU vermelden ze eventjes dat ze de oorzaak van ongevallen gewoonweg niet kennen.

(hint voor de overheid, verdiep je eens in mijn strijd tegen manoeuvres...)
 
Tgaat hier an sich over een analyse van ongevallen met vrachtwagens.
Bij vrachtwagens is snelheid zelden oorzaak van zware ongevallen. Wel: schuivende lading, overbelading, verstrooide chauffeur, slecht geparkeerd, dode hoek, ...

Wat de flitspalen betreft, een tip voor Kathleen: Als de overheid nu eens effectief toegeeft dat de flitspalen enkel dienen om zoveel mogelijk geld van ons af te pakken, dan zal automatisch elke belg zo vriendelijk zijn om het de staat niet te gunnen. Maw hij zal de staat een kloot aftrekken door trager rijden. Ik jij iedereen.
 
Laatst bewerkt:
Tgaat hier an sich over een analyse van ongevallen met vrachtwagens.
Bij vrachtwagens is snelheid zelden oorzaak van zware ongevallen. Wel: schuivende lading, overbelading, verstrooide chauffeur, slecht geparkeerd, dode hoek, ...

Wat de flitspalen betreft, een tip voor Kathleen: Als de overheid nu eens effectief toegeeft dat de flitspalen enkel dienen om zoveel mogelijk geld van ons af te pakken, dan zal automatisch elke belg zo vriendelijk zijn om het de staat niet te gunnen. Maw hij zal de staat een kloot aftrekken door trager rijden. Ik jij iedereen.

Je wilt zeggen dat de Belgische bevolking gelooft dat de flitspalen echt voor de veiligheid zijn? Misschien dat het in Nederland anders is, maar ik weet dat zowat elke flitser alleen voor de staatskas is en ik ga er niet minder hard om rijden :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Djuh wanne eyeopener :p

Ik vermoed dat de conclusie van die commisie gaat zijn dat het asfalt niet deugt :p. Dan zijn jullie (belgen) eindelijk van dat pre oostblok tijdperk gatenkaas asfalt af :p
 
Djuh wanne eyeopener :p

Ik vermoed dat de conclusie van die commisie gaat zijn dat het asfalt niet deugt :p. Dan zijn jullie (belgen) eindelijk van dat pre oostblok tijdperk gatenkaas asfalt af :p

Tja, spoorvorming daar aan toe, maar ik werd helemaal gek van die betonnen snelwegen. Iedere seconde die bonk van plaat tot plaat.. :+
 
NAV onderstaand artikel:

Meer vrachtwagenongevallen op secundaire wegen

Privacy settings niet begrijp... het plaatsen van flitspalen en overdadig flitsen door patrouilles wordt door de overheid aan het plebs verkocht door te zeggen dat snelheid de oorzaak is van alle ongevallen, en NU vermelden ze eventjes dat ze de oorzaak van ongevallen gewoonweg niet kennen.

(hint voor de overheid, verdiep je eens in mijn strijd tegen manoeuvres...)

Als ik de overheid was, zou ik je een spuitje geven. Ook een vorm van verdiepen misschien.

Zal toch niet lang meer duren voor je in een kartonnen doos woont en de hele dag schuimbekkend en stinkend voorbijgangers aanklampt. "PAS OP, ZE WILLEN JE FLITSEN!! FLITSEN, ZEG IK JE!! ZE ZITTEN OVERAL!!! Zie je die sporen die door vliegtuigen worden achtergelaten? DAT ZIJN GEHEIME FLITSPALEN VAN DE OVERHEID!! "

Dit alles natuurlijk onder het uitsproeien van vlokjes speeksel en verkerend in onwetendheid over het feit dat je geen broek aan hebt. De walgende voorbijgangers in kwestie knikken geschrokken en gedwee, hopende dat je snel de volgende aanklampt. Ze nemen zich voor de volgende keer een andere route te nemen.



Zo zie ik dat zo'n beetje voor me. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Als ik de overheid was, zou ik je een spuitje geven. Ook een vorm van verdiepen misschien.

Zal toch niet lang meer duren voor je in een kartonnen doos woont en de hele dag schuimbekkend en stinkend voorbijgangers aanklampt. "PAS OP, ZE WILLEN JE FLITSEN!! FLITSEN, ZEG IK JE!! ZE ZITTEN OVERAL!!! Zie je die sporen die door vliegtuigen worden achtergelaten? DAT ZIJN GEHEIME FLITSPALEN VAN DE OVERHEID!! "

Dit alles natuurlijk onder het uitsproeien van vlokjes speeksel en verkerend in onwetendheid over het feit dat je geen broek aan hebt. De walgende voorbijgangers in kwestie knikken geschrokken en gedwee, hopende dat je snel de volgende aanklampt. Ze nemen zich voor de volgende keer een andere route te nemen.



Zo zie ik dat zo'n beetje voor me. 8-)

Wat heb jij gerookt?
 
Als ik de overheid was, zou ik je een spuitje geven. Ook een vorm van verdiepen misschien.

Zal toch niet lang meer duren voor je in een kartonnen doos woont en de hele dag schuimbekkend en stinkend voorbijgangers aanklampt. "PAS OP, ZE WILLEN JE FLITSEN!! FLITSEN, ZEG IK JE!! ZE ZITTEN OVERAL!!! Zie je die sporen die door vliegtuigen worden achtergelaten? DAT ZIJN GEHEIME FLITSPALEN VAN DE OVERHEID!! "

Dit alles natuurlijk onder het uitsproeien van vlokjes speeksel en verkerend in onwetendheid over het feit dat je geen broek aan hebt. De walgende voorbijgangers in kwestie knikken geschrokken en gedwee, hopende dat je snel de volgende aanklampt. Ze nemen zich voor de volgende keer een andere route te nemen.



Zo zie ik dat zo'n beetje voor me. 8-)
_O- (op het spuitje na dan)
 
Wel verdacht dat met nu pas een team gaat oprichten om de oorzaken te achterhalen. Lijkt mij typisch een vaste afdeling die zich daarmee bezig houdt, om zodoende tot zinvolle aanbevelingen te komen.
Te hard rijden is wel één van de factoren die bij ernstige ongevallen een rol kan spelen, net zoals drinken, roekeloos rijgedrag, etc.. Volgens mij bij iets van 20% van de ongelukken was er sprake van te hoge snelheid. Uiteraard is dat niet een naalddikte te hard, maar echt waarneembaar uit remsporen of getuigenverklaringen. Bij flitsen is juist die naalddikte te hard vaak een bron van ergenis. Maar als overheid kan je niet veel anders. Als je een grens stelt, dan moet je die ook handhaven. Dat nu velen het idee hebben dat het om geld ophalen gaat, heeft de overheid in belangrijke mate aan zichzelf te danken. (Zal in B niet anders zijn dan hier in NL).
Ik ben het er wel mee eens dat de overheid zijn aandacht beter kan verleggen naar echt fout verkeersgedrag dan dat kleine beetje te hard rijden. En durf de rijbevoegdheid wat makkelijker in te nemen. Bestuurders die met geheel andere zaken bezig zijn dan het verkeer, zoals administratie doen, niet handsfree bellen of nog erger volstrekt lak hebben aan alles en iedereen. De meeste mensen zijn op de weg omdat ze ergens naar toe willen. Daar willen ze heelhuids aankomen.
 
NAV onderstaand artikel:

Meer vrachtwagenongevallen op secundaire wegen

Privacy settings niet begrijp... het plaatsen van flitspalen en overdadig flitsen door patrouilles wordt door de overheid aan het plebs verkocht door te zeggen dat snelheid de oorzaak is van alle ongevallen, en NU vermelden ze eventjes dat ze de oorzaak van ongevallen gewoonweg niet kennen.

(hint voor de overheid, verdiep je eens in mijn strijd tegen manoeuvres...)
ik denk dat je het punt mist. er bestaat een probleem, dat maakt men concreet dmv statistieken, dit probleem bestaat inderdaad ondanks de flitscontroles, dit omdat flitspalen het probleem allicht beinvloeden, maar nooit 100%. het reguleren van de max snelheid dmv flitspalen dragen o.a. bij aan de ernst van het ongeluk. daar heeft het gevonden probleem sowieso geen betrekking op.
dat flitspalen bijdragen aan het verminderen van (de ernst van de) ongelukken kan als gegeven worden beschouwd.
dat er ondanks dat nog steeds problemen zijn ook en daarvoor moet meer beleid worden gemaakt, welke vorm van beleid hier het meest effectief is moet dan onderzocht worden.
 
Je wilt zeggen dat de Belgische bevolking gelooft dat de flitspalen echt voor de veiligheid zijn? Misschien dat het in Nederland anders is, maar ik weet dat zowat elke flitser alleen voor de staatskas is en ik ga er niet minder hard om rijden :+

Nee, dat beweer ik niet.
Iedereen weet al dat die 1500 belgische flitsers enkel dienen om de kas te vullen.
Moest de staat nu de boetebedragen integraal in een fonds voor verkeersslachtoffers storten, we zouden er nog enigszins vrede mee kunnen nemen. Maar nee, tis grotendeels in de algemene staatskas .. |(

Wat ik wilde zeggen is dat de flitspalen er zogezegd staan om de veiligheid te bevorderen (doen ze ook, gelukkig maar).
Niemand gelooft dat echter en gaat er dus vanuit dat het dient om de kas te vullen.

Wel als de overheid nu es ipv zich weg te steken achter 'veiligheid' ronduit zegt dat de flitspalen enkel dienen om de staatskas te vullen: "we hebben jullie boetes nodig om een verse 2ehands airbus voor onze minister van defensie te kopen",, dan gaan ALLE belgen van de weeromstuit 10km trager dan toegelaten rijden, puur om de staat een loer te draaien. Ze wordt geen frank cent meer gegund.

Correct me if i'm wrong.
 
Nee, dat beweer ik niet.
Iedereen weet al dat die 1500 belgische flitsers enkel dienen om de kas te vullen.
Moest de staat nu de boetebedragen integraal in een fonds voor verkeersslachtoffers storten, we zouden er nog enigszins vrede mee kunnen nemen. Maar nee, tis grotendeels in de algemene staatskas .. |(

Wat ik wilde zeggen is dat de flitspalen er zogezegd staan om de veiligheid te bevorderen (doen ze ook, gelukkig maar).
Niemand gelooft dat echter en gaat er dus vanuit dat het dient om de kas te vullen.

Wel als de overheid nu es ipv zich weg te steken achter 'veiligheid' ronduit zegt dat de flitspalen enkel dienen om de staatskas te vullen: "we hebben jullie boetes nodig om een verse 2ehands airbus voor onze minister van defensie te kopen",, dan gaan ALLE belgen van de weeromstuit 10km trager dan toegelaten rijden, puur om de staat een loer te draaien. Ze wordt geen frank cent meer gegund.


Correct me if i'm wrong.
denk het niet hoor, het zou wel een schandaal zijn, een beetje italiaanse praktijken ;) liegen tegen het electoraat wordt zelden gewaardeerd en is in dit geval ook totaal niet logisch.
 
Hier in NL geeft de overheid zelf aan dat het bij boetes om geld ophalen gaat. Bij de rijksbegroting werden de boetes verhoogd, om de begroting sluitend te maken. Met dat soort acties zet je het beeld neer dat het niet primair om het verhogen van de verkeersveiligheid gaat maar om budgetaire zaken (lees: belastingheffing). Daarmee verlies je als overheid je geloofwaardigheid.
Snelheidsbeperkingen en het handhaven daarvan dragen uiteraard wel degelijk bij aan de verkeersveiligheid, maar met dit soort gedrag van de overheid, komt dat bij steeds meer mensen niet meer over. Gewoon dom dus van de overheid.
 
Vind de titel van het topic overigens beetje gek: Hilarisch en ongevallen. hm
 
NAV onderstaand artikel:

Meer vrachtwagenongevallen op secundaire wegen

Privacy settings niet begrijp... het plaatsen van flitspalen en overdadig flitsen door patrouilles wordt door de overheid aan het plebs verkocht door te zeggen dat snelheid de oorzaak is van alle ongevallen, en NU vermelden ze eventjes dat ze de oorzaak van ongevallen gewoonweg niet kennen.

(hint voor de overheid, verdiep je eens in mijn strijd tegen manoeuvres...)

Goede zaak dat ze gaan zoeken waar ze verbeteringen kunnen aanbrengen en ongevallen verminderen. :Y

Maar.
In een krantje las ik in verband met bovenstaand onderzoek dat één of andere sufmuts de mogelijkheid wil onderzoeken om vrachtwagens uit te rusten "met een signaal waaraan fietsers en voetgangers herkennen dat de vrachtwagen naar rechts zal afdraaien".

Dat hebben ze al, dat heet KNIP-PER-LICH-TEN!

Ongelooflijk dat die daar nog voor betaald worden ook :')
 
Laatst bewerkt:
...
Bij vrachtwagens is snelheid zelden oorzaak van zware ongevallen. Wel: schuivende lading, overbelading, verstrooide chauffeur, slecht geparkeerd, dode hoek, ...


...

seksboekskes lezen, koffie zetten, eten, kruiswoordraadsels invullen, boterhammekes smeren, wisselen van bestuurder (echt gezien!!!!!), .....
 
...

seksboekskes lezen, koffie zetten, eten, kruiswoordraadsels invullen, boterhammekes smeren, wisselen van bestuurder (echt gezien!!!!!), .....
Of voeten op het dashboard en dan 2m van de voorganger hangen omdat ze te lam zijn de cruisecontrol 1km/u trager te zetten -O-

Gelukkig niet allemaal zo, ik krijg ook heel veel positieve reacties van vrachtwagens, met de motor *O* maar ook met mijn trage deusjevoke (opzij gaan, mij er tussen laten door gas te lossen, wuiven, tuteren, samen duckfuckers fucken, een macdonaldspakket door mijn open dakje droppen :X
 
Laatst bewerkt:
...

seksboekskes lezen, koffie zetten, eten, kruiswoordraadsels invullen, boterhammekes smeren, wisselen van bestuurder (echt gezien!!!!!), .....


beh ... wien damme doar en si ... :j (bweuk)
jet gie nog oltied ne pientje te goed ee matje .

Anyway
Ik was nog beleefd in men opsomming. Een van de 'betere' die ik ooit zag was inderdaad zo'n chauffeurwissel op een drukke snelweg aan 90km/u op het middenvak. :o
 
Goede zaak dat ze gaan zoeken waar ze verbeteringen kunnen aanbrengen en ongevallen verminderen. :Y

Maar.
In een krantje las ik in verband met bovenstaand onderzoek dat één of andere sufmuts de mogelijkheid wil onderzoeken om vrachtwagens uit te rusten "met een signaal waaraan fietsers en voetgangers herkennen dat de vrachtwagen naar rechts zal afdraaien".

Dat hebben ze al, dat heet KNIP-PER-LICH-TEN!

Ongelooflijk dat die daar nog voor betaald worden ook :')
Niet voor het 1 of het ander, het is de vrachtwagenchauffeur die het manoeuvre doet (naar rechts afslaan), HIJ dient ten allen tijde ervoor te zorgen dat hij andere mensen daarbij niet hindert. (dat voetgangers en fietsers ook extra kunnen bijdragen aan hun eigen veiligheid is ook waar)

edit:
Stel dat er een nieuw signaal komt op een vrachtwagen; dan voorspel ik dat vrachtwagenchauffeurs tijdens het rechtsafdraaien er dan gewoon van uitgaan: signaal aan: dus iedereen moet maar stoppen, uitwijken...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan