Neanderthaler
MF veteraan
NAV onderstaand artikel:
Meer vrachtwagenongevallen op secundaire wegen
Privacy settings
(hint voor de overheid, verdiep je eens in mijn strijd tegen manoeuvres...)
Meer vrachtwagenongevallen op secundaire wegen
Privacy settings
Ikke niet begrijp... het plaatsen van flitspalen en overdadig flitsen door patrouilles wordt door de overheid aan het plebs verkocht door te zeggen dat snelheid de oorzaak is van alle ongevallen, en NU vermelden ze eventjes dat ze de oorzaak van ongevallen gewoonweg niet kennen.Veertig van de 154 doden die in 2007 vielen bij vrachtwagenongevallen, waren zwakke weggebruikers. Zeventien procent van de dodelijke slachtoffers bij dit soort ongevallen zijn fietsers. Dat blijkt uit de statistische analyse van de ongevallen met vrachtwagens in België die vandaag in Gent werd voorgesteld.
Vrachtwagens blijken uit de analyse minder bij ongevallen betrokken te zijn dan andere voertuigen, maar wanneer er doden vallen, zijn vrachtwagens wel oververtegenwoordigd. Hoewel ze slechts 9 procent van de afgelegde voertuigkilometers innemen, is 12 procent van alle voertuigen die bij een dodelijk ongeval betrokken waren een vrachtwagen. Ze namen in 2007 ook 14,5 procent van het aantal verkeersdoden voor hun rekening.
Stilstaande vrachtwagens
Dodelijke vrachtwagenongevallen gebeuren vooral buiten de autosnelweg: in 2007 was dat het geval voor 105 van in totaal 154 gevallen. Maar dit betekent ook dat nog steeds zowat een derde van de dodelijke vrachtwagenongevallen wél op de snelweg wordt geteld, terwijl het Europese gemiddelde slechts 11 procent bedraagt.
Naast het hoge aantal zwakke weggebruikers bij de dodelijke slachtoffers, is het ook opmerkelijk dat ongeveer 10 procent van de vrachtwagens die bij ongevallen betrokken waren, stilstond op het moment van het ongeval. "Hoewel deze ongevallen vooral buiten de bebouwde kom gebeuren, moeten we bij gemeentebesturen en de gewesten toch meer de aandacht vestigen op speciale parkeerplaatsen voor vrachtwagens", concludeert staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V).
Er is ook goed nieuws: sinds 1991 is het aantal dodelijke slachtoffers bij vrachtwagenongevallen met 40 procent verminderd en het aantal zwaargewonden met 50 procent, hoewel vrachtwagens steeds meer voertuigkilometers genereren.
Verder blijken jonge vrachtwagenchauffeurs geen hoger risico te vormen, wat bij gewone chauffeurs wel het geval is. Vrachtwagenbestuurders blijken ook zelden onder invloed achter het stuur te zitten (2 procent) hoewel ze bij een ongeval hier vaker op gecontroleerd worden.
Om tot concrete beleidsaanbevelingen te komen volstaat zo'n statistische analyse niet, en daarom werd dinsdag het BART-project (Belgian Accident Research Team) voorgesteld. Doel van het project is inzicht te verwerven in de oorzaken van verkeersongevallen. In eerste instantie zal het team met een pilootproject in Oost- en West-Vlaanderen 200 afgesloten gerechtelijke dossiers rond vrachtwagenongevallen tussen 2000 en 2006 analyseren.
"We hopen hierdoor geholpen te worden om één en ander beter te kunnen uitstippelen, of in elk geval correcter geïnformeerd te worden", aldus Schouppe.
Onbemande controles op vrachtwagens
Vanuit de Vlaamse overheid is men nu al bezig met een aantal maatregelen die moeten zorgen voor een hogere veiligheid. "Er is een aanbesteding lopende voor een systeem van onbemande controles op vrachtwagens", verklaarde Frank Vanden Bulcke van het kabinet van Kathleen Van Brempt (sp.a), Vlaams minister van Mobiliteit. De huidige manuele controles zijn immers arbeidsintensief waardoor ze te weinig gebeuren.
De onbemande camera's zullen ook kunnen registreren wanneer een vrachtwagen een inhaalverbod overtreedt. Op een negental locaties zullen er tenslotte via het zogenaamde 'Weigh-in-Motion'-systeem weegbruggen in de rijweg worden ingebouwd, zodat enkel de vrachtwagens die overladen zijn eruit gepikt worden voor controle. (belga/mvdb)
(hint voor de overheid, verdiep je eens in mijn strijd tegen manoeuvres...)