[BE] Motor te licht voor rijbewijs! Alles geschrapt!

Verkoop de GS500, dat wou je immers toch doen. Koop een zo goedkoop mogelijk brik (Héé, misschien hou je dan zelfs geld aan de GS5 over.) en ga daarop oefenen voor je examens, haal deze, doe het brik de deur uit en koop een motor die je wou hebben.

Dat is denk ik de goedkoopste manier om aan een geschikte motor te komen zonder geld bij te leggen dat je had gespaard voor een 'echte' motor, en toch in een geschikte categorie examen te kunnen doen.

Punt is wel dat het bovenstaande brik in een redelijke technische staat moet zijn. Noodstop en degelijke ongein lijkt me lastig zonder werkende remmen. :+

De GS opvoeren lijkt me niet realistisch. Daarvoor moet je sowieso investeren, en vervolgens moet je dat vermogen op kenteken krijgen. Een ander uitlaatje kan je bijvoorbeeld misschien wel op die 35Kw helpen, maar als het niet op de officiële papieren staat denk ik niet dat het CBR* daar wat mee kan.

*Of hoe dat daar in het zuiden dan ook mag heten.
 
Over krom gesproken.....Weet je hoeveel moeite sommigen hiervoor moeten doen nowadays????
Niet beledigend naar je pa hoor, maar wat denk je dat er gebeurd als ie met zijn "A rijbewijs" op een echte motor stapt van 100 pk?????

Hoeft ie waarschijnlijk de dag erna niet te werken............

Inderdaad, daarom hoeft hij mij ook niet te vragen of hij straks eens op mijn motor mag rijden, dan mag hij achterop en zet ik hem af bij de rijschool.
 
~
Het is lullig, maar ze moeten natuurlijk ergens een grens trekken...

Overigens is de 35kw regel niet zomaar een rare Belgische regel, maar in Nederland is dat net zo. Wil je examen doen voor zwaar rijbewijs dan moet de motor >35kw zijn. Doe je examen voor licht, dan moet de motor <35kw zijn.

quote]

ZOals jij het schrijft is het logisch, maar als ik de TS-er goed heb begrepen is in B licht tot 25 KW en zwaar vanaf 35KW dus wat als je een motor hebt met een vermogen van 26kw tot en met 34 kw?
 
Over krom gesproken.....Weet je hoeveel moeite sommigen hiervoor moeten doen nowadays????
Niet beledigend naar je pa hoor, maar wat denk je dat er gebeurd als ie met zijn "A rijbewijs" op een echte motor stapt van 100 pk?????

Hoeft ie waarschijnlijk de dag erna niet te werken............

Das relatief,

Ik heb ook zo'n belgisch rijbewijs van 1984 waarmee ik zomaar op de motor mocht zonder rijles of examen. (Trouwens das allemaal bullshit: rijden leer je op de weg na verloop van ettelijke tienduizenden kilometer in alle mogelijke situaties en omstandigheden. Niet vanuit een boekje examenvragen of op een pleintje. )

Heb ik ook zo gedaan: motor gekocht en hups erop, beetje gezondverstand gewijs oefenen op groot prive terrein. Met de verkeerskennis zat het wel snor vanwege al een half miljoen autokilometers.
Ondertussen na 10 jaar motorrijden (alle dagen woonwerk + toeren) hoor ik nog steeds bij diegenen die nog niet zijn gevallen ...

Als zijn pa een beetje snugger is -hij is tenslotte geen scooterjoch annex testosteronbom meer- en hij stapt op een 100pk fiets, dan gebeurt er niets anders dan dat pa zich ferm amuseert (en mischien ook in zen broek schijt )
 
Laatst bewerkt:
vroeger hoefde je niet eens op een motor examen te doen in Belgie, mijn ouders hebben tot 1986 in Belgie gewoond, daar rijbewijs ook gehaald voor koekblik.
Als je geslaagd was voor B stempelen ze A en E gelijk ook voor je af, cadeau van de staat.
Toen ze in 1986 naar Nederland kwamen en hun rijbewijs om ruilde voor een Nederlands ging de stempel mooi naast A, B & E.
Mijn pa heeft nog nooit een motor aangeraakt en mijn moeder denkt dat ik scooter ga rijden binnenkort :-S

Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom bij ons vroeger iedereen maakte dat ie uit de voeten kwam zodra er een belg ons (grens)stadje binnen kwam gereden _O-

Dat heb ik niet meer meegemaakt maar mijn pa vertelde dat een keer, dus het is wel goed dat die regels zijn aangescherpt.

Wel vind ik dat je nog steeds een 125cc rijbewijs bij je rijbewijs B cadeau zou moeten krijgen.
 
oej ja zal het even vertalen naar het "hollands" :)

Je zou natuurlijk ook hoofdletters & interpuncties kunnen toepassen. Misschien is schrijftaal in plaats van spreektaal ook wel fijner om te lezen.

Verder is het erg gaar, gelukkig krijg je wel de herkansing gratis.
Sterkte ermee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan