[BE] Motorrijder komt om na ontvluchten politie

Neanderthaler

MF veteraan
6 jul 2003
16.043
17
Brugge (West-Vlaanderen)
In het andere, nu gesloten topic, waren we nog grapjes aan het maken over ontkomen en omkomen, hierbij dus de andere kant.

Motorrijder komt om in Balen na ontvluchten politiecontrole
Privacy settings

Bewerkt door: Lien Buyck
23/06/13 - 17u07 Bron: Belga Archiefbeeld. © belga.

In Balen in de Antwerpse Kempen is tijdens de nacht van vrijdag op zaterdag een 34-jarige motorrijder om het leven gekomen nadat hij een politiecontrole ontvluchtte. De man kwam tijdens zijn vlucht aan hoge snelheid in aanrijding met een wagen die uit een zijstraat kwam gereden. Dat meldt de lokale politie van de zone Balen-Dessel-Mol.

Omstreeks middernacht wilde een politiepatrouille van de zone Kempenland in het Limburgse Leopoldsburg een motorrijder controleren, omdat de nummerplaat waarmee hij rondreed als gestolen geseind stond. De motorrijder negeerde echter de aanwijzingen van de politie en sloeg aan hoge snelheid op de vlucht. De motor bleek achteraf niet ingeschreven en niet verzekerd te zijn.

In de Steegstraat in het naburige Balen kwam een auto uit een zijstraat gereden, net toen de motorrijder langsreed. De 25-jarige bestuurster van de wagen kon een aanrijding niet meer vermijden.

Zelf raakte ze slechts lichtgewond, maar de motorrijder werd door de klap weggekatapulteerd en kwam zwaar ten val. Hij overleed ter plaatse. De politiepatrouille zag het ongeval slechts vanop grote afstand gebeuren en was er dus niet rechtstreeks bij betrokken.

De vraag is uiteraard, had die dame voorrang verleend (en dus gewacht met haar manoeuvre), was de motorrijder dan ook omgekomen?
 
In het andere, nu gesloten topic, waren we nog grapjes aan het maken over ontkomen en omkomen, hierbij dus de andere kant.

Motorrijder komt om in Balen na ontvluchten politiecontroleDe vraag is uiteraard, had die dame voorrang verleend (en dus gewacht met haar manoeuvre), was de motorrijder dan ook omgekomen?

Was dit ook gebeurd als de motorrijder niet het hazenpad had gekozen en gewoon gestopt was? :)

Was dit ook gebeurd als de motorrijder gewoon de toegestane snelheid had gereden? :)
 
Laatst bewerkt:
In het andere, nu gesloten topic, waren we nog grapjes aan het maken over ontkomen en omkomen, hierbij dus de andere kant.

Motorrijder komt om in Balen na ontvluchten politiecontroleDe vraag is uiteraard, had die dame voorrang verleend (en dus gewacht met haar manoeuvre), was de motorrijder dan ook omgekomen?

Persoonlijk denk ik: als jij er met grote snelheid vandoor gaat is dat altijd een risico. Of deze persoon ook was omgekomen is niet te zeggen. Dat wordt dan een 'wat nou als' spelletje. Daar kan je oneindig mee door blijven gaan. Het is triest wat er is gebeurd. Vooral voor de nabestaanden van de overledene en de bestuurster van de auto. -O-
 
De vraag is uiteraard, had die dame voorrang verleend (en dus gewacht met haar manoeuvre), was de motorrijder dan ook omgekomen?

Zo kan je een stukje terug gaan, had de motorrijder het stopteken niet genegeerd en niet op de vlucht geslagen......

Als je veel te hard rijdt, dan loop je het risico dat mensen je over het hoofd zien, die verwachten niet dat je zo hard rijdt.

Ik vind niet dat je dat moet neerleggen bij de mensen die dan geen voorrang verlenen.
 
Zo kan je een stukje terug gaan, had de motorrijder het stopteken niet genegeerd en niet op de vlucht geslagen......

Als je veel te hard rijdt, dan loop je het risico dat mensen je over het hoofd zien, die verwachten niet dat je zo hard rijdt.

Ik vind niet dat je dat moet neerleggen bij de mensen die dan geen voorrang verlenen.
In het artikel staat dat de politie op ruime afstand van het ongeval was en dus niet rechtstreeks betrokken

Overigens ter verduidelijking/aanvulling: dit is BINNEN de bebouwde kom en niet op de autosnelweg.
 
Persoonlijk denk ik: als jij er met grote snelheid vandoor gaat is dat altijd een risico. Of deze persoon ook was omgekomen is niet te zeggen. Dat wordt dan een 'wat nou als' spelletje. Daar kan je oneindig mee door blijven gaan. Het is triest wat er is gebeurd. Vooral voor de nabestaanden van de overledene en de bestuurster van de auto. -O-
:^
 
Jammer dat die kerel er anderen bij betrokken heeft, zou me als familie van zo'n misbaksel toch kapot schamen.
En dan ook nog onverzekerd en op een gejatte motor, zo iemand mag je geen motorrijder noemen :z
 
In het andere, nu gesloten topic, waren we nog grapjes aan het maken over ontkomen en omkomen, hierbij dus de andere kant.

Motorrijder komt om in Balen na ontvluchten politiecontroleDe vraag is uiteraard, had die dame voorrang verleend (en dus gewacht met haar manoeuvre), was de motorrijder dan ook omgekomen?


Buiten dat het stuk geschreven lijkt door een kleuter, vind ik dat je obsessie een beetje ziekelijke vormen begint aan te nemen....

Ter plaatse geld een max. snelheid, overig verkeer verwacht niet dat er een motor aan komt met een aanzienlijk hogere snelheid. In die zin zou je kunnen zeggen dat de motor een maneouvre uitvoerde, namelijk veel te hard rijden.
Daarnaast weet je niet hoe de situatie ter plaats exact is (onoverzichtelijk, en daardoor een lage max. snelheid bijvoorbeeld?)
 
In het artikel staat dat de politie op ruime afstand van het ongeval was en dus niet rechtstreeks betrokken

Overigens ter verduidelijking/aanvulling: dit is BINNEN de bebouwde kom en niet op de autosnelweg.

De motorrijder negeerde echter de aanwijzingen van de politie en sloeg aan hoge snelheid op de vlucht

Ik bedenk me zelf: Meneer weet dat de motor 'niet klopt'. Slaat op de vlucht om aan de politie te ontkomen. Dan krijg je een lichamelijke reactie met een hoop adrenaline. Wat weer als gevolg heeft dat je in een tunnelvisie terecht komt.

Politie zal misschien op gepaste afstand hebben gevolgd, vooral ook omdat het binnen de bebouwde kom is, om de motorrijder niet op te jagen (of ze konden hem vanwege de snelheid niet bijtrekken). Helaas hebben de hersenen van de motorrijder de politie al geregistreerd en, zo uit het artikel op te maken, is het enige wat hij wil: wegkomen.

Het is gewoon dom...
 
Jammer dat die kerel er anderen bij betrokken heeft, zou me als familie van zo'n misbaksel toch kapot schamen.
En dan ook nog onverzekerd en op een gejatte motor, zo iemand mag je geen motorrijder noemen :z

De kentekenplaat stond als gestolen geregistreerd. In België staat het kenteken op naam, dus hoeft niet te betekenen dat de motor gestolen was. Desalniettemin was de beste man niet erg goed bezig.
 
De kentekenplaat stond als gestolen geregistreerd. In België staat het kenteken op naam, dus hoeft niet te betekenen dat de motor gestolen was. Desalniettemin was de beste man niet erg goed bezig.
Oke, kentekenplaat als gestolen geregistreerd en de motor is niet ingeschreven/verzekerd.
 
Jammer dat die kerel er anderen bij betrokken heeft, zou me als familie van zo'n misbaksel toch kapot schamen.
En dan ook nog onverzekerd en op een gejatte motor, zo iemand mag je geen motorrijder noemen :z
:^ eggsactly wat ik dus wilde gaan typen.

+ Eigen schuld dikke fukking bult.
 
Buiten dat het stuk geschreven lijkt door een kleuter, vind ik dat je obsessie een beetje ziekelijke vormen begint aan te nemen....

Ter plaatse geld een max. snelheid, overig verkeer verwacht niet dat er een motor aan komt met een aanzienlijk hogere snelheid. In die zin zou je kunnen zeggen dat de motor een maneouvre uitvoerde, namelijk veel te hard rijden.
Daarnaast weet je niet hoe de situatie ter plaats exact is (onoverzichtelijk, en daardoor een lage max. snelheid bijvoorbeeld?)
Lees ook eens de verduidelijking/aanvulling in een latere post van mij, waarin ik duidelijk maak dat het ongeval BINNEN de bebouwde kom gebeurd is. :)
 
Laatst bewerkt:
Zo kan je een stukje terug gaan, had de motorrijder het stopteken niet genegeerd en niet op de vlucht geslagen......

Als je veel te hard rijdt, dan loop je het risico dat mensen je over het hoofd zien, die verwachten niet dat je zo hard rijdt.

Ik vind niet dat je dat moet neerleggen bij de mensen die dan geen voorrang verlenen.

ze had het beter wel gedaan, want de schade aan haar wagen wordt nu niet door de verzekering vergoed.

Voorrang is voorrang. Een straat opdraaien terwijl er verkeer aankomt is gewoon eikelgedrag. Of die nu nog kan stoppen of niet.

zelf is hij natuurlijk ook een mongool, onverzekerd rondrijden en niet eens stoppen voor de politie... tja
 
Laatst bewerkt:
ze had het beter wel gedaan, want de schade aan haar wagen wordt nu niet door de verzekering vergoed.

Voorrang is voorrang. Een straat opdraaien terwijl er verkeer aankomt is gewoon eikelgedrag. Of die nu nog kan stoppen of niet.

:')

Dus eigenlijk is het altijd de schuld van de ander als het een motorrijder betreft :')

En zoals jij het stelt is het al helemaal onzin :Y Als er een motorrijder of wat mij betreft ook automobilist aan komt met, laten we het rustig houden, 3x de toegestane max. binnen de bebouwde kom dan is het gewoon niet in te schatten voor een ander en hoeft een ander dat zeker niet te verwachten dat iemand dergelijke snelheden rijdt binnen de bebouwde kom.

Dus wat dat betreft is voorrang niet voorrang en voor laten gaan ook niet voor laten gaan :N
 
Lees ook eens de verduidelijking/aanvulling in een latere post van mij, waarin ik duidelijk maak dat het ongeval BINNEN de bebouwde kom gebeurd is. :)

Ik ging er eigenlijk al min of meer van uit dat het in de bebouwde kom was.

Als de motorrijder er maar 50 km/h mocht en hij rijd er bijvoorbeeld 120 km/h dan kun je het de bestuurster, die uit een zijstraat komt, m.i. niet meer aanrekenen dat ze de boel verkeert inschat.

Ik lees overigens nergens wie er officieel voorrang had ???
 
Laatst bewerkt:
ze had het beter wel gedaan, want de schade aan haar wagen wordt nu niet door de verzekering vergoed.

Voorrang is voorrang. Een straat opdraaien terwijl er verkeer aankomt is gewoon eikelgedrag. Of die nu nog kan stoppen of niet.

Wellicht kwam ze gewoon van rechts en had ze voorrang ??
 
:')

Dus eigenlijk is het altijd de schuld van de ander als het een motorrijder betreft :')

En zoals jij het stelt is het al helemaal onzin :Y Als er een motorrijder of wat mij betreft ook automobilist aan komt met, laten we het rustig houden, 3x de toegestane max. binnen de bebouwde kom dan is het gewoon niet in te schatten voor een ander en hoeft een ander dat zeker niet te verwachten dat iemand dergelijke snelheden rijdt binnen de bebouwde kom.

Dus wat dat betreft is voorrang niet voorrang en voor laten gaan ook niet voor laten gaan :N

wel dat mag jij dan vinden!

dat is dus het verschil tussen recht en rechtvaardigheid.

wat jij aangeeft heeft met rechtvaardigheid temaken.
Maar op vlak van recht maakt de snelheid niets uit. voorrang is voorrang.

toch een belangrijke nuance om jezelf niet in de problemen te brengen in het verkeer. In het verkeer moet je enkel naar je eigen gedrag kijken, en zorgen dat dat perfect is. Anders ga je snel naar anderen kijken om je eigen fouten te verklaren, en dat is verzekerings-technisch pure onzin.
 
:')

Dus eigenlijk is het altijd de schuld van de ander als het een motorrijder betreft :')
Dat heb IK nooit geschreven. Want motorrijders kunnen evengoed manoeuvres maken.
En zoals jij het stelt is het al helemaal onzin :Y Als er een motorrijder of wat mij betreft ook automobilist aan komt met, laten we het rustig houden, 3x de toegestane max. binnen de bebouwde kom dan is het gewoon niet in te schatten voor een ander en hoeft een ander dat zeker niet te verwachten dat iemand dergelijke snelheden rijdt binnen de bebouwde kom.
Maar de automobilist moet toch gezien hebben dat er een voertuig af kwam rijden?
Dus wat dat betreft is voorrang niet voorrang en voor laten gaan ook niet voor laten gaan :N
Maar wie beslist daar over?
Wanneer wel, wanneer niet (en dan bedoel ik niet de rechter die in zijn stoel zit, nadat hij 3 maand het dossier heeft kunnen bestuderen)
 
wel dat mag jij dan vinden!

dat is dus het verschil tussen recht en rechtvaardigheid.

wat jij aangeeft heeft met rechtvaardigheid temaken.
Maar op vlak van recht maakt de snelheid niets uit. voorrang is voorrang.

toch een belangrijke nuance om jezelf niet in de problemen te brengen in het verkeer. In het verkeer moet je enkel naar je eigen gedrag kijken, en zorgen dat dat perfect is. Anders ga je snel naar anderen kijken om je eigen fouten te verklaren, en dat is verzekerings-technisch pure onzin.


Dan moet je toch maar eens in jurisprudentie gaan snuffelen denk ik :Y

Heeft alles met recht te maken en niet alleen met rechtvaardig :Y

Op het moment dat de snelheid op een dergelijke manier wordt overschreden dat de andere weggebruiker dit niet hoeft te verwachten is het klaar :Y

Doe maar eens voor de grap snoeihard (zonder enige reden) op de rem trappen bij een groen verkeerslicht en iemand klapt achterop :Y Moet je maar eens kijken wie er aansprakelijk gesteld gaat worden en wie er mag betalen :Y Dat ben toch echt jij, ondanks het feit dat er iemand achterop klapt :Y
 
Wellicht kwam ze gewoon van rechts en had ze voorrang ??
Dan heb ik verder niets meer gezegd en dan heeft de motorrijder een hinderlijk manoeuvre gemaakt (namelijk een kruispunt voorbijrijden terwijl een ander voertuig voorrang had)

In het artikel staat "zijstraat", dat is voor mij een straat die voorrang dient te verlenen aan het doorgaand verkeer (hoe snel het ook moge rijden)
 
In het artikel staat dat de politie op ruime afstand van het ongeval was en dus niet rechtstreeks betrokken

Overigens ter verduidelijking/aanvulling: dit is BINNEN de bebouwde kom en niet op de autosnelweg.
Uh ja en?? Jij weet nu dus hoe hard deze persoon reed?

Kunnen wel lekker gaan speculeren over van alles, maar niemand is erbij geweest en er zijn verder geen details gemeld.

Enige wat mij interesseert is of de bestuurster van de auto er niets aan heeft overgehouden?
Iemand die onverzekerd, zonder kenteken op de vlucht gaat voor de politie....zal mij aan mijn r**t roesten :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan