BE: Zandbak als verkeersdrempel

Wullebolle

MF veteraan
20 dec 2003
7.707
9
Belgischen kust
:(
In BE is er voor de gemeenten een handleiding vrijgegeven hoe ze sluipverkeer over veldwegen kunnen aanpakken.
Een van de opties -naast slagbomen, paaltjes, betonblokken- is installeren van zandbakken. Landbouwvoertuigen kunnen er zo door, maar een gewone auto niet, en een motor al helemaal niet.
Dit lijkt me nogal gevaarlijk voor een niets vermoedende motorrijder die gezwind een toertje maakt langs rustige veldwegen ...

Watch out ...

FF_02_ZANDBAKDS.jpg.h513.jpg.767.jpg
 
Sorry, maar wie dit bedacht heeft, heef er echt niet langer dan 2 seconder verder over na gedacht.
Had waarschijnlijk ook het verstand van een visstick oid.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon er langsaf :? en de borden vallen genoeg op lijkt me zo.
Trouwens maar weinig verschil met de "normale" wegen in (B) ;)
 
Gewoon voor de zandbak op een wiel, gas er goed ophouden en je merkt nieteens wat van die hele zandbak, zijn jullie nou stoere motorrijders?!
 
Leuk! Offroaden midden op de weg. :+

Verder kan je er denk ik nog wel doorheen, langzaam.. maar binnen de kortste keren rijden al die auto's het zand eruit en dan heb je gewoon een kuil.
 
Gewoon er langsaf :? en de borden vallen genoeg op lijkt me zo.
Trouwens maar weinig verschil met de "normale" wegen in (B) ;)

jaja, je zal maar van achter de bocht (op die foto bv) opduiken, dat overgroeide bord niet direct zien, en dan ferm moeten remmen op het vol zand liggend asfalt ... tof !
 
Laatst bewerkt:
Gewoon niet remmen. Gang is alles. En goed achterover hangen. Wedden dat je die paar meter wel af kan leggen?

Bovendien, met m'n terreinauto kom ik er ook wel door. En er is ook nog altijd die voorwiel aangedreven R1 ;)

You've got to hand it to 'm, die Belgen zijn wel creatief.
 
Vroegah, toen men nog kuileh had in plaats van drempels.
Zo zien we maar weer hoe ver Belgie in de verkeersontwikkeling staat.....

Maar je moet sowieso oppassen in Belgie, slechte wegen en mensen die een rbw gehaald hebben bij een pakje boter _O-









:+
 
Laatst bewerkt:
Het was vroegah hadden we geen drempel maar kuiluh.

Maar dit slaat echt nergens op.
Bord waaid om of kinderen halen m weg en bij slecht zicht (regen, mist of nacht) valt het niet eens op dan.
of als het regenen gaat word het gewoon een modderbad waar je dus in vast komt te zitten.

Ik zou de gemeente daar een brief over schrijven, welke vis dit bedacht heeft mag een andere baan zoeken wat een mongool zeg.

Stel je nou voor dat er kinderen in die zandbak zitten.
Er zal maar een kind met gieter spelen.
 
Laatst bewerkt:
De fameuze handleiding: zandbak op pagina 41
http://www.ipo-online.be/SiteCollectionDocuments/Themas/Lopende/Sluipverkeer/voorbeeldenboek_finale%20downloadversie.pdf
 
Laatst bewerkt:
Ik snap trouwens dat hele sluipverkeer gedoe niet. Waarom is dat verkeerd? Waarom mag ik niet een andere weg kiezen als ik geen zin heb om in een file te staan. Flikker toch op, leg die weg er dan niet of maak het een verboden in te rijden weg. Trouwens, hoe lang zou het duren voordat een slimmerik een paar planken over de bak legt?

In Friesland trokken de boeren zelf de drempels los met hun trekkers. Dat gebeurt hier ook wel. Of ze graven die bak af, hoe diep zouden ze zijn.
 
Het was vroegah hadden we geen drempel maar kuiluh.

Maar dit slaat echt nergens op.
Bord waaid om of kinderen halen m weg en bij slecht zicht (regen, mist of nacht) valt het niet eens op dan.
of als het regenen gaat word het gewoon een modderbad waar je dus in vast komt te zitten.

Ik zou de gemeente daar een brief over schrijven, welke vis dit bedacht heeft mag een andere baan zoeken wat een mongool zeg.

Stel je nou voor dat er kinderen in die zandbak zitten.
Er zal maar een kind met gieter spelen.
Het is "bord waait om".

;)
 
Er staat toch een bord :? :z

Paadje zelf lijkt me ook al niet iets om eens lekker overheen te racen, dus boeie... als je dit soort paadjes neemt heb je waarschijnlijk toch al een allroad of noppenband onder je.
 
Laatst bewerkt:
Er rijzen een heleboel vragen bij mij als ik zoiets lees. Ten eerste: hoezo kun je daar met je auto niet langs? Je kunt toch wel door een zandbak rijden, wat krijgen we nou. Verder: als motorrijder kun je toch gewoon over het fietspad? En je anticipeert toch ook gewoon en rijdt niet onverantwoord hard, dus je ziet toch dat je op zo'n ding af komt? En OK, ik snap dat kleinere wegen niet berekend zijn op grote hoeveelheden verkeer en dat sluiproutes ontmoedigd worden, maar stel dat je nu aan die weg woont? Ik woon zelf aan een kleine weg, maar ik voel er weinig voor om te moeten slalommen, off-roaden, obstakels te omzeilen en wat al niet om bij m'n huis te kunnen komen. Met auto noch motor.

:/

En de wegen waren al zo slecht in België. Goedkope oplossing, hoor.
 
Uit de handleiding:

"Het hoogteverschil of de diepte van een zandbak moet meer zijn dan de grondspeling van een
personen- en een terreinwagen maar minder dan deze van een vrachtwagen of landbouwvoertuig."

en

"Voordelen:
• Gewenst (landbouw, recreatief, school) verkeer
behouden
• Ongewenst sluipverkeer vermijden
• Vlot en veilig gewenst verkeer
• Minder onderhoud aan naastliggend fietspad
• Meer rust voor buurtbewoners
• …
Nadelen:
• Efficiëntie hangt sterk af van onderhoud ofwel het behoud van los
zand
• Vergt regelmatig onderhoud om het zand los te houden
• Vraagt flankerende maatregelen voor fietsers
• Bij afwezigheid van een fietspad omheen de zandbak moeten de
fietsers afstappen"

Met de tractor naar school ????
 
Er rijzen een heleboel vragen bij mij als ik zoiets lees. Ten eerste: hoezo kun je daar met je auto niet langs? Je kunt toch wel door een zandbak rijden, wat krijgen we nou. Verder: als motorrijder kun je toch gewoon over het fietspad? En je anticipeert toch ook gewoon en rijdt niet onverantwoord hard, dus je ziet toch dat je op zo'n ding af komt? En OK, ik snap dat kleinere wegen niet berekend zijn op grote hoeveelheden verkeer en dat sluiproutes ontmoedigd worden, maar stel dat je nu aan die weg woont? Ik woon zelf aan een kleine weg, maar ik voel er weinig voor om te moeten slalommen, off-roaden, obstakels te omzeilen en wat al niet om bij m'n huis te kunnen komen. Met auto noch motor.

:/

En de wegen waren al zo slecht in België. Goedkope oplossing, hoor.
Er lag gewoon een kuil in en ze hebben het opgelost door er zand in te gooien.
Die Belen ook. :')
 
En de wegen waren al zo slecht in België. Goedkope oplossing, hoor.

Ze vullen gewoon een van de gaten in het asfalt op met zand ;)

Maar als ik door de PDF kijk is het gewoon een ronduit dom idee. Gigantisch veel onderhoud en het lijstje met nadelen is bijna groter dan het lijstje met voordelen.

Vrachtwagens schijnen zich hier trouwens niet in vast te rijden. Hoe kan dat?
 
België?

De vraag is: wordt het gemiddelde wegdek in België hier nou beter, of slechter van :?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Uit de handleiding:

"Het hoogteverschil of de diepte van een zandbak moet meer zijn dan de grondspeling van een
personen- en een terreinwagen maar minder dan deze van een vrachtwagen of landbouwvoertuig."

en

"Voordelen:
• Gewenst (landbouw, recreatief, school) verkeer
behouden
• Ongewenst sluipverkeer vermijden
• Vlot en veilig gewenst verkeer
• Minder onderhoud aan naastliggend fietspad
• Meer rust voor buurtbewoners
• …
Nadelen:
• Efficiëntie hangt sterk af van onderhoud ofwel het behoud van los
zand
• Vergt regelmatig onderhoud om het zand los te houden
• Vraagt flankerende maatregelen voor fietsers
• Bij afwezigheid van een fietspad omheen de zandbak moeten de
fietsers afstappen"

Met de tractor naar school ????

Chassis van een schoolbus is meestal hetzelfde als dat van een vrachtwagen :) Alhoewel dat je met een Defender er dan ook wel zult doorgeraken :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan