[BE] zijspanrijles ??

dbuvens

Die hard MF'er
4 nov 2002
502
0
Brussel
Kort vraagje: Weet er iemand een rijschool in België / Z-Nederland waar men motorrijles met zijspankan nemen? Een goede rijschool bij voorkeur? De dichtstbijzijnde locatie die ik vond is Lelystad, niet bepaald dicht bij Antwerpen. :(
 
is er niemand in het zuiden die hier een antwoord op heeft :?



full
 
Is het niet een beetje over the top om een rijschool te gaan zoeken, je hebt toch een A rijbewijs :?

Zoek dan een zijspanner die het je wil leren voor een fles booze en een etentje, kost je veel minder dan die rijschool.
 
Is het niet een beetje over the top om een rijschool te gaan zoeken, je hebt toch een A rijbewijs :?

Zoek dan een zijspanner die het je wil leren voor een fles booze en een etentje, kost je veel minder dan die rijschool.

Dit is net zoiets als iemand aanraden te gaan motorrijden met alleen rbw B, die heeft immers ook al een rijbewijs :P
 
Dit is net zoiets als iemand aanraden te gaan motorrijden met alleen rbw B, die heeft immers ook al een rijbewijs :P


ik vind de raad wel grappig, wie wil nu een volkomen onbekende op zijn span oefenen?

ik ben wel van mening dat je ook zijspan leert rijden zonder rijschool.
rob heeft hier vanzelfsprekend een andere mening over maar voor hem is het broodwinning.

ik heb zelf ook motorrijden geleerd zonder rijles met een oefenvergunning(ook zonder "b").
gezien je leeftijd denk ik dat dat voor jou ook opgaat. ;)
zijspan leer je gewoon rustig aan op een parkeerterrein of industriegebied met een niet te dure combinatie.
 
Is het niet een beetje over the top om een rijschool te gaan zoeken, je hebt toch een A rijbewijs :?

Zoek dan een zijspanner die het je wil leren voor een fles booze en een etentje, kost je veel minder dan die rijschool.

een fles wijn (5 euro) of bak bier (10 euro), een etentje (30 euro), en als er iets fout gaat.... een nieuwe sidecar, een nieuwe koplamp, een nieuw stuur, een nieuwe remhendel, etcetera.

trouwens, die motor-met-een-extra-wiel komt er toch pas ten vroegste in 2005. Geen geld... :(
 
trouwens, die motor-met-een-extra-wiel komt er toch pas ten vroegste in 2005. Geen geld... :(

er staat hier op 't forum een mz es250/2 te koop voor 750 euro!
in holland zeggen we altijd, "op een oude fiets moet je het leren", of ging dat ergens anders over?
 
ik vind de raad wel grappig, wie wil nu een volkomen onbekende op zijn span oefenen?

ik ben wel van mening dat je ook zijspan leert rijden zonder rijschool.
rob heeft hier vanzelfsprekend een andere mening over maar voor hem is het broodwinning.

ik heb zelf ook motorrijden geleerd zonder rijles met een oefenvergunning(ook zonder "b").
gezien je leeftijd denk ik dat dat voor jou ook opgaat. ;)
zijspan leer je gewoon rustig aan op een parkeerterrein of industriegebied met een niet te dure combinatie.

In 1976 met 2 oefenvergunningen, eentje voor Groningen en eentje voor Haren, op de Ural, lekker veel slechte gewoontes aanleren :X Gelukkig ook een paar rijlessen genomen, om slechte gewoontes weer af te leren :P Ben blij dat die oefenvergunnigen zijn afgeschaft :) De tijden zijn echt veranderd.

Voor 't zijspan heb ik in 1983 een uur instructie gehad van Ed Pols op m'n eigen span, maar in de week daarvoor heb ik tijdens het bouwen van datzelfde span wel heel veel theoretische informatie gekregen van Ed. Voor ieder onderdeel en voor iedere instelling had hij een theoretische onderbouwing die telkens weer terugvoerde op het bereiken van zo betrouwbaar, voorspelbaar en stabiel mogelijk rij- en stuur-gedrag. In de weken daarna heb ik geleerd dat een span soms heel onvoorspelbaar kan zijn, maar daar was ik door Ed op voorbereid.

Als een bevriende zijspanrijder je op die manier instructie kan geven, lijkt me daar niks op tegen. Jammer genoeg zijn de meeste spanners niet getraind in het lesgeven en zien ze nog wel eens wat over het hoofd.

Zoals een kennis van mij die bij de eerste de beste keer dat zijn bak onhoog kwam, zijn voet uitstak, daarmee het zwaartpunt nog meer naar links verlegde, waardoor de boel nog verder omhoog kwam, waardoor prompt met z'n been bekneld raakte tussen stepje en wegdek, waarop het span plots scherp naar links rukte en daarbij het onderbeen van de berijder in kwestie nog grondiger verbrijzelde :r

Dit alles zou niet gebeurd zijn wanneer de "instructeur" er rekening mee gehouden had dat ELKE nieuwe spanner een welhaast ononderdrukbare neiging heeft zijn poot uit te steken als de bak voor't eerst omhoog komt B|


(maar hij had natuurlijk wel lekker op rijlessen bezuinigd)
 
Voor 't zijspan heb ik in 1983 een uur instructie gehad van Ed Pols op m'n eigen span, maar in de week daarvoor heb ik tijdens het bouwen van datzelfde span wel heel veel theoretische informatie gekregen van Ed. Voor ieder onderdeel en voor iedere instelling had hij een theoretische onderbouwing die telkens weer terugvoerde op het bereiken van zo betrouwbaar, voorspelbaar en stabiel mogelijk rij- en stuur-gedrag. In de weken daarna heb ik geleerd dat een span soms heel onvoorspelbaar kan zijn, maar daar was ik door Ed op voorbereid.

Als een bevriende zijspanrijder je op die manier instructie kan geven, lijkt me daar niks op tegen. Jammer genoeg zijn de meeste spanners niet getraind in het lesgeven en zien ze nog wel eens wat over het hoofd.

Zoals een kennis van mij die bij de eerste de beste keer dat zijn bak onhoog kwam, zijn voet uitstak, daarmee het zwaartpunt nog meer naar links verlegde, waardoor de boel nog verder omhoog kwam, waardoor prompt met z'n been bekneld raakte tussen stepje en wegdek, waarop het span plots scherp naar links rukte en daarbij het onderbeen van de berijder in kwestie nog grondiger verbrijzelde :r

Dit alles zou niet gebeurd zijn wanneer de "instructeur" er rekening mee gehouden had dat ELKE nieuwe spanner een welhaast ononderdrukbare neiging heeft zijn poot uit te steken als de bak voor't eerst omhoog komt B|


(maar hij had natuurlijk wel lekker op rijlessen bezuinigd)

hieruit blijkt de zeer grote maatschappelijke waarde van dit forum!
les één bind je voet vast aan je stepje :+

mijn istelling dat je zijspanrijden zelf moet leren komt voort uit mijn angst dat men in nederland alles vanuit de staat wil regelen.
voor je het weet moet je naar het cbr om een zijspanrijbewijs te halen en ben je een godsvermogen kwijt aan rijlessen en examenkosten.
en dan laten ze nog rustig vier keer zakken omdat je te onzeker danwel te agressief rijdt.

lekker zelf doen dus, hoewel een beetje hulp van een zijspangoeroe ook wel erg prettig is
 
Kort vraagje: Weet er iemand een rijschool in België / Z-Nederland waar men motorrijles met zijspankan nemen? Een goede rijschool bij voorkeur? De dichtstbijzijnde locatie die ik vond is Lelystad, niet bepaald dicht bij Antwerpen. :(
Probeer eens bij CVM in Tongeren. Een van de instructeurs vertelde me begin dit jaar nog dat ze er aan dachten om dat onderdeel mee op te nemen in hun cursussenpakket.Mailtje aan Joris kan wonderen doen.

http://www.motorbeheersing.com/
 
hieruit blijkt de zeer grote maatschappelijke waarde van dit forum!
les één bind je voet vast aan je stepje :+

mijn istelling dat je zijspanrijden zelf moet leren komt voort uit mijn angst dat men in nederland alles vanuit de staat wil regelen.
voor je het weet moet je naar het cbr om een zijspanrijbewijs te halen en ben je een godsvermogen kwijt aan rijlessen en examenkosten.
en dan laten ze nog rustig vier keer zakken omdat je te onzeker danwel te agressief rijdt.

lekker zelf doen dus, hoewel een beetje hulp van een zijspangoeroe ook wel erg prettig is


Ik zie je punt, en ben met je eens dat dat een ellende zou zijn :r Daarom is het des te belangrijker GOEd te leren zijspanrijden, zodat er zo min mogelijk (eenzijdige) ongelukken gebeuren, zodat de overheid geen reden heeft een speciaal examen in te stellen .... toch :?
Wat is erop tegen wat instructie te nemen, bijv. in de vorm van een voortgezette rijopleiding. Maak er een leuk dagje uit van :)
 
nu sta ik he-le-maal NIET achter het betuttelende wat onze overheid zo graag ten toon spreid, en ben ik blij dat ik niet VERPLICHT rijlessen moest gaan nemen voor dat zijspan, maar als je het naar mijn mening realistisch bekijkt, is het eigenlijk (ter vergelijk) van de gekke dat je met rijbewijs B op zak toch nog je vrachtwagenrijbewijs moet gaan halen en met A op zak op elke hayabusa-met-zijspan de weg op mag.......vrachtwagen-rijden heeft meer met autorijden te maken als zijspanrijden ooit met motorrijden te maken zal hebben....

maarre.....ssssssst...niet verder vertellen, want voor je het weet krijgt er iemand daar in den haag een ingeving..... dus advies; gewoon lekker uit eigen beweging een les nemen (of advies van iemand die dat over kan brengen) en zorgen dat zijspannen statistisch gezien niet ineens boven de ongeluk-getallen uitstijgen....
 
Allez, de meningen zijn zeer verdeeld over het al-dan-niet nemen van rijles. Mijn persoonlijke mening is: baat het niet dan schaadt het niet. En als de meeste ongevallen tijdens de eerste rit gebeuren, laat dan die eerste rit liefst plaatsvinden op een motor van de rijschool ;)

Nu alleen nog mijn vriendin overtuigen (en geld vinden) om een driewieler aan te schaffen. :)
 
is het eigenlijk (ter vergelijk) van de gekke dat je met rijbewijs B op zak toch nog je vrachtwagenrijbewijs moet gaan halen en met A op zak op elke hayabusa-met-zijspan de weg op mag.......vrachtwagen-rijden heeft meer met autorijden te maken als zijspanrijden ooit met motorrijden te maken zal hebben....

maarre.....ssssssst...niet verder vertellen, want voor je het weet krijgt er iemand daar in den haag een ingeving..... dus advies; gewoon lekker uit eigen beweging een les nemen (of advies van iemand die dat over kan brengen) en zorgen dat zijspannen statistisch gezien niet ineens boven de ongeluk-getallen uitstijgen....

je mag met je verse "b" rijbewijs op je 18e toch ook gewoon met de ferrari van pa de weg op?

Allez, de meningen zijn zeer verdeeld over het al-dan-niet nemen van rijles. Mijn persoonlijke mening is: baat het niet dan schaadt het niet. En als de meeste ongevallen tijdens de eerste rit gebeuren, laat dan die eerste rit liefst plaatsvinden op een motor van de rijschool ;)

Nu alleen nog mijn vriendin overtuigen (en geld vinden) om een driewieler aan te schaffen. :)

hier maak je een foutje, de meeste ongelukken gebeuren tijdens de tweede 500 km als je wat zelfvertrouwen begint te krijgen en overmoedig raakt.

tijdens de allereerste km's zal je hoogstens eens de berm in rijden of een paaltje pakken.
da's inderdaad prettiger als het met een lesmotor gebeurd :+
 
je mag met je verse "b" rijbewijs op je 18e toch ook gewoon met de ferrari van pa de weg op?


tja.... [offtopic] en da's dus eigenlijk ook vreemd aangezien er voor motoren WEL zo'n 25kw-regeling is gekomen zodat "jongeren" niet meer op van die "pk-pakhuizen" stappen zonder ervaring....zonder ervaring in zo'n rooie paardentrailer echter zal dan wel niet al te veel problemen opleveren??.... :? [/offtopic] [ontopic] hoe veel pk-tjes ook....zo'n ferrari lijkt nog altijd meer op je lesauto dan een zijspan op je lesmotor.... [/ontopic]

enne.....ik had inderdaad mijn eerste "foutje" (lees; berm/greppel) op weg van de verkoper van mijn span naar huis...da's in totaal zo'n 38kilometerjes....daarna (klopafklopaf) zo'n 2000km zonder problemen....maar dat was wel NA een rijlesje bij Rob (oeps...spam) ;)
 
Een topic die mij op het lijf geschreven is. Ik zit me ook exact hetzelfde af te vragen, met dit verschil dat ik nu nog bezig ben mijn A-rijbewijs te halen met als grootste (enige) reden om een Rus-met-zijspan te mogen rijden (vorig jaar verliefd op die dingen geworden en na een bezoekje bij Gossie helemaal voor de bijl gegaan.)
Nou hoor ik mensen zeggen dat het gebrek aan motor-ervaring een voordeel is bij zijspan-rijden omdat er minder reflexen zijn af te leren, maar ik denk toch wel serieus aan een extra span-cursus. Mijn grootste vraag is echter of die moderne (snelle) les-combinaties een rij-ervaring geven die vergelijkbaar is met een Russen-span, het lijkt een beetje op lessen in een Ferrari om in een Lada te leren rijden.
 
het lijkt een beetje op lessen in een Ferrari om in een Lada te leren rijden.

ja :)


ach....de bmw van zijspanrob is eigenlijk gewoon een iets opgewaardeerde ural dus overeenkomsten zijn er wel :9

..maar de reacties van spannetjes zijn vergelijkbaar hoor, je hebt alleen op een ural 'iets' minder power en dien je wat meer rekening te houden met de remweg.....
 
Nou dan ben ik er wel uit; na het behaalde A-rijbewijs (binnenkort hoop ik) toch maar een zijspan-cursus nog even zien of ik het in Assen doe bij Koops of in Lelystad bij Zijspanrob, maar dit wordt pas volgend voorjaar vrees ik.
 
Nou dan ben ik er wel uit; na het behaalde A-rijbewijs (binnenkort hoop ik) toch maar een zijspan-cursus nog even zien of ik het in Assen doe bij Koops of in Lelystad bij Zijspanrob, maar dit wordt pas volgend voorjaar vrees ik.


succes en veel plezier :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan