Beati [Honda] Dax

zzz

MF veteraan
22 mrt 2007
1.877
13
Velp
Ik weet niet of dit een 'motorscooter' is, geinig is 'ie wel; deze Honda Dax [welbekend uit de seventies] imitatie.
Heet 'Beati Dax', heeft Honda-techniek [125cc] en kost slechts €1289.
Zie je jezelf al rijden op de snelweg met dit ding? _O-
Nee, natuurlijk niet, maar in de stad ideaal...of niet :?
full
 
En hier de Monkey, nog kleiner, en let wel: 125 hele cc's!! *O*
full
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn geen motorscooters, zzz. Ik heb er zelf 2 jaar geleden één gekocht. Ze komen uit 100 verschillende fabrieken en hebben allerlei merken. Honda maakt alleen nog de Monkey origineel maar die moet je importeren en is zeker 2 keer zo duur als de kloontjes.

Het is allemaal Chinees, en dat betekent dat je 'vers uit het krat' gelijk de helft van de onderdelen kan vervangen want de build quality is over het algemeen bedroevend en dan zitten ze ook nog scheef in elkaar. Die onderdelenmarkt is enorm, want dit zijn echte bonzai-troetelbeertjes. Voor mij was dit jeugdsentiment, toen ik 16 was (lang geleden) was er nog geen typegoedkeur voor dit soort motortjes, maar het aloude Honda-blokje (tegenwoordig in vele gedaantes) is anno 2007 wel wat gedateerd. Schakelen en koppelen is ook nogal grof. En met 125cc en een wat open uitlaat ga je inderdaad 110 km/u, maar wil je dat wel met 8 of 10" wieltjes? Een bobbel in de weg kan je letterlijk je leven kosten. Met die korte wielbasis rijdt het bovendien bijzonder schichtigen en nerveus. Als je wilt weten hoe het voelt om echt piepklein te zijn tussen het andere verkeer dan moet je het zeker een keer proberen. De grappige opmerkingen bij het stoplicht gingen mij in ieder geval vervelen. Als je er dan klaar mee bent is het ook nog moeilijk om weer te verkopen, want ze kosten al erg weinig en de markt is overvol. Achteraf bezien had ik het beter niet kunnen doen, maar het was ook wel een grappige ervaring, en het zorgde ervoor dat ik daarna een motorscooter kocht. Daxen en Monkeys zijn eigenlijk het leukst om alleen naar te kijken. :Y maar goed da's mijn eigen ervaring.

full


Dit was de mijne...maar toen was ie wel wat duurder geworden...
 
Kenneth, ik denk dat je helemaal gelijk hebt; in het hedendaagse verkeer is het niet meer te doen hoewel ze voor in de stad misschien nog wel kunnen als je de 'leuke' opmerkingen kan verdragen; ik ben 183cm dus da's géén gezicht natuurlijk.
Er is inderdaad ontzettend veel voor te krijgen op accesoire-gebied wat het nog aantrekkelijker maakt....om in de huiskamer te zetten maar denk niet dat m'n vriendin daar blij mee is. ;)
Die van jou vind ik trouwens helemaal 'te gek', is áf en had ik zó van je willen overkopen!

ps:ik had het eerst bij '25kw' willen plaatsen maar het overwegend jonge publiek aldaar [kunnen niet wachten tot ze zwaar mogen rijden] zou deze geinige motortjes niet kunnen waarderen; het 'motorscooterpubliek' zou hier de gein nog wel van kunnen inzien bedacht ik.
 
Ja, ik heb al wat gehoord over deze 'motortjes'. Ze schijnen zuinig te zijn. Dus voor stadverkeer zijn ze misschien geschikt. Maar dan kan je misschien beter een brommer versie van kopen. Dan kan je ook op de fietspad rijden.

Trouwens waar kan je zo iets kopen? Ik dacht ik wil wel eentje een keer testrijden. Mijn voorkeur ging naar de Gorilla in plaats van een Monkey of Dax. Want een groter tank lijkt mij handiger.
 
Zo'n bonsai motortje :) lijkt me heel handig voor op de boot, kun je nog eens ergens anders varen zonder elders te moeten overnachten; je tilt hem ook zo in de auto...

En, je hoeft er natuurlijk niet zo hard mee te rijden als dat ie kan....
 
Zzz, ik had 'm waarschijnlijk langer gehouden als er ook een soort automaat op had gezeten, maar schakelen en koppelen op zo'n klein fietsje is een hele klus. Daardoor rij je er nooit ontspannen mee. En zeker als je wat langer bent is het geen gezicht, maar het is ook heel gevaarlijk rijden. De mijne had ik aan het eind wel precies zo als ik ze altijd mooi heb gevonden (eind jaren 70 stijl) met een 125cc blok met verzwaarde koppeling en e-start. De compressie was alleen zo hoog dat ie alleen elektrisch startte als ie warm was. Als je zo'n ding koopt moet je niet onderschatten hoeveel tijd erin gaat zitten voordat alle details kloppen. Desondanks heeft ie wel 3 maanden op marktplaats gestaan voordat ik 'm kwijt was, en toen had ik er veel geld op toegelegd. Maar het was de moeite wel waard want het zijn unieke stijl-iconen.
 
Ongelooflijk dat het 3 maanden duurde voor dat je 'm kwijt was; zo vaak worden ze niet aangeboden, en zeker geen exemplaren waar alle zwakke [chinese] onderdelen van zijn vervangen.
Is de compressie van die Honda blokken altijd zo hoog en wat is de compressie dan?
Dat er veel tijd in gaat zitten vind ik voor een hobby projektje niet erg, en de onderdelen zijn erg goedkoop dus je kan er aan customizen wat je wil. 8-)

Maar dan kan je misschien beter een brommer versie van kopen. Dan kan je ook op de fietspad rijden.
Dat is niet zo : een brommer moet in de bebouwde kom verplicht op de rijbaan rijden behalve als het anders is aangegeven.
Een snorbrommertje moet wél op het fietspad.
Vroeger was dat niet zo, maar dit zijn de huidige regels; dus dan kan je beter een motorversie kopen, dan kun je nog een beetje vlot met het verkeer meekomen.
 
Zo vaak worden ze niet aangeboden? Je wordt er mee doodgegooid op Marktplaats.
Overigens in de laatste Promotor een test met de Dax en Monkey.

In Nederland worden vooral Jincheng (dat is die Monkey met 'Jintong' op de tank) en Skyteam aangeboden. Zowel 50cc als 125cc. Als je goed zoekt, zijn ze wel voor minder dan 1289 euro te koop hoor.

Kijk bijv. eens op www.motomonkeys.nl , er is ook nog www.funmotors.nl en dan heb je nog in Soesterberg het bedrijf Nedstore zitten (nu nog geen website, wel veel advertenties op Marktplaats).

Zoek op Marktplaats op 'Skyteam' en er gaat een wereld voor je open.
Persoonlijk denk ik dat de 50cc sneller verkocht wordt dan de 125cc. Het mooiste model vind ik de PBR, of wel de oude Honda ZB.

De Jincheng's hebben allemaal semiautomaat. Hoef je in elk geval niet te koppelen.
In de Promotor hadden ze moeite met de neutraalstand vinden van de versnellingsbak, had ik ook met een Hyosung en dat is voor mij echt een dooddoender. Al zei Hyosung NL nog wel dat het aan de olie kon liggen... heb daarna nooit meer op de demo gereden en de GT250 van Hyosung is zelfs uit het programma :?

Heb zelf wel eens op een Skyteam Monkey gezeten, dat zit zeker niet verkeerd. Misschien leuk als brommertje, maar ik kan ook andere leuke dingen voor het geld doen ;)
 
Op MP worden vooral nieuwe exemplaren aangeboden, weinig occasions.
Bedankt voor de info/adressen, ik kan weer even surfen!

Ik heb op motormonkeys.nl even wat foto's aangeklikt en het ziet er toch wel gelikt uit die detailfoto's; is de kwaliteit echt zo slecht?
En die prijzen...dat ze daar nog op kunnen verdienen :?
 
Laatst bewerkt:
Inkoop zijn ze iets van 600 euro, als het niet nog lager is.
Er wordt alleen nieuw aangeboden, 2e hands bijna niet en is ook slecht verkoopbaar.
Ik vraag me af hoe het er na 2 jaar uit ziet en zou dus eerder voor een 50cc gaan dan voor een 125cc. Een brommer verkoopt nou eenmaal makkelijker en een 125cc kan je in Nederland niet kwijt, laat staan een Chinees.

Je kan je ook afvragen waarom er weinig occasions te koop worden aangeboden ;

- Of ze zijn supergoed
- Of niemand wil ze kopen
- Ze zijn al na een jaar weggerot

Ik weet het niet... al is XoReP hier op het forum erg tevreden met z'n Skyteam Dax 125.
Zoek hier het forum eens af naar 'Skyteam', dan vind je vast wel zíjn topic.
 
Het merk Hyosung tja vriend van me heeft zo een gekocht als 200cc of the road en gebruikt deze in de Filippijnen. Hij zei ach het kost 1000 euro en als ik geen problemen ermee krijg heb ik hem er met 4 vakanties uit ipv huur. Het reed goed moet ik zeggen maar ja hij zat pas op 6000 km. In het bitenland heten ze tegenwoordig vaak motorstar.

De Honda Monkeys ed zijn speledingetjes meer moet je niet verwachten ervan.

De prijs is er ook naar
 
Terug
Bovenaan Onderaan