Becker Mamba.4 Navigatie

Mr. M

MF veteraan
17 feb 2014
1.835
119
Wageningen
Facebook
Twitter
Ik ga hier toch een draadje aanmaken voor de broodnodige structuur.

Gisteren de Becker Mamba.4 softwarte geinstalleerd naast de IGO motoreditie.
Ziet er zeer beloved uit moet ik. Met name ook omdat ik nu geen KML files meer nodig heb.

De Mamba slikt GPX .... sterker nog: hij slikt GPX tracks en GPX routes en maakt daar onderscheid in!
(Of meneer TTom effe oplet ja ;))

-> lees deze pagina maar es effe <-

Ik ga daar mee testen de komende weken. Op de Holux.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook al enige tijd aan het stoeien met de Becker Mamba. Vooral de geweldige kronkelroute functie is een mooie optie.
 
Zeker. :)
Alleen heb ik even de focus op routes en tracks van buiten. Morgen een ritje (DGR), eerste helft als Route, tweede als Track. Hoe gaat Becker daarmee om? ;)
 
Een dingetje: In de map USERDATA staan oa de mappen: Route en Tracks. De ritten in deze mappen kun je aanroepen via de knop Mijn Bestemmingen.
Als de nav aansluit op de PC, zie je die mappen en dan blijkt de map Tracks leeg te zijn terwijl je via de Mijn Bestemmingen wel degelijk alle Tracks ziet staan.
Hoe kom ik nou van de oude files af? Want die lijst met Tracks wordt groter en groter.

Vertaling in NL is trouwens merkwaardig:
Mijn bestemmingen -> Routes zijn de Tracks en
Mijn bestemmingen -> Geplande routes zijn de Routes.

Zal es kijken of ik hem op UK kan krijgen.

gr M
 
Zou dit kunnen zijn: Tracks in de folder TRACK worden geconverteeerd door Becker.
En dus ook uit de folder verdwenen?

"To import tracks, the files in the
Navigator\content\userdata\track
directory of the navigation device have
to be stored. GPX track format is
supported. GPX Waypoint and GPX
Route formats are not supported by the
navigation device.
The GPX files are converted to a devicespecific
format the next time the device
is started. Since this conversion may
take several minutes depending on the
size of the GPX tracks, you should not
copy more than 20 tracks to your device
at once in order to prevent
unnecessarily long start times."
 
Hoi,

Ben nieuw hier op dit forum en zag deze discussie.

Ik heb deze week een Chinees GPS systeem ontvangen waarop ik de Becker Mamba4 software (op SDHC kaart) heb gezet. Werkt heel mooi! Inderdaad die kronkelroute is top!
Mijn installatie had verder nog wel wat instellingswerk nodig in de SYS.txt om de juiste proporties van het display te bepalen en de infoBox fontsize.

Alleen de NL taal (gesproken en UserInterface) kan ik niet vinden... Kunnen jullie mij aangeven waar ik die mogelijk kan opduiken?

Gr. Erwin
 
Hoi Erwin,

Zitten in de folder Content/LANG en Content/VOICE
Zip files.
Die heb je er niet bij?

gr Marten
 
Mijn test is goed verlopen vandaag.
De Route is inderdaad een set punten die bezocht moeten worden. Ieder punt heeft de geblokte vlag (finish). Maar de Mamaba navigeert gewoon door als je eentje bereikt hebt. Geen omroepen, dus dat is mooi.
De Track is idd handig, want je kan overal instappen, als je afwijkt stuurt hij je weer terug. Er was volgens de kaarten (Google en Here) een stuk van de Rijnbandijk niet toegankelijk (1 km) en dan zie je in eerste instantie dat stuk Paars tov de Rode route. Ben je bij dat punt en rijd je door, dan wordt de route (track) weer netjes opgepikt.

Ik moet dit nog verder uitdiepen, want er zaten 3 lussen in enik kreeg niet genoeg punten in de TRACK, behoorlijk verwarrend.

Nog effe een vraagje: als het apparaat is uitgezet (bv tijdens de lunch) dan gaat hij iet verder met daar waar je bleven was, maar helemaal overnieuw: route of track laden en weer uitrekenen. Weet iemand waar die optie zit dat hij de route weer gewoon oppakt? Of regel je dat in de sys.txt file?

Dank en gr Marten
 
Hoi Erwin,

Zitten in de folder Content/LANG en Content/VOICE
Zip files.
Die heb je er niet bij?

gr Marten


Hoi Marten,

Ik heb de Mambo4 software (Becker v 9.18.17.628193) via 1 of andere Turkse link... er zat dan ook een Turkse UI en Turks gesproken stem bij. Daar zat geen enkele Nederlandse LANG en/of VOICE bij (niet zo vreemd ;) ).

Gr. Erwin
 
Er is een gemodificeerde versie die de route vasthoudt na het uitschakelen én een skip-waypoint knop in beeld toont bij het rijden van viapunt routes.

Ik ben er nog steeds zeer tevreden mee :-)
 
Het is veel belovend inderdaad. Ik vind het fijn om GPX te kunnen gebruiken ipv de KML files. Scheelt toch weer een handeling.
Nog veel fijner is het gebruik van TRACKS. Gisteren een beetje getest tijdens de DGR rit in Wageningen eo. Als je op de Track rijdt heb je geen SkipWaypoint meer nodig. Hij de track zo weer op als je een omweg hebt moeten nemen. Dat moest een paar keer, omdat men nog met de dijken bezig is.

Deze ga ik verder aan de tand voelen.

gr Marten
 
Verder mis ik de Hemelsbreed optie voor Off en All road gebruikt. Daar heb ik dan de MotorEditie voor. Deze gebruik ik icm Voetganger.

Maar in de originele Primo zit zelfs een off-road functie, waar de punten verbonden worden door rechte lijnen. Zoals Hemelsbreed bij de motor-editie.

gr M
 
Als langdurig Igo gebruiker toch maar even experimenteren.

Ik heb inmiddels een Mamba versie gedownload: Becker Mamba 4 9.18.17.559424

De menustructuur is bekend.

Een aantal vragen:
- Kunnen dezelfde kaarten gebruikt worden als in de motorcycle edition?
- Zijn de language en voicefiles van iGO te gebruiken?

:)
 
Die van mij is geladen met de IGO HERE kaarten (laatste kwartaal 2015). Op de nieuwsgroepen heb ik ook al de HERE kaarten 1e kwartaal 2016 gezien. Heb ik nog niet geinstalleerd.
 
Als langdurig Igo gebruiker toch maar even experimenteren.

Ik heb inmiddels een Mamba versie gedownload: Becker Mamba 4 9.18.17.559424

De menustructuur is bekend.

Een aantal vragen:
- Kunnen dezelfde kaarten gebruikt worden als in de motorcycle edition?
- Zijn de language en voicefiles van iGO te gebruiken?

:)

Kaarten kunnen uitgewisseld worden; de basisstemmen ook. De TTS stemmen roepen in Igo Primo een commando aan die in Becker niet bekend is. Ik ben aan het sleutelen om het op te lossen.

Overigens, 2016 Q2:
magnet:?xt=urn:btih:4937fc74d804cb4abd6d231a378a7ff201719596
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Vraag heb ik ook al gesteld bij de IGO motor editie. Nu hier een apart topic is voor de Mamba dan ook maar hier de vraag.

Heb nu langs de Igo Primo motor editie (op het intern geheugen)
De Becker Samba op het navigatie systeem staan (op de Sd-kaart)

Het lijkt goed te werken afgelopen weekend een rit (helaas in koekblik) naar Luxemburg gemaakt.
Hij deed het goed moet ik zeggen.

Wat ik alleen graag zou hebben veranderd indien mogelijk is bij het opstarten van Becker dat ik niet de melding krijg "Let op de verkeerstekens en houd u aan de wegverkeerswet" daar moet ik ok klikken om vervolgens Circa 5 minuten te wachten alvorens ik het volgende scherm krijg Pffff. kan ik dat ergens in de .sys uitzetten.

Alvast bedankt, groetjes,
Ger
 
Volgens mij niet en ligt het aan je apparaat.
Ik heb een Holux en die geeft ook op de Motoreditie die melding (Een andere, maar ook die krijg ik niet weg.)

5 minuten is trouwens erg lang. Ik heb alleen de BeNELux geladen en bij mij loopt het ding in 2 seconden door. Schijnt dat IGO daar erg gevoelig voor is.

Het vervelende van de Holux is dat bij power verlies (schakelen van 12V -> accu) het ding binnen 10 sec afsluit. Ook dat krijg ik niet weg.
(Vandaar mijn bovenstaande vraag over 'doorgaan waar je gebleven was' na herstart.)
 
Laatst bewerkt:
Kaarten kunnen uitgewisseld worden; de basisstemmen ook. De TTS stemmen roepen in Igo Primo een commando aan die in Becker niet bekend is. Ik ben aan het sleutelen om het op te lossen.

Overigens, 2016 Q2:
magnet:?xt=urn:btih:4937fc74d804cb4abd6d231a378a7ff201719596

Alweer dank. :t

Ik heb nog een 128 mb rage. Mamba draait niet goed op deze versie. out of memory melding. Maar weer doorgaan op de motorcycle edition.
:)
 
Mooi topic,
Ik heb de mamba draaien op de Rage. De bochten functie is voor mij de functie die het helemaal afmaakt.
Alleen mis ik inderdaad de skipwaypoint functie en de functie na een stop dat hij verder gaat en niet alles opnieuw berekend.
Tevens vind ik dat het herberekenen na afwijken van een route/track wel erg lang duurt.

Iemand tips?

Edit: kan die irritante veiligheidsmelding uit bij het opstarten? O-)
 
Laatst bewerkt:
Alweer dank. :t

Ik heb nog een 128 mb rage. Mamba draait niet goed op deze versie. out of memory melding. Maar weer doorgaan op de motorcycle edition.
:)

Ik deed er een 16gb sd kaartje in en knalde daar igo en mamba op en had de melding niet meer. Ook werd het geheel een stuk sneller.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij niet en ligt het aan je apparaat.
Ik heb een Holux en die geeft ook op de Motoreditie die melding (Een andere, maar ook die krijg ik niet weg.)

5 minuten is trouwens erg lang. Ik heb alleen de BeNELux geladen en bij mij loopt het ding in 2 seconden door. Schijnt dat IGO daar erg gevoelig voor is.

Het vervelende van de Holux is dat bij power verlies (schakelen van 12V -> accu) het ding binnen 10 sec afsluit. Ook dat krijg ik niet weg.
(Vandaar mijn bovenstaande vraag over 'doorgaan waar je gebleven was' na herstart.)

Kun je hem niet gewoon aan laten staan? Je kunt via Windows ce dat aanpassen. Stuur me even een privé bericht anders dan loods ik je er even doorheen....
 
Alweer dank. :t

Ik heb nog een 128 mb rage. Mamba draait niet goed op deze versie. out of memory melding. Maar weer doorgaan op de motorcycle edition.
:)

Verander in de sys.txt dit stukje:

[debug]
max_memory=40000000
reserve_memory=1500000
cache=2048

En de out of memory melding zou weg moeten zijn.

Ik draai de Becker software op het originele toestel. Deze heeft slechts 64mb geheugen. Dat werkt ook.

Overigens werken alleen de Navteq/HERE kaarten met Becker.
 
Verander in de sys.txt dit stukje:

[debug]
max_memory=40000000
reserve_memory=1500000
cache=2048

En de out of memory melding zou weg moeten zijn.

Ik draai de Becker software op het originele toestel. Deze heeft slechts 64mb geheugen. Dat werkt ook.

Overigens werken alleen de Navteq/HERE kaarten met Becker.

Dank, ga ik proberen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan