Becker Mamba.4 Navigatie

Helaas is, alweer een tijdje geleden (1/4/2017), United Navigation, waaronder Becker viel, failliet. Tot dusver geen doorstart. Ik zie nu dat de prijzen dalen tot ver onder de €400 voor de uitgebreide plus versie. Hoe het met LMU zit weet ik niet. Ik heb een Mamba Plus besteld en laat van me horen in hoeverre er nieuwe kaartupdates zijn binnen te halen.
 
Vandaag de Becker Mamba ontvangen. Gekoppeld aan de software (Content Manager), nieuwste firmware gedownload en Q3 2017 van de LMU kaarten binnengehaald. Alles lijkt te werken!
 
Ik ben ook nog steeds een fan van deze software. Echter zou ik er nu niet meer 1 kopen. Het toestel zelf is erg langzaam. Nog steeds wel prima afleesbaar in de zon. Maar de verdere specificaties zijn niet meer echt van deze tijd.

Ik had het destijds vooral omdat het op alle Windows CE toestellen draait. En vond het een aanvulling op IGO Go vanwege de kronkelroutes en het kunnen rijden van .gpx bestanden.

Wat mij betreft zijn ze echter ingehaald door de TomTom Rider (vanaf 239 Euro als je een beetje zoekt) en de TomTom GO App die op alle Android toestellen draait.
 
Wat mij betreft zijn ze echter ingehaald door de TomTom Rider (vanaf 239 Euro als je een beetje zoekt) en de TomTom GO App die op alle Android toestellen draait.
Ik ben destijds afgeknapt op een dure BMW Navigator IV wat van binnen in feite een Garmin Zumo 660 is. Wat niet leek te kunnen was, ondanks dat er een ziljoen POI's in de database zaten, dat deze niet in het landschap aan je voorbijtrokken zoals te zien in de afbeelding. Ook een adres intypen vond ik een crime, als je niet goed speldde vond je de straatnaam of stad niet. Bij afwijken van de route duurde het veel te lang eer er herberekend werd. Ik heb toen de veel goedkopere Becker Crocodile gekocht die al die bovengenoemde tekortkomingen niet had. Maar ook hier is de wet op behoud van ellende van toepassing, deze heeft problemen met de stroomvoorziening.
Maar wat maakt die Riders nou tot de "je van het" navigatie? Ik hoef er geen koffie me te zetten of facebooken. De Mamba 4 + LMU scoor je momenteel met een beetje zoeken ook voor onder de € 250.
becker-traffic-assist-z100-crocodile-1q.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die Becker Crocodile heb ik hier ook wel gehad. Vond vooral de afleesbaarheid van het scherm slecht in de zon. Dat is echt een groot pluspunt van de Becker Mamba.

Nadelen van de Mamba:

-Accu snel leeg. Draait nog geen uur zonder stroom. Als je de Mamba een week of langer niet gebruikt is hij vaak ook leeg. Ik heb de voeding al vervangen door een 3 Ampere exemplaar omdat hij anders niet opstart met een lege accu.
-Trage processor. Berekeningen duren lang. En soms zie je onder het rijden dat hij moeite heeft de kaart zo snel te tekenen

Voordelen:

-Superhelder scherm. Ten alle tijde afleesbaar
-Zeer robuuste hardware
-gpx routes inladen en rijden
-functie "kronkelroutes"


Persoonlijk zou ik er geen 250 Euro meer voor uitgeven maar gewoon voor een Tomtom Rider gaan. Daarmee is het rijden van mooie routes en vooraf uitgezette routes echt supereenvoudig.

Ik heb hem hier nog als backup toestel liggen.

De Rider is wat mij betreft voor de eenvoudige toerrijder de ideale oplossing. In combinatie met Mydrive is het maken en rijden van routes echt supereenvoudig. De routering is ook erg natuurlijk. Zowel bij kronkelroute als snelle, goedkope of korte route. Zo zou ik het ook doen zonder navigatie denk ik vaak. Die logica is bij Garmin vaak ver te zoeken. De verkeersinfo en snelheidscamera waarschuwingen van TomTom zijn ook de beste in hun soort.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik nog steeds Becker Mamba op een goedkoop Chinees WinCE toestel (Exelvan). Doet het prima, al is het rijden van vooraf op de PC gemaakte en in het toestel geladen GPX tracks nog niet echt een succes. Vooral wanneer er "lussen" in de tracks zitten gaat Mamba wel eens in de fout en blijf ik rondjes rijden.
Ik ben er dus maar mee gestopt om op deze manier routes te rijden.
Ik kies nu altijd op het toestel een doel en selecteer de bochtige route optie. En uit de 3 gepresenteerde routes zit altijd wel een mooie tussen. Werkt razendsnel en tot nu toe feilloos.
Geeft mij veel voldoening en ik zie dus op dit moment geen reden om zo'n driehonderd euro uit te geven aan een TomTom.
 
Tja, t'is maar hoe hoog je de lat legt. Maar dat je de gpx niet goed gaat als er lussen in zitten herken ik ook van de iGO motor-editie. Hoewel die niet gps, maar kml files gebruikt.

Voor mij de reden om er geen moeite meer in te steken.
 
Ik maak ook gebruik van de excelvan met becker mamba en heb indd niks te klagen. Heeft een half jaar in de la gelegen, maar ging gewoon aan. Geen klachten over de accu dus. Ik had afgelopen zomer indd ook een lus in de route. 350km gereden, maar hemelsbreed niet verder dan 60km van het startpunt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan