Bedienbare klep in uitlaat is geniaal.

JeffreyB.

MF'er
28 feb 2024
151
66
Vlakbij Rotterdam
Hoi Allen!

Long shot: Voor mijn toekomstige motor zou ik een (volledige) Akrapovic (of soortgelijke) uitlaat willen. Zowel voor de looks als voor het geluid.

Bestaat er voor dergelijke systemen een valve/klep in de uitlaat die te bedienen zijn met een switch o.i.d.? (om tijdelijk de decibels te killen)
Zo ja, is dit makkelijk om in het bestaande systeem ertussen te installeren of dient er dan geslepen en gelast te worden?

Of zijn er wellicht andere merken die een compleet systeem met klep aanbieden?

Alvast bedankt!

Geen idee of je het pas kan maken voor elke motor.. maar is een mooi uitgangspunt

Zit er zelf ook aan te denken voor m'n R nine T..de klep is soms heel erg kloten bij lage snelheid / als de motor nog koud is zorg hij voor veel bokken/onverwacht rijgedrag etc. Dit ding komt ook met een knopje om hem in verschillende standen te zetten etc. En kost tenminste geen 2000
euro.

Wil dan eigenlijk dat de klep bijv. gewoon half dicht blijft staan ; zonder dat hij hem volledig open zet in z'n 2, 4, 6e versnelling. Wat dat doet met het verdere rijgedrag no clue.

(Voor de DB-Overlast-Dijkwegen-Moraalridders; nee ik wil niet meer geluid, heb al een stillere uitlaat dan OEM erop zitten).

Zit bij mij er std op, bovenste buis met aansturing van de klep. en wordt kennelijk aangestuurd ahv rij mode….

IMG_1647.jpeg

Kesstech is ook nog zo’n merk. Bij hen (en Jekyll & Hyde) kan de klep drie standen innemen: gesloten, half, en vol open. Dealers zeggen dat de motorafstelling (injectie) bij alle drie de standen oké is, maar daar denk ik het mijne van.
Wat je ook effe in de gaten moet houden: de goedkeuring is erop gebaseerd dat de Europesche wetgeving zegt dat het geluid bij een bepaald toerental gemeten moet worden, en bij dat toerental stuurt de regeling de klep dan ook dicht. Volgens mij is het een kwestie van tijd dat dat geitenpaadje wettelijk wordt afgesloten, dus dan zit je met een uitlaatsysteem van een duizend of drie of je motor waar de goedkeuring van weg is. Maar goed, voor nu is het legaal.

BMW en wat andere merken doen het wel slim..

Ze zijn eigenlijk allemaal te luid; maar bij de meting om hem goedgekeurd te krijgen gaat die klep zowat helemaal dicht. Verder tijdens het rijden gaat hij vol open en maakt nog steeds kabaal.

Bij mijn R nine T gaat hij dicht in z'n 1 - 3 - 5; en staat vol open in z'n 2 - 4 - 6.. Zal geen reet te maken hebben met hoe de motor is afgeregeld/injectie is geregeld.. Want er zijn ook mensen die de klep helemaal eruit slopen omdat hij na x aantal jaren vastloopt en daar maakt het geen verschil. Hij loopt er niet slechter op.

Kesstech is ook nog zo’n merk. Bij hen (en Jekyll & Hyde) kan de klep drie standen innemen: gesloten, half, en vol open. Dealers zeggen dat de motorafstelling (injectie) bij alle drie de standen oké is, maar daar denk ik het mijne van.
Injectiesystemen kunnen tot op zekere hoogte gewoon bijregelen.

Althans, zolang je injectiesysteem geen choke heeft.

Terug
Bovenaan Onderaan