Bediening rem zijspanwiel

bayern

Rookie
17 jun 2004
6
0
De achterrem van mijn motor is een schijfrem (hydraulisch) en de rem van mijn zijspanwiel wordt mechanisch bediend. Wat is de beste manier om te zorgen dat ik beide remmen zo kan bedienen dat ze ook beide goed werken? Ik heb het nu opgelost door de kabel van het zijspanwiel via twee, aan het rempedaal gelaste moertjes, te steken en zo wordt rem bediend via een soort hefboomwerking, maar dit voldoet niet. Beide remmen werken zo niet optimaal. Het zijspanwiel remt nauwelijks. Ik heb wel eens gehoord van een tweede rempedaal, die dan bevestigd is aan het frame van het zijspan. Is dit een goede oplossing en zo ja, hoe bevestig ik dit? Of zijn er andere, betere oplossingen?
 
De achterrem van mijn motor is een schijfrem (hydraulisch) en de rem van mijn zijspanwiel wordt mechanisch bediend. Wat is de beste manier om te zorgen dat ik beide remmen zo kan bedienen dat ze ook beide goed werken? Ik heb het nu opgelost door de kabel van het zijspanwiel via twee, aan het rempedaal gelaste moertjes, te steken en zo wordt rem bediend via een soort hefboomwerking, maar dit voldoet niet. Beide remmen werken zo niet optimaal. Het zijspanwiel remt nauwelijks. Ik heb wel eens gehoord van een tweede rempedaal, die dan bevestigd is aan het frame van het zijspan. Is dit een goede oplossing en zo ja, hoe bevestig ik dit? Of zijn er andere, betere oplossingen?

De beste oplossing zou mijnsinziens zijn om de remaansturing op het zijspanwiel ook hydraulisch te maken. Je kunt dan beide remmen op dezelfde pomp aansluiten.
Het vervelende van de mechanische aansturing dat het aangrijppunt van het pedaal verandert naarmate de rem slijt. Bij hydraulisch blijft dat constant. Als je dus beide remmen door hetzelfde pedaal laat bedienen krijg je na verloop van tijd vanzelf de situatie dat het zijspanwiel niet goed meer remt.
 
Het vervelende van de mechanische aansturing dat het aangrijppunt van het pedaal verandert naarmate de rem slijt. Bij hydraulisch blijft dat constant.
Dat hangt af van de constructie in de remtrommel bij de remvoeringen, kan bij beide zelfstellend zijn.
 
ja hoor, net terug van fercansie en nu alweer een afwijkende mening toegedaan.
in mijn optiek is het het mooiste als je een aparte zispanrem hebt.
je kan dan in korte rechter bochten heel makkelijk om het zijspan heenrijden.
de fraaiste oplossing is de zijspanrem naast je achterrem zodat je bij een noodstop je klomp op beide remmen tegelijk kan zetten en bij sturen de remdruk kan verdelen van links naar rechts door je voet te kantelen.
meestal word de zijspanrem hydraulisch aan de achterrem gekoppeld.
als je in het zijspan dezelfde rem hebt als achter gaat dat goed maar als verschillende remmen hebt zal een van de twee harder remmen en eerder blokkeren waardoor je misschien onverwacht van je lijn afwijkt.
ik heb ook wel eens gehoord van koppeling naar de voorrem, dit lijkt mij vreemd maar het zal ook wel een voordeel hebben?

in jouw geval zou ik dus een mechanische rem op het zijspanframe maken, gewoon een as van links naar rechts onder je bakje met aan een kant een hevel voor een draadeind naar de rem.
aan de motorkant een strook plaat omgezet als pedaal, effe lasse en klaar is kees.
 
Als je kiest voor een koppeling aan de achterrem dan is hydralisch op het zijspanwiel een mooie oplossing, een reduceer ventiel in de remleiding naar het zijspan is handig om de verdeling goed af te stellen dan kun je de zaak zo afstellen dat bij remmen de combinatie mooi recht uit gaat.
 
Als je kiest voor een koppeling aan de achterrem dan is hydralisch op het zijspanwiel een mooie oplossing, een reduceer ventiel in de remleiding naar het zijspan is handig om de verdeling goed af te stellen dan kun je de zaak zo afstellen dat bij remmen de combinatie mooi recht uit gaat.


das inderdaad heel mooi, vooral bij een zware combinatie.
helaas kan je dan niet meer kloten bij het sturen, daar geef ik wel de voorkeur aan 8-)
 
Als je kiest voor een koppeling aan de achterrem dan is hydralisch op het zijspanwiel een mooie oplossing, een reduceer ventiel in de remleiding naar het zijspan is handig om de verdeling goed af te stellen dan kun je de zaak zo afstellen dat bij remmen de combinatie mooi recht uit gaat.

Met alleen de gecombineerde achterrem-zijspanrem afstellen zodanig, dat de boel rechtdoor gaat ben je er niet, of eigenlijk niet goed, je moet nl. altijd alle remmen, dus ook de voorrem gebruiken, om rechtdoor te b lijven gaan bij het remmen. Dus vooral het gecombineerd remmen met alle remmen ishet beste en makkelijkste rechtdoor.

Overigens had een van de vorige sprekers over het combineren met de voorrem. Ik dacht dat de kyrnos dat toepast, zijspanremmetje gecombineerd met de voorrem en nog eentje met de achterrrem.

Bij mijn zijspan zijn de voorrem en het zijspanrem gekoppeld en de achterrem apart geremd, kan dus ook.
 
...
in mijn optiek is het het mooiste als je een aparte zispanrem hebt.
je kan dan in korte rechter bochten heel makkelijk om het zijspan heenrijden.
......
ik heb ook wel eens gehoord van koppeling naar de voorrem, dit lijkt mij vreemd maar het zal ook wel een voordeel hebben?
:? :? Raakt dat zijspanwiel dan de grond bij rechtsom gaan? ;)

SideBike past twee Brembo klauwtjes toe op de Comete en Kyrnos zijspannen. De voorste klauw zit op de handrem en de achterste op de voetrem gekoppeld.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan