Bedradingsprobleem BMW K75 kilometerteller

DaanK75

Rookie
15 mei 2023
5
0
Dag allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met het opknappen van een afgedankte K75C uit 1986 naar een café racer. Inmiddels ben ik zo ver dat alleen de bedrading nog gefixt moet worden, maar daar loop ik al een aantal dagen tegen hetzelfde probleem aan. Zelf ben ik onervaren wat bedrading betreft (op wat kleine reparaties hier en daar na), dus ik hoop dat één van jullie mij verder kan helpen.

Ik heb de originele tellerbak eraf gehaald, en in plaats daarvan een Daytona Velona 80 gehaald met daarin een toerenteller, kilometerteller, en een aantal lampjes (neutraal, waarschuwing, etc). Ik begreep dat het niet mogelijk is om een aftermarket teller zomaar te installeren, dus daarom heb ik een "lunchbox" gekocht van Axel-Joost, om tussen de originele kabels en de nieuwe teller te plaatsen.

Lunchbox: Adapter voor BMW K-modellen tot 1986
Teller: Velona Snelheidsmeter & RPM Zwart 80MM 200 KM/U

Nu loop ik echter tegen het volgende aan:
- De teller gaat aan bij contact
- Toerenteller werkt
- Knipperlicht indicatie werkt
- Grootlicht indicatie werkt

maar...
- De snelheidsmeter werkt niet
- Neutraalindicatie werkt niet
- Waarschuwingslampje werkt niet

Ik heb bij het aansluiten de kabels uit de lunchbox rechtstreeks aangesloten op de bijhorende kabel aan de teller, zoals omschreven staat in de handleiding die erbij zit. Wat me opvalt is dat de niet-werkende functies bij de teller staan omschreven met een "(-)" erachter, en de wel-werkende functies met een "(+)". Wellicht heeft dat er iets mee te maken?

Hopelijk kan iemand me helpen! In ieder geval alvast bedankt!

Groeten, Daan
 
Google maar eens BEP3. De oplossing voor je problemen.
De bestaande tellerpartij kan je niet zomaar van een K af halen. Je loopt dan tegen allerlei problemen aan zoals je gemerkt hebt.
Is dat niet hetzelfde als die Lunchbox die er nu tussen zit? Want als ik in de omschrijving van het product kijk zie ik inderdaad ook staan dat de BEP3.0 nodig is, maar dat deze daarvoor een alternatief is.
 
Heb je de teller wel ingesteld?
Heb inderdaad geprobeerd om de teller te kalibreren zoals in de instructies staat. Hij zou dan pulsjes moeten krijgen van de snelheidssensor terwijl je een kilometer rijdt. Het maakt alleen niet uit hoe lang of hoe hard ik het achterwiel laat draaien (op de middenstandaard om te testen), ik krijg hoe dan ook 10 pulsjes. Altijd.
 
Heb inderdaad geprobeerd om de teller te kalibreren zoals in de instructies staat. Hij zou dan pulsjes moeten krijgen van de snelheidssensor terwijl je een kilometer rijdt. Het maakt alleen niet uit hoe lang of hoe hard ik het achterwiel laat draaien (op de middenstandaard om te testen), ik krijg hoe dan ook 10 pulsjes. Altijd.
Dus 1 omwenteling is 10 pulsen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan