Bedrijfstemperatuur motorblok, hoe heet wordt hij?

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
De zoekfunctie levert alleen info op omtrent het warmdraaien / op bedrijfstemperatuur komen van je blok.

Ik ben benieuwd naar wat nu de waarde van die bedrijfstemperatuur van het motorblok (zo'n beetje) is.
Is dat 100 graden Celcius of 150 of ??

Ik heb het dan over luchtgekoelde blokken, op naked modellen.

Waarom ik dit wil weten?
Stel je moet een olieleidinkje solderen.
Dat leidinkje bereikt dezelfde temperatuur als het blok, dus er moet soldeer gebruikt worden dat die temperatuur aankan.
 
Denk ook zo`n 120 graden, heb wel eens van een fluke temperatuurmeter de voeler tegen de buitenkant van het blok gehouden en die was heet hoor maar de meter kwam niet verder dan rond de 80 graden, maar dat was de buitenkant natuurlijk.
 
Moderne oliesoorten kunnen wel 240ºC aan zonder aan kwaliteit in te boeten.
Tegen die tijd is het blok meestal wel overleden.
Een olietemperatuur van 150ºC is doorgaans nog niet alarmerend.
Als het rond de 180 wordt kun je beter ff een bakkie gaan doen.
Temperatuur waarbij soldeer smelt? Weet ik eerlijk gezegd niet
 
Ik heb zo'n kleine olietemp-meter ter vervanging van de olie-vuldop op mijn Bandit 1200S. Normale bedrijfstemp: 80-85°. Bij veel toeren en lage snelheid (industriepark wheelies oefenen bvb O-) ): 100-105°

Slechts enkele keren bij 35° buitentemp in de file in Brussel een 140° gehaald.

Het rode gebied van de temp-meter begint op 150°
 
Smelt punten soldeer tin.

Tin /Lood smelt temp.

100/0 230
90/10 210
80/20 190
70/30 182
64/36 180
60/40 190
50/50 210
40/60 238
35/65 245
30/70 255
20/80 270
10/90 295
0/100 330


Meest verkocht soldeertin is 40/60 of 35/65 smelt temp dus 238 of 245

Dus een kopereren olie leiding zal niet zo'n probleem geven.

Wil je zekerheid dan ga je hard solderen. Dat doe je met zilverhardsoldeer.
Smelt punt licht dan op ca. 600 tot 700 gr. C.
 
Temperatuur Olie in een lucht gekoeld blok kan oplopen tot ca 180. gr. C.
Gemeten onder de zuigers.
Gemiddelde olie temp in het Carter zal liggen tusen de 100 en 150 gr. C.
Afhankelijk van Motorbelasting en buiten temperatuur.

Boven de 180/190 gr. gaat Olie verbranden en wordt dan zwart.
Denk maar aan de frituurpan.
Niet te verwarren met de vervuiling (Roet) die de olie ook verkleurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan