Bedrijfstemperatuur Yamaha YZF600R

Maikel1988

Rookie
16 apr 2019
13
0
Hallo forummers,

Twee maanden geleden heb ik mijn motor rijbewijs gehaald en vorige week mijn eerste motor gekocht. Een Yamaha YZF600R. De motor heb ik van een particulier welke hem zelf nig een beurt gegeven had voor de verkoop. O.a. Nieuwe band, remvloeistof, olie wat er allemaal geloofwaardig uit zag.

Dit weekend viel mij op dat het tankje voor de koelvloeistof nagenoeg leeg was en de vloeistof zelf gewoon helder van kleur. Ik heb erop gegokt dat de vorige eigenaar de koelvloeistof ook ververst zou hebben en heb het tankje netjes bijgevuld.

Toch zat het mij niet helemaal lekker. Tijdens het rijden met deze temperatuur buiten geeft de temp meter net aan 60 graden aan dus dat lijkt prima. Gisteren bij thuis komst heb ik de motor even aan laten staan en met ca 5 minuten liep de temp op naar zo’n 100 graden en sloeg de koel fan ook aan. Ik heb daarna de motor uitgezet dus niet gezien of hij d.m.v. De koelfan ook de temp weer naar beneden kreeg.

Is het normaal dat bij deze buitentemperaturen de motor zo warm wordt (ik weet het, stationair draaien is niet zo goed)? Of maak ik mij mogelijk teveel zorgen?

Zal er mogelijk lucht in het systeem gezeten hebben waardoor ik nu nog bij kon vullen? Ik zie geen rook uit de uitlaat en ruik ook verder niks.

Toen de motor warm werd ging hij ook wat hoger stationair draaien, zo rond de 2000 toeren. Als ik kort gas gaf zakte het toerental weer redelijk af.

Kan iemand mij op weg helpen?

Alvast bedankt!
 
Heb hem met warm weer en einde TT dat iedereen in de motor file staat wel eens op 109 gehad, is niet veel te koelen aan op zo'n moment, komt wel goed hou de meter straks bij 25+ graden maar eens in de gaten voor het stoplicht.
 
Hallo forummers,

Twee maanden geleden heb ik mijn motor rijbewijs gehaald en vorige week mijn eerste motor gekocht. Een Yamaha YZF600R. De motor heb ik van een particulier welke hem zelf nig een beurt gegeven had voor de verkoop. O.a. Nieuwe band, remvloeistof, olie wat er allemaal geloofwaardig uit zag.

Dit weekend viel mij op dat het tankje voor de koelvloeistof nagenoeg leeg was en de vloeistof zelf gewoon helder van kleur. Ik heb erop gegokt dat de vorige eigenaar de koelvloeistof ook ververst zou hebben en heb het tankje netjes bijgevuld.

Toch zat het mij niet helemaal lekker. Tijdens het rijden met deze temperatuur buiten geeft de temp meter net aan 60 graden aan dus dat lijkt prima. Gisteren bij thuis komst heb ik de motor even aan laten staan en met ca 5 minuten liep de temp op naar zo’n 100 graden en sloeg de koel fan ook aan. Ik heb daarna de motor uitgezet dus niet gezien of hij d.m.v. De koelfan ook de temp weer naar beneden kreeg.

Is het normaal dat bij deze buitentemperaturen de motor zo warm wordt (ik weet het, stationair draaien is niet zo goed)? Of maak ik mij mogelijk teveel zorgen?

Zal er mogelijk lucht in het systeem gezeten hebben waardoor ik nu nog bij kon vullen? Ik zie geen rook uit de uitlaat en ruik ook verder niks.

Toen de motor warm werd ging hij ook wat hoger stationair draaien, zo rond de 2000 toeren. Als ik kort gas gaf zakte het toerental weer redelijk af.

Kan iemand mij op weg helpen?

Alvast bedankt!

Vind ik nogal laag,mijn motoren zitten dan allemaal rond de 70-75 graden,te koud is ook niet goed
 
Maar 90 graden bedrijfstemperatuur is gewenst en af en toe 100 ook niet erg.
Zo gaat de olie ook over de 100 graden heen waardoor vocht kan verdampen en afgevoerd wordt.
 
Laatst bewerkt:
Ja voor gewoon gebruik op straat is dat goed, beter zelfs omdat bij die temperaturen de slijtage stukken minder is. Maar kouder is dus helemaal niet erg. En nogmaals: Wacht maar tot het zomer is en je zit in je doorwaaijas op je FZR (YZF) langer dan een minuut voor het stoplicht. Als dan de Fan aanslaat zit je echt kaantjes te braden, ook omdat het frame zo'n 60 70 graden wordt
 
Terug
Bovenaan Onderaan