Bedrijfstemperatuur Yamaha YZF600R

Maikel1988

Rookie
16 apr 2019
13
0
Hallo forummers,

Twee maanden geleden heb ik mijn motor rijbewijs gehaald en vorige week mijn eerste motor gekocht. Een Yamaha YZF600R. De motor heb ik van een particulier welke hem zelf nig een beurt gegeven had voor de verkoop. O.a. Nieuwe band, remvloeistof, olie wat er allemaal geloofwaardig uit zag.

Dit weekend viel mij op dat het tankje voor de koelvloeistof nagenoeg leeg was en de vloeistof zelf gewoon helder van kleur. Ik heb erop gegokt dat de vorige eigenaar de koelvloeistof ook ververst zou hebben en heb het tankje netjes bijgevuld.

Toch zat het mij niet helemaal lekker. Tijdens het rijden met deze temperatuur buiten geeft de temp meter net aan 60 graden aan dus dat lijkt prima. Gisteren bij thuis komst heb ik de motor even aan laten staan en met ca 5 minuten liep de temp op naar zo’n 100 graden en sloeg de koel fan ook aan. Ik heb daarna de motor uitgezet dus niet gezien of hij d.m.v. De koelfan ook de temp weer naar beneden kreeg.

Is het normaal dat bij deze buitentemperaturen de motor zo warm wordt (ik weet het, stationair draaien is niet zo goed)? Of maak ik mij mogelijk teveel zorgen?

Zal er mogelijk lucht in het systeem gezeten hebben waardoor ik nu nog bij kon vullen? Ik zie geen rook uit de uitlaat en ruik ook verder niks.

Toen de motor warm werd ging hij ook wat hoger stationair draaien, zo rond de 2000 toeren. Als ik kort gas gaf zakte het toerental weer redelijk af.

Kan iemand mij op weg helpen?

Alvast bedankt!
 
Thundercat vraagjes mogen ook hier terecht: Het Thundercat topic

Het is redelijk normaal dat ie snel warm wordt als je even stationair draait. Als ik niet tussen de file door kan schiet de temperatuurmeter omhoog. Lekker laten gaan. Net voor het rode gebied slaat de koelfan aan en dan zakt de temperatuur heel snel.

Dat je het systeem bij kon vullen is dan wel weer apart. Even in de gaten houden of er niks lekt. Dan weet je zeker of het goed is.
 
Koelvloeistof heeft altijd een kleurtje. Als het geen kleur heeft, zal het wel gewoon water zijn. Dit is veelzeggend over de staat van onderhoud. Zo snel mogelijk (laten) verversen.
Het beschreven gedrag van de thermometer en fan is normaal. Autofabrikanten zorgen ervoor dat de meter altijd in het midden staat om dit soort vragen te voorkomen.
 
Koelvloeistof heeft altijd een kleurtje. Als het geen kleur heeft, zal het wel gewoon water zijn. Dit is veelzeggend over de staat van onderhoud. Zo snel mogelijk (laten) verversen.
Het beschreven gedrag van de thermometer en fan is normaal. Autofabrikanten zorgen ervoor dat de meter altijd in het midden staat om dit soort vragen te voorkomen.
Metertje an deze motoren komt nauwelijks los uit de hoek. Je motor gedraagt zich exact zoals een 600 zich hoort te gedragen

Wacht maar tot het echt zomer wordt en je voor een langdurig rood licht komt... Frame van 60,65 graden, dan de fan erbij.. Als je een hoge BMI hebt kom je er dan makkelijk vanaf. Je gaat vanzelf denken "was ik maar met de Auto gegaan"
 
Koelvloeistof heeft altijd een kleurtje. Als het geen kleur heeft, zal het wel gewoon water zijn. Dit is veelzeggend over de staat van onderhoud. Zo snel mogelijk (laten) verversen.
Het beschreven gedrag van de thermometer en fan is normaal. Autofabrikanten zorgen ervoor dat de meter altijd in het midden staat om dit soort vragen te voorkomen.
Niet waar. Koelvloeistof is er ook kleurloos. In een ander topic noem je het weken van nieuwe koppelingsplaten ook onzin. Je zet veel mensen op het verkeerde been met je verkeerde informatie.
 
  1. Watertemperatuur tot 100c bij stationair is normaal. Onder druk kan de temperatuur in theorie tot iets boven de 100c gaan zonder te koken.
  2. Dat de fan dan aangaat is ook normaal. Hiervoor is de fan - luchtstroming als je (te lang) stationair staat.
  3. Het kan zijn dat hij te snel naar de 100c gaat door slechte koeling of idd lucht in de leidingen. Dit is makkelijk te verhelpen door bij koude motor(!) je radiator dop open te doen, de motor te starten, en dan te wachten tot je thermostaat open gaat. Alle lucht zal nu ontsnappen via de radiator dop. Motor uitzetten voor de 100c.
  4. Koelvloeistof nu aftoppen via radiator dop.
  5. Reservoir vullen tot de F - dus niet tot de rand.
 
Als koelvloeistof een toegevoegde kleur heeft, wat is het dan zonder die toegevoegde kleur? Oranje of Paars?
Ik probeer te zeggen dat ALLE koelvloeistof van huis uit kleurloos is, net als rubber lichtgrijs is.
Ervaring van 1000en Yap-rijders is dat inweken quatsch is, als het dan alleen voor triumphen geldt gaat het zeker niet op voor alle andere merken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jim
Dank voor jullie reactie’s tot zover. Om even wat toe te lichten, met helder van kleur bedoelde ik te zeggen dat de vloeistof mooi roze van kleur was. Ik heb zelf weleens oude koelvloeistof in een auto gezien welke helemaal vies bruin geworden was. Er zat dus zeker geen water in. Ik ga nog even proberen om de motor te starten ket de doo van de radiator er vanaf om mogelijk lucht eruit te laten.

Daarna gaan we maar gewoon rijden en het in de gaten houden. Stel dat het zo is dat de thermostaat of de waterpomp niet werkt en ik rijd er mee binnen de normale temperatuur, kan dat dan schadelijk zijn voor de motor?
 
  1. Watertemperatuur tot 100c bij stationair is normaal. Onder druk kan de temperatuur in theorie tot iets boven de 100c gaan zonder te koken.
  2. Dat de fan dan aangaat is ook normaal. Hiervoor is de fan - luchtstroming als je (te lang) stationair staat.
  3. Het kan zijn dat hij te snel naar de 100c gaat door slechte koeling of idd lucht in de leidingen. Dit is makkelijk te verhelpen door bij koude motor(!) je radiator dop open te doen, de motor te starten, en dan te wachten tot je thermostaat open gaat. Alle lucht zal nu ontsnappen via de radiator dop. Motor uitzetten voor de 100c.
  4. Koelvloeistof nu aftoppen via radiator dop.
  5. Reservoir vullen tot de F - dus niet tot de rand.
Ik snap nog niet helemaal wat je bedoeld met punt 4 en 5.

Bedoel je bij punt 4 aftoppen als vullen of wellicht aftappen? Reservoir vullen tot F? Op het reservoir onder het zadel heb ik enkel min. En max. Staat op het reservoir mogelijk een F?

Ik vind het erg leuk om zelf e.e.a. Aan te pakken maar weet nog niet helemaal hoe of wat zoals jullie zien....

Binnenkort ook de motor maar eens wegbrengen om door een kenner na te laten kijken en mogelijk af te stellen. Benieuwd wat de kenner ervan vind. Zitten er hier mogelijk ook hobbyisten welke voor een leuk tarief “bijbeunen”?
 
Ik snap nog niet helemaal wat je bedoeld met punt 4 en 5.

Bedoel je bij punt 4 aftoppen als vullen of wellicht aftappen? Reservoir vullen tot F? Op het reservoir onder het zadel heb ik enkel min. En max. Staat op het reservoir mogelijk een F?

Ik vind het erg leuk om zelf e.e.a. Aan te pakken maar weet nog niet helemaal hoe of wat zoals jullie zien....

Binnenkort ook de motor maar eens wegbrengen om door een kenner na te laten kijken en mogelijk af te stellen. Benieuwd wat de kenner ervan vind. Zitten er hier mogelijk ook hobbyisten welke voor een leuk tarief “bijbeunen”?
Bij punt 4 bedoel ik aftoppen, dus vullen tot dat hij vol zit (bij radiator dop). Dit kan je eventueel al doen vanaf het starten met koude motor. Als er lucht in zit zul je zien dat het niveau een paar keer blijft zakken. Niet boel laten koken.

Bij punt 5 kan het inderdaad ook Max zijn, dat is hetzelfde als F (full).
 
Bij punt 4 bedoel ik aftoppen, dus vullen tot dat hij vol zit (bij radiator dop). Dit kan je eventueel al doen vanaf het starten met koude motor. Als er lucht in zit zul je zien dat het niveau een paar keer blijft zakken. Niet boel laten koken.

Bij punt 5 kan het inderdaad ook Max zijn, dat is hetzelfde als F (full).
Ah, dank... soms kan het zo makkelijk zijn he? ;) en om boven de thermostaat te komen moet ik waarschijnlijk de tank klappen?
 
Probleem opgelost, ik heb mijzelf te vroeg zorgen gemaakt. Vanavond eerst een stukje gereden en daarna de temp bij stationair op laten lopen. Net boven de 100 graden ging de fan aan en toen koelde hij terug naar 90 graden om vervolgens weer uit te gaan. Even gewacht en hetzelfde herhaalde zich. Niks aan de hand dus. Dank aan allen voor de snelle tips en inpraten van goede moed :)
 
Heren specialisten,

Nog even een andere vraag maar zet hem toch maar hieronder. Mijn versnellingsbak schakelt prima en schiet nooit uit zijn versnelling. Ik heb wel de laatste keren gemerkt dat als ik van 1 naar 2 schakel hij heel erg lijkt te happen bij het in zijn twee gaan. De rest van de versnellingen ervaar ik dat niet. Ook als ik heel langzaam van 1 naar 2 ga heb ik er geen last van.

Tijdens het rijden maakt de motor ook een klein beetje een zingend geluid waarvan ik denk dat het uit de aandrijving komt. Toen ik de motor kocht stond de ketting erg strak en heb ik hem wat losser gezet waardoor het zingen al minder is... al is het niet helemaal weg. Hebben jullie idee wat het kan zijn en of deze twee mogelijk verband houden met elkaar?
 
Hebben jullie idee wat het kan zijn en of deze twee mogelijk verband houden met elkaar?


Kan... Blok neemt altijd wel een fluitje mee doorde rechte vertanding. Ik vind het prachtig.
De knal tussen 1 en twee is denk ik een questie van bediening. Schakel eens gelijk met ontkoppelen, da's voor mij ook het juiste moment
 
Kan... Blok neemt altijd wel een fluitje mee doorde rechte vertanding. Ik vind het prachtig.
De knal tussen 1 en twee is denk ik een questie van bediening. Schakel eens gelijk met ontkoppelen, da's voor mij ook het juiste moment

Ja inderdaad, een soort fluitje/zingen/janken. Stoor me er ook niet aan maar vroeg me af of het kwaad kon of niet. Thanks
 
heeft de kabel wel de juiste speling?
Is de ketting wel juist gesmeerd en staan de kettingwielen wel in lijn met elkaar?

Ketting smeer ik netjes elke tank bij warme ketting, speling is gok ik 0.5 cm en ik heb mijn best gedaan de tandwielen zoveel mogelijk in lijn te zetten/houden. Wellicht moet ik hem daar toch eens een keer voor wegbrengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan