Bedrijfstemperatuur!

Wimper

MF veteraan
22 okt 2007
1.498
13
Antwerpen (Wilrijk)
Het wordt kouder en de bedrijfstemperatuur laat wat langer op zich wachten. Bij kleine cilinderinhouden zoals mijn SH125'tje gaat het wel snel omhoog maar vermits er weinig controle omtrent het toerental bij is vind ik het wat moeilijk om ineens in het verkeer te vliegen.

Met mijn gewone motorfietsen startte ik de motor, deed dan helm en handschoenen aan, jas toe ritsen opstappen en weg. De eerste km's op het gemakje en als de teller van het temperatuurmetertje op zijn plaats stond dan ging er wat meer gas op.

Nu met de scooter is dit eigenlijk onmogelijk. Dus start ik hem al in de garage, rij hem eruit en doe dan pas mijn kledij aan. Zodat hij toch al de kans heeft om wat te draaien vooralleer het gas erop gaat.

De vraag is nu. Hoe pakken jullie dat aan. Het lijkt me sowieso niet goed om ineens door te gaan rijden met een motortje dat relatief koud staat.

Uiteraard is warmdraaien voor een benzine motor niet echt nodig maar vermits dus de cilinderinhoud zo klein is...

Heb maar schrik dat dit de slijtage zou bevorderen.
 
Ik laat mijn 150 cctje even draaien (+- 2 min) en rijd dan zachtjes weg.
Op de heenweg naar het werk mijd ik de 80 kmh weg daar ik er te dichtbij woon en het blokje gevoelsmatig niet warm genoeg is.
Op de weg terug heb ik genoeg stadsverkeer gereden om de 80 kmh weg te nemen, maar uit gewoonte neem ik eigenlijk ook dan de 60 kmh weg die ernaast loopt.

Gewoon niet aan het max gaan de eerste 10 minuten en daarin zit net mijn probleem, ik rijd maar 12 tot 15 minuten naar het werk.

Van de andere kant is het scootertje voor mij puur vervoer, dus neem ik eventueel grotere slijtage tijdens de wintermaanden op de koop toe.
Had hij maar niet mijn scooter moeten worden hahaha.
 
Bij een scooter valt het denk ik wel mee. Je hebt een redelijk constant toerental bij het versnellen en je knalt 'm niet hoog in toeren of in de begrenzer zoals je dat bij een schakelmotor kan doen. Gewoon rustig aan warm rijden. Trouwens, volgens mij kan je beter meteen rustig aan gaan rijden dan 2 minuten warmdraaien. Van het gewone rijden wordt ie volgens mij sneller warm. Ik rijd gewoon de eerste paar kilometers rustig aan (80km/u geen probleem) en doe gewoon rustig met het gas.
 
ik moet je zeggen dat rustig wegrijden met bescheiden toerentallen toch wel moeilijk kan zijn. mijn majesty400, om rustig te vertrekken tot ong.50 km/u, moest ik al boven de 4000 toeren draaien. als je weet dat de rode zone op 8000toeren lag, vind ik dit toch wel hoogtoerig. langs de andere kant voelde je wel dat je geen belasting gaf aan de motor omwille van de vario. ik denk dat je lagere cilynderinhoud nog wel wat hoger id toeren gaat om te vertrekken. maar om hem nu minuten te laten draaien zou ik nu toch ook niet doen. ik deed dan ook hetzelfde; starten, jas toe ,helm op,handschoentjes aan en rustig vertrekken. ik denk dat de slijtage dan wel gaat meevallen. gewoon op je gevoel gas geven; traag tot je zeker bent dat hij warm staat. mijn auto word bij vriestemperaturen zelfs niet warm als ik er geen 15km mee heb gereden
grtz
tom
 
Terug
Bovenaan Onderaan