beemer fighter deeeeeeeel 3.....

ideetje, een ventilatortje op een niet in de luchtstroom geplaatste radiator doet niet veel. En wat jij wil is af en toe max power. Lukt alleen met een watergekoelde intercooler denk ik. Niet superefficient, maar kan een korte hoge temperatuur compressor uit luchtstroom veel efficienter afkoelen. De vraag is hoeveel water. Elke liter is een kilo extra,
 
ik ben al begonnen met een luchthapper te bouwen op de intercooler. soort van ram-air. hij hoeft alleen goed te koelen als er veel vermogen gevraagd wordt en dan rij je toch al op hoge snelheid, dus dan is een happer wel voldoende denk ik. ;)

watergekoeld is me te veel extra spul op de bike.
 
Ram air doet niet veel tot 70km/uur. Dan moet die ook nog eens minstens 90 graadje hoekje om bij jouw. Een alternatiefje is 'ice water cooling'. Dus ook weer water koeling, maar een tankje met ijsblokjes.
 
die luchthapper wijst toch het grootste deel van de tijd omhoog, gewoon een hand droogijs erin voor de start en OPGELOST :t
 
als die fiets gebouwd wordt om te wheelyen zou je wel een beetje dom moeten zijn om de happer dan zo te bouwen, nee ? ik zou hem dan zo maken dat hij naar voor wijst in de wheely positie ;)

Dan valt het droogijs eruit als beide wielen nog de grond raken ;) ook niet handig...
 
Bakje erboven maken dat automatisch kipt als het voorwiel omhoog komt?

Even serieus, -80 is dat niet heel erg koud?

Anders giet je dadelijk vloeibare stikstof in die koeler ipv water, neen?
 
  • Haha
Waarderingen: SP1R
Ram air doet niet veel tot 70km/uur. Dan moet die ook nog eens minstens 90 graadje hoekje om bij jouw. Een alternatiefje is 'ice water cooling'. Dus ook weer water koeling, maar een tankje met ijsblokjes.

gelukkig wheelie ik als het goed is met 270km/h als hij klaar is. onder de 70km/h wordt er toch geen vermogen gevraagd...... doe je dat wel lig je waarschijnlijk meteen achterover. :P ;)
 
74209770_763681190743767_4578729690688126976_n.jpg
 
wordt nog dichtgemaakt richting de intercooler zodat het een box wordt.

als ik aan het wheelien ben zal de buis ongeveer horizontaal zijn. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
oops ja aan 270 bouw je wel een leuke inlaatdruk up, en luchtstroom door de intercooler. Had geen idee dat wheelies aan dat soort tempo gingen. Je gaat dus met de inlaatbuis door de intercooler? Mooie constructie. Probeer dat wat te isoleren?
 
ik ben niet zo van het rekenen...... meer van logisch denken. als je 200+ per uur gaat, zal er allicht een flinke lading meer lucht doorheen gaan op deze manier, dan zoals het vorig jaar was met de interkoeler aan de achterkant van de bike. en die koelde ook al goed.

zal vast wel genoeg koelen..... en koelt hij 2 graden minder dan met een grotere luchthappert vind ik het ook prima. :)
 
deze kerel weet volgens mij wel wat die doet ;)

hoeveel van jullie hebben een turbo motor in de garage staan?
 
deze kerel weet volgens mij wel wat die doet ;)

hoeveel van jullie hebben een turbo motor in de garage staan?
Ik vindt het een Leuk project en denk graag mee . Ik heb zelf 2 Kawa`s 1000 cc met TURBO gehad ( en gebouwd ) wel zonder Intercooler
die waren wel voor op straat . dus Ik weet wel waar IK over praat ..
 
net als toen ik de bmw met de supercharger bouwde, bouw ik hem zoals ik denk dat het gaat werken. met wat er dan aan vermogen op de testbank uitrolt moet ik het doen.
of het beter kan........ zeker wel, je kan altijd wel beter, maar dat is een eindeloze zoektocht waar ik geen zin in heb.

ik weet zeker dat de bmw ook zonder intercooler goed vermogen kan leveren, dus alles wat door deze cooler gaat qua lucht is al een verbetering in mijn ogen. als ik er geen happer op maak en de lucht er gewoon langs gaat werkt hij ook al voor een bepaald percentage, dus zal het sowieso wel gaan werken met een luchthapper erop.

ik flans gewoon wat in elkaar zoals ik altijd doe, en het gaat gewoon goed werken....... of dat nu betekent 200pk of 300pk, ik vind het beide prima. :P ;)
 
net als toen ik de bmw met de supercharger bouwde, bouw ik hem zoals ik denk dat het gaat werken. met wat er dan aan vermogen op de testbank uitrolt moet ik het doen.
of het beter kan........ zeker wel, je kan altijd wel beter, maar dat is een eindeloze zoektocht waar ik geen zin in heb.

ik weet zeker dat de bmw ook zonder intercooler goed vermogen kan leveren, dus alles wat door deze cooler gaat qua lucht is al een verbetering in mijn ogen. als ik er geen happer op maak en de lucht er gewoon langs gaat werkt hij ook al voor een bepaald percentage, dus zal het sowieso wel gaan werken met een luchthapper erop.

ik flans gewoon wat in elkaar zoals ik altijd doe, en het gaat gewoon goed werken....... of dat nu betekent 200pk of 300pk, ik vind het beide prima. :P ;)

Ik vind het flans gehalte nog wel meevallen ;) , altijd mooi gemaakte delen!! en het verschil gaat geen 100PK zijn. Gewoon maken wat jij denkt dat op dat moment het beste is werkt het fijnst, je kunt eeuwig blijven uitzoeken voor die laatste 1PK, maar dat schiet niet op in jouw tak van sport.

Dit is engineering met heeeel veel en heeeel gezond boeren verstand, en dat is het vetst :}
 
in principe zou er 300 pk uit dit blok gehaald kunnen worden met andere zuigers, maar met de originele zuiger is 250 de max. dus waarschijnlijk blijf ik daar maar onder. :P

als ik op dezelfde vuldruk ga rijden als met de supercharger heeft hij al snel 20/25pk meer als het goed is. en het komt er op een hele andere manier uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan