beemer fighter deeeeeeeel 3.....

wow ! Bizar !! en toch enigszins betrouwbaar ? alleen dmv hayabusa zuigers en drijfstangen ?
Cool ! maar wel leip *D

is het niet slim om je achterbrug te verlengen :+

hahaha, ja hoor. deze blokken kunnen enorm veel hebben. busa zuigers en drijfstangen idd, sterkere bouten die het carter bij elkaar en sterkere draadeinden voor de cilinder en kop.

voor straatgebruik zet ik hem sowieso op lage druk. anders is er niet mee te rijden. voor het wheelien is een kortere achterbrug juist nice. hoe langer de bike totaal is hoe luier hij omhoog komt en hoe hoger je moet wheelien om snelheid te kunnen maken. dat was samen met het gewicht het grootste probleem bij de bmw k1100. en de supercharger natuurlijk........ die de motor vol met lucht ramde vanaf het moment dat je maar naar het gashandel keek...... :P
 
hahaha, ja hoor. deze blokken kunnen enorm veel hebben. busa zuigers en drijfstangen idd, sterkere bouten die het carter bij elkaar en sterkere draadeinden voor de cilinder en kop.

voor straatgebruik zet ik hem sowieso op lage druk. anders is er niet mee te rijden. voor het wheelien is een kortere achterbrug juist nice. hoe langer de bike totaal is hoe luier hij omhoog komt en hoe hoger je moet wheelien om snelheid te kunnen maken. dat was samen met het gewicht het grootste probleem bij de bmw k1100. en de supercharger natuurlijk........ die de motor vol met lucht ramde vanaf het moment dat je maar naar het gashandel keek...... :P

klinkt goed, maar doe je dan hoge snelheidswheelie's of wat ? want standaard wheelieen ze ook goed toch ?
 
elk jaar wordt er in elvington engeland een speed wheelie wedstrijd gehouden. daar doe ik al 3 jaar aan mee. eerst met een triumph daytona t595 en daarna 2x met de bmw k1100 supercharged.
dit jaar is het dus de bedoeling om met de bandit turbo mee te doen.

de wedstrijd is op een landingsbaan. je hebt een aanloop van ongeveer 600m, dan passeert je een startlijn en 1km verder een finishlijn tussen de start en finish moet je wheelien. als je voorwiel de grond raakt telt je run niet. op de finishlijn meten ze je snelheid....... degene die de kilometer haalt en met de hoogste snelheid wint. *O*

met de triumph had ik 208km/h, met de bmw 226km/h en ik hoop met de bandit toch een heel stuk harder te gaan..... richting de 300km/h

het record staat op 351km/h btw...... :P

22406121_354686514976572_3502975799634597426_n.jpg
 
dank je! hij is een beetje kapot gegaan tijdens het evenement....... :P staat in onderdelen in de schuur. misschien dat ik hem nog wel eens verkoop of voor op straat opbouw. ;)
 
Als ik je schitterende topic een beetje mag hacken voor een vraag: is een TDM 850 een beetje te doen om een supercharger op te zetten, zeg dezelfde configuratie als de Beemert?

Dat is een 850 cc staande twin, 5 kleppen per cilinder, ca 80 pk. Heeft niet het meest sterke onderblok en krukas maar er hoeft ook geen 200 pk uit te komen.

Ik heb een AISIN AMR500 liggen en zou zoiets wel eens willen proberen. Waarom? Omdat het kan.

Of niet......

Zou dat uitvoerbaar zijn en wat voor setup zou je in grote lijnen adviseren?

Carbs of microsquirt bijvoorbeeld, 2 gasklephuizen na de blower of 1 grote ervoor?

Thanks!
 
Een kennis van mij heeft begin jaren 80 tekeningen opgevraagd bij PORSCHE fabriek om een schaal model van de 6 cylinder Boxer te maken
dat gaf in het begin wat problemen raar he ? de Man was werkzaam bij het Lucht en Ruimtevaartlaboratorium wat een Vakman .
toen het klaar was ( jaren later ) Ik heb hem horen lopen hij starten het blokje met een boor machiene hij is ook nog naar de Fabriek geweest
ze vielen achterover toen Mini blokje formaat laptop hoorde lopen . hij mocht het wonder blokje achter laten . en een Nieuwe 911 uitzoeken
en hij heeft het niet gedaan . dus er zeker hoop . Groet Ted
 
Als ik je schitterende topic een beetje mag hacken voor een vraag: is een TDM 850 een beetje te doen om een supercharger op te zetten, zeg dezelfde configuratie als de Beemert?

Dat is een 850 cc staande twin, 5 kleppen per cilinder, ca 80 pk. Heeft niet het meest sterke onderblok en krukas maar er hoeft ook geen 200 pk uit te komen.

Ik heb een AISIN AMR500 liggen en zou zoiets wel eens willen proberen. Waarom? Omdat het kan.

Of niet......

Zou dat uitvoerbaar zijn en wat voor setup zou je in grote lijnen adviseren?

Carbs of microsquirt bijvoorbeeld, 2 gasklephuizen na de blower of 1 grote ervoor?

Thanks!

ten eerste..... iedereen denkt dat als je een supercharger op een motor zet, dat je een super sterke in elk gebied goed trekkende motor krijgt. (ook ik dacht dat.... :P) dat krijg je ook, maar tegelijkertijd is het wel moeilijk om dit ook rijdbaar te maken.

van mijn ervaring met de bmw, op 0,7 en op 1 bar vuldruk kan ik je vertellen dat er met beide uitvoeringen absoluut niet op straat mee te rijden was. ja het is vet, ja het is bruut, ja het gaat hard............en ja....... je hebt een motorfiets waar je eigenlijk nergens normaal mee naar toe kan rijden.

tenzij je er een klep tussen maakt die de druk langzaam op kan laten bouwen ipv in 1x alles, wat bij een supercharger al snel zo is, is het beter om er vanaf te zien.

wil je het wel doen dan zou ik het volgende doen:

- carb's op de originele plaats. (druk in de vlotterbak moet wel overeen komen met die van de drukvulling, anders druk je de vlotterbak leeg.)
- de supercharger ervoor met een kleine buffer (airbox/plenum) ertussen en daar een blowoff valve op. zodra je gas dicht gaat gaat die klep open.
- niet al te veel druk, misschien 0,5 bar max. ik heb geen idee wat die blokken kunnen hebben......
- v-snaar of multiriem gebruiken. getande riem kan schokken (ruw gas geven of los laten) wat minder goed opnemen en dat kan ervoor zorgen dat de tanden losscheuren. heb ik ook gehad.
- hou het zo simpel mogelijk. ;)
 
ten eerste..... iedereen denkt dat als je een supercharger op een motor zet, dat je een super sterke in elk gebied goed trekkende motor krijgt. (ook ik dacht dat.... :P) dat krijg je ook, maar tegelijkertijd is het wel moeilijk om dit ook rijdbaar te maken.

van mijn ervaring met de bmw, op 0,7 en op 1 bar vuldruk kan ik je vertellen dat er met beide uitvoeringen absoluut niet op straat mee te rijden was. ja het is vet, ja het is bruut, ja het gaat hard............en ja....... je hebt een motorfiets waar je eigenlijk nergens normaal mee naar toe kan rijden.

tenzij je er een klep tussen maakt die de druk langzaam op kan laten bouwen ipv in 1x alles, wat bij een supercharger al snel zo is, is het beter om er vanaf te zien.

wil je het wel doen dan zou ik het volgende doen:

- carb's op de originele plaats. (druk in de vlotterbak moet wel overeen komen met die van de drukvulling, anders druk je de vlotterbak leeg.)
- de supercharger ervoor met een kleine buffer (airbox/plenum) ertussen en daar een blowoff valve op. zodra je gas dicht gaat gaat die klep open.
- niet al te veel druk, misschien 0,5 bar max. ik heb geen idee wat die blokken kunnen hebben......
- v-snaar of multiriem gebruiken. getande riem kan schokken (ruw gas geven of los laten) wat minder goed opnemen en dat kan ervoor zorgen dat de tanden losscheuren. heb ik ook gehad.
- hou het zo simpel mogelijk. ;)
Hoe rijdbaar een motor is met een supercharger hangt natuurlijk wel af van het soort supercharger wat je gebruikt. Met een roots style zal het anders zijn dan met een centrifugaal charger. Ik rij een stock wielbasis Suzuki BKing met een centrifugaal charger ( Rotrex C30-74 ) . Met de max. poelie ratio geeft dat ongeveer 15 psi bij 10500 rpm. dus een kleine bar overdruk. Daar is heel normaal mee te rijden, onder de 3k rpm is ie wat lui t.o.v een standaard blok door de lagere compressieverh., daarboven begint de druk lineair op te lopen. De mate waarin je hiervan gebruik maakt bepaal je zelf, daarvoor zitten er gaskleppen tussen compressor en de cil.kop i.c.m een bypass... Als ik normaal optrekt is er weliswaar max. 200awpk bij 6k rpm , zolang je gaskleppen niet veel meer dan 50% open staan heb je daar helemaal geen last van.
 
elk jaar wordt er in elvington engeland een speed wheelie wedstrijd gehouden. daar doe ik al 3 jaar aan mee. eerst met een triumph daytona t595 en daarna 2x met de bmw k1100 supercharged.
dit jaar is het dus de bedoeling om met de bandit turbo mee te doen.

de wedstrijd is op een landingsbaan. je hebt een aanloop van ongeveer 600m, dan passeert je een startlijn en 1km verder een finishlijn tussen de start en finish moet je wheelien. als je voorwiel de grond raakt telt je run niet. op de finishlijn meten ze je snelheid....... degene die de kilometer haalt en met de hoogste snelheid wint. *O*

met de triumph had ik 208km/h, met de bmw 226km/h en ik hoop met de bandit toch een heel stuk harder te gaan..... richting de 300km/h

het record staat op 351km/h btw...... :P

Bekijk bijlage 1350853
Elvington dat is de Tempel of SPEED Aalt Toersen reed op 5 Oktober 1968 met een Van Veen KREIDLER 50 cc 5 versnelling
1400 RPM een TOP van 175 km / uur . ( natuurlijk wel op 2 wielen ) best wel snel .
 
Hoe rijdbaar een motor is met een supercharger hangt natuurlijk wel af van het soort supercharger wat je gebruikt. Met een roots style zal het anders zijn dan met een centrifugaal charger. Ik rij een stock wielbasis Suzuki BKing met een centrifugaal charger ( Rotrex C30-74 ) . Met de max. poelie ratio geeft dat ongeveer 15 psi bij 10500 rpm. dus een kleine bar overdruk. Daar is heel normaal mee te rijden, onder de 3k rpm is ie wat lui t.o.v een standaard blok door de lagere compressieverh., daarboven begint de druk lineair op te lopen. De mate waarin je hiervan gebruik maakt bepaal je zelf, daarvoor zitten er gaskleppen tussen compressor en de cil.kop i.c.m een bypass... Als ik normaal optrekt is er weliswaar max. 200awpk bij 6k rpm , zolang je gaskleppen niet veel meer dan 50% open staan heb je daar helemaal geen last van.

daar heb je gelijk in. de rotrex die jij gebruikt heeft een hele andere druk opbouw. dat is eigenlijk een mechanisch aangedreven turbo.

de AISIN AMR500 die hij wil gaan gebruiken heeft waarschijnlijk dezelfde soort karakteristiek als de eaton die ik op de bmw had......... en dat betekent vanaf nul al veel volume verplaatsing. niet te vergelijken. zonder extra regelklep waarmee je de druk kan bypassen is het net een aan/uit schakelaar.

kijk maar naar de vermogens grafiek van de k1100. koppelkromme is net een tafelberg. en in de ecu konden we zien hoe 'geleidelijk' de druk inkwam........... dat was alles behalve geleidelijk. van bijna niks, naar 1 bar in een paar honderd toeren.

37167531_478773492567873_9011265652467433472_n.jpg
 
Kijk, hartstikke bedankt. Ik zou dat leuk vinden gewoon om te proberen. Zo'n TDM is toch niks meer waard dus slechter kan hij er niet van worden.

hahaha, gewoon proberen dan. ik zou het iig zo simpel mogelijk proberen te houden, anders gaat het al snel duur worden....
 
aangezien ik nog niet echt tevreden was over de look heb ik nog maar wat dingetjes veranderd. dempers een kwartslag gedraaid en verder naar achteren geplaatst. (morgen nog ff kijken hoe het staat als ze met de 'nu binnenkant' naar buiten zitten.)

de inlaatbuis toch maar op de plek waar iedereen hem plaatst gedaan........ m'n knie vond de vorige positie niet zo fijn. :P

en vandaag m'n stuurkuipje binnen gekregen. begint best wel wat te worden zo. *O*

51391290_602457676866120_4804969807424258048_n.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan