beemer fighter deeeeeeeel 3.....

Zou het ook niet aandurven. Hoe rechter de motor overeind komt te staan.. hoe minder effectief de vering is. Dan komt het aan op de band, achterbrug en achterbrug ‘as’ om die hele bike + kees te dragen en een groot deel van de klappen van de oneffenheden op te vangen. Vanaf hier lijkt het erop dat de boutjes door de heimjoints kleiner zijn in diameter dan de achterbrug as van bijv een bandit 600.

De discussie destijds zal ik gemist hebben..ging vast over racewagens. En om eerlijk te zijn zie ik nog niet direct de gelijkenis van toepassing om te vertrouwen dat het goed zit.

aangezien de achteras bijna in het verlengde van het draaipunt van de achterbrug ligt wil de achterbrug niet makkelijk inveren. als je bv over een hobbel rijd wil die hobbel het achterwiel tegenhouden en wordt er vooral naar achteren aan het draaipunt van de achterbrug getrokken. de krachten zijn vooral horizontaal.

hoe hoger je het draaipunt legt t.o.v. de achteras, hoe makkelijker de achterbrug inveert en dus de kracht door kan geven aan de schokbreker. de krachten worden dan meer horizontaal en verticaal verdeeld.

zijn natuurlijk nog wel meer factoren waar rekening mee gehouden moet worden, maar de vering wordt sowieso juist effectiever als je wheeliet, juist omdat de achterbrug makkelijker beweegt.
 
hier ff een voorbeeld. zoals bijna iedereen wel weet heeft een lange arm meer effect dan een korte arm. als je een bout niet los krijgt zet je een stuk pijp op de sleutel (waardoor deze langer wordt ) om meer kracht te zetten..... en dus kan je de bout makkelijker verdraaien.

met de achterbrug is het hetzelfde. als de bike normaal op 2 wielen staat is het zoals deze foto. een korte verticale arm waar de kracht op komt.

52057106_607989226312965_6594894391490379776_n2.jpg
 
als je een wheelie doet komt de achterbrug verticaler te staan en wordt de arm langer en dus kost het veel minder moeite om de achterbrug tegen dezelfde veerkracht in in beweging te zetten. O-);)

(de kracht is horizontaal = rijrichting)

22886255_361211367657420_4425882530316831849_n2.jpg
 
Laatst bewerkt:
als je een wheelie doet komt de achterbrug verticaler te staan en wordt de arm langer en dus kost het veel minder moeite om de achterbrug tegen dezelfde veerkracht in in beweging te zetten. O-);)

(de kracht is horizontaal = rijrichting)

Bekijk bijlage 1447250
ik ben nog niet helemaal overtuigd. vermits er maar 1 raakpunt is met de grond en er nauwelijks een krachtarm is van raakpunt naar zwaartepunt in de horizontale richting, denk ik niet dat je achterbrug veel bewegingen gaat maken tov de rest van de fiets.
 
hier ff een voorbeeld. zoals bijna iedereen wel weet heeft een lange arm meer effect dan een korte arm. als je een bout niet los krijgt zet je een stuk pijp op de sleutel (waardoor deze langer wordt ) om meer kracht te zetten..... en dus kan je de bout makkelijker verdraaien.

met de achterbrug is het hetzelfde. als de bike normaal op 2 wielen staat is het zoals deze foto. een korte verticale arm waar de kracht op komt.

Bekijk bijlage 1447249
De kracht is verticaal, de arm horizontaal (in dit geval ongeveer de achterbrug aangezien die zo goed als horizontaal staat).

Moment ter plaatse van de achterbrug as is dus ongeveer de helft van de totale massa in N maal lengte van achterbrug in m maakt moment in Nm. Ik ga hier uit van een statische situatie. Mocht het over een rijdende motor gaan zul je eerst alle krachten in kaart brengen, die terugbrengen naar de resulterende verticale kracht tpv de achter (en voor)as en dan de som opnieuw maken.


Dit moment kun je weer terug rekenen naar de belasting op de schokbreker.
 
als je een wheelie doet komt de achterbrug verticaler te staan en wordt de arm langer en dus kost het veel minder moeite om de achterbrug tegen dezelfde veerkracht in in beweging te zetten. O-);)

(de kracht is horizontaal = rijrichting)

Bekijk bijlage 1447250

Stel dat dit een statische situatie zou zijn dan is het moment ter plaatse van de achterbrug as:
Massa van het geheel in N vermenigvuldigen met de horizontale afstand tussen achterbrug as en achterwiel as in m (het punt in de ruimte is niet van invloed op het moment dus je mag de verticale afstand buiten beschouwing laten) maakt moment in Nm.
Kracht tijdens rijden zul je ook ontbinden waarna je de resulterende kracht ter hoogte van de achterwiel as vind en deze toevoegt (of aftrekt al naar gelang de situatie) aan de N in bovenstaande vergelijking.

Eenzelfde belasting op de achterwiel as geeft dus minder impuls op de schokbreker uitoefenen tijdens een Wheelie dan tijdens 'normaal' rijden.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de krachten er niet zijn!
Uit bovenstaand wordt alleen maar duidelijker dat andere onderdelen (niet de schokbreker) van de motor zwaarder belast worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
om het in perspectief te zetten. het zijn M16 draadeinden en bouten van het kogelgewricht. ;)

Met die kogelgewrichten gebeurd helemaal niets, de achterbrug zelf lijkt me ook stijf genoeg.

Ik vraag me af of de flex nu niet ergens anders vandaan komt? Zoals de ophanging in het frame (en motorblok?) zelf. Wellicht hier en daar een kruis erin lassen?


Ik volg je projecten al lang, met de grootste interesse! Ga zo door!
 
tijdens de wheelie zal de kracht niet het grootst zijn op het draaipunt denk ik. tijden opclutchen en landen wel. de afgelopen 2x dat ik met de motor in engeland heb gewheelied heb ik al aardige klappers gemaakt en is alles heel gebleven.... geloof me, als het niet goed geweest was, was ik al lang gecrashed.
 
Met die kogelgewrichten gebeurd helemaal niets, de achterbrug zelf lijkt me ook stijf genoeg.

Ik vraag me af of de flex nu niet ergens anders vandaan komt? Zoals de ophanging in het frame (en motorblok?) zelf. Wellicht hier en daar een kruis erin lassen?


Ik volg je projecten al lang, met de grootste interesse! Ga zo door!

frame ga ik ook nog verstevigen. dat is in principe het blok met 4 pootjes erop naar het balhoofd.
 

Met deze gedachtengang zouden de krachten nul zijn als er geen hoogte verschil is tussen achterbrugas - wielas.. dus ik ben nog niet helemaal mee! De heren hierboven volgens mij ook niet.. is volgens mij ook wat de heren hierboven proberen aan te geven??

Een uiterste dat ik wilde benoemen is een wheelie met een exact haaks op de weg staande achterbrug. Dat deze heel makkelijk naar achteren wil veren begrijp ik (misschien wel interessant om te bedenken hoeveel spanningsverschil/krachtlevering er op de ketting komt als de vering zo ver naar 'achter' veert en wat dat tegelijkertijd eventjes doet met je balanspunt). Anyway het wiel kan in die stand amper in de hoogte bewegen en zal die krachten grotendeels verdelen over hetgeen wat wel mee kan geven. De band en verder het volgende zwakste punt. Als duwbelasting is dat allemaal niet zo spannend denk ik..

Zit nog eens wat te bedenken.. hoe zou de gewichtsverdeling zijn over alles wat er aan de achterbrug hangt? Als het massa zwaartepunt niet in hetzelfde verticale vlak ligt als het midden van het band, is dat misschien je bron van de instabiliteit. De ene kant van de achterbrug beweegt dan trager dan de andere kant en gaat zo het wiel 'sturen'. De achterbrug stijver maken zou dan waarschijnlijk wel kunnen helpen. Misschien de boel L/R "balanceren" ook?

De stijvere achterbrug kan ook de torsie krachten beter doorgeven aan de schroefdraad van de kogelscharnieren.. die zouden dan waarschijnlijk extra op buiging worden belast?
 
gelukkig hoef ik geen offroad wheelies te doen en is de landingsbaan waar we op rijden goed vlak. ;)

ik heb geen zin om dat allemaal uit te gaan zoeken. de kans dat dat allemaal te voelen is tijdens een wheelie zal niet echt groot zijn en als het wel zo is ga ik wel wat meer naar 1 kant hangen tijdens de wheelie om de boel in balans te houden.

de perfecte setup ga ik toch nooit vinden, dus ik maak het gewoon zoals ik zelf denk dat het goed genoeg is. in alle gevallen heeft dat tot nu toe gewerkt met alles wat ik gemaakt heb omdat ik nogal van de overkill constructies ben.

kortom, het gaat gewoon allemaal goed komen! morgen weer verder met de achterbrug. *O*
 
gelukkig hoef ik geen offroad wheelies te doen en is de landingsbaan waar we op rijden goed vlak. ;)

ik heb geen zin om dat allemaal uit te gaan zoeken. de kans dat dat allemaal te voelen is tijdens een wheelie zal niet echt groot zijn en als het wel zo is ga ik wel wat meer naar 1 kant hangen tijdens de wheelie om de boel in balans te houden.

de perfecte setup ga ik toch nooit vinden, dus ik maak het gewoon zoals ik zelf denk dat het goed genoeg is. in alle gevallen heeft dat tot nu toe gewerkt met alles wat ik gemaakt heb omdat ik nogal van de overkill constructies ben.

kortom, het gaat gewoon allemaal goed komen! morgen weer verder met de achterbrug. *O*
Ik dacht ff dat je in het Guinness book zou komen met de langste wheelie
 
ik ben met de nodige kleine dingen bezig geweest de laatste tijd. ombouw naar hydrolische bediening van de koppeling. had er nog 1 liggen van de r1100s en die heb ik pas gemaakt.

ontsteking en oliepomp op de voorkant van het blok maken. oliepomp is om de retour olie uit de turbo weg te zuigen. alles ligt nu bij de anodiseerder, dus daar heb ik geen foto's van.

heb wel foto's van de achterbrug. die is bijna klaar. moet alleen de onderkant nog wat verstevigen en aflassen.

ziet er toch een heel stuk steviger uit zo en past ook wat beter bij de bike wat mij betreft.

zoals hij was.

7.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan