Beerens Motoren alweer in het nieuws

DanielSan

Rookie
19 jun 2006
6
0
Amsterdam
Ik hoorde vandaag tijdens de service beurt van m'n motor dat er zeer waarschijnlijk is gerotzooid met de kilometerstand. Die motor heb ik een paar maanden geleden gekocht bij - daar is hij weer!!! - Beerens motorin in Roggel. Volgens de monteur is Beerens een tijdje geleden weer op tv geweest omdat hij regelmatig met kilometerteller zou rotzooien. De monteur wist alleen niet meer wanneer dat was en op welk programma. Is er iemand die het programma heeft gezien en die dat nog wel weet???

Ongetwijfeld komt de vraag waarom ik m'n motor bij hem heb gekocht: Ik had alle voorgaande slechte berichten over hem gemist en hij heeft nou eenmaal een goeie babbel en voortreffelijke service!!!
 
Dus jij hebt (misschien) een fiets waarvan de teller is terug gedraaid?
Motorzaak heeft naar jou zeggen een voortreffelijke service en de verkoop heeft
een leuke babbel... Jouw fiets doet het goed? ververs je de olie zelf een x, en je kunt wel zien wanneer ketting / tandwielen op zijn...
Wat is probleem?
 
Was dat niet ook de zaak waar een paar jaar geleden een aantal gejatte fietsen werd teruggevonden? Al dan niet in onderdelen of omgekat?
 
Zulke beschuldigingen zijn als ze niet gefundeerd zijn strafbaar.

Oppassen dus.
 
't Is op zich wel cool: een officiele dealer kan tegenwoordig aan de hand van het framenummer allemaal gegevens van een motor uit heel Europa opvragen. En zo blijkt dat mijn motor in 2004 bij een officiële BMW-dealer in Duitsland een beurt heeft gehad en dat de teller toen 10.000 km verder stond dan de stand waarop ik de motor heb gekocht.
Wat dus niet zo cool is, is dat ik nu op die motor rijd en dat hij mogelijk twee keer zo heeft gelopen als waarop ik 'm heb gekocht!

Maar er is niemand die meer weet over een uitzending waar Beerens in voorkwam en die ging over het terugdraaien van tellers? Ik wil natuurlijk een deel van m'n geld terug gaan halen bij die gast en mogelijk dat zo'n consumentenprogramma kan helpen.

Heeft er trouwens iemand eerder geprobeerd om geld terug te gaan vragen na zo'n telleraktie???
 
En hoe ga jij bewijzen wanneer en door wie die teller is teruggedraait?
Blijft klote als je er achter komt, maar lijkt me sterk dat je er met de huidige wetgeving wat aan kan doen? :?
 
En hoe ga jij bewijzen wanneer en door wie die teller is teruggedraait?
Blijft klote als je er achter komt, maar lijkt me sterk dat je er met de huidige wetgeving wat aan kan doen? :?

Dat denk ik ook. Zo'n zaak zal zeggen dat 'ie "haas" heet en niets van de tellerstand afweet. Zo gaat dat in de handel. Je zult wel hele harde feiten op tafel moeten leggen, wil je iets of wat geld terug zien. En tegen die tijd heeft zo'n motorzaak zich alweer failliet verklaard en gaat dan onder een andere naam verder. ...helaas...
 
En hoe ga jij bewijzen wanneer en door wie die teller is teruggedraait?
Blijft klote als je er achter komt, maar lijkt me sterk dat je er met de huidige wetgeving wat aan kan doen? :?


Hoho...

Hij hoeft niets te bewijzen, ik mag aan nemen dat de km-stand vermeld staat in je koopcontract.

Verder is de handelaar/dealer verantwoordelijk voor een correcte stand, hij moet immers de kunde in huis hebben om dit te kunnen beoordelen.
Als hij dit niet kan garanderen dan moet hij dit op de verkoopnota bekend maken met bv "gekocht zoals gezien", of "km stand historie niet bekend".

De particulier heeft genier hier een wettelijke bescherming, en de rechter kan een koop ongedaan laten maken.

Een kennis van me is autohandelaar, en hij had een auto ingeruild en weer verkocht .De nieuwe eigenaar kwam er achter dat de km stand niet klopte en ging naar de rechter.M'n kennis moest de auto terug nemen voor hetzelfde bedrag minus een vergoeding voor het aantal gereden km's, terwijl hij toch kon aantonen dat de ingekochte auto die km stand al had.

Dus aankaarten die hap, en anders even naar de advokaat, succes verzekerd! *O*

:)
 
Op de meeste koopcontracten staat zoiets als "afgelezen tellerstand", daarmee dekt elke handelaar zich in.
En een verschil met auto's is dat er voor motoren nog steeds geen systeem is als de Nationale Auto Pas bij auto's .
Een tellerstand waterdicht controleren bij motoren is volgens mij daarom nog steeds niet mogelijk.
Motordealers zijn ook niet aangesloten bij een soort van database of zo waar de tellerstanden vermeldt worden. :N
 
helaas is een tellerstand terugdraaien nog steeds niet strafbaar

een motor verkopen met tellerstand waarvan je weet dat ie niet correct is...en dat niet vermelden is dat dan weer wel....

Moet je wel aantonen dat hij ervan op de hoogte was...achterhalen waar hij de motor vandaan heeft en kijken of daar vast ligt wat de kilometerstand was toen hij daar wegging is een optie..?? O-)
 
't Is op zich wel cool: een officiele dealer kan tegenwoordig aan de hand van het framenummer allemaal gegevens van een motor uit heel Europa opvragen. En zo blijkt dat mijn motor in 2004 bij een officiële BMW-dealer in Duitsland een beurt heeft gehad en dat de teller toen 10.000 km verder stond dan de stand waarop ik de motor heb gekocht.
Wat dus niet zo cool is, is dat ik nu op die motor rijd en dat hij mogelijk twee keer zo heeft gelopen als waarop ik 'm heb gekocht!

Maar er is niemand die meer weet over een uitzending waar Beerens in voorkwam en die ging over het terugdraaien van tellers? Ik wil natuurlijk een deel van m'n geld terug gaan halen bij die gast en mogelijk dat zo'n consumentenprogramma kan helpen.

Heeft er trouwens iemand eerder geprobeerd om geld terug te gaan vragen na zo'n telleraktie???

Geldt dit voor elk motormerk?

Dat zou namelijk betekenen dat elke dealer van een importmotor zou kunnen achterhalen wat de kilometerstand was voor import.

Hoe doen ze dat? Per computer of moeten ze daarvoor naar Duitsland bellen?
 
@ Herr Flick: Ik heb ondertussen contact gehad met de ANWB en die zeggen hetzelfde: een particulier mag een handelaar als terzakekundig beschouwen. Dus de handelaar heeft de plicht z'n best te doen om te controleren of de tellerstand correct is. Als er dan ook nog een kilometerstand op het contract staat (ALTIJD om vragen dus!!!!) is het helemaal feest voor de consument, want die kan dan idd geld retour krijgen of de motor/auto terug laten kopen.

@ rvh: Bij BMW werkt het dus zeker zo, maar weet niet zeker of het bij andere merken ook zo werkt. Maar er schijnt een Europese database te zijn, waar officiële handelaren de historie van een motor in bijhouden. Dus datum waarop hij is binnengekomen, tellerstand en eventuele schade die is gerepareerd. Schijnen ze gewoon bij te kunnen, dus niets moeilijk bellen ofzo...
 
Terug
Bovenaan Onderaan