Beetje advies aub over motor aankoopen

insanitydk

Rookie
15 nov 2015
8
0
Stekene
Dag iedereen

Ik ga langzaam aan beginnen voor mijn A rijbewijs praktijk, zojuist de theorie gehaald en dan beginnen kijken voor een motor tweedehands om te beginnen
Ik ben een fan van sport motos dus zou graag zo eentje halen als mijn eerste, de kans is groot da ik hem in duitsland zal gaan halen denk ik
Het enigste dat ik me afvraag is met welke pks zou ik best beginnen?
Ik heb er een paar gezien en tussen mijns favorieten staan de
Suzuki gsx f 650 86cv
Suzuki gsx r 600 120cv
Honda cbr 600 rr 117cv
Kawasaki ninja zx - 6 r 106cv

Ik denk zoals die gsx f om te beginnen best ideaal waarschijnlijk maar als ik bv voor de kawa ninja of cbr zou nemen zou dat niet te zwaar zijn als beginners moto? Meeste zeggen best een 600/650 om te beginnen maar ik sta gewoon beetje in twijfel door het verschill tussen sommige door hun kracht
Max budget 4.500, ik kijk altijd tussen motos van ongeveer max 20.000kms en van het jaar 2004 tot huidig

Hartelijk dank op voorhand
 
ik ben begonnen zonder A op een 125cc (1cilinder ktm duke). had voordien nooit met een brommer oid gereden.
na een jaar mijn A gehaald en een GSX 650F 85pk (4 cilinder) aangeschaft.

Ben blij dat ik begonnen ben met een 125cc.

qua gewicht vind ik de motor best zwaar (240kg als ik me niet vergis) en mijn uitvoering heeft geen ABS.
ondertussen ben ik gewoon dat ie geen ABS heeft, maar mijn 125cc had dit wel.
Geloof me, ABS is een enorme luxe voor een beginner en ongetwijfeld ook voor een gevorderde rijder.

de eerste keren dat ik ermee reed had ik het gevoel dat het ding met mij reed ipv andersom.
de gsx650f stuurt niet echt als een sportmotor omdat die een recht stuur heeft en geen sportstuur. je zit ook redelijk rechtop.

vind ik het een fijne motor? zeer zeker
raad ik m aan voor beginners? ja en nee. veel hangt van je eigen af. wees zeer zuinig met je pols in het begin.

Uiteraard weet ik niet wat je al gewoon bent. voor hetzelfde geld rij je al jaren op circuit... :D

Ik raad een beginner geen motor aan met meer dan 85pk, dit gaat al snel genoeg.

mijn collega rijdt met een kawa ninja. stuurt VEEL makkelijker en is een stuk lichter. makkelijker om te manouvreren
 
Laatst bewerkt:
Je kan met iedere motor beginnen, maar je zal je er wel bij neer moeten leggen dat je in het begin lang niet alles uit je motor kan halen en je je gewoon moet inhouden.

Ik zou gewoon gaan proefrijden bij aanbieders, kijken wat je lekker vindt zitten en wat past binnen je budget. Deze fietsen ken ik persoonlijk niet, dus kan je niks vertellen over plus en min punten.
 
Ik zou gewoon gaan proefrijden bij aanbieders, kijken wat je lekker vindt zitten en wat past binnen je budget. Deze fietsen ken ik persoonlijk niet, dus kan je niks vertellen over plus en min punten.
ik weet niet hoe het in NL zit, maar zowat alle dealer in Belgie vereisen min 2jaar volledig A rijbewijs vooraleer je met een motor mag proefrijden.
heb de mijne zo ook gekocht, zonder testrit |(


echt?

"Ik ga langzaam aan beginnen voor mijn A rijbewijs praktijk"
ik ken verschillende mensen die op circuit rijden en geen A rijbewijs hebben
 
Laatst bewerkt:
de cbr is een allemansvriendje en dus een prima keuze.
pk' s zijn niet belangrijjk. staat van onderhoud en zithouding/comfort zou ik hoger op mijn lijst hebben staan. hard rijden in een rechte lijn kan iedere idioot als hij maar een draaiende beweging kan maken met zijn rechterhand .

ga maar eerst leren rijden en overschat jezelf aub niet. ik ben begonnen op een fazer en was regelmatig maar wat blij met het vergevings gezinde karakter van deze motor .

success met lessen
 
Het enigste dat ik me afvraag is met welke pks zou ik best beginnen?
Ik heb er een paar gezien en tussen mijns favorieten staan de
Suzuki gsx f 650 86cv, Suzuki gsx r 600 120cv, Honda cbr 600 rr 117cv en Kawasaki ninja zx - 6 r 106cv.

Ik denk zoals die gsx f om te beginnen best ideaal waarschijnlijk maar als ik bv voor de kawa ninja of cbr zou nemen zou dat niet te zwaar zijn als beginners moto? Meeste zeggen best een 600/650 om te beginnen maar ik sta gewoon beetje in twijfel door het verschill tussen sommige door hun kracht
Max budget 4.500, ik kijk altijd tussen motos van ongeveer max 20.000kms en van het jaar 2004 tot huidig

Hartelijk dank op voorhand

is je budget inclusief kledinguitrusting?
Waarom wil iedereen altijd met de meeste pk's beginnen, het gaat niet om je vermogen maar hoe je het vermogen gebruikt.
Zag gewichten voorbij komen van een GSX van 240 kg, dan kun je net zo goed een R1200GS kopen (net zo zwaar) of een 1000 cc of meer.
Maar waarom niet proefrijden op een motor, een motor is meer dan enkel het merk. Gaat ook om gevoel, handling en zitpositie op een motor.

Een CBR600F(S) weegt maar 178 kg (nat) en is een supersport, maar heeft een rustiger karakter. Met zo'n fiets kun je rustig woon/werk doen, toeren met vrienden (CBR groep) of racen (boven de 7000rpm komt er een beest vrij). Andere motoren als bv. een Ninja zijn gifkikkers. Vermogen is sneller beschikbaar. Dat moet je wel trekken/leuk vinden.
De opvolger, de 600RR is niet geschikt voor langere personen (die wel makkelijk op een CBR F/S passen. Maar zul je qua prijs op Marktplaats vinden maar niet met 20K op de teller en of met garantie (motorzaak).

Advies, gewoon mee gaan rijden en zelf ervaren! Dan keuze bepalen.
 
Ik heb zelf jaren lang rondgereden op beginnersmotoren, 2 yamaha fazers met 98pk. Heel 'easy' om mee te rijden. Ik gebruik er nu nog één omdat een fazer in de stad heel praktisch is. De viercilinder is heel soepel en betrouwbaar. Je zit een behoorlijk rechtop. De motor is licht. De stuuruitslag is relatief groot. En hebt voldoende power om even ergens langs te gaan. De motor is ook heel makkelijk te corrigeren als je een foutje maakt. Maar als je echt lekker wilt sturen, dan heeft een fazer z'n beperkingen. Zeker met volle bepakking. Mijn TRX had 10pk minder, maar was veel minder een beginnersmotor. Nu heb ik een 1190 adventure met 150pk. Bevalt goed. En ik denk dat ik zoiets ook wel meteen had kunnen kopen, zonder direct een gevaar te zijn voor mezelf of voor anderen.

Ik adviseer dus niemand om een beginnersmotor te kopen. Koop meteen een motor die je graag wilt hebben. En dan veel kilometers maken en een beetje je verstand gebruiken. Als je nu een motor koopt en die over een jaar weer inruilt, dan pakt dat financieel waarschijnlijk niet voordelig uit. Zonde van het geld.
 
Hartelijk bedankt voor al de advies dat is gegeven tot nu toe van iedereen

Ik wil niet direct zot en stom doen dus ik zal nog goed kijken
Ik heb ervaring met brommers en heb ngo een varadero 125cc gereden.
Ik ben 1,70m dus zo groot ben ik nu ook xp!
4500 is alleen de motor, voor rijuitrusting ga ik ook geld apart zetten maar voor een moto vind ik 4500 nog een prima getal en via autoscout heb ik er al een paar gezien (via duitsland wel dus kan dat ik van daar eentje zou importeren)
Zal wss wel zoals meeste zeggen zelf proberen en ervaren en dan zien, is dit waar dat je in belgie 2 jaar je A moet hebben om proefritten te kunnen doen?
Ik wil niet met de meeste pks beginnen, als ik dat wou zou ik mss voor een 150pk ofzo gekozen hebben maar zit in de range van 86 tot mijn max 117pk (behalve die gsx r da 120pk is)
Ik zou de moto gebruiken voor alles dan ipv auto, naar werk gaan dan fitness enz

Mijn persoonlijke favorieten van mijn "lijstje" is sowiezo de kawa ninja en de cbr rr, die hebben altijd hoog gestaan sinds ik klein was en voor mij is dit ja een droom om ze zelf te hebben daarvoor dat ik er nu volledig voor ga voor mijn A rijbewijs maar weet wel niet hoe ze voelen zoals jullie zeggen, comfort, houding, etc dus iemand enig ideen hoe ik dit kan ervaren als ik echt geen proefritten zou mogen doen ?
 
hmm, vrij gelijkwaardig aan mijn verhaal dus...

ben ook belg, ook met 125cc gereden en nu een GSX650F sinds een klein jaar :)
ik rij er ook mee naar het werk etc etc. met de auto rij ik minder dan met de motor :P
ik heb mijn 650F bij een dealer gekocht voor 3500k, 10.000km, groot onderhoud en 2 nieuwe banden + 1jaar garantie.

ben even op de site gaan kijken en hun voorwaarden zijn nog meer veranderd:
"Bestuurders dienen minimaal 4 jaar in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs en 26 jaar oud te zijn"

er zullen vast wel dealers zijn die daar geen rekening mee houden. immers, als ze echt willen verkopen zullen ze het wel toelaten!

BTW: er zijn geen praktijkexamens in de winter, in belgie is er een winterstop!
dat probleem had ik vorig jaar ook, heb toen het eerste examen gedaan in 2015 dat beschikbaar was.

dit vind ik een mooie, en dan heb je nog budget over voor kledij:
http://www.2dehands.be/motoren/motoren/suzuki/suzuki-gsx-650f-263403157.html

Maar als ik eerlijk moet zijn, een ninja zou ook mijn voorkeur krijgen :X
waarom? omwille van de wendbaarheid in woonwerk verkeer (ik filter veel)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Jarre, ook voor die link van die gsxf zal hem bewaren.
Ah nee? Heb naar AH rijschool gebeld enz en ze geven wss 10% korting in de wintermaanden (Jan/Feb) dusja dacht van wel maar als het echt niet kan zal ik me dan inschrijven op de datum dat het dan wel zou lukken dat het snel gedaan is
Ik heb ook het gevoel dat mijn auto aan de kant gaat staan een keer ik eindelijk terug een moto heb, vriendin heeft auto dus kans is dat hem wss verkocht wordt xp kben toch meer een moto gast ook al ist slecht weer etc.
Zal proberen bij aantal dealers keer voor proefritten te vragen als ik mijn rijbewijs heb als ze het toelaten geniaal anders ja zelf leren als ik er eentje koop xP
Nice deal bij de dealer, ik zal ook van een dealer kopen, ook door wss de meerdere voordelen en betrouwbaarheid denk ik, heb de varadero toen ik hem had van iemand gekocht particulier en er was van alles mis mee (Had er toen geen kennis fout van mij ook om hem eerst niet te laten controleren voor aankoop mja) een keer alles in orde was ging hem geweldig!
 
er zijn dan zo weinig motorlessen dat ze die korting geven (omdat je dus geen examen kan doen)

in belgie zijn de examenterreinen niet verwarmd dus wordt er een winterstop ingevoerd. de rijscholen kunnen uiteraard wel lessen geven.
ook ik heb het zo gedaan, lessen in de winter, examen in het voorjaar :)

ik heb in mijn gedacht dat het laatste examen rond 10 december ligt, en het eerste ergens in maart.
 
Kan je in de winter geen examen doen? Gewoon in januari afgereden in Leiden.
Kijk trouwens ook eens naar een Honda vfr800 uit 2000/2001. Iets ouder maar oerdegelijk, bakken power maar makkelijk te beheersen, goede fiets om heel veel kilometers te maken en ge houd nog wat geld over.
 
Ik heb ervaring met brommers Een brommer is niet te vergelijken met een motor
Ik ben 1,70m dus zo groot ben ik nu ook xp! Je bent nog niet groot! ;-)
4500 is alleen de motor. Waarom zo'n bedrag, er is genoeg onder dat bedrag te koop!
maar voor een moto vind ik 4500 nog een prima getal en via autoscout heb ik er al een paar gezien (via duitsland wel dus kan dat ik van daar eentje zou importeren) Waarom wil je extra kosten maken om via Dld. een import te doen?
kawa ninja en de cbr rr, die hebben altijd hoog gestaan sinds ik klein was. Qua postuur maakt het niet veel uit, pas je met 1.70 goed op.
weet wel niet hoe ze voelen zoals jullie zeggen, comfort, houding, etc dus iemand enig ideen hoe ik dit kan ervaren als ik echt geen proefritten zou mogen doen?
Gewoon gaan zitten in de showroom, je zult onmiddellijk voelen dat een Ninja dieper zit als een CBR600F. FS zit iets sportiever en en RR weet sportiever (als een Ninja/GSX). Maar je houdt het daar geen uren op vol!
 
@Vlaantje
Idd een brommer is niet zoals een moto xp
Haha, ik twijfel dat ik meer zal groeien xp breder mss (fitness) maar langer, tenzij ik timberland botten draag mss xD
Ik zie van de motos dat mij het meest aanspreken (race stijl) rond dat bedrag gaan in professionele, in particulier weet ik niet goed als dit een goed idee is (ken het verleden van de moto enz niet)
Prijs in duitsland vergeleken in belgie zit daar wat lager, heb gekeken en mss betaal je een extra 60 a Ahh oke is goed dan, misschien ook met de autosalon in januari keer een kijkje nemen en garages ook bezoeken en aanvoelen
OVer kleding, best beetje fluo dragen (Hi Viz) of gewoon zelf kiezen, ook een volledig set (one piece) of best zo een broek en jas apart kopen? Waterproof best direct want in Belgie regent het wel wat redelijk xP
 
0,10 cent douanekosten in belgie voor import :)
Voertuig moet wel ouder zijn dan 2 jaar :)
 
er zijn dan zo weinig motorlessen dat ze die korting geven (omdat je dus geen examen kan doen)

in belgie zijn de examenterreinen niet verwarmd dus wordt er een winterstop ingevoerd. de rijscholen kunnen uiteraard wel lessen geven.
ook ik heb het zo gedaan, lessen in de winter, examen in het voorjaar :)

ik heb in mijn gedacht dat het laatste examen rond 10 december ligt, en het eerste ergens in maart.
_O-
 
de volgende vraag is anders: ''waarom is er een winterstop?''
al meermaals meegemaakt :Y
 
OVer kleding, best beetje fluo dragen (Hi Viz) of gewoon zelf kiezen, ook een volledig set (one piece) of best zo een broek en jas apart kopen? Waterproof best direct want in Belgie regent het wel wat redelijk xP

Meest regen valt ernaast, en je huid is waterdicht!!!
 
OVer kleding, best beetje fluo dragen (Hi Viz) of gewoon zelf kiezen, ook een volledig set (one piece) of best zo een broek en jas apart kopen? Waterproof best direct want in Belgie regent het wel wat redelijk xP
ik heb een tijd met fluo vest gereden en zwarte helm, resultaat = werd vaak niet gezien
na een tip op het forum ben ik met fluo helm beginnen rijden, resultaat = zelden close calls.
je helm steekt boven de auto's uit en dat zien ze blijkbaar sneller dan een fluo vest.
combinatie van de 2 is natuurlijk nog beter *D

in de lente en zomer rij ik in het leder (richa, 2delig, rits je aan elkaar vast) en kleed ik me om op het werk, in de herfst en de winter rijd ik in textiel (richa).
in de zomer rij ik ook met een andere helm, in de winter rij ik met een pinlock (tegen aanwaseming).
enige wat regen doorlaat na 2uur in de regen zijn de ritsen, voor de rest blijf ik kurkdroog. je wordt pas nat als je stilstaat.

ik trek alles af van de belastingen, motor+uitrusting+accessoires kost dus geen drol :P
leve belgie _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan