Beetje te weinig olie

Scarface

MF veteraan
4 aug 2001
2.327
0
Ik vond m'n motor de laatste tijd al een beetje tikkeren als ik voor een stoplicht ofzo stond, maar een paar oordoppen verhelpen dat opzich makkelijk en snel. Voordat ik vanmorgen opstapte heb ik het oliepeil toch maar eens gecontroleerd enneh.. 't was knap beroerd. Zelfs als ik de motor een beetje naar me toe kantelde zag ik nog niets verschijnen in het kijkglaasje.

Ff een litertje 10W40 opgehaald dus, met de gedachte dat ik dan de volgende keer ook nog een beetje op reserve zou hebben. Niet dus!! De hele liter ging er in! :( Stomstomstom natuurlijk, maar nu is mijn vraag: Hoeveel schade heeft dit aan kunnen richten? :? |( Een hele liter verlies je niet in een week lijkt me, dus moet ik er al een poosje mee rond gereden hebben. Onder andere tijdens die meeting in Veenendaal/Duitsland waar de gaskraan heel vaak en lang vol open heeft gestaan.

Het tikkeren is overigens wel minder geworden.
 
Gelukkig zijn de motoren van tegenwoordig behoorlijk 'Idioten Sicher' ;) Het zal wel niet in het voordeel van je blok zijn geweest, maar zo lang er nog wat olie in heeft gezeten zal het wel niet direct op een ramp uitdraaien. WEllicht komt PCH Ritzen met een (technisch verantwoord) antwoord :?
 
Okay, ik dacht dus precies hetzelfde als jullie allemaal '( sniegoe...

Vanavond nog ff een stukkie wezen gassen en het klinkt allemaal wel goed, gaat nog als een beest. Ik hoop maar dat er intern niet teveel gebeurd is. |(

Als je nou eens wat minder naar de kroeg gaat! :P
Doe normaal man!! Je weet best dat er grenzen zijn mafkees :( :+
 
Hmm... krukaslagerschalen vervangen??
Nokkenas definitief naar de kloten??
Big-bore van maken??

Oh nee, kwou je niet laten schrikken... :) :)

Maarre, jij hebt toch ook zo'n lampje?? Is dat kapot dan ofzo?? Hij heeft bij mij 1 keer gebrand (was je nog bij) maar dat kwam omdat ik voor die tijd verkeerd peilde.
Mijn lampje is een levelsensor maar zou kunnen dat die van jou een oliedruksensor is. Als het lampje in dat geval nog niet is gaan branden lijkt me dat er nog niet zoveel aan de hand is.

Oh ja, op 10.000 km verbruik ik ong 1 liter olie.
 
Maarre, jij hebt toch ook zo'n lampje?? Is dat kapot dan ofzo?? Hij heeft bij mij 1 keer gebrand (was je nog bij) maar dat kwam omdat ik voor die tijd verkeerd peilde.
Mijn lampje is een levelsensor maar zou kunnen dat die van jou een oliedruksensor is. Als het lampje in dat geval nog niet is gaan branden lijkt me dat er nog niet zoveel aan de hand is.

Oh ja, op 10.000 km verbruik ik ong 1 liter olie.
Er is geen lampje gaan branden, ik zal eens in de WPH opzoeken waar die van mij op reageert.

Schijnbaar verbruikt mijn motor ook zo'n 1 liter op 10.000km, maar dan moet ik 'm wel tussentijds bijvullen |(
 
Er is geen lampje gaan branden, ik zal eens in de WPH opzoeken waar die van mij op reageert.

Schijnbaar verbruikt mijn motor ook zo'n 1 liter op 10.000km, maar dan moet ik 'm wel tussentijds bijvullen |(



Inruilen dat ding want er is op zeker wat naar de klote. Maatje van me had het ook te weinig olie en dat tikken alleen dat tikken ging niet meer weg heel het blok naar de klote
 
Ik vond m'n motor de laatste tijd al een beetje tikkeren als ik voor een stoplicht ofzo stond, maar een paar oordoppen verhelpen dat opzich makkelijk en snel. Voordat ik vanmorgen opstapte heb ik het oliepeil toch maar eens gecontroleerd enneh.. 't was knap beroerd. Zelfs als ik de motor een beetje naar me toe kantelde zag ik nog niets verschijnen in het kijkglaasje.

Ff een litertje 10W40 opgehaald dus, met de gedachte dat ik dan de volgende keer ook nog een beetje op reserve zou hebben. Niet dus!! De hele liter ging er in! :( Stomstomstom natuurlijk, maar nu is mijn vraag: Hoeveel schade heeft dit aan kunnen richten? :? |( Een hele liter verlies je niet in een week lijkt me, dus moet ik er al een poosje mee rond gereden hebben. Onder andere tijdens die meeting in Veenendaal/Duitsland waar de gaskraan heel vaak en lang vol open heeft gestaan.

Het tikkeren is overigens wel minder geworden.


Oei oei oei, al krijg ik hem cadeau dan zou ik hem toch niet willen hebben. :) Verbruikt tie nu extreem meer nadat tie droog gelopen heeft?
 
Ik zou me niet al te druk maken. Mijn soes heeft een oliedruk lampje en die van jou waarschijnlijk ook. Zolang dat niet brand heeft hij nog genoeg olie. Als mijn motor bijgevuld moet worden klinkt hij ook anders. Tegenwoordig kan ik aan het stationair draaien van de motor zelfs al horen of er olie bij moet. Het olie verbruik lijkt me ook niet extreem. Bij mijn motor varieert het enorm, eenmalig 0.8l in 1500km verbuikt en daarna ook nog een keer 6000km gereden zonder dat het peil zichtbaar gedaald was.
 
Nou das ook wat. had precies het zelfde..maar dan geen getikker of gek geluid .
Ik had nog busje 10w60 staan.. heb dat er maar in gegooid 3/4 liter ging er in was peil op orde.

Eerst hoefde ik nooit olie bij te vullen maar sinds ik in dit forum hang (wheelies oefenen.veenendaal/dld.) moet het onderhoud 10x sneller.
 
Ik heb nog geen idee of de motor nu meer olie zuipt, moet ik eerst weer een paar km maken.

Het stationair toerental viel mij dus ook al op! Normaal draait ie ongeveer 1000rpm en de laatste tijd kwam ie niet meer boven de 900rpm.

Ik rij er eerst wel lekker op door, geld voor een ander heb ik op dit moment toch niet. Laat ie het leven, dan zal er een ander blok onder moeten. Jammer maar helaas.

In het vervolg het olieniveau maar iets beter in de gaten houden..
 
Ik heb hetzelfde voorgehad.

Sindsdien tikt de motor redelijk, zeker als je de choke opzet om warm te draaien rammelt het enorm. Ook merk ik dat mijn moto niet altijd even goed rijdt, maar of dat daaraan ligt :?
Na een tijdje doorrijden rijdt de moto het slechtst, en na een uur of 2 afkoelen is dat weer over. Ook is mijn topsnelheid wat lager dan toen ik de moto nog maar pas had.

De kilometerstand staat nu op 38.000km, ik hoop gewoon dat er nog zo'n 10.000 bijkunnen zonder kosten. (en aub: niet begeven na de 9.999ste km!)
Hoedanook, met die tik in het blok durf ik mijn moto niet meer particulier verkopen en ook met die kilometerstand zal de inruilwaarde volgend jaar om van te ;( zijn.
 
zolang je oliedruk lichtje nog werkt en niet heeft gebrand heb je waarschijnlijk geluk.
meeste lampjes gaan aan als de druk lager ongeveer 0,6 bar is .
dit is veel minder dan je bike nodig heeft bij normaal gebruik.
wel kan je olie behhorlijk heet zijn geworden omdat er veel minder olie rondgaat.
en door die hoge temp dus sneller veroudert, hierdoor wordt je olie ook dunner en wordt je blok wat luidruchtiger.
even olie verversen voor de zekerheid.

bigends en zo liggen er niet uit ,bij de toerentallen dat je draait met een bike liggen ze er meestal uit voor je het hoort.
 
Terug
Bovenaan Onderaan