Beetje te weinig olie

Scarface

MF veteraan
4 aug 2001
2.327
0
Ik vond m'n motor de laatste tijd al een beetje tikkeren als ik voor een stoplicht ofzo stond, maar een paar oordoppen verhelpen dat opzich makkelijk en snel. Voordat ik vanmorgen opstapte heb ik het oliepeil toch maar eens gecontroleerd enneh.. 't was knap beroerd. Zelfs als ik de motor een beetje naar me toe kantelde zag ik nog niets verschijnen in het kijkglaasje.

Ff een litertje 10W40 opgehaald dus, met de gedachte dat ik dan de volgende keer ook nog een beetje op reserve zou hebben. Niet dus!! De hele liter ging er in! :( Stomstomstom natuurlijk, maar nu is mijn vraag: Hoeveel schade heeft dit aan kunnen richten? :? |( Een hele liter verlies je niet in een week lijkt me, dus moet ik er al een poosje mee rond gereden hebben. Onder andere tijdens die meeting in Veenendaal/Duitsland waar de gaskraan heel vaak en lang vol open heeft gestaan.

Het tikkeren is overigens wel minder geworden.
 
Veelste duur, voor een Suzuki }) :P

De lagers zullen wel wat geleden hebben en de rest ook wel.
Hoeveel km heb je ongeveer met te weinig olie gereden denk je :?
Geen idee hoeveel km ik zo gereden heb, ik hoop gewoon niet teveel.

Ik volg de raad maar op om de olie te verversen, klinkt nog het meest aannemelijk in mijn oren.

Om 'm gelijk als wrak te bestempelen gaat me toch echt te ver. Dat spul kan wel íets hebben.

We zullen 't wel merken met z'n allen, aangezien deze motor toch nog lang niet weg is :)
 
Geen idee hoeveel km ik zo gereden heb, ik hoop gewoon niet teveel.

Ik volg de raad maar op om de olie te verversen, klinkt nog het meest aannemelijk in mijn oren.

Om 'm gelijk als wrak te bestempelen gaat me toch echt te ver. Dat spul kan wel íets hebben.

We zullen 't wel merken met z'n allen, aangezien deze motor toch nog lang niet weg is :)

Tuurlijk is het geen wrak...
Om het zeker te weten zou je alles uit elkaar moeten trekken om alles te inspecteren en op te meten. Maar hoe graag wil je het weten... (misschien een leuk projectje voor de winter... je bent er nl. wel een tijdje mee bezig :P :P ).
Als het gerammel/geknars/gekraak weg is nu je de olie weer fatsoenlijk bijgevuld hebt is er ws niets meer aan de hand. Misschien was het je olie-pompje dat ff prime verloor.

[edit]
smilies vergeten
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Wanneer het oliedruk lampje niet gebrand heeft (ook niet geknippert) dan is er niets aan de hand. Het lawaaiig lopen van het blok komt doordat de hetere olie dunner is. Verversen is zeer aan te bevelen. Na elke snelle rit even peilen trouwens ook. Als je regelmatig flink gast op de duitse autbahn dan is het gebruik van vol synthetische olie ook aan te bevelen. Het is dan waarschijnlijk dan het olieverbruik zal dalen. De GSX-R blokken zijn zeer taai maar zonder olie gaat elk blok stuk. Een olie verbruik van 1L per 10000km is zeer normaal.
De meeste motoren verbruiken zo rond de 0.25 L per 5000km.

PS De yamaha rijders: bij suzuki geeft het lampje oliedruk. bij yamaha olie peil.
Dat heeft yamaha zo gemaakt omdat (bijna)alle yamha's olie zuipen. *D
 
Je motor is een wrak alhoewel je het nu nog niet zo zult merken. De levensduur is in iedergeval sterk verkort. Verkoop hem nu!!!! nu het nog kan

Lul niet man. En een brakke motor verkopen is een mede-motorrijder naaien, dus dat doe je ook niet.

Wat de rest zegt: het zal wel meevallen. Verversen e n gassen maar weer, en volgende keer beter opletten!! :)
 
Hier ging ik zelf ook al een beetje vanuit, fijn om het nog ff van iemand anders een bevestiging te horen :) thnx..
xyxthumbs.gif
 
Je motor is een wrak alhoewel je het nu nog niet zo zult merken. De levensduur is in iedergeval sterk verkort. Verkoop hem nu!!!! nu het nog kan

Wat een gelul, alsof 'ie niks kan hebben. Die blokken van vandaag de dag lopen allemaal makkelijk een ton of meer en dan zou (een beetje) te weinig olie je blok in no time naar de kl*te helpen, niet dus. Helemaal niks aan de hand man, je lampie heeft geeneens gebrand, dus zo veel te weinig was het nou ook niet. Bij mij ging er paar maanden geleden ook nog zomaar een halve liter in. D'r zit een veiligheidsmarge op wat je peilstok of -glas als minimum aangeeft omdat de heren fabrikanten ook wel weten dat er niet al te vaak gepeild wordt :) . Inderdaad, nieuwe olie erin en gewoon gas erop :] .
 
Je motor is een wrak alhoewel je het nu nog niet zo zult merken. De levensduur is in iedergeval sterk verkort. Verkoop hem nu!!!! nu het nog kan


Het is allemaal nog veel erger. Niet alleen deze motor is volkomen naar de kloten (door dat olie tekort moet zelfs je frame krom zijn getrokken) ook je volgende motor is al kapot.

Overdrijven is ook een vak ;)
 
Snap er niets van....

Zolang het oilielampje niet gebrand heeft betekent dat de druk voldoende geweest en smering in orde is. Je kunt alleen afvragen of de koeling (tweede functie van olie) voldoende geweest is.

Als aan beide voorwaarden niet voldaan is dan had je allang kloppende (bigends) en tikkende (nokkenas) gehoord, zolang dat niet aan de orde is geen paniek....
Nieuwe olie en hoppa......

Volgens mij zit er ook nog voldoende marge van carterolie indien je minimum reeds gepasseerd hebt.....
 
Zolang het oliedruk lampje niet gebrand heeft, hoef je je geen echte zorgen te maken.
Dat de motor wat meer geluid gemaakt heeft komt omdat de geluidsdempende werking die je olie geeft bij een juist gevuld carter iets is verminderd.
FF olie verversen (liefst met (orgineel) filter) kan natuurlijk nooit kwaad.
Gebruik wel GOEDE olie met de JUISTE dikte.

Groeten Paul.
 
Zolang het oliedruk lampje niet gebrand heeft, hoef je je geen echte zorgen te maken.
Dat de motor wat meer geluid gemaakt heeft komt omdat de geluidsdempende werking die je olie geeft bij een juist gevuld carter iets is verminderd.
FF olie verversen (liefst met (orgineel) filter) kan natuurlijk nooit kwaad.
Gebruik wel GOEDE olie met de JUISTE dikte.

Groeten Paul.
Thnx :}

Ik ga deze raad zsm opvolgen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan