Begin motor techinishe vraag

Twiskz

Rookie
20 mei 2020
6
0
Hoi allemaal,

Sinds vorige week ben ik begonnen met mijn eerste motorrijlessen.
Ondertussen ben ik hier en daar aan het kijken voor een mooie beginmotor en heb hier een aantal vragen over.
Vrienden om me heen geven verschillende adviesen maar ik heb nog steeds geen duidelijk antwoord.
Nu heb ik een Suzuki Bandit 1200 gezien Link
En een Honda vfr 800 Link
Nu heeft de Honda 110pk (800cc) en de bandiet 100pk(1200cc).
Hoe staat dit in verhouding tegen elkaar?
Moet ik voor een beginmotor alleen kijken naar het cc of ook de pk?
Graag hoor ik ook advies over een beginmotor, weet alleen niet of dit in hetzelfde topic mag.
Zou maximaal 1500-2000e willen uitgeven.
Wil er mee gaan toeren naar Duitsland.
Wil er niet in een jaar op uitgekeken zijn.
Op zoek naar een sportieve toermotor.

Hoor graag van jullie!
 
Ik neem aan dat je voor het volledige A rijbewijs gaat?
De VFR is de sportievere van de 2,de Bandit is een koppelmonster met veel trekkracht onderin,de
VFR heeft het meest vermogen bij hogere toerentallen zitten,dus wat karakter betreft het tegenovergestelde,
toeren kan met beide,je kan beter tzt gaan proefrijden dan merk je goed de verschillen.
 
Hoi Twiskz, welkom op het Motor-Forum!

Om maar met de dooddoener te beginnen; ga rijden op allebei, dan kun je voelen hoe verschillend ze zijn, en dat is echt het enige dat telt. Wat jij vindt en wat jij voelt. Als je een investering in plezier doet waar je niet in een jaar op uitgekeken wil zijn, moet je ook eerst wat tijd en moeite investeren.

Ik kan je zeggen dat ik de VFR800 helemaal niks vindt, saai ... in tegenstelling tot de VFR750 trouwens. De Bandit is ook niet mijn keuze, maar voelt in elk geval 'bulliger' aan, lekkerder als reismotor, niet noodzakelijk lekkerder als Sauerland-bochtjesvreter. Maar daar heb je misschien helemaal niks aan want jij kan het anders ervaren.

En de pk-verhouding is trouwens; Banditvermogen staat tot Hondavermogen als 1 staat tot 1,1 :+

Anyway, succes met zoeken en veel plezier met wat je uiteindelijk aanschaft.
 
En weet niet of het belangrijk voor je is

Bekijk ook de verschillen wat de kosten van het onderhoud aan gaat

Denk zomaar dat de vfr je wat meer per kilometer gaat kosten ??
 
Beide hebben zo voor en nadelen:
VFR800: Kost veel in onderhoud, elektrische perikelen met spanningsregelaar en dynamo (heb er alleszins geen last meer van), maar o zo leuk met de VTEC spelen (ook heel comfortabel aan snelweg snelheden)
Bandit: naked, weegt niet veel, wel carbs t.o.v. injectie. Bandit heeft meer koppel (welja 3Nm doet niet zoveel verschil)

Qua verbruik zijn deze ongeveer hetzelfde.
 
Allereerst bedankt voor de reacties.

Ik ga inderdaad voor een A rijbewijs ;)

Waar ik echter nog veel vragen bij hebt is het vermogen.
Is het wel verstandig om voor deze motoren als eerste motor te gaan, kijkend naar het vermogen? (desnoods knijp ik deze af)
Mij wordt verteld ga niet boven de 800cc, doordat ik die motor naar alle waarschijnlijkheid niet aan kan.
maar de 1200cc motor heeft toch minder vermogen en zou ik dan beter aan kunnen toch?
Komt echter ook bij dat ikzelf bijna 2m lang ben.

Zal eens gaat kijken of ik een proefrit op beide motoren kan maken.
Kan echter pas als ik mijn motorrijbewijs heb vandaar dit topic.
 
Beide hebben zo voor en nadelen:
VFR800: Kost veel in onderhoud, elektrische perikelen met spanningsregelaar en dynamo (heb er alleszins geen last meer van), maar o zo leuk met de VTEC spelen (ook heel comfortabel aan snelweg snelheden)
Bandit: naked, weegt niet veel, wel carbs t.o.v. injectie. Bandit heeft meer koppel (welja 3Nm doet niet zoveel verschil)

Qua verbruik zijn deze ongeveer hetzelfde.
Denk niet dat de TS de V-tec bedoeld maar de gewone 800.
 
Allereerst bedankt voor de reacties.

Ik ga inderdaad voor een A rijbewijs ;)

Waar ik echter nog veel vragen bij hebt is het vermogen.
Is het wel verstandig om voor deze motoren als eerste motor te gaan, kijkend naar het vermogen? (desnoods knijp ik deze af)
Mij wordt verteld ga niet boven de 800cc, doordat ik die motor naar alle waarschijnlijkheid niet aan kan.
maar de 1200cc motor heeft toch minder vermogen en zou ik dan beter aan kunnen toch?
Komt echter ook bij dat ikzelf bijna 2m lang ben.

Zal eens gaat kijken of ik een proefrit op beide motoren kan maken.
Kan echter pas als ik mijn motorrijbewijs heb vandaar dit topic.
Verstand zit in je koppie,het vermogen word pas gevaarlijk als je geen zelfbeheersing heb. ;)
 
Komt echter ook bij dat ikzelf bijna 2m lang ben.

Zal eens gaat kijken of ik een proefrit op beide motoren kan maken.
Kan echter pas als ik mijn motorrijbewijs heb vandaar dit topic.

Als je 2 meter lang bent dan denk ik niet dat een vfr iets voor je is. Daar zit je wel serieus met gestrekte armen om recht te zitten.
Een vriend van mij is ook 2m en hij heeft moeite met het rijden op mijn VFR omdat die zo voorovergebogen zit.
Ik ben 1m72 en pas er ook wel nog goed "genoeg" op om comfortabel te rijden :)
 
Nog ff over de V-tec,persoonlijk vind ik die niet fijn rijden,de V-tec voel je er goed inkomen en
precies op een snelheidsgebied waar je regelmatig komt,dan word het uit en inschakelen van
de V-tec echt irritant.Ik zou dan eerder voor de gewone 800 gaan die dat niet heeft.
 
Nog ff over de V-tec,persoonlijk vind ik die niet fijn rijden,de V-tec voel je er goed inkomen en
precies op een snelheidsgebied waar je regelmatig komt,dan word het uit en inschakelen van
de V-tec echt irritant.

Inderdaad is dit ook een persoonlijke voorkeur. Eerlijk gezegd vind ik het enorm fijn om een "extra" boost te krijgen en ik wacht altijd tot ik het toerengebied voel wanneer de vtec in springt :) Dan is het vliegen *D (maar is dat niet hetzelfde met een 2takt die de powerband heeft in de hoge toeren?)
 
Inderdaad is dit ook een persoonlijke voorkeur. Eerlijk gezegd vind ik het enorm fijn om een "extra" boost te krijgen en ik wacht altijd tot ik het toerengebied voel wanneer de vtec in springt :) Dan is het vliegen *D (maar is dat niet hetzelfde met een 2takt die de powerband heeft in de hoge toeren?)
Op zich is dat wel leuk,maar blijf je rond dat toerengebied hangen word het in en uitschakelen irritant,
dat vond ik echt een nadeel van die motor.
 
Verstand zit in je koppie,het vermogen word pas gevaarlijk als je geen zelfbeheersing heb. ;)
Duidelijk :P


Als je 2 meter lang bent dan denk ik niet dat een vfr iets voor je is. Daar zit je wel serieus met gestrekte armen om recht te zitten.
Een vriend van mij is ook 2m en hij heeft moeite met het rijden op mijn VFR omdat die zo voorovergebogen zit.
Ik ben 1m72 en pas er ook wel nog goed "genoeg" op om comfortabel te rijden :)

Andere alternatieven die wellicht beter zijn voor een beginner ,de CBR600F,CB600F.

Geld er voor de CBR600F/CB600F ook dat het niet fijn is voor langere personen, ziet er naaruit dat je hier ook voorovergebogen zit?
 
De CB600F heeft een hoger stuur en zal waarschijnlijk beter zijn als je zo lang ben,nog beter is een All road,
maar deze zijn populair en zal je met jou budget of in de oude modellen of met heel hoge km standen terecht komen,
een TDM850 bijvoorbeeld valt binnen je budget,of een Trans Alp Honda,een maat van mij heeft al vele jaren een Trans Alp
en die is ook lang met 1,94m.
 
Laatst bewerkt:
Sinds vorige week ben ik begonnen met mijn eerste motorrijlessen.
*O*

Nu heeft de Honda 110pk (800cc) en de bandiet 100pk(1200cc). Hoe staat dit in verhouding tegen elkaar?
De 800cc gaat vreselijk hard, en de 1200cc gaat verschrikkelijk hard. Dat is een beetje het verschil. Anders gezegd: op beide kun je prima je nieuwe rijbewijs weer kwijtraken op de snelweg voordat je in de hoge versnellingen zit :) (Daarom geloof ik ook niet zo in dat argument dat beginners niet op een literfiets moeten gaan zitten... Op een 250cc kun je je volgens mij ook prima doodrijden, it's all in the wrist.)

Het is natuurlijk vooral persoonlijke voorkeur. Ik rijd met veel plezier een FJR met 1300cc omdat ik een woonwerk-tour-ouwe-lul-midlife-luxepaardje ben en ik houd van ook nog ver boven de 100 een rustig zoemend bakbeest onder mijn kont te hebben voor al die rechte snelwegkilometers. Een 800cc zal wat harder moeten werken. Maar hij zal wel weer wat lichter en goedkoper zijn, en misschien iets relaxter voor een beginner om een keer rechtop te houden (of te zetten!) in een "onverwachte situatie". Maar er zijn er ook zat die het lichte quick&nimble gevoel (en/of het prijsniveau) van 250-600cc prefereren. Daat kun je het ook jaren prima op doen.

Proefrijden en kijken wat bevalt.

Moet ik voor een beginmotor alleen kijken naar het cc of ook de pk?
Geen van beide dus, wat mij betreft.

Graag hoor ik ook advies over een beginmotor, weet alleen niet of dit in hetzelfde topic mag.
Ik zou het lekker in Algemeen zetten.

Zou maximaal 1500-2000e willen uitgeven.
Daar kun je iets hardstikke leuks voor kopen maar dan moet je eigenlijk al helemaal niet letten op hoe dik of bruut het apparaat is maar eerder op of hij in goede staat verkeert en je er niet binnen twee maanden voor nog twee ruggen reparaties aan hebt :) (En banden zijn ook niet gratis.)

Wil er mee gaan toeren naar Duitsland.
Dat kan met een rollator of een Lambo ook.

Wil er niet in een jaar op uitgekeken zijn.
Dat ligt in mijn ervaring eerder aan de levensvreugde van de berijder dan aan de motor.

Haal eerst maar eens je rijbewijs! *O*

P.S. @uitgekeken raken 1: Zelden is iemand z'n eerste motor meteen ook de ideale motor - je moet altijd nog eerst kijken hoe je rijgedrag uitpakt.
P.S. @uitgekeken raken 2: Een motor kun je ook weer verkopen hè :)
 
Bandit: naked, weegt niet veel, wel carbs t.o.v. injectie. Bandit heeft meer koppel (welja 3Nm doet niet zoveel verschil)
Een 1200S (die linked hij) vind ik nou niet bepaald "naked", zit gewoon een fairing op. Daarnaast betekent "naked" niet per se dat hij licht is.
Een GSX1400 bulldog is wel naked maar weegt 230kg droog. De 1200S is ook niet per se een lichtgewicht.

Tot slot is dat 3nm verschil in piek-koppel, dat zegt niks over alles daaronder. Kan zijn dat de 1200 al bijna al dat koppel vanaf 3000rpm heeft terwijl de VFR800 dat pas vanaf 6000rpm heeft.
 
Duidelijk :P



Geld er voor de CBR600F/CB600F ook dat het niet fijn is voor langere personen, ziet er naaruit dat je hier ook voorovergebogen zit?
Ik heb zelf een CBR600F en ben 1,91m. Ik ben al een paar keer naar Duitsland geweest om daar door de Eifel te rijden. Vorig jaar ben ik ermee door de Alpen gegaan. Pas door de alpen merkte ik dat de motor wat krap is met volle bagage. Verder zit en rijd de motor heerlijk. Het is niet echt een volle buikschuiver, je zit toch net wat rechter op.
 
Hoi allemaal,

Sinds vorige week ben ik begonnen met mijn eerste motorrijlessen.
Ondertussen ben ik hier en daar aan het kijken voor een mooie beginmotor en heb hier een aantal vragen over.
Vrienden om me heen geven verschillende adviesen maar ik heb nog steeds geen duidelijk antwoord.
Nu heb ik een Suzuki Bandit 1200 gezien Link
En een Honda vfr 800 Link
Nu heeft de Honda 110pk (800cc) en de bandiet 100pk(1200cc).
Hoe staat dit in verhouding tegen elkaar?
Moet ik voor een beginmotor alleen kijken naar het cc of ook de pk?
Graag hoor ik ook advies over een beginmotor, weet alleen niet of dit in hetzelfde topic mag.
Zou maximaal 1500-2000e willen uitgeven.
Wil er mee gaan toeren naar Duitsland.
Wil er niet in een jaar op uitgekeken zijn.
Op zoek naar een sportieve toermotor.

Hoor graag van jullie!
Je moet niet cc/pk als norm gebruiken in je zoektocht, het belangrijkste is dat jij je prettig/vertrouwd voelt op de motor waar je een proefrit mee maakt.

Ik vindt persoonlijk comfort zeer belangrijk wat lange toer ritten betreft.
Dan geniet ik liever van de omgeving, en rij ik rustig.
Comfortabel zadel.
Laag toerige motor met veel koppel.
Niet te rechtop i.v.m rugklachten.
niet te ver voorover i.v.m pols klachten.
Geen hoogtoerige lichte motor erg vermoeid, steeds terug schakelen met inhalen
 
Ik heb zelf een CBR600F en ben 1,91m. Ik ben al een paar keer naar Duitsland geweest om daar door de Eifel te rijden. Vorig jaar ben ik ermee door de Alpen gegaan. Pas door de alpen merkte ik dat de motor wat krap is met volle bagage. Verder zit en rijd de motor heerlijk. Het is niet echt een volle buikschuiver, je zit toch net wat rechter op.

Kijk goed om te weten, wil inderdaad geen buikschuiver hebben. Deze voeg ik toe aan me lijstje :P

Je moet niet cc/pk als norm gebruiken in je zoektocht, het belangrijkste is dat jij je prettig/vertrouwd voelt op de motor waar je een proefrit mee maakt.

Ik vindt persoonlijk comfort zeer belangrijk wat lange toer ritten betreft.
Dan geniet ik liever van de omgeving, en rij ik rustig.
Comfortabel zadel.
Laag toerige motor met veel koppel.
Niet te rechtop i.v.m rugklachten.
niet te ver voorover i.v.m pols klachten.
Geen hoogtoerige lichte motor erg vermoeid, steeds terug schakelen met inhalen

Is niet zo zeer dat ik dit als norm gebruik, eerder dat ik de verhouding tussen deze twee gegevens niet begrijp.
Het is ook erg jammer dat ik nog geen proef ritten kan maken, krijg je er ook meer gevoel bij.
Ik zit vooral te kijken naar een motor voor langere ritten en gemaakt voor een persoon van 1.98m
Maar vandaar dit topic, hoop ik er wat meer zicht in te krijgen.

Lang verhaal kort, wil gewoon weten wat de mogelijkheden zijn voor een mooie beginmotor met voornaamste doel om te toeren.
Waar ik op kan letten bij me eerste aanschaf.
 
Kijk goed om te weten, wil inderdaad geen buikschuiver hebben. Deze voeg ik toe aan me lijstje :P



Is niet zo zeer dat ik dit als norm gebruik, eerder dat ik de verhouding tussen deze twee gegevens niet begrijp.
Het is ook erg jammer dat ik nog geen proef ritten kan maken, krijg je er ook meer gevoel bij.
Ik zit vooral te kijken naar een motor voor langere ritten en gemaakt voor een persoon van 1.98m
Maar vandaar dit topic, hoop ik er wat meer zicht in te krijgen.

Lang verhaal kort, wil gewoon weten wat de mogelijkheden zijn voor een mooie beginmotor met voornaamste doel om te toeren.
Waar ik op kan letten bij me eerste aanschaf.
Als je de CBR op je lijstje zet kan je de CB600Fook wel op je lijstje zetten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan