Begin motor techinishe vraag

Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen die nog geen motor rijden zo bang zijn dat ze snel zijn uitgekeken op een motorfiets. In mijn mening is het eerder andersom, hoe langer je rijdt hoe meer je er achter komt dat je op elke motorfiets lol kunt hebben.

Of deze motorfietsen voor jou geschikt zijn, dan is het meer de vraag, wat je van plan bent om ermee te doen. Degene die ik ken die goed kunnen sturen (en daarmee ook snel zijn) zijn begonnen op lichte motorfietsen (laag gewicht) met weinig cc. In jouw budget zou ik dan eerder een Yamaha Fazer 600 of een Suzuki Bandit 600, Honda CBF 600 van eind jaren 90 aanraden.
Zelf heb ik de Fazer 600 gehad, daar paste ik prima op. Zelf ben ik 1.88 meter. De motoren die je zelf gekozen heb vind ik wat zwaar in gewicht om mee te beginnen.
 
Fazer 600 is ook een prima fiets en meer dan snel genoeg,ik denk dat het voor een beginner vooral belangrijk is
een motor aan te schaffen die je makkelijk onder controle kan houden,dus geen zwaar ding kopen en het liefst
met een wat hoger stuur,dat maakt het ook makkelijker te beheersen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou vooral zeggen: ga ervan uit dat je na een jaar je eerste motor zat bent. Dat gold voor mij in elk geval. Een hoop research gedaan. Een hoop proefritjes gedaan. De 'perfecte' motor gevonden :Y
Totdat ik hem na 9 maanden zat was :)

Ik rij nu een ander model, dit is voor mij (binnen mijn budget uiteraard...) nu de perfecte motor. Maar wie weet rij ik over een jaar weer wat anders ;)

Probeer uit te zoeken of je van lichte wendbare fietsen houdt, of iets zwaarders.
Ik heb een hoop 600'jes gereden, maar vind ze eigenlijk altijd te licht. Net het gevoel of ik op een opgefokte brommer rij. Ik hou van iets zwaardere motoren, meer in de midden categorie (huidige motor is +/-220-230kg geloof ik). En ik hou van lekker lui kunnen rijden, dan is iets meer cc's (want meer koppel) wel prettig.

Maar iedere motor is snel genoeg, laat je daar echt niet door gek maken.
 
Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen die nog geen motor rijden zo bang zijn dat ze snel zijn uitgekeken op een motorfiets. In mijn mening is het eerder andersom, hoe langer je rijdt hoe meer je er achter komt dat je op elke motorfiets lol kunt hebben.

Of deze motorfietsen voor jou geschikt zijn, dan is het meer de vraag, wat je van plan bent om ermee te doen. Degene die ik ken die goed kunnen sturen (en daarmee ook snel zijn) zijn begonnen op lichte motorfietsen (laag gewicht) met weinig cc. In jouw budget zou ik dan eerder een Yamaha Fazer 600 of een Suzuki Bandit 600, Honda CBF 600 van eind jaren 90 aanraden.
Zelf heb ik de Fazer 600 gehad, daar paste ik prima op. Zelf ben ik 1.88 meter. De motoren die je zelf gekozen heb vind ik wat zwaar in gewicht om mee te beginnen.

Fazer stond ook al op me lijstje, bandit 600 ondertussen ook.

Bedankt voor alle reacties, zie al snel dat het per motorrijder verschilt.
Maar dit verbaast me ook niks, iedere persoon heeft uiteraard zijn eigen voorkeur.

Genoeg keuzes zo te horen, nu een kwestie van proefritjes aanvragen!
 
Fazer stond ook al op me lijstje, bandit 600 ondertussen ook.

Bedankt voor alle reacties, zie al snel dat het per motorrijder verschilt.
Maar dit verbaast me ook niks, iedere persoon heeft uiteraard zijn eigen voorkeur.

Genoeg keuzes zo te horen, nu een kwestie van proefritjes aanvragen!
Nee,eerst dat roze stukje plastic zien te halen ;)
 
Kijk goed om te weten, wil inderdaad geen buikschuiver hebben. Deze voeg ik toe aan me lijstje :P



Is niet zo zeer dat ik dit als norm gebruik, eerder dat ik de verhouding tussen deze twee gegevens niet begrijp.
Het is ook erg jammer dat ik nog geen proef ritten kan maken, krijg je er ook meer gevoel bij.
Ik zit vooral te kijken naar een motor voor langere ritten en gemaakt voor een persoon van 1.98m
Maar vandaar dit topic, hoop ik er wat meer zicht in te krijgen.

Lang verhaal kort, wil gewoon weten wat de mogelijkheden zijn voor een mooie beginmotor met voornaamste doel om te toeren.
Waar ik op kan letten bij me eerste aanschaf.

Ik had een Diversion 600S, 60pk, ding moest vervangen, opvolger volgens mij 83pk, maar wat een nerveus ding was dat. Dus is het na diverse proefritten een Vstrom geworden O-)
 
Ze lijken mij beide een beetje stevig om mee te beginnen, maargoed, hoeft geen probleem te zijn.

De bandit 1200 (uit 1998) heb ik ook gehad, heerlijk sterk blok, maar afkomend van 2jr afgeknepen (25kw) rijden was het misschien een té grote stap qua koppel icm mijn ervaring. Wel goed gegaan overigens.

Heb hem vooral weg gedaan omdat ie met moeite 200km op een tank reed. Dat vond ik niet relaxed voor de langere ritten (zowel qua bereik als €€). VFR heb ik zelf geen ervaring mee.
 
Ben zelf begonnen op mn huidige fz8 (106pk) en gaat prima, een mt07 trekt harder weg bij lage toeren en reageert nerveuzer op gasbewegingen. en is daardoor naar mijn mening lastiger te rijden ondanks dat het "maar" 75pk is. Gewoon vanalles proefrijden:)
 
Vriend @Twiskz over die 100, 120 of 150 PK hoef je niet zo in te zitten hoor...
Die zijn er pas na enkele seconden en alleen als de kleppen helemaal open staan... Rustig rondtoerend tussen 4000 en 5000 toeren blijven de paarden gewoon op stal, wordt je ingehaald door ouden van dagen met rollators, rolerskaters, moeders met kinderwagens en retards op stepjes.
 
Ik heb ruime ervaring met zowel de Bandit 600 als de Bandit 1200.

Voor een beginner is de B6 snel zat, vanaf 6000 toeren komt het vermogen los en begint hij lekker door te lopen. Daaronder is het niet zo spannend, dus lekker veilig. De B12 heeft onderin veel meer koppel en kan je als een auto rijden. De motor voelt dan zo mak als een lammetje. Als je echt het gas opentrekt is de B12 ronduit snel. Vooral bij het uitacceleren na een langzame bocht blijft de versnelling indrukwekkend. Dat gevoel heb je minder bij een B6.

Verder kan je leuk sturen met een B6 en B12, maar de vering is wel week. Progressieve vering helpt, maar het wordt natuurlijk geen racemotor. Qua zitpositie zijn het echt standaard motoren, niet heel (on)comfortabel of (on)sportief. Ik ben 1.85 m en zit er wel goed op, als je 1.98 bent kan ik me voorstellen dat je wat verkrampt gaat zitten.
 
@JHW is het niet net zo als de Yamaha's uit die tijd dat de 600 de sprinter is en de 1200 de GT?
 
@JHW is het niet net zo als de Yamaha's uit die tijd dat de 600 de sprinter is en de 1200 de GT?
De 12 is een stuk sneller dan de 6, maar je kan de 12 ook makkelijker als GT rijden dan de 6. Ik vind de B12 overigens geen echte GT want zo comfortabel is hij ook weer niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan