beginneling

nasredinho

Rookie
14 sep 2010
10
0
Belgie
eyla


ten eerste wil ik de eigenaars van de site en de leden bedanken met dit prachtige forum, zeer zeer interessant!

nu, mijn verhaal...
ik heb vorige week mijn MG F vvc ( het is een wagen ter duidelijkheid :P ) totaal verlies gereden.
ik had er veel geld in gepompt, dus het deed me wel pijn.
nu ben ik aan het denken om een zeer goedkope wagen te kopen ( 1000 euro ofzo ) en een sportmoto om toch wat snelheid te behouden als ik er zin in heb.

ding is, ik heb nog NOOIT met een motor gereden, ik moet daarvan nog rijbewijs enzo halen.
nu vind ik dat de Yamaha R1 er super uitziet, en het lijkt me wel echt krachtig...
ook had ik willen weten, hoe het zit met verzekering?
hier in belgie doen ze moeilijk als een wagen bijvoorbeeld te veel pk heeft als de eigenaar van de wagen jong is ( ik ben er 21 ) , geldt dat ook voor een moto?


anyway, ik dank jullie nu al voor jullie tijd!

MvG Nas
 
ik reed op een voorrangsweg, en er kwam een dame uit een stop, en ram, ik zat ertegen...
groetenboer: het is niet voor hard te rijden, maar u kan me wel begrijpen dat ik met een wagen van 1000 euro me weinig zal vermaken, soms een keer op de moto kan toch geen kwaad? het is niet voor constant hard te rijden er bestaan daar circuits voor, maar een keer en dan gas geven is goed voor de sensatie
 
Allereerst moet je je Rijbewijs halen omdat je motorrijden leuk vind & niet om hard te willen rijden. Of het een goed idee is om nu al naar een R1 te kijken met als gedachte " om wat snelheid te behouden als ik er zin in heb wat neer komt op om hard te willen rijden " zeg ik NEE :N, dit is voor jou veiligheid en voor de anderen, als je 21 bent mag je zwaar afrijden. Succes
 
ik reed op een voorrangsweg, en er kwam een dame uit een stop, en ram, ik zat ertegen...
groetenboer: het is niet voor hard te rijden, maar u kan me wel begrijpen dat ik met een wagen van 1000 euro me weinig zal vermaken, soms een keer op de moto kan toch geen kwaad? het is niet voor constant hard te rijden er bestaan daar circuits voor, maar een keer en dan gas geven is goed voor de sensatie
Begrijp ik, maar dat word wel een beetje gesuggereerd.

Terug naar het onderwerp:

Regels in Belgie ken ik niet. In Nederland mag je, als je onder de 21 je motorrijbewijs haalt, gedurende 2 jaar met maximaal 25Kw rijden.

In Nederland ben je dus ook niet verzekerd als je een motor rijdt met meer dan 25Kw.
 
Met gevaar dat dit weer een dertien in dozijn 'R1 als beginnersmotor' topic gaat worden. Waarom direct een R1? Ik weet zeker dat je je met iets minder zwaars ook meer dan genoeg zult vermaken.

Ga eerst maar lessen en bedenk dan nog eens wat voor motor je graag wilt hebben. Als je denkt dat je een R1 nodig hebt om hard te gaan dan vergis je je behoorlijk. Als je die les fiets (met wat, 60-70pk?) vol open gooit vind je dat waarschijnlijk ook al erg leuk om te doen :)
 
waarom R1? heel simpel, ik was vroeger een Biaggi fan, en die reed met Yamaha als ik me niet vergis, ook is het zo ( ik heb een beetje mijn onderzoek ook gedaan ) dat je op rijschool kan kiezen, of je doet je rijschool met motor van rijschool zelf ( in totaal 650 euro ) of je doet het met je eigen motor ( 400 en iets euro )
dus ik kan nog geen van hun fietsen testen :P

TER DUIDELIJKHEID, het is niet gwn om effn topsnelheden te behalen ofzo!
ik ben fan geweest van Moto's, maar nooit kans gehad om met 1 te rijden, mede door mijn moeder die zeer bang is van moto's...
ik vind dat de R1 gwn er prachtig uitziet!
 
Met gevaar dat dit weer een dertien in dozijn 'R1 als beginnersmotor' topic gaat worden. Waarom direct een R1? Ik weet zeker dat je je met iets minder zwaars ook meer dan genoeg zult vermaken.

Ga eerst maar lessen en bedenk dan nog eens wat voor motor je graag wilt hebben. Als je denkt dat je een R1 nodig hebt om hard te gaan dan vergis je je behoorlijk. Als je die les fiets (met wat, 60-70pk?) vol open gooit vind je dat waarschijnlijk ook al erg leuk om te doen :)
Inderdaad.

Maar onbekenden die geen kennis hebben van motoren roepen, zoals wij natuurlijk weten, al gauw met : Ik heb een vriend en die vader heeft een R1 hayabusa. of een Yamaha GSX 1000-rr.
 
Laatst bewerkt:
hierboven: niet spotten aub en niet veralgemenen, ik weet best wel dat R1 en Hayabusa niets met elkaar te maken hebben :) idem voor yamaha en gsx 1000-rr
suzuki en yamaha weet ik wel verschil tussen :-)

ervaring heb ik natuurlijk niet, ik ben daar eerlijk in. vandaar dat ik hier vragen kom stellen
 
hierboven: niet spotten aub en niet veralgemenen, ik weet best wel dat R1 en Hayabusa niets met elkaar te maken hebben :) idem voor yamaha en gsx 1000-rr
suzuki en yamaha weet ik wel verschil tussen :-)

ervaring heb ik natuurlijk niet, ik ben daar eerlijk in. vandaar dat ik hier vragen kom stellen
Zo bedoelde ik het ook niet, Mijn excuus.

Wat ik zou doen als ik jou was, is een Test-Les nemen. Zo kom je er achter of je het echt leuk vind, en zul je merken dat je geen 160 pk nodig hebt om fun te hebben op een motor.
 
ok thanks groetenboer, maar welke moto's stel je dan voor?
Lessen gebeurt hier vaak op een Kawasaki ER-5, Een Yamaha Diversion e.d.

Je kan opstappen op een GSX 600f (of de nieuwere types 650), CBR 600f.
Opstappen met een R1 kan uiteraard ook, Je zal dan niet de 1e en de laatste zijn. Maar iedereen vraagt zich af of dat echt verstandig is.
 
waarom R1? heel simpel, ik was vroeger een Biaggi fan, en die reed met Yamaha als ik me niet vergis, ook is het zo ( ik heb een beetje mijn onderzoek ook gedaan ) dat je op rijschool kan kiezen, of je doet je rijschool met motor van rijschool zelf ( in totaal 650 euro ) of je doet het met je eigen motor ( 400 en iets euro )
Hmm.. ik zou niet graag op een R1 willen lessen, haha! :o

Maar meer serieus, ik heb altijd al een GSX-R600 (of 750) willen hebben. Maar persoonlijk wacht ik daar even mee tot ik meer ervaring heb. Tot die tijd nu eerst nog even een GPZ500S, en daar vermaak ik mij -prima- op.

Maar om nog even op de andere vraag/vragen terug te komen: dat weet ik niet :) hehe.
 
ok ik zal sowieso jullie raad proberen te volgen, jullie weten er uiteindelijk meer van.
ik zal eens gaan kijken waar ik dat kan doen, test drive, maar ik veronderstel dat er dan iemand rijd en ik zit dan vanachter ofzo?
 
Als je een R1 mooi vindt, waarom kijk je dan niet naar een R6? Lijkt er behoorlijk op kwa uiterlijk. Gaat alleen niet -zo- hard.
 
ok ik zal sowieso jullie raad proberen te volgen, jullie weten er uiteindelijk meer van.
ik zal eens gaan kijken waar ik dat kan doen, test drive, maar ik veronderstel dat er dan iemand rijd en ik zit dan vanachter ofzo?
Ligt eraan, soms hebben ze ook van die motoren met gashendel etc achter bij de passagier. Kun jij gaan rijden zit de instructeur achterop en kan die een beetje ingrijpen o.i.d. Hier in de buurt begint het tenminste altijd even met wat rondjes e.d. op een afgesloten terrein. Eerst een beetje de motor beheersen (hebben ze ook apart voertuigbeheersing in België?). En dan later de weg op en rijden.
Op de motor rijden is over het algemeen toch behoorlijk anders dan met de auto. Valt veel mensen toch wel tegen hoor ik regelmatig.
 
Ligt eraan, soms hebben ze ook van die motoren met gashendel etc achter bij de passagier. Kun jij gaan rijden zit de instructeur achterop en kan die een beetje ingrijpen o.i.d. Hier in de buurt begint het tenminste altijd even met wat rondjes e.d. op een afgesloten terrein. Eerst een beetje de motor beheersen (hebben ze ook apart voertuigbeheersing in België?). En dan later de weg op en rijden.
Op de motor rijden is over het algemeen toch behoorlijk anders dan met de auto. Valt veel mensen toch wel tegen hoor ik regelmatig.
Inderdaad. Mijn 1e les was gewoon rondje op n terrein, en dat vond ik al helemaal geweldig! 3e les de weg op!...
 
hehe ok thx voor jullie hulp!

andere vraag, bij aanschaf van een moto, naar wat moet je vooral kijken?
Kmstand veronderstel ik zoals bij een wagen, maar die verhouding is niet hetzelfde, is bijvoorbeeld 40 000 km voor een r1 veel?

ik heb er geen verstand van als het over moto's gaat

gr
 
TER DUIDELIJKHEID, het is niet gwn om effn topsnelheden te behalen ofzo!
ik ben fan geweest van Moto's, maar nooit kans gehad om met 1 te rijden, mede door mijn moeder die zeer bang is van moto's...
ik vind dat de R1 gwn er prachtig uitziet!


Ik zou maar naar je moeder luisteren... ze kent je blijkbaar heel goed dat de combinatie van jou en motoren gevaarlijk is ;)
 
Laatst bewerkt:
hehe ok thx voor jullie hulp!

andere vraag, bij aanschaf van een moto, naar wat moet je vooral kijken?
Kmstand veronderstel ik zoals bij een wagen, maar die verhouding is niet hetzelfde, is bijvoorbeeld 40 000 km voor een r1 veel?

ik heb er geen verstand van als het over moto's gaat

gr

Ik zou eerst je motorrijbewijs gaan halen, en in die tijd heb je alle tijd om genoeg topics te lezen om een goed beeld te vormen van waar je op moet letten. Er is geen simpel antwoord op waar je op moet letten. Hangt er namelijk vanaf hoeveel het mag kosten, hoe handig je zelf bent, wat je er mee wilt gaan doen etc.

Succes met je rijles ;) en welkom *O*
 
Laatst bewerkt:
hehe ok thx voor jullie hulp!

andere vraag, bij aanschaf van een moto, naar wat moet je vooral kijken?
Kmstand veronderstel ik zoals bij een wagen, maar die verhouding is niet hetzelfde, is bijvoorbeeld 40 000 km voor een r1 veel?

ik heb er geen verstand van als het over moto's gaat

gr

Goed, ik raad je alleszins aan om géén R1 te kopen.

Rij eerst een jaar of twee op een oudere motor. Een motor met 80 pk, daar gaat het wel even van duren eer je het hele vermogen gaat gebruiken hoor... En het kan ook minder kwaad als je door een beginnersfoutje daarmee op je bek gaat.

Je zal inderdaad niet de eerste of de laatste zijn die dat doet, maar ik raad het je echt af om direct een R1 te kopen. Ik raad je ook af een motor te kopen, omdat je graag snel wil rijden... :/

waarop let je best bij aanschaf?

De staat van banden en ketting.
Speling op het balhoofd
letten op verborgen valschade
kijken of het blok zweet
enz enz

Als je er geen verstand van hebt raad ik tenslotte aan om iemand mee te nemen die er wel verstand van heeft :Y

Tot zover te veel raad in een post ;)
 
Voor motoren geldt al snel dat je met een ouder, goedkoper brikje in het het begin meer lol hebt dan een vette nieuwe(re) R1 (of willekeurig welke nieuwe sportmotor met veel pks). Lol hebben betekent risico's durven nemen. En risico's nemen betekent dat je met je motor sneller schade rijdt. Niemand wil zijn flitsende R1 in puin rijden, dus niemand durft als beginner lol te maken met een R1, dus heb je er geen zak aan als je echt motor wil rijden.

Tenzij je onder 'lol hebben' verstaat dat je voorzichtigjes alleen op snelwegen wilt rijden, heel veel snelheidsboetes voor lief neemt, heel veel wil poetsen, nooit met regen de weg op gaat en vooral voor de meisjes wil posen. Dan is een R1 zelfs voor een beginner prima.

Alleen jammer met de Ardennen om de hoek: al die bochtjes zijn te leuk om te laten.
 
Laatst bewerkt:
Hey Nasrendinho,

Allereerst: Leuk dat je interesse hebt in motoren! Snap best wel wat je bedoeld als je het over de kick hebt van wat snellers. Het hoeft ook niet allemaal bloedhard te gaan trouwens om het lekker vlot aan te laten voelen, maar dat merk je straks wel, niet met lessen, maar met proefrijden (lessen gaat allemaal wel erg langzaam).

Ik wil je aanraden dit te lezen: Welke motor is geschikt als eerste motor?

Hier staat vanalles over een eerste motor aanschaffen, ook tips over waar je op moet letten als je ee nieuwe fiets koopt. Let wel: op je eerste fiets ga je alles een keertje fout doen, hij zal minder net blijven als je 2e fiets. Uit dat oogpunt kan je je afvragen of het verstandig is meteen een dure R1 te kopen of erst een andere fiets. Ook bouw je door bijvoorbeeld eerst een 500cc te kopen (of de R6, voor mijn part) de mogelijkheid in om te kunnen blijven groeien. Als je nu een 1000 pakt zul je straks het gevoel hebben dat je iets groters moet om je eerdere fiets te overtreffen. (Is niet zo, een 600 kan in bepaalde gevallen veel lekkerder gooien dan een 1000, dat terzijde.)

Ik ga je niet zeggen dat je die R1 niet lekker moet kopen. Ik ben overigens geen fan van het ding, en of het heel verstandig is betwijfel ik. Je rijstijl zal zich waarschijnlijk heel raar ontwikkelen, omdat een R1 je niet waarschuwd als je een fout gaat maken, en veel andere fietsen hebben meer foutmarge, waardoor jij nooit de grens zal opzoeken en dus een soort van bang word van je motor, waardoor je nooit je volle potentieel eruit haalt. De vraag is: wat voor rijder wil jij zijn? Wil jij echt je vlotte kick er op de rechte stukken uit krijgen, en er vervolgens in de bochten uitgereden worden door een gast op een oud brik die wel op de juiste manier heeft leren rijden?

Ik raad je aan eerst gewoon eens te gaan lessen, en dan eens proef te gaan rijden op meerdere motoren in meerdere categorieen, met meerdere verschillende vermogens. Best als je uitkomt op de R1, maar staar je er niet van te voren op blind.

Succes!

Edit - Elle verwoord heel mooi wat ik wil zeggen met het stukje over je grenzen opzoeken.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan