Beginnen met 900+ (cc) verstandig??

rOeL22

MF'er
7 sep 2004
37
0
37
Roermond
Heb me net aangemeld hiero. Heb hier als onervaren motorrijder al veel geleerd!!
Dus vond ik het maar eens tijd om eens aan te melden.
Mijn vraag zal misschien wel al vaker gesteld zijn.
Er zijn veel mensen die het me afraden om met een fireblade of R1 te beginnen. Vindt de modellen echt zo mooi, maar ze zijn direct ook zo f*cking snel!
Ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben!!

Alvast Bedankt!
 

BasE

Banned User
17 jul 2002
13.202
0
als je jezelf echt niet vertrouwd kan je nog altijd een duitser importeren met 100 pk. ken je die eventueel later nog omzetten naar vol vermogen, als je meer ervaring hebt. voordeel is ook dat je waarschijnlijk goedkoper uit bent.
 

2FastForYou

MF'er
11 aug 2004
138
0
35
Ter Idzard
Tja, wat ben je van plan? Om gelijk te gaan racen en gek doen?

Ik ben zelf begonnen op een 125cc, omdat ik nog niet zwaar mocht.
Heb nu een ZXR750 gekocht, maar moet nog even twee maandjes wachten :z totdat ik op zwaar mag.

Ik heb zelf een 750 genomen omdat verzekering mensen van 21 niet graag willen verzekeren....
 

Testosteroni ©

Die hard MF'er
17 aug 2004
885
0
Gewoon doen... zelfs een 900cc kan zo langzaam rijden dat een oud omaatje met twee volle boodschappen tassen aan haar fiets je gemakkelijk in kan halen.

Het zit in je eigen kop..al vertrouw je je zelf niet,moet je het niet doen.
 

Japiejo5

MF veteraan
9 sep 2003
2.745
1
41
Schrubbekutteveen (bij Amsterdam)
Simpel antwoord: NEE!

Ja, we hebben er allemaal aan gedacht om het ook te doen!
Stiekem wilde we het allemaal ook!

Vraag jezelf af;

Wat is nou belangrijker?
1. Je leven
2. OF een minder stoer cq. snelle in het eerste jaar!?

Uiteindelijk kan een 600 ook hard,...het zit allemaal in je rechterpols en hoofd!!
 

_P_

Banned User
1 apr 2004
4.389
0
Limburg
www.prozaq.nl
bron: http://faq.luiemotorfiets.net





©Arjan van der Mooren

Welke motoren zijn geschikt voor lange mensen?

De meeste choppers zitten goed, zolang je maar niet te lang zit. Alleen bij kleine choppertjes (Kawa 454LTD) zit je met je knieen naast je oren (heb je mooi geen oordopjes nodig :-)) Een probleem met choppers is o.a. dat je aan het stuur hangt (rugpijn!), en vrijwel al je gewicht op je zitvlak rust (omdat je benen naar voren steken). En dat kan bij langere ritten vrij pijnlijk worden ! Vooral langere mensen hebben snel last van hun rug. Een betere keuze is waarschijnlijk een custom, omdat je daar vaak toch meer rechtop zit (met je benen naar onder !). Een naked-bike zit nog beter (BMW K75/100 of R60/70/80/90/100, Suzuki GS850, Honda CB750, Yamaha XJR1200 etc). Eventueel voorzien van een klein kuipje of ruit, om het ook bij hogere snelheden wat langer vol te kunnen houden. En als je van een crosser afkomt: wat dacht je van een Transalp of zoiets? En verder wordt het, behalve comfortabeler, steeds duurder!
Door [email protected]
Kijk ook eens op Klub voor Lange Mensen. Deze site KRIJGT een rubriek over motoren.
Huur er eerst eentje. Sommige bedrijven geven korting (t.w.v. de huursom) als je de motor koopt.
Welke motoren zijn geschikt voor korte mensen?

Hier is een link naar een andere site waar wel wat nuttige dingen te vinden zijn.
Niet alle dingen zijn van toepassing op de Nederlandse situatie, maar er zijn toch enkele nuttige tips te vinden.

http://www.nebcom.com/noemi/moto/sbl.faq.html

http://www.nebcom.com.noemi/moto/sbl.sbl.html

Welke Motor heeft welke specs?

Dat vind je hier het baseert wel op door de gebruikers ingevoerde gegevens, dus er kunnen geen rechten aan ontleend worden, kortom er zal ook onzin tussen kunnen staan.
Welke motor -> Nieuw of tweedehands ?


> Wie heeft advies?
> en als 2ehands: wat zijn goede zaken in Den haag e.o.?
> Dacht aan van Wijk in Zoetermeer of Groenewold in Delft.

Je geeft niet aan hoe rijk je bent. Als je geld genoeg hebt kun je gewoon nieuw kopen en na een jaar ruil je de motor gewoon in en nee je je verlies van paar duizend euro er gewoon bij. Je hebt dan wel een jaar maximale garantie en probleemloos gereden. Bij een probleem wordt er misschien zelfs een vervang motor geregeld.

Persoonlijk zou ik dit echter nooit doen. De eerste maanden heb je de meeste kans op krassen, meestal door stuntelig parkeren etc. Kopen bij een handelaar geeft je (soms) enige garanties, maar bij de goedkopere motoren zal dit beperkt zijn natuurlijk. Op een fiets van 1000 euro kan een handelaar natuurlijk niet riskeren dat hij voor 1000 euro aan reparaties moet uitvoeren. Er zijn handelaar die enkele weken gegarandeerd geld terug garantie geven (tenzij je motor het ravijn in rijdt natuurlijk) gecombineerd met een inruil garantie van enkele maanden. Boeve motoren biedt zoiets en die hebben veel keuze.

Zelf geloof ik sterk in het beginnen met een degelijke oude fiets en deze particulier koopt. Dit geeft je de gelegenheid om het te leren zonder angst dat je je kapitaal in puin rijdt en zul je ook minder bang zijn om zelf te sleutelen. Heb zelf ontdekt een fiets die je nu het einde vind een jaar later maar niks vind. Veel liefhebbers van choppers willen later een snelle scherp sturende fiets en andersom zijn er heel wat boy racers die het eigenlijk rustiger aan willen doen. Zware snelweg monsters zijn in de binnenstad minder praktisch en fietsen die uitstekend zijn in de stad komen op de snelweg dan weer in ademnood.

Als je particulier koopt, zorg dan dat je genoeg motoren ziet voor je toeslaat. Mijn huidige motor was de zesde van het type dat ik van dichtbij bekeken had. Toch had ik een paar keer moeite om me te bedwingen.

Ook zonder een specialist kun je een aantal punten van een motor makkelijk zelf beoordelen. Balhoek lager, banden profiel, staat van frame en carrosserie, speling op achterbrug, staat van de ketting, staat van de koppeling... Als je zover bent om toe te slaan. Doe dit dan niet. Kom even en terug met iemand die ervaring heeft. Beter een gemiste kans dan een miskoop.
Je Eerste Motor !!!

Wat is nou een leuke eerste motor ?
En waarom is een moderne 600cc vierpitter ongeschikt als eerste motor ?

> Maar je hebt me nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag waarom de
> Bandit GEEN goede leerfiets is!

Wel! <1> Wat ik wel weet is dat die motor niet geschikt is voor beginners. Ik heb met al die kilometers in de afgelopen 20 jaar (op zeker vergeleken met de Bandit makkelijke fietsen) die ik gemaakt heb ook opnieuw moeten leren rijden met die Bandit. Motorrij instructeurs met grote bekken als kleine kereltjes terug zien komen en om te bekennen dat ze het mis hadden en het beslist geen beginners motor is.

<2> Kan me nog herrineren dat Roland Douque de eerste keer mee ging op een kampeerweekend, hij had toen Bandit 600 gehuurd (die had hij al eerder gehuurd en was dus geen onbekende) en iedere bocht die eraan kwam boezemde hem kennelijk groot ontzag in, want iedere keer ging ie weer vol in de ankers en moest de hele troep achter hem weer in de remmen. Dit keer ging ie mee op zijn zelf gebouwde ouwe bakkie, met nog niet de helft van het vermogen van die Bandit, en nu reed ie toch heel wat mensen het snot voor de ogen die eerst voor hem moesten remmen...

<3> De Bandit is nogal een pakhuis met een kort lontje voor een beginner, en een diversion errug suf. Gewoon een CB GS EX 500 net wat je lekker vind en eerst rijervaring opdoen, zodat je straks tijdens uitgebreide proefritten kunt uitmaken welk type motor nou eigenlijk het beste bij je rijstijl past...

<4> Nogmaals: denk om het karakter, een 600 cc 4-cilinder rijdt pas lekker als je 'm op toeren houdt (zo boven de 5000 toeren wordt 't pas lollig), een 2 cilinder van 500 cc heeft onderin meer trekkracht (ik heb gelest op een Suzuki GS 500 (2-cilinder) en daarna een Bandit 600 (viercilinder), en ik moet zeggen dat de GS 500 de meest uitgebalanceerde van de twee is..

<5> " Kunnen jullie mij vertellen over jullie ervaringen met deze bandit 600S

Ik durfde er voor geen meter mee de hoek om en was er niet mee vooruit te branden. Maar dat zal ongetwijfeld meer aan mij gelegen hebben dan aan de Bandit. En dat kleine kuipje doet niet zo heel erg veel

<6> Zoals je begrijpt komt dit onderwerp hier nogal eens langs.

Het meest gegeven advies is:

Begin met een oud tweedehandsje, gewoon een naked bike, of een all-road.

-Dan heb je geen (extra) angst om onderuit te gaan, en juist als je dat niet hebt zul je veel beter leren rijden. Het maakt niks uit of je hem een keer om laat donderen, want je hebt nauwelijks schade.

-Een oudere motor ligt lang niet zo strak op de weg, en stuurt lang niet zo flitsend, en remt bij lange na niet zo fantastisch, als een nieuwe. Ook dat betekent dus weer dat je veel beter je motor leert aanvoelen, merkt wanneer je op het randje begint te komen, leert anticiperen, dan met een nieuwe.

- In de tijd dat je op die ouwe tweedehands rijdt raak je er misschien zo aan gehecht dat je nooit meer een andere wilt, maar het kan ook zijn dat je merkt wat voor motorrijder je bent, en dat je na verloop van tijd dus echt precies weet wat voor jou de perfecte motor is.

Tot zover het algemene advies, waar natuurlijk ook echt wel heel veel in zit.

Maar niemand is hetzelfde. Sommige mensen hebben al hun motor in de huiskamer staan nog voor ze het examen hebben (Pim met zijn GS, Magna met zijn Bagger), en die weten gewoon al meteen wat *hun* motor is. En dan heb je de natuurtalenten die zelfs wanneer ze op een 916 zouden beginnen meteen iedereen er uit rijden.

Oftewel, uiteindelijk weet jij het zelf het beste ;-)
 

rOeL22

MF'er
7 sep 2004
37
0
37
Roermond
Bedankt voor jullie snelle reacties!! Ik weet zeker van mezelf dat ik voorzichtig
zal zijn in het begin.
Huren kan ook al niet bij mij in de buurt. Tegenwoordig heb je 2 jaar rijervaring nodig om 750 en hoger te mogen rijden. Aan de ene kant begrijp ik het wel.
 

BasE

Banned User
17 jul 2002
13.202
0
<1> Wat ik wel weet is dat die motor niet geschikt is voor beginners. Ik heb met al die kilometers in de afgelopen 20 jaar (op zeker vergeleken met de Bandit makkelijke fietsen) die ik gemaakt heb ook opnieuw moeten leren rijden met die Bandit. Motorrij instructeurs met grote bekken als kleine kereltjes terug zien komen en om te bekennen dat ze het mis hadden en het beslist geen beginners motor is.

<2> Kan me nog herrineren dat Roland Douque de eerste keer mee ging op een kampeerweekend, hij had toen Bandit 600 gehuurd (die had hij al eerder gehuurd en was dus geen onbekende) en iedere bocht die eraan kwam boezemde hem kennelijk groot ontzag in, want iedere keer ging ie weer vol in de ankers en moest de hele troep achter hem weer in de remmen. Dit keer ging ie mee op zijn zelf gebouwde ouwe bakkie, met nog niet de helft van het vermogen van die Bandit, en nu reed ie toch heel wat mensen het snot voor de ogen die eerst voor hem moesten remmen...

<5> " Kunnen jullie mij vertellen over jullie ervaringen met deze bandit 600S

Ik durfde er voor geen meter mee de hoek om en was er niet mee vooruit te branden. Maar dat zal ongetwijfeld meer aan mij gelegen hebben dan aan de Bandit. En dat kleine kuipje doet niet zo heel erg veel
om eerlijk te zijn moet ik wel een beetje lachen om die verhalen hoor.
als mensen al met poep in hun broek van een bandit afkomen... :X

[me]BasE heeft zijn 25kw bandit ook even vol mogen aanvoelen[/me]
 

kc

MF veteraan
20 feb 2004
1.224
0
43
tja, persoonlijk vind ik de vraag moeilijk te beantwoorden, ben zelf op een cbr 600 begonnen, heerlijke motor hoor en stuurde goed. maar het is gewoon persoons afhankelijk, hoe soepel is je pols? mijn 600 liep ook 260 op top en de blade gaat niet zo heel veel harder, alleen gaat die blade veel harder van z'n plek en is sneller aan top, ga bij je zelf na of je je kan beheersen, wat veel gebeurt is dat je met andere motorrijders gaat rijden en je dan proberen te bewijzen, is met een ss oppassen, hard rechtuit is geen kunst, goed bochten nemen wel. Advies kan ik je niet geven, moet je toch zelf bepalen. Veel suc6 met het maken van je keuze.

gr van kc
 

Mr Ed

Die hard MF'er
29 jul 2004
293
0
Almere
Zou niet beginnen met een 900+ cc motor.

Net als met een auto.. wanneer je je rijbewijs haalt stap je ook niet meteen in een porsche.

Doe wat rijervaring op met een 600cc... en ga dan eens kijken voor een 900+ cc.
 

Redline Rider

MF veteraan
5 mei 2003
10.844
3
Het is meer net wat je rechter handje doet. (op de motor dan ;) )

Ik ben met een gpx750r begonnen met 106pk.. prima beginners fiets een Blade is dan wel weer iets meer power
 

Spider

A dirty mind is a joy forever!
Donateur
17 aug 2001
97.243
13
Vlakbij Utrecht
Alles kan mits je maar genoeg controle over je rechterpols en zelfkennis hebt en daar ontbreekt het vaak aan bij beginnende rijders ;)

om eerlijk te zijn moet ik wel een beetje lachen om die verhalen hoor.
als mensen al met poep in hun broek van een bandit afkomen... :X
:^ [me]Spider is begonnen op een Fazer 600 en daar zat ik toch echt niet m'n broek op vol te schijten :P [/me]
 

Andy-Marf

MF veteraan
23 mei 2004
4.038
3
44
Haarlem
moet het zelf weten hoor,

maar ik kan het je ten zeeeeer sterkste afraden,

heb zelf zo'n ding (zoals je ziet),
en zonder ervaring zal het als je erg veel talent en verstandigheid bezit zo'n 90% van de tijd goed gaan.

maar die 10% kost je door onervarenheid in een onoplettend moment je kop.
juist door het grote vermogen vergroot je je kans op een lelijk kapsel,

voorbeelden zat:
in een bochtje waar je net iets te hard ingaat
in een bochtje waar je net iets te hard uitkomt
in een bochtje waar je net iets te hard rechtdoor rijd
in een bochtje waar je net iets te hard uitwijkt
in een bochtje waar je net iets te hard gas geeft
in een bochtje waar je net iets te hard remt

kortom doe eerst een paar jaar veel kilometerservaring op voor je je doodswens waarmaakt!

ik rij nu meer dan 10 jaar motor en heb soms ook nog momenten dat ik beetje onder de indruk ben van de kracht van zo'n ding...

succes en wijsheid toegewenst.
 

mdegroot

MF'er
1 sep 2004
151
0
35
Papendrecht
je kan natuurlijk ook een r6 nemen..zelfde looks en toch al een stuk beter te beheersen als een r1. Ikzelf zou ook dolgraag een r1 willen rijden. Hier en daar hoor je wel dat het aan jezelf ligt, maar volgens de verhalen schijnt een r1 niet echt vergevingsgezind te zijn. En ik zal heus nog wel es een beginnersfout gaan maken dus op zich zit ik dan liever niet op een machine waarmee ik direct op mijn bek ga als ik van schrik ofzo per ongeluk het gas opentrek.

Ik denk dat ik tzt maar eens gewoon ga proefrijden op een r6, die zijn allicht beter (met nadruk op beter ;) ) geschikt...
 
Laatst bewerkt:

Wuf

MF veteraan
26 apr 2004
8.556
114
49
Tilburg
ik ben begonnen op een gpz600 uit 85. toen reed dat ding 220. het eerste half jaar was dat voldoende, maar later wilde ik meer en ben ik overgestapt op een zzr600, en nu dus een zx-9.
mijn ervaring met nieuwelingen is dat ze zichzelf veel te snel overschatten, en dan komt de kwestie van geluk en pech.

verder zul je waarschijnljk wel een keer onderuit gaan zoals de meesten, en dan is een dikke zx-9 van 5000 tot 14000 net iets duurder dan een gsx600 F/R uit 1993
( buiten dat een gsx erop vooruit gaat :+ )
 

ZX10R

MF veteraan
30 okt 2003
3.795
0
Beginnen op een 1000

Ach je moet het zelf weten, maar in het begin heb je het druk genoeg met het inschaten van de bochten en je medeweggebruikers. Dan is het toch wel prettig dat niet hoeft te denken aan zaken als spontane wheelies, doorslaand achterwiel. Kortom woor je eigen rust is het leuker om te oefenen op iets lichters.
 

sub4sec

MF veteraan
22 jan 2004
3.547
0
www.TrackTraining.nl
Begin je toch op een r6, lijkt erg op een r1 maar is net wat vergevingsgezinder. Maar anyway als je verstandig rijdt kun je ook op een 1000pk motor beginnen.

succes met je keuze,

s4s
 

Bazz

Rookie
24 mei 2004
23
0
Ik sluit me aan bij ongeveer de helft van de sprekers. Als je je hoofd :z erbij houdt, je rechterhand onder controle }) en MINSTENS zo belangrijk je linkerhand in de buurt van je koppeling (15000 tpm met een ingetrokken koppeling = 0 pk op achterwiel *D ) moet je zo'n ding wel kunnen besturen :] . Kwestie van zelfbeheersing en concentratie.
 

FragDaddy

MF veteraan
8 sep 2002
2.478
0
om eerlijk te zijn moet ik wel een beetje lachen om die verhalen hoor.
als mensen al met poep in hun broek van een bandit afkomen...
Och. een bandit 1200 kan bij snel optrekken toch heel snel heel verticaal komen te staan hoor. als je dat niet gewend bent..

Ik zou in iedergeval niet beginnen op een zware motor. je zal je maar een keer vergissen in het vermogen als je een bocht uitkomt ofzo. ik bedoel. kom op zeg. wat heb je als beginnende motorrijder eigenlijk op zo'n fucking raket te zoeken. koop gelijk een ZX10R zonder stuurdemper..

leer eerst maar eens een beetje sturen op een lichte motor en als je daar een beetje leuk mee kan rijden kun je altijd nog overstappen naar een 'zware' motor.

natuurlijk zijn die 1000cc's ontzettend mooi. maar ze zijn imho te aggresief om zonder ervaring op te rijden.

enne over dat huren: waarom denk je dat verhuurbedrijven geen zware motoren verhuren aan mensen zonder ervaring |( misschien omdat er nogal veel ongelukken mee gebeuren?

tering. ik was laatst nog bij een verhuurbedrijf waar een gloednieuwe ZX12R op een trailer stond. die was net een uurtje eerder van een dijk gereden door iemand die hem een uurtje daarvoor gehuurd had, niet zoveel ervaring had, maar wel langer dan 2 jaar zijn rijbewijs. hij had de banden niet goed warm gereden en wilde gaan knallen op een dijkje. de 2e bocht ging het al mis. die man had niets, maar de motor was krom.

zonde ;(

hey. je bent 22. je kunt nog je hele leven op een zware motor rijden. begin nou gewoon rustig. dan heb je meer kans dat je nog een leven voor je hebt.
 
Laatst bewerkt:

McEagle

MF veteraan
20 okt 2002
3.101
0
60
Arnhem
www.thewhiskytrail.nl
Nee, ik vind het niet verstandig. Spreek daarbij uit ervaring .... al is het lang geleden ;-) Maar ik snap de verleiding erg goed. Doe een VRO-tje, laat je niet opnaaien door wannabee coureurs en verken je eigen kunnen. Uh, doen dus ;-)