Beginnen met 900+ (cc) verstandig??

Met een R6 blijft het voorwiel wat makkelijker op de weg als een R1 (rij zelf R1 en mn vrouw R6)
Maar als je je een beetje kan beheersen , kan allebei wel , zoniet = geen van beide kopen. en begin bijv op een SV 650 S (= goedkope leuke moter)
:)
 
Tis maar net of je er mee om kan gaan. Ben zelf ook in maart direct op een cbr1000f gestapt en na 2 maanden heb ik een blade gekocht. Hangt er beetje vanaf dus....niks per definitie!
 
Beginnen op een 1000

Ach je moet het zelf weten, maar in het begin heb je het druk genoeg met het inschaten van de bochten en je medeweggebruikers. Dan is het toch wel prettig dat niet hoeft te denken aan zaken als spontane wheelies, doorslaand achterwiel. Kortom woor je eigen rust is het leuker om te oefenen op iets lichters.

:^ :)

Ik had het niet zo goed kunnen uitleggen :P
 
Ach ja wat is verstandig. ;)

Mijn ervaring is dat ik na het behalen van mijn A een Yamaha FZR600 uit 1992 heb gekocht. Dat ding dat reed al zo anders en zoveel sneller als de lesmotor waar ik op gereden had.
Ik heb me op dat ding toch een paar keer heel lelijk laten verrassen waardoor het rijplezier vaak voor een tijdje toch op zijn zachtst gezegd wat minder te noemen was.
Overigens een vriend van mij die toendertijd ook net zijn rijbewijs had kreeg tijdens het huren van een motorfiets de keuze tussen een Suzuki TL1000S en een Hayabusa. (Sorry meneer alle zoals u noemt "normale" motorfietsen zijn intussen al verhuurd) Hij ging toch maar voor de TL1000S.
Nadat ik er een blokje mee om was gegaan was ik toch blij dat ik dat ding niet gehuurd had. Met de gebrekkige rijervaring die we destijds hadden was het toch wel lastig met al die rotondes en de stukken rechtuit waren ook best wel snel op :p

Vorig jaar heb ik na 4 jaar 600 cc's gereden te hebben (FZR en 2 ZX-6R-en) besloten om een ZX-9R te kopen. Ik reed elk jaar ongeveer rond de 10.000 km, was al een paar keer naar het circuit geweest met de 600's en begon de laatste tijd toch wel erg stevig rijden. Dus zo'n 900 dat moest wel lukken.
Om nou te zeggen dat het vies tegenviel is ook zo zwaar, maar ik had me er wel lelijk op verkeken. Zo'n 600-tje is toch wel wat gewilliger in de krappe bochten en het concentratie niveau voor en door de bochten was bij mij toch wel hoger dan bij de 600s. Daar redde ik me altijd wel mee. Met de 9 was dat bij mij toch wel een ander verhaal.

Intussen rijd ik nu weer net zo lekker op de 9 als dat ik dat vorig jaar op de 6 deed. Maar ik moet er wel bij zeggen dat sinds ik zo'n zware motor gewend ben ik met nog meer plezier op de Honda CB600 (Hornet) van mijn vriendin rijdt. Toch heerlijk zo'n "bromfiets" die vlot van zijn plaats komt en waar je al je aandacht op het "spelen" kunt richten. Problemen laten zich zo gemakkelijk op zo'n fiets oplossen.

Let op je moet natuurlijk zelf beslissen en weten wat je wil. Ik ben geen natuurtalent dus misschien is dit hele verhaal wel helemaal niet op je van toepassing. Maar het is zeker niet zo dat ik "motordebiel" ben en met geluk mijn rijbewijs gehaald heb.

my 2 cents... :)
 
Begin je toch op een r6, lijkt erg op een r1 maar is net wat vergevingsgezinder. Maar anyway als je verstandig rijdt kun je ook op een 1000pk motor beginnen.

succes met je keuze,

s4s
Nou heb ik al mensen onverstandig advies zien geven, maar een motor met 1000 PK vermogen aan een beginner aanbevelen is nou net iets te... :+

600cc supersport is zelfs een afrader... maar hark ze!
Och, in mijn mening lukt een 600cc supersport prima als eerste motor.

Het enigste nadeel zijn de kosten die je er aan maakt als je onderuit gaat. Ik was dus onderuit gegaan op grind op een dijkje (had dus absoluut niets met het vermogen te maken voor de duidelijkheid) en ondanks dat het een relatief onschuldig klapje was zonder ook maar enige schuifschade (was in het gras in de zachte berm), kom je met deukjes in uitlaat, uitlaatbocht, barsten in de plastic bevestiging van de kuipen en allerlei kleine dingetjes in mijn geval dus al op een bedrag van meer dan 3000 euro voor een reparatie naar nieuwstaat. (leve de all risk verzekering...)

Maar verder is alles goed te beheersen op een 600cc supersport. Een 'vermogen' wheely komt niet echt hoog genoeg om gevaarlijk te zijn en het rijwiel gedeelte geeft je erg veel vertrouwen, en hij kan zoooo veel meer aan dan wat je er van vergt, dus je blijft leren.

Ik heb natuurlijk wel voldoende 'oei, dat was close' momenten gehad door het verkeerd inschatten van situaties...
Al is er even later wanneer de schrik weg is de realisatie dat de motor het allemaal toch weer aankon, en dan volgt meteen "Nog een keeeeerrrr!" :+
 
Ik ben met een rebel 250 (1 week) begonnen.
Toen een kawa gpz500s (6mnd).

Nu een oude zx10 uit '88.

Verstandig?? waarschijnlijk niet ...maar rijdt wel een stuk fijner als je maar niet denkt dat je die snelle jongens op die r1's etc moet gaan bijrijden!!!!

Tot nu toe 2x spontane wheelie en een keer wielspin bij ongeveer 120 km/h ......

Dus ondanks het rekening houden met en een rustige rechterhand heb je toch wel eens wat ..en dan is je reflex en ervaring makkelijk om je op de weg te houden.

Als je het wilt moet je het doen maar blijf wel scherp :]
 
Och. een bandit 1200 kan bij snel optrekken toch heel snel heel verticaal komen te staan hoor. als je dat niet gewend bent..

gelukkig had ik het dan ook over een 600 :P
idd, een 1200 is een koppelbom waarbij je op je achterhoofd ligt als je per ongeluk de koppeling los laat bij te veel toeren :P
 
ik zou ook niet direct op een supersnelle 750 of 900 of zelfs 1000 stappen als ik net begon met rijden,aan de andere kant je zit zelf aan het gas...en bent ook zelf de bumper
heb zelf al een tijdje een zx9r....en ben nog altijd onder de indruk van zijn brute kracht!!!!!!




en wat zx10r met zijn onderschrift zegt.....hij heeft gelijk hehehehe
 
Men eerste motor, een cbr600rr zit nu aan 9500 km's en tot hiertoe nog niks ergs meegemaakt hoewel al een paar keer een close call, ik kan me wel voorstellen dat je met een r1 of fireblade een groter risico pakt.Mijn raad als je toch op een ss wilt beginnen neem dan een 600, is net zo leuk om mee te rijden.
 
Je kan ook met een 'minder aggressieve' 1000 beginnen.....

en of je welof niet overweg kan met een 1000 als beginner, ligt echt helemaal aan jezelf.... Je zult dan een langere aanloop-periode nodig hebben...

Een ander ding is: Je gaat zowiezo een keer op je plaat....dat is nou eenmaal de regel van motor-rijden O-) ... 1000 is duurder in verzekering en in onderhoued/opknapkosten...dussss....


Je moet het zelf weten....ga eens lekker proefrijden :)
 
Het enige juiste antwoord op je vraag is "Nee dat is niet verstandig" en ik hoop ook dat je het niet doet. Dat laatste is puur eigenbelang. Ik rij op een Honda NTV met 50pk. Die is niet het snelste met optrekken. Ik gebruik mijn motor 90% voor woon-werkverkeer maar mag graag een bochtje vlot pakken. Ik rijd niet extreem hard, maar erger me vaak dood als ik achter een snelle (sport)motor rijd, die dan voor een bocht bijna stilstaat en er dan vierkant doorheen gaat. Dan vervolgens weer vol op het gas en bij de volgende bocht weer bijna stilstaat. Het klinkt misschien wat overdreven, maar ik maak dit elke week wel een keer mee. Ik heb gisteren zelfs een ducati 999 buitenom in een bocht ingehaald. Ik bedoel maar.
Verder moet je het zelf weten. Succes met je keuze
 
Ach.............
jezelf verremmen
onvoldoende anticiperen op gedrag medeweggebruikers
verkeerd insturen
te hard insturen
kun je met elke motor, daar heb je geen 900+cc voor nodig.

Wil je rijden wat je mooi vind ==> koop wat je mooi vind
Wil je "snel vooruitgang boeken in je rij-/bochtentechniek" ==> koop een lichtere (stuur)fiets.
 
Ben op rs125 begonnen en daar in 2jaar 35000km meegereden. Daarna overgestapt op een zx9r. Is zeker ff wennen, maar met een beetje gezond verstand goed te doen.
 
Ik zou het niet doen, ben zelf begonnen op een GS500 en dan leer je goed rijden en foutjes worden je vergeven...bocht uitkomen volgas, foutje schakelen enzo alles hou je makkelijk onder controle. Zwaar rijd fijn en lekker snel, maar dat kan ook na een jaar nog wel...

In ieder geval succes met je keuze en veel :] plezier
 
Altijd mooi dit soort topics,nu snapt die er echt geen reet meer van.

Ik ben nog steeds van mening dat het wel kan, maarrrrr als je echt nog geen idee hebt hoe bloedvertiefted snel :X een ss 900/1000 rijden kan, zou ik eerst een keer voor de gein ff bij iemand achterop gaan zitten die zo'n kanonskogel in bezit heeft,gewoon om ff een idee te krijgen of jij dat in jouw stadium eigenlijk wel wil.
 
JA - NEE, hangt af van wie je bent,
ben je een toekomstige racer..., ben je een doorsnee gebruiker, ben je een poser...

Bij 99% van de motards is NEE het goede antwoord
Ik persoonlijk zou het niet doen:
redenen:
-Ik ben soms te agressief
-Ik denk soms dat ik het al kan, terwijl het niet zo is
-Ik geef graag volgas (waar het kan), benut mn moto 100%


Nu geef ik toe, dat als ik de keuze heb, dat ik mezelf zou wijsmaken dat
het wel kan, gelukkig heeft mn pa indertijd me overtuigd...

Nu ben ik begonnen met een RS50 (2000kms) - RS 125 (15000kms) - GS500 (9000kms) - en nu groene ZXR750 (tot nu toe 7000kms..)
Heb ook al op ZX4R, CBR600 '01,R6 '02,600RR 03',Fireblade '99, R1 '01, gereden (van vrienden)
Gewoon om te weten hoe die sturen en accelerenen.

Maar ik rijdt liever met een moto die ik 100% kan benutten(bij wijze van spreken), dan een waarvan ik schrik moet hebben..
Natuurlijk ben je veel cooler als je met een R1 aan de lichten staat, dan met je GS500.. maar tenslotte moet je ergens beginnen..
en dat maakt het moment dat je op een R1 rijdt, en het waard bent (ervaring - je kan goed rijden) veel leuker.
Want...Zelfs met veel ervaring kun je een ongeval voorhebben...en geen ervaring-> nog sneller ongeval

Dus makker: niet doen..
koop een moto die bij je past, en geen moto om cool te doen, of om indruk te maken,...
Stel je dit is voor:
een Gozer in zn BMW Cabriolet met 2 meiden staat naast jou aan de lichten,
.. jij op je R1,
Ze dagen je uit... je adrenaline stijgt...
Het wordt groen.. je bent als 1e weg... na 100 meter is er een scherpe bocht , je weet helemaal niet hoe je een snelle bocht moet nemen (ervaring ontbreekt, moto te snel..) En je vliegt uit de bocht..
Wat denk je zouden die 3 in de wagen denke?
-coole racer met veel ervaring?
-wannebee met moto van paps?

Ik weet het is maar dom vb. maar allemaal om te zeggen dat je ergens moet beginnen,
en het logisch is dat je onderaan(of op een paar tredes na onderaan) de ladder begint.
Greets , en maak een goeie keuze makker.. het leven is zo mooi :)
 
Zou niet beginnen met een 900+ cc motor.

Net als met een auto.. wanneer je je rijbewijs haalt stap je ook niet meteen in een porsche.

Doe wat rijervaring op met een 600cc... en ga dan eens kijken voor een 900+ cc.


moest iedereen die het kon betalen een porsche kopen als eerste auto dan deden ze het ook
het prijsverschil is gewoon te groot

maar begrijp je punt wel
het zit gewoon in je hoofd
 
Hoi,

Ik heb mijn rijbewijs gehaald, en pas 3 jaar later heb ik mijn eigen motor gekocht. Die eerste jaren heb ik op de motor van mijn oudere broer gereden. Dat was een '92er fireblade. Die staan naast hun hoge vermogen bekent om hun nerveuze karakter door het kleinere 16 inch voorwiel.( De blades van latere jaren zijn allemaal wat vriendelijker van karakter geworden,en wat makkelijker te rijden). Ik heb dus toen ik zelf een motor kocht, ondanks 3 jaar ervaring met een zware supersport voor een 600 gekozen. Het is een stuk lekkerder rijden, en ik was na een seizoen met die 600 sneller als dat ik ooit met die 900 geweest was.(in de bochten natuurlijk, rechtuit kan iedereen hard rijden).Je hoeft niet gelijk op een choppert te gaan rijden als je begint, maar reken erop als je sportief wil leren rijden dat je ook nog wel een paar keer een schuiver maakt. Dan kun je beter een wat oudere 600 rijden, dan je fonkelnieuwe dikke fiets die nog half van de bank is+een een torenhoge verzekeringspremie heeft, zeker na een valpartij.
 
Hoi,

Ik heb mijn rijbewijs gehaald, en pas 3 jaar later heb ik mijn eigen motor gekocht. Die eerste jaren heb ik op de motor van mijn oudere broer gereden. Dat was een '92er fireblade. Die staan naast hun hoge vermogen bekent om hun nerveuze karakter door het kleinere 16 inch voorwiel.( De blades van latere jaren zijn allemaal wat vriendelijker van karakter geworden,en wat makkelijker te rijden). Ik heb dus toen ik zelf een motor kocht, ondanks 3 jaar ervaring met een zware supersport voor een 600 gekozen. Het is een stuk lekkerder rijden, en ik was na een seizoen met die 600 sneller als dat ik ooit met die 900 geweest was.(in de bochten natuurlijk, rechtuit kan iedereen hard rijden).Je hoeft niet gelijk op een choppert te gaan rijden als je begint, maar reken erop als je sportief wil leren rijden dat je ook nog wel een paar keer een schuiver maakt. Dan kun je beter een wat oudere 600 rijden, dan je fonkelnieuwe dikke fiets die nog half van de bank is+een een torenhoge verzekeringspremie heeft, zeker na een valpartij.

haal hier je voordeel uit! :}
 
Ach.............
jezelf verremmen
onvoldoende anticiperen op gedrag medeweggebruikers
verkeerd insturen
te hard insturen
kun je met elke motor, daar heb je geen 900+cc voor nodig.

Wil je rijden wat je mooi vind ==> koop wat je mooi vind
Wil je "snel vooruitgang boeken in je rij-/bochtentechniek" ==> koop een lichtere (stuur)fiets.
:^
 
Het is al vaker gezegd maar het zit idd in je hoofd.
op een oud langzaam barrel kun je jezelf ook te pletter rijden. Maar het is wel zo dat je je snelheid onderschat op een ss en helemaal op een 1000cc. Je moet nog leren rijden en nog belangrijker, REMMEN! En ik vind goed hard remmen best lastig, vooral als je schrikt

Ben zelf op een gsxr 600 begonnen en gaat prima, als je je maar kunt beheersen en niet laat uitdagen. Zelf zou ik niet voor een 900 of 1000 gaan maar 600 tje moet kunne.

En het gaat echt hard genoeg hoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan