Beginnen met circuitrijden

masonarypp

Rookie
8 okt 2010
29
0
Ik rij nu een jaar motor (620cc ducati) en het lijkt me leuk om mijn skillset te gaan vergroten door op circuit te gaan rijden.

Wat raden jullie aan? Ik neem aan dat er speciale dagen zijn voor beginnelingen?
 
Ik kan je alleen maar aanraden om een eerste dagje onder begeleiding te doen! Ik ben zelf begonnen met een CRT-dag op Assen, dat is misschien niet de goedkoopste, maar wel goede begeleiding. Je krijgt dan inderdaad een cursus circuitrijden, inclusief voorlichtingen en tips van de voorrijder.
Als je even op google gaat kijken naar "circuitdag" en dan een circuit, zie je dat er genoeg opties zijn.
 
inderdaad eerst even een paar instructiedagen boeken , zelf ben ik begonnen bij msl (motorsportlifestyle.nl) want op het circuit veilig rond komen is toch iets anders dan van a naar b over de snelweg.

pas wel op want het is zwaar verslavend :9~ :9~
 
inderdaad eerst even een paar instructiedagen boeken , zelf ben ik begonnen bij msl (motorsportlifestyle.nl) want op het circuit veilig rond komen is toch iets anders dan van a naar b over de snelweg.

pas wel op want het is zwaar verslavend :9~ :9~~
:^

Ook via MSL begonnen (maar 5 rijders per marshall!!) en ik ben nu verslaafd waardoor ik geen geld meer over hou omdat alles in die verdomde motor gaat zitten.

Maar we hebben lol! *O*
 
Hoi,

mijn ervaring met Trackdays4all is goed en ik je aanraden om te kijken of je je kan inschrijven voor de Trackdays4starters. Dat wordt gehouden op Test Track Thedinga in Drenthe, een klein circuitje. Maar zeer leerzaam voor de 1e keer en niet gelijk op een echt groot GP circuit waar de snelheden fors kunnen oplopen. Voor mij was dit een mooie opstap naar de andere circuitdagen die ik heb gedaan op wat grotere banen.

Mvrgr. Jerd.

Ps: wat de anderen zeggen is zeker waar, het is zeer verslavend en de kans bestaat dat je alleen nog maar op een circuit i.p.v. het drukke verkeer wilt rijden...
 
Laatst bewerkt:
Als je een beetje in de onderste helft van NL woont zou ik Circuit Zolder aanbevelen.
Het is wat langzamer dan Assen, en goedkoper.
Bv. Motorsportschool Zolder
 
Genoeg opties om te beginnen, kies iets wat een beetje in de buurt is. Voor mij was dat Zandvoort want dat lag op een klein uurtje afstand. Gewoon inschrijven in de beginnersgroep en genieten! In de aanloop daar naartoe een beetje bochtige oefenen op een industerrein en Twist of the Wrist 2 van Keith Code kijken en/of lezen.
 
Thanks for alle reacties! Ik kom zelf uit omgeving Rotterdam dus denk dat Zandvoort een goede optie is! Wat is een goede gemiddelde prijs voor een dag les/rijden?
 
Voor een circuitdag Assen ben ik iig al 300 euro kwijt voor eten, aanhangwagen (dus maar zelf gekocht :P ), drinken, de reis, brandstof en de training. Eventueel slapen, hotel of paddock.

Reken ik onderhoud, en versnelde slijtage van de motor niet mee.
 
Zou zeker niet gaan vrij rijden via motorsportschool Holland. Erzijn vaak maar 2 nivos waardoor het nivoverschil in de minder snelle groep erg groot kan zijn. Laatste x dat ik reed via hun klapte een snelle rijder achterop een minder snelle. Zag er niet fijn uit. Mssch kun je wel een andere cursus via hun boeken waar je goed mee uit de voeten kunt
 
Je begint met op de openbare weg je knie eens aan de grond te rijden.
Je besluit dat je nu kan rijden en gaat met je wegfiets eens een paar circuitdagen pakken.
Je gaat steeds harder rond en koopt er een circuitmotor voor een 2-3000 euro bij.
Je wil nog meer uit het circuit rijden halen en verkoopt je wegmotor en koopt een nog duurdere circuitmotor.


Elke circuitorganisator heeft wel een groep indeling van maagden tot racepro's. De ene organisatie richt zich nog wat extra op begeleiding de andere gewoon om je lekker (en ook veilig) lekker rondjes te laten rijden. Het is net wat je doel is, maar vaak kom je later toch bij de betere begeleiding uit omdat het naar meer smaakt ;)
 
Ik rij nu een jaar motor (620cc ducati) en het lijkt me leuk om mijn skillset te gaan vergroten door op circuit te gaan rijden.

Wat raden jullie aan? Ik neem aan dat er speciale dagen zijn voor beginnelingen?

Behalve Assen en Zandvoort zijn er ook "circuits" die wat laagdrempeliger zijn zoals:
- Politiecircuit (Lelystad)
- Midland (Lelystad)
- TTT-circuit (Test Track Thedinga Emmer-compascuum)
 
Terug
Bovenaan Onderaan