beginnen met circuitrijden

bengrootde93

Die hard MF'er
18 nov 2013
462
38
leeuwarden
Ik heb 2 mei voor het eerst een circuitdag gedaan op assen.
Dat is me eigenlijk wel goed bevallen.

Ik wil wel vaker gaan circuitrijden

Maar nou twijfel ik over hoe ik dit het beste kan aanvliegen.

Ik rij nu dus op straat op een R1 2009

Ik twijfel tussen deze r1 gebruiken voor circuitrijden. en dan een goedkope straatmotor erbij.
Of de R1 verkopen en een 600 halen voor circuitrijden. (daytona 675)

Ik zit met een beperkt budget, dus wat het voordeligst zou zijn telt zeker ook mee.

Tips?
 
Als je een beperkt budget hebt moet je geen Daytona halen, vind ik.

De Pond is duur en er is naar verhouding weinig voor te krijgen hier vergeleken met een CBR of R6. In de UK misschien wel, maar dan heb je die dure Pond.

Een simpele blik in het Gevraagd \ Aangeboden circuit deel geeft toch al een impressie over de veel gebruikte fietsen waar dan ook veel voor te krijgen is (en daardoor niet de wereld kost)

Als je serieus vaker wilt gaan rijden kan je er van uit gaan dat je een keer de grindbak in gaat.

Zonde en vooral duur wanneer je dat met een straatmotor doet (originele kuipen, verlichting, etc. etc.)
 
Als je een beperkt budget hebt moet je geen Daytona halen, vind ik.

De Pond is duur en er is naar verhouding weinig voor te krijgen hier vergeleken met een CBR of R6. In de UK misschien wel, maar dan heb je die dure Pond.

Een simpele blik in het Gevraagd \ Aangeboden circuit deel geeft toch al een impressie over de veel gebruikte fietsen waar dan ook veel voor te krijgen is (en daardoor niet de wereld kost)

Als je serieus vaker wilt gaan rijden kan je er van uit gaan dat je een keer de grindbak in gaat.

Zonde en vooral duur wanneer je dat met een straatmotor doet (originele kuipen, verlichting, etc. etc.)

Inderdaad :t

TS. Gewoon een oude frikandel scoren,kun je lekker mee stuiteren.
 
Laatst bewerkt:
Laatste Serie FZR1000 oid`s, kost geen reet en is beregoed ..
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie input.
En als ik mijn R1 nou uitrust met circuit kuipen. Zou dat de kosten bij een crash wat drukken?
Of blijft het dan toch echt goedkoper/verstandiger om een oudere motor te halen?
 
Ik heb 2 mei voor het eerst een circuitdag gedaan op assen.
Dat is me eigenlijk wel goed bevallen.

Ik wil wel vaker gaan circuitrijden

Maar nou twijfel ik over hoe ik dit het beste kan aanvliegen.

Ik rij nu dus op straat op een R1 2009

Ik twijfel tussen deze r1 gebruiken voor circuitrijden. en dan een goedkope straatmotor erbij.
Of de R1 verkopen en een 600 halen voor circuitrijden. (daytona 675)

Ik zit met een beperkt budget, dus wat het voordeligst zou zijn telt zeker ook mee.

Tips?



Kan je het niet beter andersom doen? Ik neem gemakshalve aan dat je(voorlopig nog)niet van plan bent de plek van Rossi in het fabrieksteam over te nemen of dagelijks op eoa circuit rond te gaan rijden. Het zou, imo, zonde zijn om die R1 binnen de kortste keren aan gort te rijden.
 
Bedankt voor jullie input.
En als ik mijn R1 nou uitrust met circuit kuipen. Zou dat de kosten bij een crash wat drukken?
Of blijft het dan toch echt goedkoper/verstandiger om een oudere motor te halen?
Ligt eraan hoe hard je dan crasht.. Als het een simpele schuiver is, prima. Nieuw kuipwerk erop en gaan.
Maarja, als je een dikke high-sider maakt, dan wordt het misschien een ander verhaal.
 
Kan je het niet beter andersom doen? Ik neem gemakshalve aan dat je(voorlopig nog)niet van plan bent de plek van Rossi in het fabrieksteam over te nemen of dagelijks op eoa circuit rond te gaan rijden. Het zou, imo, zonde zijn om die R1 binnen de kortste keren aan gort te rijden.

Zeker niet :+
Maar voelt wel logischer (meer geld in circuitmotor dan straatmotor), aangezien circuit rijden meer van een motor vraagt. Dan (verantwoord) straat rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben expres met mijn ZX10 alleen maar circuit gaan rijden en heb een andere motor voor op straat gekocht.
Zo'n 1000cc motor gaat zó snel verschrikkelijk hard, ik had er de lol niet meer in om met die motor op straat te rijden, ook al heb ik behoorlijk veel geld gestoken in het upgraden van componenten. Uiteraard heb ik hier op het circuit wel profijt van (althans, dat denk ik :+ ), maar ja, hier zitten natuurlijk wel alle risico's bij.
 
Je vraagt wel meer van een circuitmotor, maar een cbr600 of een r6 van 15 jaar oud in de grindbak parkeren of een motorblok van zo'n model kapot draaien kost wat minder als je moet vervangen. Voor 2500-3000 koop je een prima circuitfiets die je bij compleet opvouwen dus ook niet meer kost dan dat. Een relatief nieuwe R1 platleggen kost waarschijnlijk meer.
 
Heel simpel, koop een fiets van zo’n 2-3000 euro en dan heb je een hele leuke kant en klaar circuitfiets.

2004 had ik een splinternieuwe motor voor de weg en ook bedacht te gaan circuitrijden. Destijds oudere Fireblade gekocht met basis spul erop om niet een fiets van 13.000 onverzekerd op een hoop te rijden.

Nu competitie met een 2011 GSXR600.
 
Bedankt voor jullie input.
En als ik mijn R1 nou uitrust met circuit kuipen. Zou dat de kosten bij een crash wat drukken?
Of blijft het dan toch echt goedkoper/verstandiger om een oudere motor te halen?

Zodra je grindschade op je frame hebt van de grindbak loopt de waarde van je R1 ook drastisch terug...
Dus hoe fijn en vertrouwd je R1 ook is haal idd zoals al een paar keer geadviseerd is een goedkope circuitfiets voor erbij !
En dan ook idd meteen een circuitfiets die bij bosjes verkocht en geraced heeft dus R6, 600RR of (oudere) R1 ivm onderdelen voorziening, daar ga je voordeel van hebben als je onderdelen zoekt !
 
misschien handig om te weten: hoe vaak per jaar wil je gaan rijden en wat is je rijstijl? Zelf wil ik een paar keer per jaar het circuit op. Ik hou wat reserves dus heb besloten mijn wegmotor te gebruiken, bevalt prima.

een circuitfiets heb je meteen een aanhanger voor nodig. Of je koopt een straatmotor alleen voor circuit dagen, maar dan betaal je wellicht voor een paar keer rijden per jaar wel volle mep verzekering en wegenbelasting.

Maarja... beter een goedkoop 600tje de grindbak in schuiven dan je geliefde R1 waarschijnijk....
 
Mijn ervaring is dat je vooral in het begin erg snel verbetert en dus grenzen verlegd (ik ben ook nog een beginner).
Alles is nieuw waardoor je bijna elke sessie veel leert en beter wordt (en dus sneller rond gaat).

Ik huur altijd een busje want ik heb (nog) geen aanhanger. Kost ook geld en is zeker niet ideaal :N
Sterker nog, het is een vervelend punt waar ik sinds mijn circuitmotor tegenaan loop en nog niet heb weten op te lossen (een aanhanger moet je ook ergens kwijt kunnen, maar is toch wel een must indien je geen eigen bus hebt).


Wat betreft de circuitmotor wel of niet.
Nu moet een ieder het voor zichzelf bepalen natuurlijk. De ene heeft meer middelen dan de ander en die middelen spelen met deze dure hobby zeker mee....., maar van te voren plannen dat je gaat crashen doe je niet (neem ik aan :+ ). Komt altijd als een verassing.

Dus ja :)
 
Laatst bewerkt:
misschien handig om te weten: hoe vaak per jaar wil je gaan rijden en wat is je rijstijl? Zelf wil ik een paar keer per jaar het circuit op. Ik hou wat reserves dus heb besloten mijn wegmotor te gebruiken, bevalt prima.

een circuitfiets heb je meteen een aanhanger voor nodig. Of je koopt een straatmotor alleen voor circuit dagen, maar dan betaal je wellicht voor een paar keer rijden per jaar wel volle mep verzekering en wegenbelasting.

Maarja... beter een goedkoop 600tje de grindbak in schuiven dan je geliefde R1 waarschijnijk....

Dit kan met een straatmotor ook het geval zijn.

Ik rijd met mijn (oude) honda fireblade ook verschillende circuitdagen per jaar, maar zet hem om de volgende redenen gewoon lekker op een trailertje:

-geen zin om het hele stuk met de motor heen en terug te moeten rijden (ook lastig mocht je een keer vallen en er is iets stuk)

-je kan extra spullen meenemen en je hoeft niet de hele dag in je motorkleding rond te lopen.

Ik rijd dus met mijn motor op zowel straat als circuit en zo is het prima te doen, maar ik merk wel dat mijn motor stukje bij beetje meer verandert naar een circuitmotor.

Voorbeeld: laatst mijn remmen voorzien van een upgrade (onder andere brembo RCS rempomp), maar dit oast net niet hemaal lekker met het huis van de stabdaard gashendel. Nu ben ik dus aan het kijken on de boel te voorzien van snelgas en een losse knop voor de killswitch en startknop.

Ook heb ik mijn motor na mijn laatste circuitdag niet meer teruggebouwd naar gebruik op de straat (laatsre keer was op 9 mei en volgende week ga ik weer)

Kortom: er zitten wat voor en nadelen aan maar het circuitrijden is erg verslavend en kan dus al snel oplopen qua kosten..
 
Mijn ervaring is dat je vooral in het begin erg snel verbetert en dus grenzen verlegd (ik ben ook nog een beginner).
Alles is nieuw waardoor je bijna elke sessie veel leert en beter wordt (en dus sneller rond gaat).

Ik huur altijd een busje want ik heb (nog) geen aanhanger. Kost ook geld en is zeker niet ideaal :N
Sterker nog, het is een vervelend punt waar ik sinds mijn circuitmotor tegenaan loop en nog niet heb weten op te lossen (een aanhanger moet je ook ergens kwijt kunnen, maar is toch wel een must indien je geen eigen bus hebt).


Wat betreft de circuitmotor wel of niet.
Nu moet een ieder het voor zichzelf bepalen natuurlijk. De ene heeft meer middelen dan de ander en die middelen spelen met deze dure hobby zeker mee....., maar van te voren plannen dat je gaat crashen doe je niet (neem ik aan :+ ). Komt altijd als een verassing.

Dus ja :)

Dat had ik ook, ik wilde niet standaard de aanhanger op de oprit hebben staan dus ik heb 2 beugels genaakt, deze kan ik aan de zijkant van de aanhanger vastzetten en dan kan ik de aanhanger op zijn kant zetten en dmv de gemonteerde zwenkwielen aan de beugels naar elke gewenste plek rijden. In mijn geval staat hij naast het huis :t
 
Ik heb geen oprit enkel een grote achtertuin en dan moet die door de steeg en door de poort.

Indien het een handige aanhanger is wordt dan nog een opgave. Nu bestaan die wel heb ik gezien.
Daarnaast ben ik er nog niet over uit hoe ik dat ga doen tijdens een circuitdag. De dag van te voren de motor opladen kan dan niet dus dan moet ik dat om 04.30 uur smorgens doen. Ik ben geen held in de ochtend dus mehhhhh. :Z

My first world problems. :')
Linksom of rechtsom heb je iets nodig uiteindelijk. Een aanhanger of bus. Elke keer huren is zonde van het geld en zelf elke keer naar het circuit rijden houdt ook op een gegeven moment op om de redenen die jij hebt aangekaart.


Nou TS. Eat your hearth out met al deze dilemma's.
Dacht je dat jij een dilemma had. _O- _O- :W

Iedereen is het wel over eens dat het een leuke bezigheidstherapie is! :]
 
Laatst bewerkt:
Haha ja genoeg dillema's!

Gelukkig heb ik voor vervoer al iets geregeld.
Mijn vriendin heeft voor haar bedrijf straks een busje.
Die mag ik dan mooi gebruiken voor circuitdagen!

vorige keer met de R1 heb ik een kar kunnen lenen van mijn oude lui.
 
Mijn ervaring is dat je vooral in het begin erg snel verbetert en dus grenzen verlegd (ik ben ook nog een beginner).
Alles is nieuw waardoor je bijna elke sessie veel leert en beter wordt (en dus sneller rond gaat).

Ik huur altijd een busje want ik heb (nog) geen aanhanger. Kost ook geld en is zeker niet ideaal :N
Sterker nog, het is een vervelend punt waar ik sinds mijn circuitmotor tegenaan loop en nog niet heb weten op te lossen (een aanhanger moet je ook ergens kwijt kunnen, maar is toch wel een must indien je geen eigen bus hebt).


Wat betreft de circuitmotor wel of niet.
Nu moet een ieder het voor zichzelf bepalen natuurlijk. De ene heeft meer middelen dan de ander en die middelen spelen met deze dure hobby zeker mee....., maar van te voren plannen dat je gaat crashen doe je niet (neem ik aan :+ ). Komt altijd als een verassing.

Dus ja :)

Zonder voldoende middelen hoef je al niet eens aan circuitrijden te beginnen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan