Beginnen met een Burgman 400

IntoXic

Rookie
20 jun 2006
1
0
Mol
Het kriebelt al een hele tijd om mn auto en de files aan de kant te zetten en te beginnen met motorijden. Na de vrees van eventuele risico's en slecht weer naast me neer gelegd te hebben ben ik eens het financiele plaatje aan het bekijken.

Het is de bedoeling dat ik de motor vooral ga gebruiken voor woon-werk verkeer (120km per dag waarvan 40km autostrade) en dit zolang het weer het toelaat.
Ik ben dus op zoek gegaan naar een moto die me goed beschermd tegen wind en regen en zuinig rijdt/goedkoop te onderhouden is. Na talrijke reviews en forumposts is mijn oog gevallen op een Burgman 400 vanwege de goede bescherming, opbergplaats, comfort en de zuinige motor die toch krachtig genoeg is om vlot autostrade te rijden.

Aangezien ik nog nooit op een motor gereden (dont shoot me) heb weet ik niet of het me wel echt gaat liggen en omdat ik nog geen rijbewijs / uitrusting heb zijn de instapkosten ( eigenlijk opstapkosten :) ) vrij hoog:
Rijbewijs 500-600€?
Kledij: 800-1000€
Nummerplaat: 30€?
Verzekering: 300-500€
Moto: Burgman 400 van enkele jaren met niet teveel km: 3000-4800€

Vinden jullie het een goed idee om met deze moto te beginnen rijden of zouden jullie goedkoper starten? Ik zou kunnen kiezen voor een goedkopere occasie, waarschijnlijk dan geen schootermoto :) , maar moet ik dan niet toegeven op betrouwbaarheid of andere voor mij belangrijke factoren (zuinig / weer-bescherming).

Vinden jullie het een goed idee dat ik met een 125cc begin?
Daarmee kan ik immers zonder rijbewijs starten (lagere kost) en als het motorijden me bevalt pas een grotere moto kopen en mijn rijbewijs haal?
Mijn vrees van een 125cc is wel dat de motor niet gemaakt is voor die afstand en autostrade. Wat vinden jullie daarvan?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
 
Laatst bewerkt:
Reken uberhaupt voor je rijbewijs iets meer, en voor je kleding iets minder ;) (tuurlijk, je kan het zo gek maken als je zelf wilt).
Bedenk voor jezelf of je een motorscooter leuk vindt, of dat je liever een 'normale' motor rijdt. 't Heeft allebei zijn voordelen natuurlijk.

Ik zie dat je uit belgië komt. Een 125cc is grappig voor erbij, maar zou ik niet gauw voor de snelweg gebruiken. Voor 120km per dag zou ik niet snel voor een tweetakt kiezen, dus houd je motoren als de CBR125 over, en dit zijn niet bepaald ideale motoren voor de snelweg.
 
140 km. per dag op een 125? , en dan ook nog een stuk snelweg... :N
Hleding kan je ook heel goed 2de hands aanschaffen, voor redelijk spul 2 a 300 euro....
Verzekering? ik nog geen 60 euro per jaar.... WA+...
 
Reken uberhaupt voor je rijbewijs iets meer, en voor je kleding iets minder ;) (tuurlijk, je kan het zo gek maken als je zelf wilt).
Bedenk voor jezelf of je een motorscooter leuk vindt, of dat je liever een 'normale' motor rijdt. 't Heeft allebei zijn voordelen natuurlijk.

Ik zie dat je uit belgië komt. Een 125cc is grappig voor erbij, maar zou ik niet gauw voor de snelweg gebruiken. Voor 120km per dag zou ik niet snel voor een tweetakt kiezen, dus houd je motoren als de CBR125 over, en dit zijn niet bepaald ideale motoren voor de snelweg.
TS is iemand uit Belgie, en dus rbw is een stuk minder als in NL.
Ik denk dat zo'n scooter 400cc best wel berijdbaar is, dus doen zou ik zeggen. 125cc kom je denk ik al snel te kort als je tijdens niet-file tijden een vrachtwagen ofzo wilt inhalen, rij je toch meer op top en minder relaxed lijkt me.
Al heb ik zelf niet echt ervaring daarmee... scooters zijn niet zo (lees: absoluut niet) mijn ding, kwestie van smaak eh ;)
 
140 km. per dag op een 125? , en dan ook nog een stuk snelweg... :N
Hleding kan je ook heel goed 2de hands aanschaffen, voor redelijk spul 2 a 300 euro....
Verzekering? ik nog geen 60 euro per jaar.... WA+...
Maar da's met no-claim korting :)

Ik heb een 125cc'tje uit '92, met een dagwaarde van nog geen 1000 euro, en betaal het viervoudige per jaar :)
 
Ik heb een burgman 400 gehad, ben zelf 1m81 en bescherming was nihil, een hogere ruit is dan wel aan te raden.
verder was het een heerelijke motorscooter om te rijden.
 
Het kriebelt al een hele tijd om mn auto en de files aan de kant te zetten en te beginnen met motorijden. Na de vrees van eventuele risico's en slecht weer naast me neer gelegd te hebben ben ik eens het financiele plaatje aan het bekijken.

Het is de bedoeling dat ik de motor vooral ga gebruiken voor woon-werk verkeer (120km per dag waarvan 40km autostrade) en dit zolang het weer het toelaat.
Ik ben dus op zoek gegaan naar een moto die me goed beschermd tegen wind en regen en zuinig rijdt/goedkoop te onderhouden is. Na talrijke reviews en forumposts is mijn oog gevallen op een Burgman 400 vanwege de goede bescherming, opbergplaats, comfort en de zuinige motor die toch krachtig genoeg is om vlot autostrade te rijden.


Aangezien ik nog nooit op een motor gereden (dont shoot me) heb weet ik niet of het me wel echt gaat liggen en omdat ik nog geen rijbewijs / uitrusting heb zijn de instapkosten ( eigenlijk opstapkosten :) ) vrij hoog:
Rijbewijs 500-600€?
Kledij: 800-1000€
Nummerplaat: 30€?
Verzekering: 300-500€
Moto: Burgman 400 van enkele jaren met niet teveel km: 3000-4800€

Vinden jullie het een goed idee om met deze moto te beginnen rijden of zouden jullie goedkoper starten? Ik zou kunnen kiezen voor een goedkopere occasie, waarschijnlijk dan geen schootermoto :) , maar moet ik dan niet toegeven op betrouwbaarheid of andere voor mij belangrijke factoren (zuinig / weer-bescherming).

Vinden jullie het een goed idee dat ik met een 125cc begin?
Daarmee kan ik immers zonder rijbewijs starten (lagere kost) en als het motorijden me bevalt pas een grotere moto kopen en mijn rijbewijs haal?
Mijn vrees van een 125cc is wel dat de motor niet gemaakt is voor die afstand en autostrade. Wat vinden jullie daarvan?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Met deze kan je starten zonder bijkomend rijbewijs.
Ik verkoop hem voor 2300 euro (regio Oud-Turnhout)

full


Honda Shadow 125 cc, verbruikt maar 3,4l op 100km en is een echte moto ;)
 
Duidelijk nog veel vooroordelen over motorschooters!
Ik rijd al 22 jaar op de motor en sinds 1998 met de Burgman 400.
Elke dag 75km, door weer en wind.
Ik zou nooit meer terugwillen naar die primitieve geschakelde dingen.
Best leuk voor hobbyrijden, maar voor dagelijks woon/werkverkeer?
Ik ben verkocht aan de vario.
Dat is natuurlijk maar mijn mening, maar 99.9% van de "lachers" hebben er nog niet eens opgezeten, laat staan een weekje mee gereden!

Koop er wel geen van voor 2001, die hebben nog te veel kinderziektes.
Wil je ook in de winter probleemloos rijden, geef dan voorkeur voor een K4 (2004) of later.
 
Trek voor het rijbewijs maar het dubbele uit.. ongeveer 1000 euro ben je wel minimaal kwijt

Oh België zei je, dan weet ik het niet precies wat het daar gaat kosten
 
Veiligheid en bezuinigen gaan maar slecht samen bij motorrijden.

Ik zou je aanraden in ieder geval je rijbewijs te gaan halen. Je leert dan als het goed is toch wel een beetje motorrijden. Zaken waar je als koekblikker waarschijnlijk nooit bij stil gestaan hebt spelen bij motorrijden een grote rol voor je eigen veiligheid. Denk hierbij aan positie op de weg, nooit in blinde hoek rijden, zijwind na het inhalen van een vrachtwagen, gladde witte strepen op de weg enzovoorts.

Sowieso kun je bij een rijschool ervaringen op de motor opdoen en dan alsnog bepalen of motorrijden jouw ding is of niet.

Ik zou je ook aanraden een wat recent model motor (-scooter) te kopen. Vaak is het toch dat je bij recente modellen meer afschrijving hebt en bij wat oudere modellen meer kosten aan onderhoud.

Begin eens met informeren bij een rijschool. Wellicht ben je in één klap verliefd op het hele schakel gebeuren met een normale motor en wil je niet eens meer een motorscooter.

In ieder geval veel veilige kilometers toegewenst!

(En vergeet niet een MF sticker te bestellen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan