Beginnen met een chopper

Brian1990

Die hard MF'er
25 feb 2012
411
1
Goedeavond,

Ik heb een vraag die vast al wat eerder is voorbij gekomen.
Ik ben momenteel nog aan het lessen maar al volop aan het rond kijken voor wat voor motor ik wil gaan rijden wanneer ik geslaagd ben.

Nu ben ik vandaag naar de motorbeurs geweest en mijn voorkeur is toch wel naar een chopper gegaan en dan met name naar een Harley-Davidson.
Nu weet ik dat dit niet de goedkoopste keuze is, maar ben met name benieuwd of dit een goede keuze is qua onderhoud aan de motor.

Om mijn vraag een beetje kort samen te vatten:
Zijn Harley's erg duur in het onderhoud? Wat zijn andere goede alternatieven?

Groet, Brian.
 
Hoi Brian,

Ik rij nu zelf bijna 2 jaar rond op een suzuki savage, een betaalbare en leuke fiets zonder veel onderhoud.
Geen idee of je het officieel een chopper mag noemen maar ik heb er zelf een ander stuur op gezet en de sissybar eraf gehaald dus wel een beetje gechopt.

Erg leuke motor en hij is zelfs te koop ;), ik ga een Dnepr kopen.
full
 
harley, mega vette motoren ... alleen is het wel makkelijk als je een beetje kunt sleutelen, mocht je dat kunnen dan zou ik voor een harley gaan ..

anders is dit mischien een goed alternatief..

full

een shadow ace vt 750 ...
 
Laatst bewerkt:
Goedeavond,

Ik heb een vraag die vast al wat eerder is voorbij gekomen.
Ik ben momenteel nog aan het lessen maar al volop aan het rond kijken voor wat voor motor ik wil gaan rijden wanneer ik geslaagd ben.

Nu ben ik vandaag naar de motorbeurs geweest en mijn voorkeur is toch wel naar een chopper gegaan en dan met name naar een Harley-Davidson.
Nu weet ik dat dit niet de goedkoopste keuze is, maar ben met name benieuwd of dit een goede keuze is qua onderhoud aan de motor.

Om mijn vraag een beetje kort samen te vatten:
Zijn Harley's erg duur in het onderhoud? Wat zijn andere goede alternatieven?

Groet, Brian.

Harley heeft een hoge waarde, zowel nieuw als gebruikt.

Dat is vervelend bij aanschaf, prettig bij verkoop of inruil.

Onderhoud is vriendelijk en naar mijn bescheiden mening iets minder dan bij Japanse, Duitse of Italiaanse fietsen.

Maar belangrijker is: vind je de motor lekker rijden? Dat is het belangrijkste, merk en model komen pas daarna....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
harley, mega vette motoren ... alleen is het wel makkelijk als je een beetje kunt sleutelen, mocht je dat kunnen dan zou ik voor een harley gaan ..
En dat baseer je waarop precies :?
Ik vermoed hier een vooroordeeltje... :)
En ik denk dat ik ook weet waar het vandaan komt;
In vroeger tijden waren er modellen harley bij, die niet helemaal perfect waren (nu nog niet, maar das geen enkele motor ;) ).
Daar zat soms wat werk voor de berijder aan, helemaal waar.
En in die tijd waren er nog niet eens grote Japanse fabrikanten, dus een vergelijking kan niet gemaakt worden.

We zijn inmiddels al weer jaren verder, Harley ook.
Wel is het zo dat er nog steeds veel oude Harley's rondrijden. Iets wat je van oude Japanners of Duitsers niet kunt zeggen. Iig niet in die getale.

Deze oudere motoren hebben logischerwijs meer aandacht nodig, maar het feit dat ze nog in grote getale rondrijden en andere merken niet, zegt mij genoeg :)
anders is dit mischien een goed alternatief..

[afbeelding]
een shadow ace vt 750 ...
 
Harley heeft een hoge waarde, zowel nieuw als gebruikt.

Dat is vervelend bij aanschaf, prettig bij verkoop of inruil.

Onderhoud is vriendelijk en naar mijn bescheiden mening iets minder dan bij Japanse, Duitse of Italiaanse fietsen.

Maar belangrijker is: vind je de motor lekker rijden? Dat is het belangrijkste, merk en model komen pas daarna....

Bedankt voor de reacties!

Dus als het zo;n beetje begrijp is de motor niet overdreven duur in het onderhoud.
Ga er vanuit dat de onderdelen dat wel zijn vanwege het Logo?

Zat zelf te denken aan een Sporster uit 2003.

Mooie aan zo'n beurs is dat je natuurlijk op veel verschillende motoren kan zitten en proberen, en een chopperachtig model zat voor mij best prettig tegenover een sport of naked bike.
Alternatief voor een harley zou ook een Honda kunnen zijn voor mij. Wellicht beter om te beginnen?
 
Bedankt voor de reacties!

Dus als het zo;n beetje begrijp is de motor niet overdreven duur in het onderhoud.
Ga er vanuit dat de onderdelen dat wel zijn vanwege het Logo?

Zat zelf te denken aan een Sporster uit 2003.

Mooie aan zo'n beurs is dat je natuurlijk op veel verschillende motoren kan zitten en proberen, en een chopperachtig model zat voor mij best prettig tegenover een sport of naked bike.
Alternatief voor een harley zou ook een Honda kunnen zijn voor mij. Wellicht beter om te beginnen?
sportster is mooie motor om mee te beginnen :]
 
Teun heeft helemaal gelijk : Een Sportster is prima!

En het is klinkklare bewezen onzin dat je om de haverklap stil staat met zo'n ding en dat het olielekkers pur sang zijn.
Dat wordt vooral geroepen door mensen die zelf nooit zo'n ding hebben gehad en anderen nabauwen.

De Evo 5 versnellingsblokken die in die dingen hangen (ik meen vanaf medio 1992 doorontwikkelt) zijn prima blokken.

En het voordeel van de 2003 serie is dat dit het laatste jaar is geweest dat het blok nog vast (letterlijk) deel van het frame is, en geeft het daarmee zijn 'stijfheid'.

Vanaf 2004 is het blok in rubbers gehangen en daarmee is de toch al niet lichte fiets (geen plastic, maar staal) nog wat zwaarder geworden.
Sommigen vinden dat mindere trillen comfortbaler, de puristen zweren juist bij het 'een onlosmakelijk deel van zijn' en het trillen juist hóren bij zo'n fiets.
Er is heel makkelijk en simpel te sleutelen aan het blok. Het is een hele basic fiets : 2 wielen een zadel, stuur en een fijn blok ertussen als kloppend hart.

De goedkoopste zijn de 883cc fietsen. Genoeg pit en veelal wat goedkoper dan de 1200cc fietsen.
Je kunt later de 883cc cilinders laten opboren en dan een 1200cc kit plaatsen of laten plaatsen.Dat hebben zeer velen voor je al gedaan of laten doen.
Scheurijzers worden het - in vergelijking met hoogtoerige fietsen - nooit. Je kunt er echter goed mee van de plek komen (veel koppel onderin), schakellui rijden.

Zelf onderhouden is heel goed te doen. Zorg dan dat je een prima werkplaatshandboek koopt, en een onderdelenmanual : die zijn ideaal met van die 3D opgeblazen tekeningen zodat je precies ziet wat waar zit.
Je moet wel gereedschap in inch maten aanschaffen, iets om rekening mee te houden.
Verder wordt ie (jij praat over een uit 2003) met getande riem aangedreven, dat geeft - anders dan zeer af en toe eens checken of ie niet te strak of te slap staat - geen onderhoud.

Verder moet je weten dat er een hele wereld van onderdelen nog tot in de lengte van jaren (aftermarket) is te krijgen voor alle HD's en zeker voor de Sportster.

Als je de engelse taal goed beheerst is er een Amerikaans Sportster forum waar zo'n enorme bult kennis en hulp te krijgen is, echt enorm.
Je kunt geen vraag bedenken of hij is daar al eens gesteld en beantwoord :
http://xlforum.net/vbportal/forums/index.php?s=fa120ab1ff60d2cef8799a7040917830
Er is ook een heel aardig Nederlands forum overigens , van Sportster Owners Nederland :
http://charlesb52.xsbb.nl/index.php

Wees je er verder van bewust dat binnen met name de HD scene door zeer velen (onterecht overigens) de Sportster als een 'vrouwen motor' wordt gezien.
Het is klinkklare onzin, want het apparaat is de best sturende Harley, en heeft koppel zat.

Beste tip is en blijft echter :
Je kunt best verliefd op de looks van een motor worden, niks mis mee. Ga echter gewoon eens lekker lang en uitgebreid proefrijden op zo'n motor. Dan heb je het plaatje completer.

Verder is vrijwel geen enkele HD en zeker ook de Sportsters nog "origineel".
Uitlaten, luchtfilters, ontsteking enerzijds en zadel, stuur en wat je maar kan verzinnen anderzijds zijn vaak door vorige eigenaren aangepast.

Ik heb zelf jaren op zo'n ding mogen rijden,(en er het nodige aan versleutelt) en als het bloed weer eens kruipt waar het niet gaan kan.... tik ik weer een Sportster op de kop :]

Succes !
 
een intruder ( vs700 / 1400 ) zou een mooie motor zijn om te beginnen...
De eerste tijd moet je ook meer ervaring op doen op de weg en een intruder is een stuk goedkoper dan een HD...bij een eventueel ongelukje is de schade dan waarschijnlijk ook iets goedkoper.
verder is een intruder een leuke fiets om te verbouwen en ook een makkelijke fiets om zelf te prutsen....
Mocht je financieel geen probleem hebben en je er niet druk over maken, tja dan zou ik gelijk voor een HD gaan....de kans dat je later nog een keer een HD kan kopen word natuurlijk minder ;)
 
een intruder ( vs700 / 1400 ) zou een mooie motor zijn om te beginnen...
De eerste tijd moet je ook meer ervaring op doen op de weg en een intruder is een stuk goedkoper dan een HD...bij een eventueel ongelukje is de schade dan waarschijnlijk ook iets goedkoper.
verder is een intruder een leuke fiets om te verbouwen en ook een makkelijke fiets om zelf te prutsen....
Mocht je financieel geen probleem hebben en je er niet druk over maken, tja dan zou ik gelijk voor een HD gaan....de kans dat je later nog een keer een HD kan kopen word natuurlijk minder ;)

Met alle respect, maar Intruders "een stuk goedkoper" ?
Intruders van rond 2003 zijn nauwelijks goedkoper dan Sportsters, zie : http://kopen.marktplaats.nl/motoren...u=0&srt=pu&postcode=5993pv&p=1&av[147][2]=923
en :
http://kopen.marktplaats.nl/search....r&u=695&g=678&qsf=0&postcode=5993pv&distance=

Er zal vast wel ergens een Intruder van rond 2003 goedkoper te vinden zijn dan een Sportster van zelfde leeftijd, maar de 'markt' geeft dat niet aan hoor.

Niks mis met Intruders hoor, vind ik ook fijne machines en die gaan als een speer !
Je stelling dat ze 'een stuk goedkoper' zijn lijkt me niet juist.

Martell gaf het al aan ; Die dingen blijven enorm waardevast. Je kunt nu een Sportster uit ergens tussen 1992 - 2003 kopen en moet er niet vreemd van opkijken als je 'm twee, drie vier jaar later voor vrijwel dezelfde prijs kan verkopen of inruilen.

peace ;)
 
En het voordeel van de 2003 serie is dat dit het laatste jaar is geweest dat het blok nog vast (letterlijk) deel van het frame is, en geeft het daarmee zijn 'stijfheid'.
Elk voordeel heeft zijn nadeel.
Scheurende uitlaten bijvoorbeeld bij hogere kilometerstanden.
Het is niet voor niets dat het blok in rubbers hangt.
Niet alleen voor de verwende rijder. ;)
 
Elk voordeel heeft zijn nadeel.
Scheurende uitlaten bijvoorbeeld bij hogere kilometerstanden.
Het is niet voor niets dat het blok in rubbers hangt.
Niet alleen voor de verwende rijder. ;)

Verwend heb ik het nooit genoemd hoor ;)
Ieder zijn smaak, leven en laten leven en zo.

En dat van die scheurende uitlaten bij hoge km standen, dat maakt me wel nieuwsgierig.

Kun je daar iets concreter over zijn ? Heb je het misschien zelf meegemaakt of van horen zeggen ?
Is het zeker dat dát de oorzaak was en niet bijvoorbeeld van heatwrap voorziene uitlaten ?
En heb je enig idee hoe vaak dat dan is voorgekomen ?

Het blok is namelijk vanaf de start in 1957 tot en met 2003 altijd integraal deel van het frame geweest.
Scheurende uitlaten is in die bijna 50 jaar volgens mij geen issue geweest...en in elk geval geen reden voor de fabriek om het blok in rubbers te hangen.
Ook op het Amerikaanse forum ( 43.000+ leden, 685.000+ draadjes, bijna drie miljoen geposte berichten) is dat geen issue en niet geweest ook.
Heb ook wat Amerikaanse vrienden ernaar gevraagd (die hun hele motorleven al Sportsters rijden en binnen dat forum wandelende encyclopediën zijn) en ook volgens hen is dat niet een argument of reden geweest.

Ik ben dus heel nieuwsgierig waarop je dit baseert, wellicht is het een enkel geval of van horen zeggen ?

De echte reden is -met alle respect overigens - simpeler: meer comfort, minder "numbness" in handen en vingers doordat trillingen erdoor werden verminderd.
Hele goede reden, niks mis mee. En tot grote tevredenheid van zeer vele rijders.
 
Laatst bewerkt:
Hoi. :W

Ik vond Harley's al mooi toen ik een jaar of 8 was maar ben begonnen met motorrijden op een yamaha dragstar classic 650.

Dat reed best goed maar kwam toch wat vermogen te kort en raakte vrij snel de grond met de floorboards in de bocht.

Toen overgestapt op een 1300 yamaha midnight star en die had genoeg vermogen maar daar kon ik geen goede houding op vinden en het blok was wat meer hoogtoerig.

Omdat die Harley toch blijft kriebelen ben je toch niet zo snel tevreden met een andere motor heb ik gemerkt omdat je eigenlijk stiekem toch die HD wil.

Toen dus toch maar die HD gekocht en daar rijd ik nu nog op :] Heerlijke motor met een erg fijn blok. Die gaat niet zo snel meer weg.

Ik zeg dus, als je eigenlijk een HD wil en je kan er één kopen? Koop dan die HD want anders blijft ie toch altijd lonken en uiteindelijk komt ie er toch wel ;)

Die sleutelmythe van Harley is meer gebaseerd op het feit dat er behoorlijk wat klassiekers rondrijden en oude motoren en auto's hebben nu eenmaal meer onderhoud nodig.

Een nieuwere HD is niets mis mee. Die van mij is uit 1999 en dat zou je echt niet zeggen.
Ga dus voor die sportster als je die graag wil maar ik zou er toch eerst wel even een proefrit op maken en een proefrit op wat andere motoren om te vergelijken wat voor jou het lekkerst/best is. :]

Veel plezier.
 
Teun heeft helemaal gelijk : Een Sportster is prima!

En het is klinkklare bewezen onzin dat je om de haverklap stil staat met zo'n ding en dat het olielekkers pur sang zijn.
Dat wordt vooral geroepen door mensen die zelf nooit zo'n ding hebben gehad en anderen nabauwen.

De Evo 5 versnellingsblokken die in die dingen hangen (ik meen vanaf medio 1992 doorontwikkelt) zijn prima blokken.

En het voordeel van de 2003 serie is dat dit het laatste jaar is geweest dat het blok nog vast (letterlijk) deel van het frame is, en geeft het daarmee zijn 'stijfheid'.

Vanaf 2004 is het blok in rubbers gehangen en daarmee is de toch al niet lichte fiets (geen plastic, maar staal) nog wat zwaarder geworden.
Sommigen vinden dat mindere trillen comfortbaler, de puristen zweren juist bij het 'een onlosmakelijk deel van zijn' en het trillen juist hóren bij zo'n fiets.
Er is heel makkelijk en simpel te sleutelen aan het blok. Het is een hele basic fiets : 2 wielen een zadel, stuur en een fijn blok ertussen als kloppend hart.

De goedkoopste zijn de 883cc fietsen. Genoeg pit en veelal wat goedkoper dan de 1200cc fietsen.
Je kunt later de 883cc cilinders laten opboren en dan een 1200cc kit plaatsen of laten plaatsen.Dat hebben zeer velen voor je al gedaan of laten doen.
Scheurijzers worden het - in vergelijking met hoogtoerige fietsen - nooit. Je kunt er echter goed mee van de plek komen (veel koppel onderin), schakellui rijden.

Zelf onderhouden is heel goed te doen. Zorg dan dat je een prima werkplaatshandboek koopt, en een onderdelenmanual : die zijn ideaal met van die 3D opgeblazen tekeningen zodat je precies ziet wat waar zit.
Je moet wel gereedschap in inch maten aanschaffen, iets om rekening mee te houden.
Verder wordt ie (jij praat over een uit 2003) met getande riem aangedreven, dat geeft - anders dan zeer af en toe eens checken of ie niet te strak of te slap staat - geen onderhoud.

Verder moet je weten dat er een hele wereld van onderdelen nog tot in de lengte van jaren (aftermarket) is te krijgen voor alle HD's en zeker voor de Sportster.

Als je de engelse taal goed beheerst is er een Amerikaans Sportster forum waar zo'n enorme bult kennis en hulp te krijgen is, echt enorm.
Je kunt geen vraag bedenken of hij is daar al eens gesteld en beantwoord :
http://xlforum.net/vbportal/forums/index.php?s=fa120ab1ff60d2cef8799a7040917830
Er is ook een heel aardig Nederlands forum overigens , van Sportster Owners Nederland :
http://charlesb52.xsbb.nl/index.php

Wees je er verder van bewust dat binnen met name de HD scene door zeer velen (onterecht overigens) de Sportster als een 'vrouwen motor' wordt gezien.
Het is klinkklare onzin, want het apparaat is de best sturende Harley, en heeft koppel zat.

Beste tip is en blijft echter :
Je kunt best verliefd op de looks van een motor worden, niks mis mee. Ga echter gewoon eens lekker lang en uitgebreid proefrijden op zo'n motor. Dan heb je het plaatje completer.

Verder is vrijwel geen enkele HD en zeker ook de Sportsters nog "origineel".
Uitlaten, luchtfilters, ontsteking enerzijds en zadel, stuur en wat je maar kan verzinnen anderzijds zijn vaak door vorige eigenaren aangepast.

Ik heb zelf jaren op zo'n ding mogen rijden,(en er het nodige aan versleutelt) en als het bloed weer eens kruipt waar het niet gaan kan.... tik ik weer een Sportster op de kop :]

Succes !

:^

oh ja, mocht je niet uitkomen met het verbouwen van je sportster, dan kan Ivo je helpen met technische vragen. :Y
 
Mensen, Allemaal heel erg bedankt voor de informatie ben er een heel stuk wijzer uit geworden.


Het is tot nu toe inderdaad puur de looks van de motor en de zithouding die ik heb op de motor wat me zo aantrek aan een harley. Misschien wel heel de "mythe"er omheen ook wel. Mocht het uiteraard goed rijden dan zal de motor er daadwerkelijk komen.

Mochten jullie nog meer informatie hebben dan is dat natuurlijk altijd welkom!

Groet,

Brian
 
Bedankt voor de reacties!

Dus als het zo;n beetje begrijp is de motor niet overdreven duur in het onderhoud.
Ga er vanuit dat de onderdelen dat wel zijn vanwege het Logo?

Zat zelf te denken aan een Sporster uit 2003.

Mooie aan zo'n beurs is dat je natuurlijk op veel verschillende motoren kan zitten en proberen, en een chopperachtig model zat voor mij best prettig tegenover een sport of naked bike.
Alternatief voor een harley zou ook een Honda kunnen zijn voor mij. Wellicht beter om te beginnen?

Ik heb zelf een 1200C uit 2003 gereden.

Per kilometer de goedkoopste motor die ik ooit heb gehad.

Ik reed er dagelijks ongeveer 130 km meer (Tilburg-Dordrecht), en dan nog ritjes en weekendjes weg. Of een week, naar Oostenrijk en Kroatië.

Ik zou er zo weer één kopen :Y
 
Elk voordeel heeft zijn nadeel.
Scheurende uitlaten bijvoorbeeld bij hogere kilometerstanden.
Het is niet voor niets dat het blok in rubbers hangt.
Niet alleen voor de verwende rijder. ;)

Dit gaat denk ik niet over de Sportster.

Scheurende uitlaten heb ik niet veel over gehoord (daarnaast zijn uitlaten niet echt duur).

En het blok hangt niet in rubbers, maar zit rechtstreeks op het frame vastgebout. ;)
 
Ik heb zelf een 1200C uit 2003 gereden.

Per kilometer de goedkoopste motor die ik ooit heb gehad.

Ik reed er dagelijks ongeveer 130 km meer (Tilburg-Dordrecht), en dan nog ritjes en weekendjes weg. Of een week, naar Oostenrijk en Kroatië.

Ik zou er zo weer één kopen :Y

Prima voor woonwerk verkeer dus?

Wat is ongeveer het brandstofverbruik van de motor?
 
Prima voor woonwerk verkeer dus?

Wat is ongeveer het brandstofverbruik van de motor?
Tussen 1 op 16 en 1 op 19.

edit
zonder scherm, met hoger stuur
zonder bijrijder

En je snapt: 1 op 19 in gewoon de 80/90 wegen
snelweg (variatie tussen 90 tot 130) 1 op 18
stadsverkeer en korte ritjes, of ff hard gasgeven: 1 op 16
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tussen 1 op 16 en 1 op 19.

edit
zonder scherm, met hoger stuur
zonder bijrijder

En je snapt: 1 op 19 in gewoon de 80/90 wegen
snelweg (variatie tussen 90 tot 130) 1 op 18
stadsverkeer en korte ritjes, of ff hard gasgeven: 1 op 16

Denk tot ik zo wel genoeg informatie heb, Mocht de motor goed rijden zal het zeker een HD Sportster worden.

Super bedankt iedereen !!!
 
Of je koopt voor 8000 een schitterende Electra Glide Classic, matzwart, helemaal tip top (alle onderhoud is gedaan...) O-)
 
trouwens mijn verbruikt van vorig jaar (over het hele jaar door) is 1:20 *O* en dat zonder scherm, windkracht 8 tegen, etc...

ik rij wel max 100 km/u op de snelweg O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan