Beginnen met een Fireblade?

Je kunt ook gewoon even proefrijden. Zelf wilde ik ook beginnen op een 1000. Had een yamaha op het oog (145pk, weet niet eens meer welk type, shame...fzr1000?)? Dat leek mij gewoon wel prima. Uiteindelijk kocht een vriend van me een gix 600. Heb die toen ook gekocht maar een nieuwer model. Niets mis mee eigenlijk.
Heb nooit op die yamaha gereden maar ik denk dat de gix wel stukken beter stuurt.
Anyway ik had eigenlijk toch willen beginnen op een duizend, ben daar ook maar weer naar op zoek. De power van een 600 is echt wel voldoende maar het ligt eraan wat voor een rijder je bent. Ik heb -merk ik- liever wat meer brute kracht.
Nou goed het zit zoals iemand al zei allemaal tussen je oren. Met een 120pk 600cc`er of een 170pk 1000cc`er.... je rijdt jezelf er net zo gemakkelijk in de problemen mee...

En tankslappers, highsiders et cetera heb je er ook allemaal net zo gemakkelijk mee (uit ervaring)

succes met je aanschaf

s4s
 
Dus omdat je een 57 PK sterke motor niet indrukwekkend vind wil je meteen het 3 voudige? Doe eens een rondje op bijvoorbeeld een R6 en trek die eens tot tegen het rode gebied. Zo'n 600 is al onwijs snel (0-200 in 10 sec.) en waanzinnig fel.

Succes met je keuze :)
 
Je weet normaal wel zelf of je met een fireblade kan beginnen..
hangt af van je karakter en leeftijd..

De meesten zijn met een tragere moto begonenn..

Maar als je gewoon wil rijden..zware moto: geen probleem

Als je echt wil "leren rijden"...
dan kan je beter laag beginnen.

Met een tragere moto kunnen rijden , is toffer dan met een snelle moto niet kunnen rijden..

succes :+
 
Ik ben begonnen op een 400tje, best leuk om alles beetje op te leren. Foutjes worden niet meteen afgestraft met een grote valpartij. Nu heb ik een duc met een berg koppel, dat is weer heel anders. En ben een beetje aan het kijken weer naar wat meer vermogen, gewoon elk jaar een stapje opbouwen.
 
Kopen wat jij leuk vindt.
:^

Als je eerlijk van jezelf kunt zeggen dat je je hoofd erbij kunt houden en je wilt graag een Blade, gewoon kopen dat ding. Als je geen respect hebt voor wat een Blade kan en is, heb je dat voor een 600 zeker niet en kun je jezelf daar net zo goed mee aan flinters rijden.
 
Hang er vanaf waar je het meeste hersenen hebt. Als alles in je rechterhand zit, zoals bij Intimidator dan zou ik maar rustig beginnen. Heb je het meeste in je hoofd dan zal het vast wel goed komen, nietwaar. Moet zelf nog afrijden maar ik ga beginnen op een Bandit 600 of een CBR 600F (1995-later). Over het algemeen ben ik errug relaxed maar af en toe heb ik zo van die momenten dat het niet snel genoeg kan. Nou, voor dat laatste wil ik mezelf nog een beetje beschermen.

Ga nooit sneller dan je beschermengel.
 
Als je wil beginnen op een 4 in lijn cilinder, zou ik niet veel verder gaan dan 100PK en als je wil beginnen op een Vtwin nie meer dan pk'tje of 80 (sv dus bijvoorbeeld)

suc6


Tankslapper, heeft ermee te maken dat door het snelle acceleren al het gewich tv/d motor naar de achterkant gaat. (dus voor je gevoel komt de voorkant omhoog, kan ook best zo zijn als je TE veel gas geeft) en je met je voorband minder grip krijgt. Kom je dan een oneffenheid tegen of kom je net een bocht uit, verliest je voorband contact met de weg wat resulteert in het wild heen en weer slingeren van je stuur.....DAN moet je echt goed weten wat je moet doen, of een stuurdemper hebben
motor word toch altijd licht aan de voorkant bij hard optrekken??
voelde in ieder geval wel zo toen ik een keer het gas open draaide van mijn rfje ,heerlijk gevoel }) ,maar licht het ook niet aan het gewicht van de fiets,of je zo'n tankzwabber :+ krijgt,ze hebben mij wijsgemaakt dat ik op mijn rf geen stuurdemper nodig heb ,omdat het een zware motor is kwa gewicht?
 
Koop nou maar gewoon wat je zelf lekker vindt en trek je niks aan van al dat betweterige gedoe. De meeste rijders hebben geen idee wat 150 pk is omdat ze nooit boven de 6000 toeren komen, waarbij je de 100 pk geeneens benadert. De Fireblade is een hele vergevingsgezinde motorfiets waar je als je er rustig op rijdt prima mee uit de voeten kunt. Een tankslapper krijg jij echt niet op de openbare weg, tenzij je als een mongool gaat zitten uitaccelereren. Allemaal jaloezie, koop nou maar lekker die Fireblade, is een supermotorfiets die je echt niet tegen gaat vallen. Trouwens n SP1 of R1 is ook leuk hoor ;)
 
Beetje afhankelijk van je budget natuurlijk.
Hoe ouder de blade, des te moeilijker te berijden.
De eerste blades waren heel extreem en heel aggressief op het gas.
Van de nieuwe blade (1000rr) wordt gezegd dat ie heel goed handelbaar is: zelfs een beetje saai. De PK's komen heel egaal vrij, dus geen verrassingen (wheely).

In de test op motorfreaks (multitest 1000cc) wordt zelfs beweerd dat je tegenwoordig beter op de 1000rr kunt beginnen dan de 600rr. De 1000 schijnt vergevingsgezinder te zijn.

Maar het blijft natuurlijk vooral de berijder die het wel of niet gevaarlijk maakt.
 
het is allemaal zo relatief.
iedereen heeft zijn eigen defenitie van "rijden"

Ik ken een jongen die heeft als eerste motor een 1994 cbr900rr gekocht en een maand of 2 later heeft die hem ingeruilt voor een cbr1100 blackbird omdat hij 'hem niet snel genoeg vond.'

dan vraag ik me af wat hij met die cbr heeft gedaan? volgesmij heeft hij alleen rechtuit op de snelweg dat ding open getrokken en dat was hij na een maandje zat geworden.

alleen rechtuit knallen noem ik geen rijden.

Zo ken ik nog een groep gasten die ook allemaal rond de 1000cc zijn gaan rijden en als je een van hun dan vraagt hoe het rijd, zo'n thunderace zegt hij: Ja ik ben nou de snelste niemand houd mij bij! telkens als ik gas geef moet ik een stukje verder op de rest wachten. De beste jongen met de thunderace heeft een tijdje terug zijn motor verkocht en is gaan kijken voor een cbr1100.. i rest my case.

Als je je activiteiten beperkt tot het rechtuit knallen op de snelweg en met mooi weer een terasje pakken op Scheveningen, ja moet jij weten..
Op die manier is zo'n 900cc cbr saai, ja.
En ik noem dat geen rijden.

Rijden met een 900rr naar mijn idee is als je op de motor stapt en alleen maar bochtenweggetjes op zoekt. Als je daarop uitgekeken bent, ga je een circuit dag doen en dan rijd je de steppies van je motor en je knieën en ellebogen aan de grond, keer op keer op keer na.
Als je dat kan, dan kan je pas rijden.
en als je DAT soort rijden wil leren, DAN moet je eerst een lichte motor gaan rijden.
 
het is allemaal zo relatief.
iedereen heeft zijn eigen defenitie van "rijden"

Ik ken een jongen die heeft als eerste motor een 1994 cbr900rr gekocht en een maand of 2 later heeft die hem ingeruilt voor een cbr1100 blackbird omdat hij 'hem niet snel genoeg vond.'

dan vraag ik me af wat hij met die cbr heeft gedaan? volgesmij heeft hij alleen rechtuit op de snelweg dat ding open getrokken en dat was hij na een maandje zat geworden.

alleen rechtuit knallen noem ik geen rijden.

Zo ken ik nog een groep gasten die ook allemaal rond de 1000cc zijn gaan rijden en als je een van hun dan vraagt hoe het rijd, zo'n thunderace zegt hij: Ja ik ben nou de snelste niemand houd mij bij! telkens als ik gas geef moet ik een stukje verder op de rest wachten. De beste jongen met de thunderace heeft een tijdje terug zijn motor verkocht en is gaan kijken voor een cbr1100.. i rest my case.

Als je je activiteiten beperkt tot het rechtuit knallen op de snelweg en met mooi weer een terasje pakken op Scheveningen, ja moet jij weten..
Op die manier is zo'n 900cc cbr saai, ja.
En ik noem dat geen rijden.

Rijden met een 900rr naar mijn idee is als je op de motor stapt en alleen maar bochtenweggetjes op zoekt. Als je daarop uitgekeken bent, ga je een circuit dag doen en dan rijd je de steppies van je motor en je knieën en ellebogen aan de grond, keer op keer op keer na.
Als je dat kan, dan kan je pas rijden.
en als je DAT soort rijden wil leren, DAN moet je eerst een lichte motor gaan rijden.
Ik wil gewoon veel power als het aankomt op accelereren. Dat vind ik leuk. Bochten neem ik normaal, ben voorlopig niet van plan met de knietjes aan de grond te gaan voorlopig. Ik wil gewoon weten dat als ik optrek ik dan veel vermogen heb. Ik hoef niet zonodig alles snel te doen, wil gewoon dat mijn bek vertrekt van de g-krachten als ik het gas opendraai.
Mijn budget is trouwens ongeveer 4000. Zal dus wel een oudere firablade worden. Maar misschien moet ik toch maar beginnen op een cbr600..
 
Jij niet, hij wel. En wie ben jij om te bepalen wat 'Rijden' is?

Stompzinnige geleuter altijd dat je een fiets moet kunnen 'gebruiken' en dat het anders geen 'rijden' is. |(
Inderdaad. Rijden is voor iedereen anders. Dat verandert ook nog eens in de loop der tijd per persoon. Ik vind bochten ook tof, maar accelereren vind ik momenteel het leukst.
 
Jij niet, hij wel. En wie ben jij om te bepalen wat 'Rijden' is?

Stompzinnige geleuter altijd dat je een fiets moet kunnen 'gebruiken' en dat het anders geen 'rijden' is. |(

net als het maximale uit je fiets halen, ook zo`n gelul continu. Denk dat een fiets het altijd wel beter kan. Zelfs al ben je rossi, z`n fiets zal waarschijnlijk theoretisch wel sneller rondkunnen dan hij kan rijden :)

En dan nog alsof je uit een 400cc`tje altijd alles eruit haalt...
 
:^

Als je eerlijk van jezelf kunt zeggen dat je je hoofd erbij kunt houden en je wilt graag een Blade, gewoon kopen dat ding. Als je geen respect hebt voor wat een Blade kan en is, heb je dat voor een 600 zeker niet en kun je jezelf daar net zo goed mee aan flinters rijden.

:^
 
Bedenk ook dat je went aan vermogen en zeker aan snelheid! Als je gelijk een motor koopt met 150 PK dan wil je niet zo snel meer terug...je doet het dan niet voor minder (soms wel als mensen juist meer willen sturen met een lichtere motor)

Met andere woorden, je keuze wordt een stuk minder...

Ik ben zelf begonnen met een motor met iets van 50 pk en heb er nu 1 met 100 pk en moet zeggen dat ik er voorlopig genoeg aan heb. En mocht ik over een aantal jaar weer wat zwaarder willen, dan heb ik weer even genoeg aan die pk's die er dan bij komen...

Maar mijn stelling is, begin rustig, leer rijden en ga dan steeds iets hoger...

Succes en veel veilige kilometers!
 
dat vind ik sowieso.. er is nix mis met een 600cc'er en geloof me, een cbr 600 zx6r gsxr 600 week veel wat allemaal zijn motoren die je nog vaak kunnen verrassen. 600 cc haalt ook de 260/270 (op teller dan) en waar en hoe vaak zal je dat rijden....??? i rest ma case

(alhoewel... een maat van me heeft ook gelijk een gsxr 750 gekocht hahaha kon het niet laten :o )
 
Beginnen met een fireblade?

Daar hebben we zo'n mooi figuurtje voor => :X

Doe nog effe lekker een 600. Dat is meer dan zat, geloof me!
 
Ikzelf heb gelest op een 60Pk Diversion, en heb in september een 135Pk Gsxr 750
gekocht als eerste motor.

Ik heb nog geen wheely getrokken (niet eens per ongeluk), of powerdrift
(behalve een straatput en een kuiltje bladeren, maar is 1 seconde doorslippen
een drift?), geen Knee-downs, of steppies vonkend door de bocht

Tot dusver zijn die 135Pk dus niet gebruikt, mooi zo! hoeft ook nog niet
(en nu met dit weer ZEKER niet)

Heel simpel: als je een motor met zoveel vermogen niet beangstigend vind
(in de zin dat je het niet gaat respecteren) zal het sneller mis kunnen gaan
iedereen moet doen wattie zelf wil, en hopelijk weten wat hij/zij kan
 
Ik heb nog geen wheely getrokken (niet eens per ongeluk), of powerdrift
(behalve een straatput en een kuiltje bladeren, maar is 1 seconde doorslippen
een drift?), geen Knee-downs, of steppies vonkend door de bocht

Tot dusver zijn die 135Pk dus niet gebruikt, mooi zo! hoeft ook nog niet
(en nu met dit weer ZEKER niet)
zo zie ik het ook. Ik zou niet meteen gaan scheuren met zoveel power en ben me er bewust van. De meningen hier zijn verdeeld. De een zegt 600cc is beter in het begin, de ander zegt: als je respect voor het vermogen hebt kan het best.. Nogmaals, eerst maar eens mijn rijbewijs halen!! Maar ik ben denk ik verantwoordelijk genoeg voor een blade. Ik ga denk ik maar eens een proefritje maken op een Blade en een cbr600 als ik mijn rijbewijs heb. :]
 
sorry dak stoor maar
mij hebben zo ook met man en macht deze motor www.users.skynet.be/famlaeremans/cbr3.jpg en cbr4.jpg
afgeraden terecht ...
maar de wil was te groot... ben dan maar beginnen rijden op
de cbr900 tiger (pic hierboven)
in het begin paar keer geluk gehad... maar nu valt het wel mee
beetje problemen met mn bochten en zo moet nog veel leren denk ik :-)
maar moraal van het verhaal ben er super blij mee
alles valt wel mee als ge uw verstand kan houden
en neem het van mij aan t'is nie zo gemakkelijk :9 als ge denkt
verstandige keuze honda hmmmmmmmm
Veel succes
 
wat ik met mijn verhaal probeerde duidelijk te maken is dat de postst hierboven mekaar tegenspreken, omdat iedereen zijn eigen idee achter het motorrijden heeft.

Als jij je eigen idee van motorrijden heb, en jij wil dat gewoon het liefst met een cbr900rr doen. dan moet je dat gewoon doen. punt.

en als iemand anders zegt dat je dat je dat niet moet doen omdat blablablaba.. niet naar luisteren, gewoon je eigen gang gaan en je koppie erbij houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan