Beginnen met motorrijden

't is allebei wel een beetje waar. Als je direct na het rijden je ketting voelt, voel je dat hij wat warmer is, maar niet heet. Ik kan me voorstellen als je kettingvet met kwast + pot gebruikt, dat dat net het verschil zal maken en het vet mooi uitvloeit. Die ketting koelt trouwens vlot weer af, dus het effect is alleen als je echt direct na het rijden gaat vetten.
Het klopt ook, dat kettingvet uit een spuitbus een oplosmiddel bevat, die er meteen al voor zorgt dat het vet mooi kruipt. Maar het is ook waar dat dat ervoor zorgt dat het vet er onmiddellijk weer afgeslingerd wordt, als je meteen na het vetten gaat rijden. Dat oplosmiddel heeft tijd nodig om te verdampen; als het weg is, hecht het vet beter aan de schakels. Vandaar: minimaal een half uur wachten met rijden, maar liefst langer.
 
't is allebei wel een beetje waar. Als je direct na het rijden je ketting voelt, voel je dat hij wat warmer is, maar niet heet.

Tenzij de boel versleten is en niet helemaal lekker meer loopt, bijvoorbeeld als 'ie een tijd niet goed gevet is of als er iets scheef zit, na een val of zo. Dan kan 't zaakje nog best wel warm worden. Hoewel het wel metaal is dat makkelijk doorlucht, dus 't koelt ook zo weer af als je stilstaat.

Waarschijnlijk op dezelfde plaats waar mensen de "wijsheid" halen dat WD-40 voor alles goed werkt.

WD40 werkt ook overal goed voor. Ik hoorde laatst een piepje uit mijn telefoon, nou, nachtje in een schaaltje WD40 gelegd, nooit meer wat van gehoord.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan