Beginnen met motorrijden.

11 jan 2019
72
16
Lief dagboek,

Ik wil het nu al wel 20 jaar en nooit is het er van gekomen, elke keer is er wel iets wat er tussen doorkwam of een reden om toch geen A rbw te gaan halen. Maar toch wil ik dit jaar eens doorzetten en moet dan maar flink gaan sparen om het voor elkaar te gaan krijgen. Het gaat centje's tellen worden en extreem zuinig gaan leven om dit te gaan halen. Laatste maanden heb ik al flink kunnen oefenenen om zo min mogelijk uit te geven en te zien wat mogelijk is om te sparen in de maand en moet daar wel een eindje mee kunnen komen.

Er zijn natuurlijk best wel vragen wat in mij opkomt maar de meeste vragen die ik heb zijn niet echt van belang als ik ze in een ander perspectief plaats, het is dan wellicht eerst maar handig om veel mee te gaan lezen op het forum en leer daar dan snel genoeg de extra info uit wat ik mogelijk nog mis. Het zou voornamelijk in de toekomst om de vakantie's gaan en de mooiste plekken om te rijden. Hoe je alles mee gaat nemen en ook weer hoe je lekker kunt besparen op alles in gewicht en eventueel ook in kosten.

Gelukkig start ik op het goede moment en wil vanaf volgende maand gaan beginnen met rijlessen zodat ik juist het slechte weer te pakken heb, immers zou ik de motor ook zoveel mogelijk willen gebruiken gezien ikzelf geen auto meer heb. Dus gewoon mijn boodschappen doen en noem het maar op. Dit is ook min of meer de reden dat ik nu wil beginnen met lessen zodat ik dan ook het slechte weer te pakken heb en leer rijden in de regen en harde wind (eventueel natte sneeuw en dergelijke). Het past ook bij mij omdat ik met plezier eens ritten wil gaan doen in stormachtig of zeer slecht weer.

Brengt mij wel naar het feit dat mijn zoektocht voor een leuke betaalbare motor wel wat meer gericht moet zijn dan alleen maar een x merk die wel leuk is en goedkoop is. Krijg dan volledig andere eisen waaraan het moet voldoen. Ben ook wel benieuwd of ze hier op het forum dat soort zaken bespreken en welke onderwerpen interessant zijn om door te nemen (niet verklappen). Zo denk ik dat mijn kleding van zeer groot belang gaat worden, maar ook onderhoudt en aanpassing van de motor. Zelf zit ik te denken richting een BMW GS800 / BMW R1200 GS omdat dit naar mijn eerste gedachte een betrouwbare degelijke motor is waarmee je verschrikkelijk veel jaren plezier kunt hebben, daarnaast staan er goed uitgeruste exemplaren te koop met weinig kilometers (tussen de 60 en 100 duizend) en zou daar dan nog wel een jaar of 10 van kunnen genieten. Afijn, het is een gedachte.

Ben zeer benieuwd hoe de rijlessen gaan verlopen en hoe spannend het allemaal gaat worden, moet daar nog even over nadenken hoe ik dat ga aanpakken. Ik vrees dat ik aan domweg basis lessen niet genoeg heb en in de toekomst toch echt wel een cursus erbij moet hebben voor specifieke expertise als het om off-road gaat.

Al met al een leuke plek voor ene dagboek om alles bij te houden en de informatie te verzamelen die ik leer.

Man 36 autist.
Provincie Groningen.
 
Laatst bewerkt:
Ik pas dit bericht telkens aan met info en dingen die ik heb opgezocht.

Edit 14-01-2019: Motorrijlessen geregeld.
Edit 19-01-2019: Bezig met schuurtje ombouwen voor klussen.
Edit 20-01-2019: De 1e motor gaat een Yamaha XT worden voor oefenen en klussen.
Edit 20-01-2019: De 2e vermoedelijk een Kawasaki 300 Versys.


Van mijn gereedschap is niet veel meer over en veel versleten, ik moet gewoon alles opnieuw aanschaffen aan handgereedschap.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allroad rider.
Welkom op motor-forum.

Mooie plannen. :Y

De zaken die jij noemt aan bescherming voor motor en jezelf voor vallen, daar zijn voor allroad gebruik best wel standaard oplossingen. Bepaalde motors zijn lekker licht en handelbaar. Makkelijk overeind te houden en ook makkelijk weer overeind te zetten. En vol met beschermkappen en bescherm beugels. Persoonlijk vind ik dat zelf het fijnste om als onervaren zand rijder mee door offroad routes te rijden. :]
 
ik weet niet of ik in dit draadje telkens mijn bericht kan bewerken want dat zou wel erg mooi zijn als dat kan. Zo kan ik telkens een onderwerp uitdiepen en de informatie erbij plaatsen wat ik heb gevonden of wat van belang is voor mij.
Op zich kan dat. Maar ik zou dan wel je topic titel aanpassen naar ietsje specifieker. Bovendien ook denk ik dat het beter past in een andere afdeling.
Deze twee zaken kun je als je dat zou willen ook niet zelf. Dit zijn wijzigingen die alleen de moderators kunnen doorvoeren.
 
Bedankt voor je reactie @roestendoenze, er zijn idd vele mogelijkheden, zoveel dat ik de bomen amper door het bos kan zien maar dat maakt het ook weer leuk. Wil iig binnenkort een proefles van 2 uur aanvragen en dan eens ervaren hoe het is en of ik een beetje feeling voor motorrijden heb. Dan kan ik in die twee uur direct alles uit de kast trekken omdat het toch op een groot terrein van hunzelf is. Tevens moet ik direct even een camera regelen omdat ik wel alles wil filmen wat ik doe.

Verder blijf ik behoorlijk nadenken over de aanschaf van de motor zelf, ergens wil ik wel een zeer goedkoop exemplaar wat goed off-road kan, maar ook op de openbare weg. Op die manier kan ik flink oefenen en rustig de motor in prak rijden, het idee dat ik dan ook zelf flink kan oefenen met onderhoudt en sleutelen spreekt mij daar zeer bij aan. Zou een beetje jammer zijn om een motor aan te schaffen van enkele duizenden euro's om hem direct te slopen. Daarnaast is het leuk om een motor te hebben waar je telkens mee kunt sleutelen als hobby, lekker poetsen en onderhoudt plegen spreekt mij wel aan om mij lekker mee te vertoeven. En voor dat beetje aan verzekering en wegenbelasting is het ook leuk om wat meer exemplaren te hebben voor diverse doeleinden.

Maar ik moet mij nog veel verdiepen, de vraag stellen wat een goed begin is heeft geen zin vanwege de vele antwoorden die je dan krijgt wat een goed begin is. Ik zou daar eerst zelf een schifting in moeten maken voordat ik gericht vragen kan stellen.

Ook zeer interessant naar mijn idee is eventueel een Kawasaki KLX 250, dan krijg ik toch echt iets wat mijn eerste gedachte is om leuk mee te kunnen oefenen. Ik moet eens een lijstje in bovenstaande bericht maken van mij.
 
Laatst bewerkt:
-Waar wil je voornamelijk de motor voor gebruiken (hoeveel km's/tijd)........en op wat voor soort wegen/ondergrond ligt dan de focus
-Waar wil je de motor daarna voor gebruiken, dus secundair
-Als je verwacht regelmatig of zelfs vaak te vallen........bespaar niet op kleding (raad ik sowieso af) en investeer in goede kleding

In lichte Allroads (voor straat vind ik 250cc erg beperkt, maar daarom de vragen hierboven) zou je ook naar Suzuki DR-Z400 of DR650 of Yamaha XT660 kunnen kijken.
Die zijn voor het normale allroad gebeuren prima, maar op straat kun je er ook fatsoenlijk meer rijden.

Hier vind je in een overzicht de meeste specs van motoren: Motorcycle Specifications

Welkom op MF en succes *D
 
@solex , bedankt voor je antwoord en vragen.

Zoals ik het nu zie gaat een 250cc bij lange na niet voldoen om meerdere redenen, ten eerste vrijwel geen bepakking mee te nemen, geen vermogen om mee te komen op een snelweg, geen power om wat zwaarder werk aan te pakken. Als ik dan kijk naar de eerste paar modellen die ik in gedachte had, valt mij direct op dat er geen mogelijkheden zijn om bepakking mee te nemen op een goede manier en is dit absoluut wenselijk/noodzakelijk voor mij.

Bij mij betekend All-road 40% wegdek, 40% zand/gravel en 20% rivierbeddingen, rotsen en bosgebied. De motor moet geschikt zijn om drie weken mee op vakantie te kunnen dus ook vele uren en langere afstanden inzetbaar zijn. Daarnaast ben ik dus ruim voldoende mogelijkheden nodig om bepakking mee te kunnen nemen. Mijn gewenste Max snelheid zou 120/130 zijn voor mij, dit moet het dan ook rustig kunnen hebben zonder tegen zijn piek aan te lopen en dus rustig in zijn toeren blijven en dan nog wat over te hebben. Ik wens het liefste een radius afstand van ongeveer 500+ kilometer, bij de 250 modellen had ik dan al gekeken naar een grotere tank. Als ik kijk naar mijn wensen dan zou ik bij de lichtere modellen al zoveel moeten modificeren dat het niet eens uit kan om daar aan te beginnen.

De enige reden om te kijken naar een licht model zou prijstechnisch zijn om een motor te hebben waarmee ik veel kan trainen/oefenen. Daarnaast zou ik dan nog een jaartje extra door kunnen sparen om daarna gewoon een veel ruimer budget te hebben voor een jonger model motor die aan alle wensen kan voldoen. Dat was dan ook mijn gedachte dat twee motoren hebben helemaal geen kwaad kan en mbt verzekering/wb prima te doen is. Mijn twijfel ontstaat dan ook in concessies doen om het eerste jaar niet die drie weken vakantie te kunnen doen wat ik wil (hoewel huren een optie is natuurlijk).

Ik probeer dus de middenweg te vinden van goedkoop en ervaring opdoen vs duurder en direct alles kunnen doen wat ik wil.

Bedankt voor de link, scheelt mij weer een hoop lijstjes maken _O- hoewel dat altijd leuk blijft.
 
€500 challenge 2019: Ram's DR Big "Red"

Dit zou bijvoorbeeld een prachtig iets voor mij zijn om mee te oefenen en lekker aan te kunnen sleutelen, zou dan niet aan de challenge zelf mee kunnen doen (wat absurt tof zou zijn mee te maken) omdat ik vermoedelijk veel meer geld moet uitgeven om een motor helemaal goed te krijgen. Maar het is wel iets waarvan ik zeg..... De motor zelf zou voldoen en de mogelijkheden voor aanpassingen en goede oefeningen voor zelf sleutelen bij bedragen van onder de 1500 euro zijn de moeite absoluut waard voor een jaar. En helemaal in de gedachte als ik daarna de motor naar de schroot moet brengen of weggeef bij wijze van spreke. Voor dat geld heb ik natuurlijk niets te verliezen en bij een flinke schade (nadat ik aan het stunten ben geweest) het lekker goedkoop kan blijven om zelf weer te repareren, of in het ergste geval dus naar de schroot.

Ook de gedachte dat ik er zelf wel een beugel of iets aan kan lassen en doen is wel iets wat natuurlijk erg leuk is bij goedkope motoren.

Ik merk dan ook dat het bij ook van groot belang is om zelf echt lekker te kunnen sleutelen en echt bezig te zijn met motoren, het moet niet alleen rijden zijn maar ook echt zomaar een motor erbij kunnen kopen halverwege het jaar om aan een leuk project te beginnen. Het verzamelen van het juiste gereedschap en andere mensen ontmoeten die ook klussen aan motoren en zo ook eens door het land te moeten rijden om ergen hulp te krijgen/kopen.
 
Laatst bewerkt:
Focus je eerst op de hoofdzaken:
Rijbewijs.
Kleding.
Motor.

Begin met lessen en dan kom je er gaandeweg vanzelf achter wat je leuk vind qua motor en rijstijl, misschien vind je het rijden op asfalt wel leuker dan offroad.

Qua kleding gewoon naar een motorzaak gaan met een groot assortiment en je laten adviseren, vooral bij helmen is de pasvorm veel belangrijker dan het merk en de prijs.

Begin met een oudere motor die niet te zwaar is en waar je zowel op asfalt als offroad mee uit de voeten kan.
Dat kan bijvoorbeeld een Yamaha XT 660 zijn, of een BMW F650 en zo zijn er nog wel meer modellen.
Koop een technisch goede motor, zo kan je het zelf sleutelen rustig opbouwen door met wat normaal onderhoud te beginnen.

Verschillende sets wielen en banden zijn echt niet nodig, er zijn genoeg banden die voor meerdere ondergronden geschikt zijn.
Vering is meestal in te stellen naar omstandigheden.
 
@Red Force

Bedankt voor de tips en haal er nu al meermaals uit bij diverse berichten dat ik absoluut naar een 600+ cc moet gaan zoeken. De modellen die je noemt spreken mij zeer aan en merk ook dat dit het wel gaat worden.

Wat ik nu al weet is dat ik tegen elk normaal in ga. Ik begin met de Motor, dan de kleding en vervolgens het RBW. Op elke manier begrijp ik dat dit niet de normale volgorde is, maar ik werk nu eenmaal tegen de klok in (autisme).
 
Echt serieus, zou je aub je topic titel aan willen passen. Krijg de kriebels ervan.

VWb je motor keuze. Volg je hart. In het begin durf je toch niet harder dan je op je lesmotor ging. Geeft niks. Maar dat is snel voorbij, als je dan iets hebt gekocht wat niet naar je zin is krijg je al snel spijt.
Je wil graag sleutelen, ervaring met brommers/auto’s?
Pas op met motors, als je foute dingen doet ga je met 150km p/u je leven op het spel zetten. Met een brommer of auto is het gevaar minder.
 
[QUOTE="All-Road Rider, post: 28953473, member: 245246[/QUOTE]De wet is nu eenmaal dom en ik maak daar dan maar gebruik van.
Weet je zeker dat dit voor jou het juiste moment is om je rijbewijs te halen? Heb je mensen in jouw omgeving die iets om je geven?
 
Je praat over vaak vallen en over stunten. En je praat over op pad gaan zonder rijles en zonder rijbewijs.

Even ter vergelijking, een trein besturen kun je best leren achter een laptop, met een goeie simulator game. Ook dan kun je het dom vinden dat ze jou zonder opleiding niet willen aannemen.

Ik weet dat het lastig is, maar ga er even vanuit dat mensen die ergens langere tijd de praktijk van kennen het toch waarschijnlijk beter weten.

Echte treinen van metaal kunnen andere nukken hebben dan pc game. Niet alle situaties, procedures en nieuwste treinen leer je van de pc. En vervolgens daardoor dat ze terecht zo'n ongeschoolde machinist niet kunnen verzekeren en niet kunnen vertrouwen met hun materiaal en hun passagiers.


Nu naar de motor. Zelf leer ik heel snel en had ik al drie jaar dagelijks aan het verkeer deelgenomen op een schakelbrommer. Ook had ik al een half jaar autorijbewijs en dus rijden in het verkeer en wat te verwachten op examen kende ik al. Toch had ik heel terecht nog acht lessen nodig voor ik werd aangemeld voor het examen. Toen nog acht lessen voor de puntjes op de i.

Vervolgens het beheersen van de motor. Dit moet in je lichaam gaan zitten, dus kun je niet leren door slim te zijn.

Vervolgens op de weg in het verkeer, heb je auto rijbewijs? Al die onvoorspelbare weg gebruikers en drukke situaties kunnen juist voor een autist zorgen dat verkeersdeelname extra lastig is in plaats van extra makkelijk.

Vervolgens het vallen en stunten. Je lichaam is niet gemaakt om harder te gaan dan een kleine 20 kmu. Niet voor niks dat zonder helm alleen mag tot 25 kmu.

Als je met 40 kmu ergens tegenaan klapt, ook met een motorpak aan, kun je al aardig in puin liggen. Dus beetje rond crossen en motor oprapen en onderweg even fiksen als je onderuit gaat, dat valt tegen in de praktijk, met een gebroken arm of wat dan ook.

Als laatste, de motor weegt al gauw 180 kg. Daarmee kun je bij andere mensen aardig veel letsel aanrichten. Als jij dan in de regen in het donker aan het oefenen bent ( wat trouwens op verschillende vlakken nog veel moeilijker is ) en van de andere kant komt iemand op de fiets met zo'n piepklein voorlampje dan kan ik voorspellen wat er gaat gebeuren. En aangezien jij niet verzekerd kunt zijn is de ellende niet te overzien.


Oftewel begin met een lichte ouwe crossmotor op een crossbaan. Dan kun je sleutelen/oefenen/stunten.
Oftewel begin met het rijbewijs als je reizen het belangrijkste vind.

Die Parijs Dakar gasten hebben ook niet alles in één keer geleerd. Gewoon stap voor stap zijn ze zover gekomen, en ga er maar vanuit dat daar niemand tussen zit met minder dan tien jaar ervaring.
 
Ik geef je tot nu toe het voordeel van de twijfel, je schrijft best grappig, volgens mij letterlijk wat je denkt! Dat zal menig ervaren motorrijder de tenen doen krullen. Zo ook de mijne! Ik kan je uit 40 jaar gemotoriseerde 2 wielers ervaring melden dat er nogal wat verschillen zitten in motorrijden en motorrijden. Begonnen met crossbrommertjes op mijn 13e, veel in duin bos en op strand gecrosst. Heel veel zand gehapt door op den bek te gaan, maar met max 40km/u was dat te goed behappen (en nog jong en flexibel qua lichaam). Vanaf mijn 16e met snelle zundapps bezig geweest (uh nu weer!), dat was weer een andere dimensie. Eenmaal 18 auto en motor rijbewijs gehaald. Maar man o man dat was toch iets heel anders, een echte motor met dito power en snelheid (levensgevaarlijk)! In 10 lessen rijbewijs gehaald (stelded in de jaren 80 nog niet veel voor) maar kan stellen pas daarna echt leren motorrijden. Van oude offroads, tot knettterende veel te veel power hebbende street legal crossers, buikschuivers tot echte enduro motoren en (nog steeds) Ducati's voor op het circuit. Wat mij echt het zwaarst trof was serieus offroad/enduro rijden. Paar jaar in zandbak van midden oosten gewoond met een CRF450X, dacht dat ik wel motor kon rijden, maar offroad is zoveel zwaarder en anders. Paar keer op Valkenswaard wezen crossen maar wat is dat zwaar. Ook ik kijk met ontzag naar de Dakar, wat een bikkels elk jaar wil ik dan weer een offroad bike erbij kopen. Maar ik weet ook dat ik hem vandaag de dag nergens meer in de randstad kan gebruiken, dus houd ik het maar bij mijn mountainbike om offroad te gaan.

Om een kort betoog toch iets te verlengen, ik sluit mij aan bij de vorige en volgende adviseurs, ga eerst lessen, ben je een supertalent dan heb je het zo onder de knie en rij je voor de zomer, ben je minder getalenteerd dan heb je mazzel als je eind van de zomer het rbw hebt, ben je zoals het gros hier op het forum zoals ondergetekende dan duurt het wat langer en kun je in het najaar, goed voorbereid de winter in met je motor. Koop aub nog geen motor voor je je rbw hebt, tenzij je gaat crossen op een daqrtoe bestemde gelegenheid.

Welke regio ben je eigenlijk woonachtig?
 
Voordat ik alles totaal doorlees, ik ben mij uiteraard bewust dat ik wel gewoon rijles moet nemen en niet zomaar de weg op kan. 20 jaar geleden ging ik wel eens stiekem rijden, maar dan praat je over een dorpje met kilometers verlaten plattelands weg. Maar uiteraard ga ik eerst gewoon rijles nemen voordat ik zomaar de weg op ga.

Ik zal een verzoek doen om de titel aan te passen en iets meer serieus mijn berichten uittypen, het was een beetje humoristisch van mij bedoelt en neem dit “dagboek” niet te serieus. Het is een kwestie van gedachte uittypen en alles afwegen en overdenken.

Ik zal het eerst wel even laten rusten en kom wel weer terug na mijn eerste rijles binnenkort. Dan kan ik dit test onderwerp laten vallen en kom ik wel terug met het echte werk.

Bedankt voor het advies iedereen en geen paniek, ik ga geen domme dingen doen.
 
@ Moderator/beheerder, graag de titel aanpassen naar iets "normaals".

@Iedereen, gebeld met een rijschoolhouder en inmiddels online formulier ingevuld en aangemeld. 28 januari ga ik beginnen met rijlessen en kom op een KTM 790 Duke te rijden. Nu nog even opzoek naar een camera, want wil wil mijn eigen lessen filmen straks.

Edit: hij belt net, 26 Januari ga ik beginnen met rijles.
 
Laatst bewerkt:
@ Moderator/beheerder, graag de titel aanpassen naar iets "normaals".

@Iedereen, gebeld met een rijschoolhouder en inmiddels online formulier ingevuld en aangemeld. 28 januari ga ik beginnen met rijlessen en kom op een KTM 790 Duke te rijden. Nu nog even opzoek naar een camera, want wil wil mijn eigen lessen filmen straks.


Hee @All-Road Rider, niet alle posts worden door mods gelezen, daar is het allemaal een beetje veel voor.
Je kunt het beste links onderaan je bericht op het knopje 'Meld' klikken om er (redelijk) zeker van te zijn dat een mod het onder ogen krijgt.

Enneh ... heel veel plezier met je lessen, snotver, een 790 Duke is nogal iets leuks om op te lessen volgens mij! :t
 
Nu ook even de nuancering over mijn vallen en "stunten":

Ik ga er vanuit dat ik als beginnend motorrijder die zonder de extra rijlessen een beetje rustig off road wil gaan met regelmaat in het begin zand ga happen. Nergens is mijn intentie om wheelie's te doen of wat dan ook, dat soort dingen interesseert mij helemaal niets en heb daar ook totaal geen belang bij. Tevens ben ik per definitie geen hardrijder, ik ben een persoon die graag kracht wil ipv topsnelheid, de motoren waarna ik kijk zijn dan ook absoluut geen race monsters. De gedachte dat iets stuk gaat en dan naar de sloop brengen komt puur voort uit het feit dat ik geen idee heb hoe sterk een motor is over het algemeen. Ik heb al wel filmpjes gezien van mensen op een bospad die met 20 kilometer per uur de spiegels, handvaten en kappen direct volledig aan gort hebben liggen, daar komt mijn gedachte dan ook uit voort dat ik niet direct een dure motor moet aanschaffen en spreek over schade. Ik spreek niet over vallen met 50 kilometer per uur op de openbare weg, ik heb het specifiek over vallen en "stunten" tijdens een stukje off rijden met vrijwel geen snelheid. Ik ben er min of meer blindelings vanuit gegaan dat dat ook wel duidelijk was gezien hetgeen waarna ik zoek en wat ik ermee wil doen.

Mbt sleutel en dergelijke kan ik alleen maar op de ervaring afgaan die ik met mijn vader heb opgedaan, talloze motoren en auto's zijn in dozen en onderdelen aangekomen om daarna geheel weer op te bouwen en bij elkaar te verzamelen. Nu moet ik daar wel bij zeggen dat dit altijd unieke klassiekers zijn geweest die niet in de buurt komen van huidige motoren. Mijn persoonlijke directe ervaring bestaat alleen maar uit leidingwerk en stroom gebeuren mbt woningen (los van het plaatsen van keukens, badkamers en etc etc). Verder in een lang verleden als jochie zijnde wel wat Vespa's en Thomosjes in en uitklaar gedraaid, maar dat stelt natuurlijk niets voor.

Denk dat we nu wel een paar dingen weer duidelijk hebben en dat ik niet zomaar als een idioot wat ga doen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan