Beginnen met recreatief offroad..

RonBeton98

Rookie
14 mei 2020
5
0
Hallo motor kameraden!

Ik wil mij even kort voorstellen, ik ben ron en woon in Groningen.
21 jaartjes jong en heb nu 2 jaar mijn rijbewijs.
mijn motor is een Kawasaki ZXR 400 (9l) uit 1997.

Die ik misschien ga verkopen, de reden hiervoor is dat ik 2 vrienden ben verloren op de motor in zeer korte tijd. dit heeft impact gehad op mijn vertrouwen op de motor en is dus niet verstandig om weer te gaan rijden voorlopig.

Nou ben ik gek op motoren en heb ik het daar ook best moeilijk mee, alleen ik wou een soort compromis sluiten met mijzelf.
Ik wou recreatief achter mijn huis (Landbouw velden) gaan crossen, af en toe nog even het motor gevoel weer hebbemn Nou zit ik niet in de cross wereld. ik heb mij laten informeren dat veel crossers competitie motoren zijn en dus na ongeveer 100 uur uit elkaar moeten, nou ben ik zelf technisch opgeleid maar vraag mij af of dit heel duur is en goed te doen is.
en is misschien een enduro motor geschikter voor mij die minder onderhoud vraagt maar wel paar keer per maand even het land op kan scheuren? :)

En ik wou jullie advies vragen wat dan een juiste motor is voor een beginnende recreatieve crosser. dus geen wedstrijden etc,

MVG Ron.
 
Als je kunt, zou je ook gewoon die ZXR kunnen laten staan tot je er weer een beetje bij bent. Je 'voorlopig' geeft nog hoop ;) (zo niet is het heel interessant... :P )
 
Ten eerste gecondoleerd.
Denk wel dat als je een beetje over landbouw velden wilt rijden je wel toestemming dient te vragen.
Het motocross terreinen en recreatief offroad wegen komen door dit soort dingen anders in een slecht beeld, zo ver ze dat niet zijn
De minder onderhoud motoren zijn vaak motoren met een kenteken (xr 600 ttr600 drz400)
 
Bedankt allen voor de reacties, keuze is gemaakt. Zxr400 is te koop. En ben goed bevriend met de boeren hier :)
 
Pas op, ook op boerenland, toestemming of niet , is het niet toegestaan om met een crosser te rijden.
Een Offroad /Enduro met kenteken zou gedoogd kunnen worden.
 
Neen.

Mijn advies is. Zoek iets klein, licht, betrouwbaar en niet te krachtig, met plaat en have fun.

Oud bv ttr250, dr350, xr250/400 of nieuwer wr250r, klx250, crf250l. Rijd op het gemak de veldbaantjes en geniet.
 
obv waarvan mag dat niet dan? beter gezegd, wat is het verschil tussen rijden met een crosser (zonder kenteken) en een enduro (met kenteken) als je alleen op priveterrein rijdt?
 
Niet veel lijkt mij, alleen verzekerings technisch kan problemen opleveren. Ik weet niet beter dat op priveterrein geen probleem is dus ook op boeren erf. als je natuurlijk toestemming hebt. alleen geluidoverlast mag absoluut niet.
 
Dit is toch alleen zo als de toegang tot het terrein is afgesloten. bijvoorbeeld door een hek?
Anders zou het terrein gelden als openbare weg.
 
Ik ken de wetgeving in Nederland niet, maar in BE is het verboden voertuigen te laten draaien zonder vergunning buiten de openbare weg.
 
Volgens mij (Als in wat ik zo gauw kan vinden op google) zou het enige waar ze je op kunnen pakken (indien goedkeuring boer van het gebruik van het erf) geluidsoverlast zijn. Als het tegen een woonwijk aanligt en jij dat ding de hele dag de toerenbegrenzer in jaagt worden ze daar niet vrolijk van. Als het een stuk land in de middle of nowhere is lijkt me dat geen probleem. Maar als jij daar altijd op een crosser rond gaat zonder kenteken en er is geen aanhanger of bus in velden of wegen te bekennen gaat op een gegeven moment ook wel een lampje branden dat je daar hoogstwaarschijnlijk niet naartoe loopt. :+
 
Uit:

De tekst:
"Zolang je op eigen terrein rijdt, is een rijbewijs niet verplicht. Maar een eigen terrein mag dan op geen enkele manier toegankelijk zijn voor ander vervoer. Als het eigen terrein dus niet is afgesloten met een hek, er geen bordje ‘verboden toegang’ staat of iedereen door een slagboom kan, wordt het terrein voor de wet als voor het openbaar verkeer openstaande weg gezien en is de verkeerswetgeving van toepassing".
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Terug
Bovenaan Onderaan