Beginnen met vrij rijden circuit

2x?
Ik kan ook wat missen maar als iemand voor mijn zijn hand opsteekt gaan alle alarmbellen af om te zien wat er aan de hand is.
Na 1 x mag van mij ook hoor ;)
Alleen moet er dan wel duidelijk een grens getrokken worden..
Sowieso zouden ze iets moeten verzinnen dat je pas je startnummer krijgt na de briefing oid, zie wel vaak dat nieuwe mensen de briefing missen of er geen aandacht aan besteden.. bij code 60 hebben ze dna geen idee wat ze moeten doen
 
Na 1 x mag van mij ook hoor ;)
Alleen moet er dan wel duidelijk een grens getrokken worden..
Sowieso zouden ze iets moeten verzinnen dat je pas je startnummer krijgt na de briefing oid, zie wel vaak dat nieuwe mensen de briefing missen of er geen aandacht aan besteden.. bij code 60 hebben ze dna geen idee wat ze moeten doen
Deed MSL dat vroegah niet? Bij de briefing kreeg je een helm sticker die 1 jaar geldig was.
 
Deed MSL dat vroegah niet? Bij de briefing kreeg je een helm sticker die 1 jaar geldig was.
Inderdaad maar door corona maatregelen is er op de meeste circuits helemaal geen briefing.
Dat moet maar snel terug komen als ik de reacties zo lees.

Code 60 is ook echt weird als je vlak daarvoor op volle snelheid reed. 8)7
 
Klopt! Helemaal geen gek systeem al weet je zelfs dan nog niet of mensen het snappen of dat ze überhaupt opgelet hebben.

Strikvraag over vlaggen en regels voor ontvangst van rijnummer lijkt mij wel leuk.
 
Om geen nieuwe topic te starten vis ik deze oude topic op en wens vrijblijvend nog wat tips te geven voor beginnende circuit-adepten..
Ik heb de 10 eerste bladzijden doorlopen en het leest heel aangenaam. Toffe groep.
Wat me opviel was dat het plots duidelijk werd dat de arme topicstarter in de gevarenzone zat en veel kans maakte op vallen. Het leest als een kroniek van een aangekondigde val.
Het was maar enkele berichten later dat mijn voorgevoel helaas werd bevestigd. Helaas, nogmaals want op zo'n onderwerpen wil ik geen gelijk krijgen.

De anderen ontfermden zich constructief verbaal over de onfortuinlijke Insanity03. Dit met zeer interessante tips in de berichten. Ook voor de valpartij waren de tips in de berichten nuttig.
Insanity03 deed na zijn val in het begin vooral zoekwerk naar zichzelf en keek de onboard filmpjes 10 tallen keren terug.
Wat heb ik verkeerd gedaan? Een lang genezingsproces van lijf, leden , moto en financiën zou hopelijk nu achter de rug zijn.
Is hij intussen terug op de motor gestapt en opnieuw gaan vrij rijden?
Hopelijk wel.


Mag ik mijn duit in het zakje doen?
Ik haal er voorzichtig punten uit die 10 blz met berichten die voor bepaalde beginners gevaarlijk kunnen zijn.
Elk punt is op zich niet zo gevaarlijk en makkelijk weerlegbaar, maar de som van al mijn kleine bemerkingen geeft al een groter risico.

Ik ben een heel ervaren circuitrijder, maar dat is helaas geen synoniem met snel...
Integendeel. Weinig ervaren piloten als ik rijden zo traag. :Y :]

Ik heb tot nu toe op 18 verschillende circuits gereden en meer dan ....80-100-130x op (straten)circuits gereden? Ik weet het niet.
12 jaar (endurance)wedstrijden. En ik rij op bvb Zolder amper onder de 2 minuten (voor mensen die nog nooit op Zolder hebben gereden, dat is niet snel) . Weet het eigenlijk niet. Indrukwekkend niet? 8-)

wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Heel indrukwekkend, maar wat wil je nou eigenlijk zeggen? :P
Zijn er gevaarlijke adviezen voor beginners gegeven? Als je dat vind, kun je beter specifieker zijn!
 
Ik ben ook heel benieuwd.
Hier weinig ervaring, wel redelijk snel en een te hoge val-frequentie.
 
Heel indrukwekkend, maar wat wil je nou eigenlijk zeggen? :P
Zijn er gevaarlijke adviezen voor beginners gegeven? Als je dat vind, kun je beter specifieker zijn!
"Om geen nieuwe topic te starten vis ik deze oude topic op en wens vrijblijvend nog wat tips te geven voor beginnende circuit-adepten.."
Gevaarlijk ? Neen, natuurlijk niet. Ik zag gevaarlijke signalen (dat wordt dan later uitgetypt) bij beginners die kunnen leiden tot een val. En ze weten soms totaal niet hoe het komt. Natuurlijk is niet alles verklaarbaar.

Het zijn eigenlijk meer bedenkingen dan tips of anekdotes en voorvallen die ik zag bij beginnende rijders, die mij hebben geholpen om zelf op mijn wielen te blijven.
Ik heb niet de waarheid in pacht. Pak de krenten uit de pap die jou interessant lijken of gooi heel de pap weg.


"Wordt vervolgd :"wil zeggen dat ik het nog moet uittypen. 8-)
dit zal tijd vragen want a) trage typer en b) er zijn wel wat nuances neer te schrijven.
 
Ik ben ook heel benieuwd.
Hier weinig ervaring, wel redelijk snel en een te hoge val-frequentie.
Ik het tegenovergestelde: redelijk wat ervaring, meerdere boeken en allerlei artikelen over rijtechniek gelezen, gretig informatieve filmpjes bekeken en nog steeds vrij langzaam. :')
 
Langzaam is relatief jongens...
Bij RSZ 1 van de snelste 600 rijders, bij IDC zit ik er middenin :P
Ik zeg ook altijd dat tijd relatief is als iemand mij m’n rondetijd komt vertellen B|

1657744906455.jpeg
 
Ik wens nog even te benadrukken dat we het hier over beginners hebben die nog niet of al heel weinig hebben gereden op circuit.

Na het lezen van de 10 bladzijden merkte ik op dat de vele juiste en constructieve tips gaan over de technische kant van de beginnende circuitrijder.
Tastbaar en makkelijk info te vinden op het net. Bandendruk, lijst met mee te nemen spullen, veringafstelling, enz,enz...

Wat vaak totaal niet belicht wordt en veel minder sexy is om te bespreken is uw ingesteldheid. Maar o zo belangrijk !!!
Nog voor je een meter op het circuit hebt gereden.

A)Heb je een (groot) ego?
B)Heb je zelfkennis ? (of zelfreflectie)

A)
Grote ego's hebben een groot probleem op circuit. Die komen sneller dan ze lief is achter dat het asfalt zeer hard is. Kunnen we snel afsluiten.
Mensen met een gemiddeld ego zitten ook al in de gevarenzone.
Wat is gemiddeld?

Losse voorbeelden :
-Heb je moeite met een vrouw die sneller rijdt dan jij, maar het niet niet luidop zegt. :X
-De nalu, redbull, monster drinker die voor de sessie een energie boost nodig heeft.
-Rookies en iets meer gevorderden die als eerste handeling na de sessie druk zitten te kijken naar hun beste rondetijden.
-Heb je moeite dat je de traagste bent van de groep? Of de traagste van je vrienden waar je samen een vrij dagje doet.
-Kun je rijden met nog 2 seconden reserve, of moet het steeds tot aan het gaatje?
- cameraatje op de motor? Ja,ja , om te leren achteraf. En..... een beetje zelfbevlekking.
- een hele menselijke : je rijdt als snelste tijd 1min44,955sec op een ronde. 10 verschillende piloten vertellen aan hun vrienden hun snelste tijd. Hoeveel zeggen er 1min44sec // 1min44,955// 1min45sec?? er zit quasi 1 seconde op de 2 uiterste tijden.

Wees bedachtzaam voor je ego.
Die zet je sneller een hak op circuit dan je lief is.:Y

Ik heb een vrij laag ego. Gemiddeld wat lager dan de meeste piloten. Dit heeft me al vaak gered.
Toch 2 voorbeelden waar m'n ego mij een paar keer flink te pakken heeft gehad :

1) 2010 Op Croix rij ik een wedstrijd en ben in gevecht met een andere piloot en geraak hem maar niet voorbij. 5 ronden lang. Plots de blauwe vlag! "Eindelijk!", dacht ik. Ze begrijpen dat ik sneller ben en de organisatie doet teken aan die andere deelnemer , om zijn plaats af te staan.
Maar nee, idioot. 8)7De eerste piloten zijn ons op een ronde aan het zetten!! Wat nu al? En ik reed zo hard. ik had dat niet door en reed mijn voorganger voorbij die wat vertraagde. Dan werd ik plots gegrepen door de kop van de wedstrijd en had ik mijn fout door. Dit kostte mij een tijdstraf voor die idiote actie.

2) Chambley vrij rijden met mijn 2takt racer. Een kort baantje waar mijn motor op papier een voordeel heeft. Ik zit bij de beginners en dat gaat vlot. Plots word ik ingehaald op schandalige wijze door 2 piloten op een 600cc dat het geen naam heeft. Ik ging ze eens snel een lesje leren. (waarom in godsnaam?) en mijn plaats "terugeisen" . 3 bochten later lag ik op de grond. Zuivere remfout. Lullig. Een les.

....

B)
Heb je zelfkennis?
Ken je jezelf voldoende om te weten hoe je reageert in stress situaties?
Want vrij rijden is vaak leuk maar soms zeer stresserend. Die andere circuitmotor tegen 140kmh op 80 cm vlak naast je eigen motor is de eerste keer geweldig schrikken. Later heb je je hoofd soms op 20 cm van de andere zijn achterband aan 180kmh! Die stress moet je kunnen onderdrukken.

Hoe helder kun je snel denken in plotse veranderende situaties?
Een voorbeeld van een niet zo extreme situatie :De eerste keer dat je voorganger in de grindbak rijd. Zijn je ogen dan gericht op de onfortuinlijke man/vrouw of lukt het nog om te kijken naar het einde van de bocht?

Verlies je al snel je "cool" op het werk tijdens een foute situatie van jezelf of anderen ?Dan versterkt die slechte eigenschap al snel op het circuit.
Het circuitrijden is soms een spiegel van je eigen karakter. De goed punten, maar soms zie je een uitvergroting van je slechte punten. Opvliegend, te nonchalant, te veel focussen op details, etc, etc,...

De meeste mensen hebben op circuit maar een beperkt leervermogen. De instructeur zegt zoveel, maar jij bent nog met oefening 1 of 2 bezig om het te begrijpen, maar we zitten al aan oefening 4. Accepteer dat het te veel is voor jou.

5x 20 minuten vergt voor beginners enorm veel energie en concentratie. Fouten op het einde (hopelijk zonder val) zijn normaal.
Je hebt de hele dag een overdosis prikkels en sensaties gehad dat je nog nooit op straat hebt meegemaakt.

Accepteer de volgende dag vermoeidheid en pijn. :+
Maar met een geweldige zelfgemaakte film in je hoofd dat je telkens terug afspeelt.

wordt desgewenst, vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Het kan kloppen, maar je verandert er niets aan. Je zal toch meters moeten maken en leren om eventuele minpunten te kunnen verbeteren. En iedereen ligt denk ik wel een keer in de grindbak terwijl je jezelf sukkel noemt.
 
Het kan kloppen, maar je verandert er niets aan. Je zal toch meters moeten maken en leren om eventuele minpunten te kunnen verbeteren. En iedereen ligt denk ik wel een keer in de grindbak terwijl je jezelf sukkel noemt.
Ik haal je vervolgens wel weer uit het grind, ook verzorg ik je eerste EHBO wensen. Komt allemaal goed.
 
Fijn dat je het even gelezen hebt.

Ik vind dat ik recht van spreken heb omdat ik zowat in alle mogelijke valkuilen ben gevallen die deze geweldige hobby rijk is. En ben daar absoluut niet fier over, maar verberg het ook niet.
Er waren er nog ongeveer 4 te gaan en dan heb je het totale dieptepunt bereikt. Maar die laat ik braaf naast mij.
Blijven over :

-Uitsluiting van de motorrijdersbond
-Scheiding van tafel en bed
- totale bankroet
- Fysiek vechten met een piloot/bezoeker voor of na de wedstrijd.


Zelfoverschatting is de moeder aller valpartijen. Beginners tot gevorderden.
90% van de tijd is het jou schuld als je op je plaat gaat.

Buiten de externe factoren als tsunami's, meteorietinslagen , aardverschuivingen die quasi onmogelijk zijn.
Buiten een verdwaalde meeuw tegen je vizier of een wesp in je helm dat vrij uitzonderlijk is. (alhoewel zo'n insect in je helm wel voorkomt)
Voor de rest zie ik nog +-4 factoren die de laatste 10% vormen.

1)Plotse verandering van grip door olie, benzine, koelvloeistof zonder dat je een ongeval hebt gezien op het circuit.
2)Iemand die achter jou zich verremd en jou meeneemt in zijn val. Je hebt geen ogen in jou rug.
3) Een fabrieksfout aan de motorfiets dat een valpartij ontlokt. (bvb gietfout in de velg)
4)Iemand die op een onmogelijke plaats een zware inschattingsfout maakt en jou plots probeert in te halen met de onvermijdelijke botsing tussen de 2.
En dan nog heb je voor punt 4 al een beetje voer voor discussie, want de optimistische piloot zag jou misschien een fractie twijfelen, wat hij interpreteerde als een kans.

Persoonlijk vind ik dat je in al de rest van de situaties je eigen wonden maar moet likken. Rug rechten, de consequenties accepteren en voortdoen. (als je er nog lol in vind)
 
Om geen nieuwe topic te starten vis ik deze oude topic op en wens vrijblijvend nog wat tips te geven voor beginnende circuit-adepten..
Ik heb de 10 eerste bladzijden doorlopen en het leest heel aangenaam. Toffe groep.
Wat me opviel was dat het plots duidelijk werd dat de arme topicstarter in de gevarenzone zat en veel kans maakte op vallen. Het leest als een kroniek van een aangekondigde val.
Het was maar enkele berichten later dat mijn voorgevoel helaas werd bevestigd. Helaas, nogmaals want op zo'n onderwerpen wil ik geen gelijk krijgen.

De anderen ontfermden zich constructief verbaal over de onfortuinlijke Insanity03. Dit met zeer interessante tips in de berichten. Ook voor de valpartij waren de tips in de berichten nuttig.
Insanity03 deed na zijn val in het begin vooral zoekwerk naar zichzelf en keek de onboard filmpjes 10 tallen keren terug.
Wat heb ik verkeerd gedaan? Een lang genezingsproces van lijf, leden , moto en financiën zou hopelijk nu achter de rug zijn.
Is hij intussen terug op de motor gestapt en opnieuw gaan vrij rijden?
Hopelijk wel.


Mag ik mijn duit in het zakje doen?
Ik haal er voorzichtig punten uit die 10 blz met berichten die voor bepaalde beginners gevaarlijk kunnen zijn.
Elk punt is op zich niet zo gevaarlijk en makkelijk weerlegbaar, maar de som van al mijn kleine bemerkingen geeft al een groter risico.

Ik ben een heel ervaren circuitrijder, maar dat is helaas geen synoniem met snel...
Integendeel. Weinig ervaren piloten als ik rijden zo traag. :Y :]

Ik heb tot nu toe op 18 verschillende circuits gereden en meer dan ....80-100-130x op (straten)circuits gereden? Ik weet het niet.
12 jaar (endurance)wedstrijden. En ik rij op bvb Zolder amper onder de 2 minuten (voor mensen die nog nooit op Zolder hebben gereden, dat is niet snel) . Weet het eigenlijk niet. Indrukwekkend niet? 8-)

wordt vervolgd.
Het is gewoon pech. Fouten gebeuren eenmaal. Of je het nou ego of onervaren noemt of niet. De tips in dit topic waren zeer bruikbaar. Herstel duurde een een weekje. Voornamelijk spierpijn waardoor ik moeilijk de trap op kon. De schaafwondjes op beide benen waren pas na een maand of twee weg. Heb daarna meteen de motor weer gefixed.

Als we via een forum mensen gaan laten leren rijden dan kan je nooit beginnen want er zijn oneindig veel zaken waar je rekening moet houden achter het toetsenbord. Niet iedereen is het eens met elkaar. Dat heb je ook met instructeurs onderling. Daar valt niets aan te doen.
Als het een keer mis gaat dan doet iedereen weer zijn plasje erover.

Ik heb vorig jaar na mijn val nog 1 dag gereden via RSZ op Zandvoort en daarna was het seizoen voorbij. Toen zag ik nog 2 andere mensen daar op hun plaat op dezelfde plek waar ik lag. Dat waren ook geen beginners.

Voor dit jaar had ik maar 1 dag geboekt in mei op Assen met instructie, maar laat na die 3 weken aangesloten zonnig weer zijn en net op mijn circuitdag code geel met onweer. Ging toch koppig met aanhanger en al richting Assen. Halverwege de rit na een uur rijden in onweer keerde ik terug richting Haarlem want het weerbericht werd er niet beter op.

Afgelopen winter had ik even de kleppen gesteld en de motor gereed gemaakt.

Voor de rest had ik niets geboekt omdat ik even mijn geld voor wat anders heb gebruikt en ik lang op vakantie zou gaan. Morgen ga ik 6 weken op vakantie.

Volgende jaar wil ik weer gaan rijden. Het is alleen vervelend dat je zo n beetje in januari al voor het hele jaar moet boeken. Het weer zit ook niet echt mee aangezien ik op iedere dag bijna altijd regen heb gehad.
 
... knip

Volgende jaar wil ik weer gaan rijden. Het is alleen vervelend dat je zo n beetje in januari al voor het hele jaar moet boeken. Het weer zit ook niet echt mee aangezien ik op iedere dag bijna altijd regen heb gehad.
Heul erg herkenbaar dit. Een dagje is niet bepaald goedkoop, zeker CPZ is duurder geworden nu de F1 daar ook rijdt. Tijdens mijn laatste 3 a 4 dagen die in de zomerperiode lagen heb ik ieder keer minimaal een dagdeel regen gehad. Overigens is dit ook jaren anders geweest, dat ik telkens mazzel had (thuis wegrijden met regen, op CPZ een keurig droge baan). Maar de laatste dagen, pfffff ☔.
 
Rijden leer je vooral door te rijden. Leren gaat met vallen en opstaan. Als de besten ter wereld elke week vallen, wie zijn wij dan om niet te vallen?

Tuurlijk kan een tip hier en daar handig zijn, maar aan het begin was dit wellicht echt een verhelderend topic voor de TS, maar van wat sommigen hier allemaal erbij halen, kom op zeg...je zou bijna geen zin meer hebben.

Ook de beginnende circuitrijder mag gewoon het gevoel dat hij de mooiste hobby op aarde aan het beoefenen is (als je het mij vraagt) en als een echte pro rondgaat (ook al gaat hij/zij dat niet) zonder eerst naar de psycholoog te hoeven.
Wat vaak totaal niet belicht wordt en veel minder sexy is om te bespreken is uw ingesteldheid. Maar o zo belangrijk !!!
Mwoah...valt wel mee denk ik.

Aan TS: Gewoon lekker op je bek gaan (hou bij voorkeur wel een beetje rekening met anderen op de baan), hopen dat je niks mankeert, leer ervan, herstellen/opbouwen, en weer lekker knallen 👊✊

Iedereen moet toch zelf kunnen leren waar de grens ligt. Er is zo'n mooie tekst die af en toe langskomt op stickers/t-shirts, etc: als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt...dan ga je gewoon niet hard genoeg. Daar mag iedereen anders over denken natuurlijk, maar we zitten wel in een topic over circuitrijden...lekker kogelen dus 😍
 
Iedereen gaat wel eens over de grens. Laatste keer Mettet, 1ste sessie. Simpelweg nog niet alert genoeg en ik begin te laat te remmen (en ook echt te laat). Redelijk op snelheid de grindbak in en bijna vanuit stilstand omver. Verschil met beginners is dat de grens nog lager ligt, dus een foutje biedt vaak nog wel mogelijkheden om te herstellen (harder remmen, corrigeren in de bocht). Bij beginners gaat het vaak om de mentale grens en niet zozeer die van de motor. Oldskoolgsxr heeft het veel over ego en overschatten. Natuurlijk zitten die er ook wel tussen, maar ik denk dat de meeste beginners de fout ingaan doordat ze niet weten om te gaan met schrikmomenten (iets te laat remmen, iets te hard de bocht in, lompe inhaalactie). En dat komt weer door onervarenheid en gebrek aan vaardigheden. Ik geloof niet dat mensen harder gaan rijden of meer risico's gaan nemen alleen maar omdat ze een camera bij hebben. Of omdat je de langzaamste bent van de groep, dat je dan maar harder gaat proberen rijden. Ikzelf liep vooral tegen de mentale grens aan, en die verlegde ik niet zomaar. Dat begint nu pas een beetje te ontstaan nu ik paar jaartjes in de snelle groep meedraai.
 
Terug
Bovenaan Onderaan