Beginnen met vrij rijden circuit

Heb je ook gezien dat op de eerste foto de voorband niet in een wielklem staat maar gewoon los in de vering is getrokken? Vandaar mijn reactie dat de fiets "zonder iets om de voorvelg" zo om ligt. Dat is in ieder geval wel mijn ervaring met mijn fiets in een busje, die lag bij het uitladen heerlijk tegen de wand aangeleund :X .
Gelukkig staat de motor nu wel in een wielklem :t
Nee oke helder. Maar ging mij om de positie van de spanbanden. Dat maakt niet zoveel uit of ze 10 of 100cm naast de motor zitten.
Voorwielklem is top!
 
Heb je ook gezien dat op de eerste foto de voorband niet in een wielklem staat maar gewoon los in de vering is getrokken? Vandaar mijn reactie dat de fiets "zonder iets om de voorvelg" zo om ligt. Dat is in ieder geval wel mijn ervaring met mijn fiets in een busje, die lag bij het uitladen heerlijk tegen de wand aangeleund :X .
Gelukkig staat de motor nu wel in een wielklem :t
Nee dat werkte ook voor geen meter. Met die wielklem paste hij daardoor ook net niet in de aanhanger waardoor ik de achterste klep met een slijptol moest bewerken.

Ik heb dus een verloopstekker besteld die zo binnen komt. Dus met 30M ga ik het krapjes krijgen?
 
Als je op tijd bent niet, maar dan komt iedereen bij jou doorlussen _O- Iedereen heeft dezelfde uitdaging en meestal wordt dat wel onderling opgelost
 
9023102D-019F-433C-A90A-616A0FEDAB9A.jpeg

Verloopstekker net binnen gekomen.
 
Nee dat werkte ook voor geen meter. Met die wielklem paste hij daardoor ook net niet in de aanhanger waardoor ik de achterste klep met een slijptol moest bewerken.

Ik heb dus een verloopstekker besteld die zo binnen komt. Dus met 30M ga ik het krapjes krijgen?
Kàn krap zijn. Ik heb op Assen redelijk “vast” plekje waar ik sta soms als je net een rij verder gaat staan kwam ik met 40m tekort.
Cpz kom ik minder, maar daar is stroom schaars.
 
Zoals ik dit zo allemaal lees is het op de paddock spannender dan op de baan :P
Moet ik ook iets van een kettingzaag of honkbalknuppel meenemen? :P
 
Je moet er vroeg bij zijn ja. Laatste keer waren er maar 4 van die palen. Toen stond het halve paddock aan elkaar doorgelust.
Was wel makkelijk toen dat mijn maat een krachtstroom paddenstoel mee had. Meeste pakken toch 230 dus krachtstroom blijft vaak vrij. Dan prikken wij weer 230 in die paddenstoel :t .

Maar als hij niet rijdt zit ik ook vast aan de normale 230 punten en is het erg schaars op cpz inderdaad.
 
Was wel makkelijk toen dat mijn maat een krachtstroom paddenstoel mee had. Meeste pakken toch 230 dus krachtstroom blijft vaak vrij. Dan prikken wij weer 230 in die paddenstoel :t .

Maar als hij niet rijdt zit ik ook vast aan de normale 230 punten en is het erg schaars op cpz inderdaad.
Handig ding had hij daarvoor ja, wellicht ga ik nu Zondag avond al die kant op. Maar het is nog aardig fris om in de auto te pitten -O-.
Miljoenen investeren in die suffe F1, maar een paar extra stroompalen neerzetten ho maar |(.
 
Auto wordt fris ja, je zou inderdaad verwachten dat een paar extra stroom punten op het totaalplaatje de kosten ook niet zijn.
 
Ik ben er maandag ook en neem in ieder geval een aggregaatje mee. Die zou voldoende moeten zijn voor mijn bandenwarmers. En het is een beetje te hopen dat de mensen die geen stroom nodig hebben niet in de buurt van de stroompunten gaan staan.....
 
En het is een beetje te hopen dat de mensen die geen stroom nodig hebben niet in de buurt van de stroompunten gaan staan.....
Mensen die geen bandenwarmers gebruiken hebben er waarschijnlijk geen oog voor om te kijken dat ze niet in de buurt van zo'n punt gaan staan..
Die gaan gewoon staan waar plek is denk ik. En dat kun je ze denk ik niet kwalijk nemen.
Als wel bandenwarmer-gebruiker moet je mijns inziens gewoon voldoende lengte snoer bij je hebben.
En die mensen een keertje vriendelijk toespreken en uitleggen; gegarandeerd dat de meesten de volgende keer daar best wel op willen letten.
 
Ik heb een krachtstroom-verdeeldoos met een 16A stekker. Heb ik daar iets aan op Zandvoort, of moet ik nog vlug even een 32A verloop gaan regelen?
 
Denk dat het gezeik over stroom op de paddocks van verschillende circuits wel een apart topic waard is of niet?
Ik lees hier allerlei dingen die ik nergens anders heb gelezen op de organisatoren pagina's en de e-mails die ik van MSL heb ontvangen.
 
Mensen die geen bandenwarmers gebruiken hebben er waarschijnlijk geen oog voor om te kijken dat ze niet in de buurt van zo'n punt gaan staan..
Die gaan gewoon staan waar plek is denk ik. En dat kun je ze denk ik niet kwalijk nemen.
Als wel bandenwarmer-gebruiker moet je mijns inziens gewoon voldoende lengte snoer bij je hebben.
En die mensen een keertje vriendelijk toespreken en uitleggen; gegarandeerd dat de meesten de volgende keer daar best wel op willen letten.
Ik neem ze ook niks kwalijk hoor. Toen ik nog geen bandenwarmers had lette ik daar ook niet op. En we komen allemaal voor hetzelfde, dus we moeten elkaar gewoon een beetje helpen. Is tot nu toe nog nooit een probleem geweest.
 
Eerste circuitdag met de ZX-10R zit er op! Topdag gehad. Weer was ook super.
Heb een rondetijd van 2:14. De supercorsa SP voelden ook lekker.
Stroom was echt een dingetje. Ik mocht gelukkig bij iemand anders aansluiten. Jammer dat de zekering af ging omdat iemand van hun ook nog eens een bakplaat aangesloten had :+

Ik had ook even een schrikmomentje toen de eerste ronde degene die voor mij reed in de grindbak eindigde. Moest wel even een paar rondjes maken om van die schrik af te komen
 

Bijlagen

  • 353FD471-EF7D-4350-9719-401A97E7EEA5.jpeg
    353FD471-EF7D-4350-9719-401A97E7EEA5.jpeg
    339,5 KB · Weergaven: 56
  • 81053783-89CB-4CD6-A1EF-1849B81AC11E.jpeg
    81053783-89CB-4CD6-A1EF-1849B81AC11E.jpeg
    249,2 KB · Weergaven: 52
  • BCEAA85C-E791-471F-B5CA-8948F95E1E58.jpeg
    BCEAA85C-E791-471F-B5CA-8948F95E1E58.jpeg
    249,4 KB · Weergaven: 57
  • 7CD05EE8-0F4A-4284-8F71-F29295D381B7.jpeg
    7CD05EE8-0F4A-4284-8F71-F29295D381B7.jpeg
    466,4 KB · Weergaven: 57
  • 380D57FB-A0D3-4766-AF33-E313B2CA0707.jpeg
    380D57FB-A0D3-4766-AF33-E313B2CA0707.jpeg
    386,6 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:
Die motor heb ik vandaag wel zien rijden. Voor mij ook de eerste keer vh jaar en eerste keer "nieuw" Zandvoort en eerste keer op de nieuwe brommert.
Helaas liep de motor niet heel netjes, hirld af en toe in om vervolgens hard door zijn toeren heen te gaan.
Maar met een 1.57, 5 niet ontevreden
 
Iemand die voor je valt, dat is altijd wel een schrikmomentje.
Met een 2.14 voor de eerste keer doe je het helemaal niet verkeerd. Lekker rustig opbouwen, kijken wat anderen doen en zo rustig je tempo opbouwen :].
Vraagje. Op je 4e foto zie ik dat je schakelpedaal heel laag zitten. Kom je daar met je laars nog makkelijk tussen??
 
Eerste circuitdag met de ZX-10R zit er op! Topdag gehad. Weer was ook super.
Heb een rondetijd van 2:14. De supercorsa SP voelden ook lekker.
Stroom was echt een dingetje. Ik mocht gelukkig bij iemand anders aansluiten. Jammer dat de zekering af ging omdat iemand van hun ook nog eens een bakplaat aangesloten had :+

Ik had ook even een schrikmomentje toen de eerste ronde degene die voor mij reed in de grindbak eindigde. Moest wel even een paar rondjes maken om van die schrik af te komen
Nice, ik moest deze dag helaas overslaan wegens Corona. Op naar 10 mei dan maar, hoe ging het vandaag kwa geluid? Werden er veel mensen afgehaald?
 
Nice, ik moest deze dag helaas overslaan wegens Corona. Op naar 10 mei dan maar, hoe ging het vandaag kwa geluid? Werden er veel mensen afgehaald?
Kan niet zeggen dat ik heel veel zwarte vlaggen gezien heb in de snelste groep. Maar heb het ook niet bewust opgeslagen. Was wel blij dat er niet mijn nummer op stond 🤣
 
In 3b ook geen zwarte vlag gezien. Voor mij eerste keer Zandvoort en ik moest/moet echt effe mijn weg vinden. Nog steeds een aantal plekken waar ik niet het consequent het juiste rempunt te pakken had.
 
Volgde dit topic al wat, maar had gemist dat je vandaag op Zandvoort reed.
Dat is toch een mooie tijd !
Voor een 1ste keer was ik met 2.31 al dik tevreden (groep 1 dus)

Ik was erg bang voor geluid, maar dat bleek totaal geen probleem.
Ik heb niet gezien dat iemand er daardoor werd afgehaald.
Maar, ook geen echt luide motoren gehoord.
 
Even een feedback moment op basis van mijn voorbereidingen en mijn ervaringen:

Banden:
Er werd gesuggereerd dat ik best met bandenwarmers meteen kon beginnen. Ik ben blij dat ik de SuperCorsa SP heb genomen die geen warmers nodig hadden. Ik kwam redelijk laat aan op de paddock dus had maar een klein half uurtje om mijn nieuwe bandjes op te warmen. Dat incidentje met de bakplaat zorgde ervoor dat ik met koude bandjes de baan op ging. Gelukkig begonnen we rustig en langzamerhand werd ik ook comfortabeler met de banden.
Starten met slicks of met bandenwarmers n groep 1 of 2(sessies met een marshall) is eigenlijk onzinnig. Ten eerste heb je de briefing in het begin, en daarna het opstellen. Opstellen wordt gedaan voor iedere sessie dus dat duurt 20 minuten. Nou speelde ik daar een beetje vals door pas 5 minuten voor de sessie op te komen dagen, maar dit is niet handig als iedereen dat doet. Maar de bandjes bleven toen wel redelijk warm.
Ik reed met 2.0 bar voor en 2.2 achter. Denk dat ik 0.1 of 0.2 bar lager moet zitten.
De banden zagen naar mijn idee goed uit na al die sessies. Geen vreetsporen.

Vering:
Ik kocht een motor met alles van Hyperpro er op en eraan. Ben daar Alphen aan den Rijn geweest om hem af te laten stellen. Ik kreeg wel de feedback dat de voorveren eigenlijk te licht zijn voor mij, maar het kon nog net wel. Voor het eerst op de baan merkte ik pas hoe belangrijk het is.
Plat door de bocht, en alles bleef stabiel. Motor dook geen kant op. Ik keek nog hoe ver de voorwering ging zakken maar er bleef nog een cm of 4 over op de voorvork. Alsof die motor voor mij gemaakt was. Na de eerste sessie gaf het me volledige vertrouwen.
Ook met remmen dat je daarna de bocht in gaat, hoeft die motor nauwelijks terug te veren waardoor de motor stabiel bleef.

Remmen:
Er zitten originele Tokico klauwen op met gesinterde blokken. Ik vond dat ze het wel prima deden. Ik weet dat sommigen deze afraden, maar voorlopig op mijn niveau zijn ze voldoende. In de toekomst kijk ik wel naar Brembo's.
Nou heb ik een paar keer zo hard moeten remmen dat de achterkant in de licht kwam. Maar ik kon het wel goed doseren. Was een inschattingsfoutje toen ik met vrij rijden op het rechte stuk te laat ging remmen. Dacht dat ik rechtdoor ging maar ik kon hem gelukkig nog onder controle houden. Die Brembo rempomp deed ook denk ik goed zijn werk want met minimale inspanning kwam er aardig wat remkracht vrij.

Brandstof:
Ik begon de dag met een volle tank. Na de derde sessie vond ik het wel verstandig om te gaan tanken. Het is maar goed ook dat ik dat deed want er ging 12-13 liter erin. Weten we dat ook weer.

De motorfiets:
Ik kocht hem van een fanatieke circuitrijder die ermee ging kappen. Maar het was een eerlijke motor. Vrijwel niets op te merken. Zat nog een houdertje voor een transponder. Die kerel gaf aan dat ze die in assen niet meer gebruiken en een andere hebben. Bij die van MSL kon ik hem zo erop klikken. Ideaal was dat.
Wel viel het me op dat de koelvloeistof temperatuur de 110 graden had aangetikt toen ik hem stationair liet draaien voor de eerste sessie. Terwijl de fan wel ging draaien. Maar de radiatorvinnen zijn aardig beschadigd omdat een van de vorige eigenaren een grondbak had bezocht. Gedurende sessies kwam hij niet boven de 85 graden uit.
Ik ben ook blij dat ik voor een 1000cc heb gekozen. Voor mijn formaat, 185cm en gewicht van 104 kg zat hij prima. Ook lekker veel vermogen.
Er zit een kleiner tandwiel aan de achterzijde, of een groter aan de voorzijde dus hij trekt iets vlotter op. Dat merkte ik ook toen ik in zijn 2 af en toe het voorwiel los voelde komen uit een bocht.
Normaliter op de motor ben ik een controlefreak en hou ik mijn spiegels goed in de gaten. Toen ik met mijn KTM SD 1290 GT vorig jaar op een dagje deed merkte ik dat ik te vaak in mijn spiegels en dashboard keek. Nu zonder spiegels op de ZX-10R had ik hier helemaal geen last van. Ik focuste alleen maar vooruit. Ook zat de kmteller niet aangesloten dus weet ook niet hoe hard ik ging weer minder afleiding. Hierdoor ging ik de bochten in op gevoel.

Stroom op de paddock:
Ik kwam redelijk laat aan omdat ik weer te laat was met alles inladen. Zat ergens in het midden, maar alle plekjes aan de kant van de stroomkastjes zaten allemaal vol. Ik had geen plek om mijn stekkertje aan te sluiten. Ik vroeg aan de tent naast mij of ik mijn stekker in kon pluggen en dat was geen probleem. En anders zou ik echt een lange haspel nodig hebben gehad van >50m.

Mijn ervaring:
Het is allemaal leuk en spannend als je de boel koopt en voorbereid. Voelt als een klein kind die de volgende dag op schoolreis gaat. Toen stond ik daar om 9:50 in de pitstraat. Was nogal bewolkt Toen twijfelde ik aan mijn levenskeuzes en of dit wel een goed idee is. Spanning en zenuwen. Die 10 minuten duurde ook een eeuwigheid. Toen ik langzamerhand een beetje bekend werd op de motor kwam het leuke naar boven. De sessies erna werden de zenuwen minder en was het gewoon leuk en gaaf. De vierde en vijfde sessies waren vrij rijden. Ik voelde me comfortabel en al het adrenaline stroomt door het lichaam.
Voor het eerst kon ik mensen inhalen, en werd zelf ook ingehaald. Gaf een geweldig gevoel want je zat in een 'race'. Terwijl ik vond dat ik plat ging, wordt ik opeens in de binnenbocht ingehaald door een marshall die helemaal plat lag en als de malle uit de bocht ging accelereren. Daar genoot ik enorm van.
Het spannende was dat ik opeens onbewust achter niemand aan reed. Geen rijllijnen, niemand voor je om als referentie te gebruiken om te remmen. Moest zelf bepalen hoe ik door die bochten heen ging. Gek genoeg ging dat gewoon goed. Lekker op mijn eigen tempo. Toen haalde ik ook die 2:14
Had ik wat oeps momentjes? Jazeker. Te hard op het rechte stuk gaan en te laat remmen. Juiste zithouding nemen is een dingetje bij mij. Moet daarvoor ook in een betere fysieke conditie zijn. Ik kreeg dezelfde dag last van mijn handen en armen en mijn rug. Het is ook immers 2 jaar geleden dat ik op een supersport zat. Ik reed 5 jaar lang iedere dag voor woon werk en ritjes van 2 uur trok ik prima. Dat is echt anders op het circuit waarbij ik echt moest werken :P
Nou waren er ook een hoop aantal mensen met een straatfiets, maar met een voorbereide had ik enorm veel voordeel.
Alleen al op de paddock, al die motoren zien gaan. Beetje ouwehoeren met wat andere mensen. Ik heb er van genoten.

Wat nam ik allemaal mee:
-Doppenset
-Algemene gereedschapkist met steeksleutels, tangen, schroevendraaiers, schroeven, ringen etc
-Achterpaddock en balhoofdpaddock
-Bandenwarmers
-Ductape, tiewraps
-Kettingspray en een multi purpose spray
-24L compressor(niet nodig gehad maar bleef lekker op de aanhanger)
-Tuinstoel
-Koelbox
-GOPRO Hero 8
-Tweedelig leren pak, helm, balaclava handschoenen, laarzen
-Verlengsnoer van: 20m, 10m, 15m(haspel)
-Campingverloopstekker(niet nodig gehad want alles zit vol en halve paddock zit aan elkaar gelust)
 
Laatst bewerkt:
2.14 voor een eerste keer is een heeeel nette tijd. Petje af.

Bandenwarmers zolang je nog instructie hebt lijkt me onnodig, zeker met de lange (de)brief.
Je bandenspanning voor lijkt wat aan de lage kant en achter aan de hoge kant. Ik zou eerder 2.2 voor rijden en 2.0 achter. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan