Beginnen met vrij rijden circuit

Voor mij lijkt het meer op PE naturel. Pom is meer melk achtig en laat minder licht door. Nylon is erg hard en aan de zaag sporen te zien lijkt het daar niet op.

Als het gewoon ter ondersteuning is zal PE genoeg zijn. Stuur maar een PB met de maten dan stuur ik het jou kant op.
 
Heb van het weekend zitten beunen en dat stukje van de zadel gefixt met een metalen hoekje. Zat goed vast daarna.
Ook even het knikje van de kap gefixt met polyester. Goed spul is dat man.

Gisteren op Zandvoort nogal pech gehad met het weer. Met die SuperCorsa SP’s in de regen gereden. Naar mijn gevoel leek het alsof de voorwiel soms gleed in de bocht.
Laatste sessie hadden we kurkdroog asfalt. Volle zon. Lekker wezen knallen en na 3 laps kwam er een rode vlag vanwege de ambulance die de baan op moest.
Heb een tijd gezet van 2:07 :t
 

Bijlagen

  • 7149C628-188C-4317-A677-5B087624DA22.jpeg
    7149C628-188C-4317-A677-5B087624DA22.jpeg
    187,6 KB · Weergaven: 80
  • CE5B265C-E047-491E-944D-D7EBAAA905CC.jpeg
    CE5B265C-E047-491E-944D-D7EBAAA905CC.jpeg
    206 KB · Weergaven: 79
  • B9E514E9-9221-447D-A605-80922BA099E2.jpeg
    B9E514E9-9221-447D-A605-80922BA099E2.jpeg
    410,9 KB · Weergaven: 79
Lekker aan het knallen op Zandvoort vandaag. Tijd van 2:02 gezet 8-) Na de 3e sessie kwam er rook van mn voorwiel. Bandenwarmer was aan het roken en de boel was aan het smelten.

De voorband was niet meer te redden, achterband kon net 2 sessies mee nog.
Snel naar de bandenboer hier op de paddock en de Metzeler TD slick gekocht en gemonteerd.
Meteen ook een nieuw PR wielen wisselen binnen een half uur. 5 minuten daarna zat ik weer op de baan*O*
 

Bijlagen

  • 43F77859-58DC-4383-A97A-171C3777D131.jpeg
    43F77859-58DC-4383-A97A-171C3777D131.jpeg
    391,7 KB · Weergaven: 93
  • 80A6848C-5C9F-4E75-88B1-A340E2555BA5.jpeg
    80A6848C-5C9F-4E75-88B1-A340E2555BA5.jpeg
    243,9 KB · Weergaven: 96
  • 525B419A-F77A-4F31-9B8D-24EB211FF5AE.jpeg
    525B419A-F77A-4F31-9B8D-24EB211FF5AE.jpeg
    251,5 KB · Weergaven: 93
  • 1265AC8E-FD7A-4C3B-825B-5513FD9D01DA.jpeg
    1265AC8E-FD7A-4C3B-825B-5513FD9D01DA.jpeg
    246,7 KB · Weergaven: 82
  • C4211F01-C385-40A6-85EB-07887E0EFEC1.jpeg
    C4211F01-C385-40A6-85EB-07887E0EFEC1.jpeg
    322,8 KB · Weergaven: 88
TD slick en dan zonder bandenwarmers? kun je daarmee onder de 2:00? O-)
Die bandjes gaven wel een goed gevoel.

Echter 4 van de 5 sessies eindigden met een rode vlag vandaag. Was echt niet te geloven. Laatse sessie nog niet eens 1 lap gereden totdat we weer eraf moesten.
 
Lekker aan het knallen op Zandvoort vandaag. Tijd van 2:02 gezet 8-) Na de 3e sessie kwam er rook van mn voorwiel. Bandenwarmer was aan het roken en de boel was aan het smelten.

De voorband was niet meer te redden, achterband kon net 2 sessies mee nog.
Snel naar de bandenboer hier op de paddock en de Metzeler TD slick gekocht en gemonteerd.
Meteen ook een nieuw PR wielen wisselen binnen een half uur. 5 minuten daarna zat ik weer op de baan*O*


Wat voor merk warmers waren dat dan, bijzonder iets of niet?
 
Gisteren weer een lesje geleerd. Dat bandentemperatuur echt een ding is. Er zitten nu Metzeler TD slicks onder.
In de eerste twee sessies was het lekker zonnig en heet. Kon lekker mn nieuwe bandenwarmers uitproberen. Lekker op 85 graden en daarna meteen knallen. Na de races zag je lekker dat de band goed heet werd.

Het werd bewolkt en wat kouder met de derde sessie. Met als gevolg een lowsider.
Aan de banden zag ik dat hij helemaal glad was. Alsof ze nieuw zijn Een teken van koude bandjes neem ik aan?
Ik reed met koud: 2.0 bar voor en 1.8 bar achter. Wat de bandenboer daar op het terrein mij ging aanraden. Ik gok dat het te hoog was voor die omstandigheden

Filmpje van de crash:

Heb er alleen een gekneusde voet en een hoop spierpijn aan overehouden. De motor is gek genoeg er goed vanaf gekomen door een clipon en een stepje die afgebroken zijn.

Wel weer een nieuwe PR: 2:01 op Zandvoort
 

Bijlagen

  • E6148CB5-31F2-4230-B6E7-76C3A3AE47FA.jpeg
    E6148CB5-31F2-4230-B6E7-76C3A3AE47FA.jpeg
    231,8 KB · Weergaven: 74
  • 1187E6F0-4B36-47A3-B7F2-91B2129A7AB2.jpeg
    1187E6F0-4B36-47A3-B7F2-91B2129A7AB2.jpeg
    156,6 KB · Weergaven: 76
  • 2F2E0280-B50A-42E7-BAD5-305BBA34A404.jpeg
    2F2E0280-B50A-42E7-BAD5-305BBA34A404.jpeg
    324,9 KB · Weergaven: 75
Ik weet niet of je banden te koud waren. Want de temperaturen waren gisteren op zich prima.
Ik heb eind mei op Zolder gereden met de TD slicks met 15 grC en veel wind en toen bleven ze prima op temperatuur.
Misschien gewoon teveel gas bij hoge hellingshoek?

Je geeft aan dat je de bandenspanning koud gemeten hebt? Wat was het warm? Metzeler raadt warm 2.2-2.5 bar voor, 1.7-1.9 bar achter aan. Als je op de genoemde koude drukken begint, zou best wel hoger uit kunnen komen, maar meten is weten.

Vwb de gladde kant op je banden: dat komt door je low side. Je ziet op je filmpje ook twee zwarte vegen op het asfalt.
 
Warm weet ik de druk niet. Had ik dat maar gecontroleerd. Achteraf had ik het weer gecontroleerd toen zat er koud 1.8bar aan de achterkant voorkant niet gecheckt. Maar ik heb die bocht in de vorige sessies wel harder genomen en ik gaf naar mijn idee niet teveel gas. Ik ging pas de 3e lap op mn plaat. De tweede lap had ik 2:04 gereden.

Ik heb ook geen foto van hoe de banden er de vorige sessies aan toe waren maar hij werd flink heet. Het rubber zag je helemaal smelten met uitstekende restjes langs de band. Het was duidelijk dat ik die bandjes flink goed warm reed.

De linkerzijde van mijn banden zagen er ook glad uit.

Ik probeer even een goede les hiervan te leren zodat ik de volgende keer hier goed rekening mee kan houden. Was wel een groot slachtfeest gisteren want de ambulance was al een keer of 3-4 de baan op geweest. Hoorde van een andere rijder uit mn groep dat iemand anders in de volgende bocht op zn plaat ging.
 
Spanning volgens Metzeler:
Koud voor 2.1-2.2, achter 1.6-1.8
Warm voor 2.2-2.5, achter 1.7-1.9

Verschil achter tussen warm en koud valt dus mee, echter wanneer heb je de bandenspanning gemeten? Je moet de spanning meten zsm als je sessie klaar is. Koud meten doe ik alleen 's ochtends voor hij in de warmers gaat. Gedurende de dag kan de spanning veranderen door temperatuurswijzigingen.

Was de crash aan het begin of einde van een sessie?
 
Spanning volgens Metzeler:
Koud voor 2.1-2.2, achter 1.6-1.8
Warm voor 2.2-2.5, achter 1.7-1.9

Verschil achter tussen warm en koud valt dus mee, echter wanneer heb je de bandenspanning gemeten? Je moet de spanning meten zsm als je sessie klaar is. Koud meten doe ik alleen 's ochtends voor hij in de warmers gaat. Gedurende de dag kan de spanning veranderen door temperatuurswijzigingen.

Was de crash aan het begin of einde van een sessie?
3e lap van de 3e sessie. 2e lap gereden op 2:04
 
Ooh ik zie dat je tegelijkertijd met mij een bericht plaatste. In de 3de ronde zouden je banden zeker al warm moeten zijn. Eerste ronde kunnen ze nog wel eens afkoelen door wind en lang opstellen. Soms heb je van die crashes die je moeilijk kan verklaren, het lijkt er ook niet op dat je abrupt gas gaf.
 
Ik heb die bocht voorheen wel eens vaker lomper genomen en harder genomen maar ik kan het niet even 123 verklaren. Ik heb de hele sessie opgenomen. Opstellen duurde ook niet lang.
Vanaf het punt dat ik mijn bandenwarmers eraf deed totdat ik langs het groene licht reed van de pitstraat zijn er 3 minuten verstreken. De vorige sessies zat ik wel een minuut of 10 daar vanwege een rode vlag van de vorige groep.

Heb net even gekeken. Zit nu 1.75 bar in achterband met een buitentemperatuur van 17 graden. Gisteren was het buiten ietsje warmer en zat er 1.8 in.

Voortaan moet ik dus mijn bandjes warm controleren na een sessie. En ook wanneer mijn sessie net begint terwijl ze in de warmers zitten?
 

Bijlagen

  • A1527E7B-9BA1-437C-BD70-998DE383E1E0.jpeg
    A1527E7B-9BA1-437C-BD70-998DE383E1E0.jpeg
    277 KB · Weergaven: 33
  • B63FED5A-55FA-499A-84A9-6554197560D5.jpeg
    B63FED5A-55FA-499A-84A9-6554197560D5.jpeg
    248,6 KB · Weergaven: 32
Ik meet alleen wanneer ik terug binnen kom. Het gaat er om hoeveel druk er tijdens het rijden in de band zit. Uit de bandenwarmers zal vermoedelijk altijd dezelfde druk opleveren aangezien ze daar een constante temperatuur hebben.
 
Wat betreft het meten van de bandenspanning na de sessie, de tweede sessie was het zonnig, de derde was het bewolkt en donkerder. Ook een heel klein beetje regen. Echt kleine spettertjes wat vrijwel niet waarneembaar was.

Maar zijn jullie het er mee eens dat dit gekomen is door koude bandjes? Ik wil dit graag zo goed mogelijk begrijpen zodat ik hier wat van leer. Anders ga ik er een angstgevoel aan overhouden.
 
Warm weet ik de druk niet. Had ik dat maar gecontroleerd. Achteraf had ik het weer gecontroleerd toen zat er koud 1.8bar aan de achterkant voorkant niet gecheckt. Maar ik heb die bocht in de vorige sessies wel harder genomen en ik gaf naar mijn idee niet teveel gas. Ik ging pas de 3e lap op mn plaat. De tweede lap had ik 2:04 gereden.

Ik heb ook geen foto van hoe de banden er de vorige sessies aan toe waren maar hij werd flink heet. Het rubber zag je helemaal smelten met uitstekende restjes langs de band. Het was duidelijk dat ik die bandjes flink goed warm reed.

De linkerzijde van mijn banden zagen er ook glad uit.

Ik probeer even een goede les hiervan te leren zodat ik de volgende keer hier goed rekening mee kan houden. Was wel een groot slachtfeest gisteren want de ambulance was al een keer of 3-4 de baan op geweest. Hoorde van een andere rijder uit mn groep dat iemand anders in de volgende bocht op zn plaat ging.

Je gaf idd niet heel veel gas maar gas geven onder hellingshoek wat je daar wel deed is altijd een linke. Althans op ons niveau ;)
 
Koude banden lijkt me onwaarschijnlijk. Zonder bandenwarmers zouden je banden al aardig op temperatuur moeten zijn na 2 ronden, dus met warmers zouden ze zeker op temperatuur moeten zijn. Misschien toch simpelweg iets teveel gas onder te grote hellingshoek, in combinatie met verkeerde spanning 🤷‍♂️. Heb ook wel eens een glijdend achterwiel maar dat is dan met minder hellingshoek, die voel je dan nog aankomen. Je bent hem ook meteen kwijt.
 
Ik denk dat de oorzaak van de crash niet een koude band is, maar een rijfout.

Op dat tempo kan het zijn dat je achterband zo nu en dan wat gaat glijden (beetje afhankelijk van rijstijl) en het is de kunst van de coureur om dat aan te voelen en op te vangen. Onder andere door je voorwiel z'n eigen spoor te laten volgen (driften) dus zo min mogelijk kracht op je stuur! In het filmpje klinkt het geluid alsof je niet reageert op het glijdende achterwiel (toeren blijven langere tijd oplopen) en in combinatie met te strak je stuur vasthouden glijdt de motor onder je vandaan.

Moeilijk om 100% zeker te zeggen vanaf een filmpje en ik ben zelf ook niet veel sneller dan jij, dus neem m'n beoordeling met een korrel zout! Ik ga er vanuit dat een meer ervaren rijder dit glijdende achterwiel had opgevangen door controle van de gashendel en door te werken met lichaamshouding. De vering, frame en geometrie van de motor spelen natuurlijk ook een rol.
 
Hmm mogelijk liet ik me dus opjagen door mn voorgangers. Dus ik begin nu meer te geloven dat het een rijfout van mij was. Ik ga ook langzamer de bocht in dan normaal, en ik probeer ze bij te houden door teveel gas te geven.
Wat betreft de feedback, het ging echt zo snel dat ik het niet eens door had.

Maat van me stuurde dit filmpje en dit lijkt er eigenlijk op wat ik fout deed:
Vanaf 4:10
 
Ik vermoed dat het zeker geen koude banden waren.
Ik zie zelfs tekenen van beginnende hot tear.
Ik vermoed dat het een combinatie is van hellingshoek, gas geven en misschien een vochtig/glad plekje.
Ik zou er niet te veel zorgen over maken.

Ik gebruik geen bandenwarmers op m'n td slicks op de cbr1000rr en na 1.5 ronden kan ik al volgas, na 2 rondes zeker.

Ik zou sowieso de spanning meten als je eraf komt en compenseren voor de spanning warm. (2.2-2.5bar voor en 1.7-1.9 bar achter)
Ik vind 2.3 bar voor en 1.8bar achter warm ideaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan