Beginnen met vrij rijden circuit

Ik ga ook langzamer de bocht in dan normaal, en ik probeer ze bij te houden door teveel gas te geven.
Dat is een typische fout die ik zelf ook veel heb gemaakt: wanneer je beginner-af raakt, is minder eng om grip te vragen van je achterwiel dan van je voorwiel. Onbewust ontwikkel je dan een rijstijl waarbij je tegelijk hellingshoek toevoegt en je gas opentrekt. Wat Naska uitlegt is net iets anders, maar heeft er wel veel mee te maken.
 
Laatst bewerkt:
Dit kan helpen om veilig(er) gas te geven bij het uitkomen van de bocht: 'pick up'
En inderdaad wat @lennart0r aangeeft, meer vertrouwen op je voorband; je remt nog heel veel af vanaf het moment van insturen met gas dicht of trail braking.
 
Probeer net als bij uitkomen strubben op assen de motor met uitkomen van je af te duwen (rechtop dus) en er wat meer aan te hangen. dan kan je harder op het gas, en heb je meer grip en minder hellingshoek :)
 
Ik denk dat de oorzaak van de crash niet een koude band is, maar een rijfout.

Op dat tempo kan het zijn dat je achterband zo nu en dan wat gaat glijden (beetje afhankelijk van rijstijl) en het is de kunst van de coureur om dat aan te voelen en op te vangen. Onder andere door je voorwiel z'n eigen spoor te laten volgen (driften) dus zo min mogelijk kracht op je stuur! In het filmpje klinkt het geluid alsof je niet reageert op het glijdende achterwiel (toeren blijven langere tijd oplopen) en in combinatie met te strak je stuur vasthouden glijdt de motor onder je vandaan.
Net je filmpje nog eens keer of 20 bekeken :+ . Ik dacht eerst dat je de achterkant direct kwijt was, maar het lijkt toch dat hij geleidelijk begon te glijden. Je ziet dat de voorkant geleidelijk naar rechts trekt -->achterwiel verliest grip. Daar had je de motor meteen recht moeten zetten en/of het gas een beetje knijpen.
Ik had het vorige circuitdag ook, band was afgekoeld bij het opstellen door de harde wind, glijdmomentje in de eerste ronde (2.12):
Ziet er dan heel onschuldig uit maar voor m'n gevoel zette het wiel een flinke stap opzij, die verwachte ik niet omdat ik nog helemaal niet hard reed en nog amper gas gaf.

En hier nog eentje van vroeger (14:49):
In filmpje 1 verliest de band echt grip, en in filmpje 2 begint hij te driften.
 
Ik waardeer jullie tips. Ik heb mijn filmpje 100 keer bekeken. Ik probeer het te begrijpen. Ik kan het gewoon niet geloven dat ik zo snel mijn grip had verloren. Naar mijn idee zou ik plat in de bocht genoeg grip moeten hebben met het hoeveelheid gas die ik gaf. Ik blijf dat moeilijk vinden.

Wat betreft die feedback, de camera heeft een stabilizer dus het lijkt alsof ik nog tijd had om te reageren maar dit was binnen een seconde. Dit had ik nooit kunnen redden.

Ik zou dus meer moeten hangen en de motor meer rechtop moeten houden. Dat filmpje van @RuudBr zegt dus dat ik de motor rechtop moet zien te krijgen door mee te sturen ipv gas te geven.
Ik heb mezelf aangeleerd om eerder te gaan tegensturen om platter te gaan, maar blijkbaar is dat niet handig op circuit.

Dit gaat wel even duren totdat ik dit verwerkt heb en weer op het circuit zal gaan.

Zit naar meerdere filmpjes te kijken waaronder een van Ferry.

Als ik dit vergelijk met mijn filmpje, Dan is onze snelheid en hoeveelheid gasongeveer gelijk, zijn lijn is wat wijder waardoor hij in de apex op het gas ging om zo wijder uit de bocht te komen. Ik denk dat ik de bocht te kort heb genomen.
Stiekem denk ik toch dat daar wat glads lag, maarja er reden 4 man voor me en die kwamen goed door de bocht heen
 
Laatst bewerkt:
Ferry is van een geheel ander niveau als jij en wij en ik :P
Accepteer het dat je plat gegaan bent daar gewoon niet teveel bij stil staan en doorgaan da's het beste.
Volgende keer meer vloeiender proberen te rijden/sturen ,door bochten af te snijden te snel op het gas onder hellingshoek gaan dan win je geen tijd op je voorliggers.
 
Wat betreft die feedback, de camera heeft een stabilizer dus het lijkt alsof ik nog tijd had om te reageren maar dit was binnen een seconde.
Ja meer tijd heb je ook niet.
Ik heb mezelf aangeleerd om eerder te gaan tegensturen om platter te gaan, maar blijkbaar is dat niet handig op circuit.
Wat bedoel je hiermee? Tegensturen doe je alleen aan het begin van de bocht om de motor plat te gooien.
 
Naar mijn idee zou ik plat in de bocht genoeg grip moeten hebben met het hoeveelheid gas die ik gaf. Ik blijf dat moeilijk vinden.
Grip is niet binair (aan/uit) als je het filmpje van Ferry bekijkt zul je zien dat hij ook flink aan het glibberen en glijden is met z'n achterwiel en waarschijnlijk ook met z'n voorwiel. Om het te leren snappen zou je eens een try out flattrack kunnen doen in Lelystad of een trialbike-dagje. Daar kom je erachter dat motorrijden meer met skiën te maken heeft dan je zou denken.

Zoals hierboven gezegd, kunnen wij onszelf als gemiddelde enthousiastelingen niet vergelijken met rijders van het kaliber als Ferry die n.b. het baanrecord in Zandvoort in handen heeft gehad.
 
Wat bedoel je hiermee? Tegensturen doe je alleen aan het begin van de bocht om de motor plat te gooien.

Nee hoor ook na de curb doe je het ( feitelijk ook ) ( 1:32 filmpje) om de motor zo sneller rechtop te krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik waardeer jullie tips. Ik heb mijn filmpje 100 keer bekeken. Ik probeer het te begrijpen. Ik kan het gewoon niet geloven dat ik zo snel mijn grip had verloren. Naar mijn idee zou ik plat in de bocht genoeg grip moeten hebben met het hoeveelheid gas die ik gaf. Ik blijf dat moeilijk vinden.

Wat betreft die feedback, de camera heeft een stabilizer dus het lijkt alsof ik nog tijd had om te reageren maar dit was binnen een seconde. Dit had ik nooit kunnen redden.

Ik zou dus meer moeten hangen en de motor meer rechtop moeten houden. Dat filmpje van @RuudBr zegt dus dat ik de motor rechtop moet zien te krijgen door mee te sturen ipv gas te geven.
Ik heb mezelf aangeleerd om eerder te gaan tegensturen om platter te gaan, maar blijkbaar is dat niet handig op circuit.

Dit gaat wel even duren totdat ik dit verwerkt heb en weer op het circuit zal gaan.

Zit naar meerdere filmpjes te kijken waaronder een van Ferry.

Als ik dit vergelijk met mijn filmpje, Dan is onze snelheid en hoeveelheid gasongeveer gelijk, zijn lijn is wat wijder waardoor hij in de apex op het gas ging om zo wijder uit de bocht te komen. Ik denk dat ik de bocht te kort heb genomen.
Stiekem denk ik toch dat daar wat glads lag, maarja er reden 4 man voor me en die kwamen goed door de bocht heen

Hi,

Mede-beginner hier. Nu zelf 3 jaar met circuit rijden bezig en begin me steeds beter te voelen op de baan.
Ik heb je bevindingen gevolgd, inclusief het verhaal over bandendruk van gisteren.

Als ik dit zo lees overdenk je veel-te-veel.
Je bent bezig met banden, bandenspanning, vering, en maakt het jezelf best ingewikkeld.

Gewoon een tip: minder focus op snelle tijden, vering en de ultieme bandenspanning.
Minder denken, meer 'voelen'. Stel de machine neutraal af en houd die waardes aan.
Op die manier blijft je machine hetzelfde aanvoelen en kun je voor jezelf wennen aan de reacties van je input en je rijden verbeteren.

Wat voor mij werkte:
- Bandenspanning 2.3 warm voor 1.9 warm achter, Pirelli, gemeten in de warmers, per sessie max 1x meten vooraf.
- Vering 1x laten afstellen bij HK en daarna vanaf gebleven en vertrouwd dat het voor mij als beginner nu goed was.
- Vaste punten voor aanremmen, schakelen, versnellingen onthouden per bocht en weten dat je in een bepaalde versnelling vanaf een rempunt de bocht kan halen.
- Rijden-rijden-rijden. Kilometers maken en voelen wat de machine doet. Steeds een klein stapje sneller, al dan niet met voorrijder of zelfstandig.

Door continu te draaien aan bandentype, vering en spanning veranderd je motor telkens van karakter. Dit geeft geen rust en helpt je niet om de motor beter te begrijpen en aan te voelen.


Samenvatting: minder theorie en gewoon lekker rijden! Langzaam opbouwen en steeds vertrouwder raken met je circuit monster 8-)
 
Samenvatting: minder theorie en gewoon lekker rijden! Langzaam opbouwen en steeds vertrouwder raken met je circuit monster 8-)
Dit :)

Probeer wat minder te overdenken.
Realiseer je dat dit specifieke type motor geneigd staat tot een (redelijk) giftige vermogensafgifte.
Dat kan ook (deel van) het probleem zijn geweest. Gasstanden en dergelijken moet je ábsoluut niet gaan vergelijken met anderen. Zeker niet met Ferry. Ferry's motor is véél moderner (met alle elektronica van dien) en hij heeft véél meer ervaring.
Pas als je echt de limiet van het materiaal op gaat en kan zoeken, wordt zoiets vergelijken interessant.

Dus:
Fix die brommert, zet de bandenspanning (warm!) goed en ga rustig weer opbouwen.
 
Dit gaat wel even duren totdat ik dit verwerkt heb en weer op het circuit zal gaan.

maar een belangrijke tip... zo snel mogelijk terug op circuit geraken.
Zodra lichaam en motor het toelaten terug de baan op...

Na mijn crash/valpartij en bijhorende operatie aan de pols heb ik 6maand stilgezeten op quasi elk vlak (sporten, motorrijden, ...)
1 jaar na de crash pas terug op circuit geraakt en sindsdien nog steeds op zoek naar "mijn goeie vorm" (als die er ooit al was).

Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt en hoe groter de kans dat terug op tempo geraken langer gaat duren...

De grofste opmerking die ik tijdens mijn revalidatie kreeg (die eigenlijk zeer terecht was):
Get over it... Je rijdt met een motor tot op jouw (of de motor zijn) limiet, dan kan je vallen.
Opstaan, herstellen herbeginnen.... Get over it

(nuja, gemakkelijk gezegd, ik durf nog steeds niet zonder ABS voluit remmen)
 
Hi,

Mede-beginner hier. Nu zelf 3 jaar met circuit rijden bezig en begin me steeds beter te voelen op de baan.
Ik heb je bevindingen gevolgd, inclusief het verhaal over bandendruk van gisteren.

Als ik dit zo lees overdenk je veel-te-veel.
Je bent bezig met banden, bandenspanning, vering, en maakt het jezelf best ingewikkeld.

Gewoon een tip: minder focus op snelle tijden, vering en de ultieme bandenspanning.
Minder denken, meer 'voelen'. Stel de machine neutraal af en houd die waardes aan.
Op die manier blijft je machine hetzelfde aanvoelen en kun je voor jezelf wennen aan de reacties van je input en je rijden verbeteren.

Wat voor mij werkte:
- Bandenspanning 2.3 warm voor 1.9 warm achter, Pirelli, gemeten in de warmers, per sessie max 1x meten vooraf.
- Vering 1x laten afstellen bij HK en daarna vanaf gebleven en vertrouwd dat het voor mij als beginner nu goed was.
- Vaste punten voor aanremmen, schakelen, versnellingen onthouden per bocht en weten dat je in een bepaalde versnelling vanaf een rempunt de bocht kan halen.
- Rijden-rijden-rijden. Kilometers maken en voelen wat de machine doet. Steeds een klein stapje sneller, al dan niet met voorrijder of zelfstandig.

Door continu te draaien aan bandentype, vering en spanning veranderd je motor telkens van karakter. Dit geeft geen rust en helpt je niet om de motor beter te begrijpen en aan te voelen.


Samenvatting: minder theorie en gewoon lekker rijden! Langzaam opbouwen en steeds vertrouwder raken met je circuit monster 8-)
Ik ben het niet helemaal mee eens met je. Die theorie heb je nodig als je een beetje wilt rijden. Daarnaast is het inderdaad ervaring opbouwen door te rijden.
Ik heb helemaal niets geks gedaan met de vering of de banden. Heb alles volgens de voorgeschreven specs gedaan. De laatste bandjes waren op advies van V Racing en ook de bandenspanning. Die banden die ik daarvoor had die waren doorgefikt door de defecte bandenwarmer.
Veren zijn ook maar eenmalig ingesteld door Hyperpro en heb daar ook voor de rest niets mee gedaan. Ik zeg ook niet dat ik het uiterste heb bereikt met de motor. Zijn genoeg mensen die met de helft van de cilinderinhoud mij daar zoek rijden.

Mijn probleem is dat ik maar ging rijden zoals gewoonlijk en nu opeens op mn plaat ben gegaan en ik niet snap waarom. Vandaar dat ik jullie om input vraag. Rijtechniek is toch echt theorie want ik deed dat fout. Die rondetijden zijn maar een bijzaak voor mij. Ik check die ook vaak een of twee sessies later als ik eraan denk. Of zelfs aan het eind van de dag.
Ik heb al mijn vorige sessies op mijn Gopro gecheckt en iedere keer ging ik ongeveer evensnel in die bocht.
Om weer te kunnen rijden moet ik weten wat er fout ging.

Heb dankzij jullie nu een lijstje waar ik aan moet werken:
-Meer hangen op de motor in de bochten.
-Meer vertrouwen geven in de voorband en meesturen om de motor sneller overeind te krijgen
-Pas gas geven als de motor meer overeind begint te komen
Meer werken aan de rijlijnen
-Bandenspanning meten na een sessie

Ik maak me hier druk om omdat ik niet anders rij dan normaal en de boel fout is gegaan :P

Daarnaast moet ik even de financieen weer in orde krijgen want mijn splinternieuwe pak van 850 euro is na 1 dag en 3 sessies aan gort gereden :P Ben wel blij dat ik maar 2 kleine schaafplekjes aan heb overgehouden. Ook die rugprotector heb ik sinds kort en dat heeft enorm geholpen.
Gek genoeg heeft mijn helm niets. Heb de grond niet geraakt.Zelfs toen de motor over me heen kwam raakte het mijn helm niet.

Na een kleine inventarisatie heb ik het volgende nodig om de boel weer te fixen:
- Clipon rechts 30-50 euro
- Brembo RCS 19 hendel 165 euro(of een PP tuning van 80 euro die ook op de RCS 19 past)
-PP tuning voetstep 24 euro
-PP tuning teenstuk 15 euro
-Wat glasvezel en polyesterhars om de kappen te repareren

maar een belangrijke tip... zo snel mogelijk terug op circuit geraken.
Zodra lichaam en motor het toelaten terug de baan op...

Na mijn crash/valpartij en bijhorende operatie aan de pols heb ik 6maand stilgezeten op quasi elk vlak (sporten, motorrijden, ...)
1 jaar na de crash pas terug op circuit geraakt en sindsdien nog steeds op zoek naar "mijn goeie vorm" (als die er ooit al was).

Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt en hoe groter de kans dat terug op tempo geraken langer gaat duren...

De grofste opmerking die ik tijdens mijn revalidatie kreeg (die eigenlijk zeer terecht was):
Get over it... Je rijdt met een motor tot op jouw (of de motor zijn) limiet, dan kan je vallen.
Opstaan, herstellen herbeginnen.... Get over it

(nuja, gemakkelijk gezegd, ik durf nog steeds niet zonder ABS voluit remmen)
Heb je gelijk in. Ik heb nog een dagje op 27 sep. Wellicht als het uitkomt neem ik misschien een ticket van iemand anders over.
Het is ook niet mijn eerste keer dat ik op mn plaat ben gegaan. Echter was de vorige keer veel erger te verwerken toen een auto spontaan achterop mij klapte op de snelweg. Telkens kreeg ik rillingen bij het stoplicht als ik even vergeet om in mijn spiegels te kijken. Dat duurde ook minimaal 1 jaar totdat ik daar over was. Terwijl ik iedere dag op de motor zat.

Dit keer vind ik het op zich wel meevallen. Maar goed, ik zal het wel merken als ik weer naar een circuitdag ga. Ik zal wel proberen om op straat lekker door te rijden.
Mijn spierpijn is ook voor een groot deel voorbij. Denk na een dag of 4 dat ik wel weer ben hersteld.
 
Ik ben het niet helemaal mee eens met je. Die theorie heb je nodig als je een beetje wilt rijden. Daarnaast is het inderdaad ervaring opbouwen door te rijden.
Ik heb helemaal niets geks gedaan met de vering of de banden. Heb alles volgens de voorgeschreven specs gedaan. De laatste bandjes waren op advies van V Racing en ook de bandenspanning. Die banden die ik daarvoor had die waren doorgefikt door de defecte bandenwarmer.
Veren zijn ook maar eenmalig ingesteld door Hyperpro en heb daar ook voor de rest niets mee gedaan. Ik zeg ook niet dat ik het uiterste heb bereikt met de motor. Zijn genoeg mensen die met de helft van de cilinderinhoud mij daar zoek rijden.

Oei, volgens mij vat je het heel persoonlijk op.
Mijn bericht was niet betweterig bedoelt of pure kritiek dat je het verkeerd aanpakt.
Ik geef alleen mijn kijk op de situatie n.a.v. je berichten en probeer je vanuit mijn eigen ervaring te voorzien van nuttige tips ;)

We willen allemaal hetzelfde: een hoop lol hebben en het materiaal zoveel mogelijk heel houden.
Succes met het herstel van je uitrusting en machine!
 
Oei, volgens mij vat je het heel persoonlijk op.
Mijn bericht was niet betweterig bedoelt of pure kritiek dat je het verkeerd aanpakt.
Ik geef alleen mijn kijk op de situatie n.a.v. je berichten en probeer je vanuit mijn eigen ervaring te voorzien van nuttige tips ;)

We willen allemaal hetzelfde: een hoop lol hebben en het materiaal zoveel mogelijk heel houden.
Succes met het herstel van je uitrusting en machine!
Nee joh zo kwam dat niet over. Mijn punt was met "doe maar gewoon" dat ik dat al deed. Ik heb misschien wat perfectionistische trekjes vandaar mijn uitgebreide reactie.
 
  • Leuk
Waarderingen: cdl
Om weer te kunnen rijden moet ik weten wat er fout ging.
Er zijn twee soorten motorrijders: Zij die gevallen zijn en zij die nog gaan vallen (welkom bij de club :Y). Soms is het echt gewoon "shit happens" en ga je er gewoon niet achter komen wat de oorzaak was, hoeveel je ook probeert uit te pluizen. Dat zal effe een vervelend gevoel zijn, maar ook dat slijt wel weer. Opstappen en weer voelen dat het goed gaat helpt hier bij.
 
Er zijn twee soorten motorrijders: Zij die gevallen zijn en zij die nog gaan vallen (welkom bij de club :Y). Soms is het echt gewoon "shit happens" en ga je er gewoon niet achter komen wat de oorzaak was, hoeveel je ook probeert uit te pluizen. Dat zal effe een vervelend gevoel zijn, maar ook dat slijt wel weer. Opstappen en weer voelen dat het goed gaat helpt hier bij.
Dit is de derde keer in een ambulance, 4 auto's achterop gehad, 1 highsider en nu een lowsider. Het mooie is dat het me dit keer geen eigen risico gekost heeft :P Maar belangrijkste is, een motorpak red je leven. Ik leer graag van mijn lesjes :P

Dan heb ik nogal een ongewoon historie wat betreft betrokkenheid in ongelukken zoals een keer als passagier in de sloot ondersteboven, een auto die zijwaards over me heen vloog en ik de bestuurder uit een rokende auto heb gehaald, maat die in slaap valt en we even de vangrail op de A4 gekust hebben. En de Turkish Airlines die besloot naast me neer te storten in 2009 toen ik naar werk reed op de snelweg
 
Na een kleine inventarisatie heb ik het volgende nodig om de boel weer te fixen:
- Clipon rechts 30-50 euro
- Brembo RCS 19 hendel 165 euro(of een PP tuning van 80 euro die ook op de RCS 19 past)
-PP tuning voetstep 24 euro
-PP tuning teenstuk 15 euro
-Wat glasvezel en polyesterhars om de kappen te repareren
Brembo hendeltje is toch wel wat goedkoper??. Paar maanden terug had je voor een goede 200 euro complete rempomp met hendel nieuw.

Hier een korte hendel voor 46 euro.
 
Brembo hendeltje is toch wel wat goedkoper??. Paar maanden terug had je voor een goede 200 euro complete rempomp met hendel nieuw.

Hier een korte hendel voor 46 euro.
Nou graag als je die kan vinden. Diegene die je linkt lijkt alleen op de helft van de hendel.
ik heb hem in het geheel nodig inclusief versteller.
 

Bijlagen

  • BB5BA647-FC40-4439-8BB6-CC02EDCCE732.jpeg
    BB5BA647-FC40-4439-8BB6-CC02EDCCE732.jpeg
    305,5 KB · Weergaven: 31
Dit is de derde keer in een ambulance, 4 auto's achterop gehad, 1 highsider en nu een lowsider. Het mooie is dat het me dit keer geen eigen risico gekost heeft :P Maar belangrijkste is, een motorpak red je leven. Ik leer graag van mijn lesjes :P

Dan heb ik nogal een ongewoon historie wat betreft betrokkenheid in ongelukken zoals een keer als passagier in de sloot ondersteboven, een auto die zijwaards over me heen vloog en ik de bestuurder uit een rokende auto heb gehaald, maat die in slaap valt en we even de vangrail op de A4 gekust hebben. En de Turkish Airlines die besloot naast me neer te storten in 2009 toen ik naar werk reed op de snelweg
Indrukwekkend lijstje...;)

Maar dan heb je in ieder geval al een aantal keer ervaren dat het ook tijd kost om van dat vervelende gevoel af te komen, zelfs als je er niks aan kon doen. De fout niet kunnen achterhalen betekent ook dat je er niks aan kunt doen omdat je niet weet wat dat dan zou moeten zijn.
Maar je bent alweer onderdelen aan het verzamelen, dus dat komt wel goed *O*
 
...
Daarnaast moet ik even de financieen weer in orde krijgen want mijn splinternieuwe pak van 850 euro is na 1 dag en 3 sessies aan gort gereden :P Ben wel blij dat ik maar 2 kleine schaafplekjes aan heb overgehouden. Ook die rugprotector heb ik sinds kort en dat heeft enorm geholpen.
Gek genoeg heeft mijn helm niets. Heb de grond niet geraakt.Zelfs toen de motor over me heen kwam raakte het mijn helm niet.
...
Ik weet niet hoe erg je pak er aan toe is maar wellicht kun je dit nog laten repareren bij een goede leder-zaak.
Zelf heb ik in 2019 mijn nieuwe pak op dag 3 in de praktijk getest en die kon gewoon gemaakt worden.
 
Heb je een foto van je houding?
Als we al ferry gaan vergelijken, denk ik dat hij een heel stuk meer afhangt bij uit accelereren.
 
Heb hier ook een mooi uitleg van Ferry. Ook over de pick up techniek. Daar zit ook mijn probleem zoals jullie ook constateren.

Ik ben bekend met countersteren, maar nog niet (bewust)bekend met pick up. Ik had ook moeite met terug op de motor te komen nadat ik uit een bocht kwam. Een goed voorbeeld is als ik uit de Arie Luyendijkbocht kom of Hugenholtzbocht dat ik dan meer aan mijn stuur hang om mezelf weer op te motor te zetten. Terwijl met pickup dit veel gemakkelijker moet gaan.

Dat komt dus echt hierdoor. Mijn aangeleerde techniek was altijd op het gas gaan. Wat dus ooit een keer fout zou gaan in zo n hellingshoek.
Dit geeft me een beter gevoel nu ik vrijwel zeker weet dat het hieraan ligt.
 
Mooi, kan je nu weer overgaan op de orde van de dag ;). Herstellen en rijden maar :].
Mocht je nog wat zaken voor het herstel van je fiets nodig hebben, in het 10 topic is genoeg te halen. Clip-ons staan daar ook te koop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan