Beginnen met vrij rijden circuit

Ik vraag me bij dergelijk diep ingaan op iets als gas geven dan altijd af doe ik het dan uit automatisme altijd goed of zou ik nu zóveel sneller worden als ik er idd meer mee bezig zou zijn?

Voor mijn gevoel doe ik namelijk maar wat en ben niet langzaam. Tuurlijk kan sneller maar om even het vergelijk met Ferry te maken die reed maandag 47-48 op CPZ en ik 50-51 (heb wel een 47er PR)

Wil wel (nog steeds) eens een goeie cursus doen.
 
De balans tussen theorie en praktijk vind ik een interessant aspect van (leren) circuit rijden.
Ten eerste heeft iedereen zijn eigen voorkeursstijl qua leren (actief/reflectief, ervaren/begrijpen). Dat is goed om te weten, voor jezelf en voor een instructeur of coach.
Ten tweede wat is goed of fout is een beetje subjectief. Ik ken mensen die dingen ‘fout’ doen (niet volgens het boekje), maar nog stukken sneller zijn dan ik.
En tenslotte is motor rijden een combinatie van de twee: neem trail braking. Ik kan begrijpen hoe het werkt, dat je onder helling niet vol kunt remmen. Maar ik zal het moeten ervaren en gevoel voor ontwikkelen om er goed in te worden. Dat kan niet vanuit de theorie.

Ik kom al een paar jaar bij California Superbike School UK (nu twee jaar niet ivm COVID) en dat heeft mij heel veel geleerd. Maar uiteindelijk was het ook een beetje commitment en durf dat echt zorgde voor snellere tijden.
 
Ik vraag me bij dergelijk diep ingaan op iets als gas geven dan altijd af doe ik het dan uit automatisme altijd goed of zou ik nu zóveel sneller worden als ik er idd meer mee bezig zou zijn?

Sommige mensen hebben gewoon net dat beetje meer talent/feeling?
Niet iedereen kan zomaar alles denk ik dan...

Gelukkig gaat het voor mij op trackdays niet enkel om de snelste te zijn...
 
De balans tussen theorie en praktijk vind ik een interessant aspect van (leren) circuit rijden.
Ten eerste heeft iedereen zijn eigen voorkeursstijl qua leren (actief/reflectief, ervaren/begrijpen). Dat is goed om te weten, voor jezelf en voor een instructeur of coach.
Ten tweede wat is goed of fout is een beetje subjectief. Ik ken mensen die dingen ‘fout’ doen (niet volgens het boekje), maar nog stukken sneller zijn dan ik.
En tenslotte is motor rijden een combinatie van de twee: neem trail braking. Ik kan begrijpen hoe het werkt, dat je onder helling niet vol kunt remmen. Maar ik zal het moeten ervaren en gevoel voor ontwikkelen om er goed in te worden. Dat kan niet vanuit de theorie.

Ik kom al een paar jaar bij California Superbike School UK (nu twee jaar niet ivm COVID) en dat heeft mij heel veel geleerd. Maar uiteindelijk was het ook een beetje commitment en durf dat echt zorgde voor snellere tijden.
Daar ben ik het zeker mee eens. Wat voor de 1 wel werkt kan volkomen kudt zijn voor de ander.

Ja joh wrijf het er nog even in!! :(

Ik 'doe ook maar wat', al bijna 15 jaar lang... en ben wél langzaam. :/
Hahaha, ik zeg altijd bewust "minder snel". Tenzij je 3:00 rondjes op Assen draait. Dan is het (met alle respect) wel langzaam ;)

Sommige mensen hebben gewoon net dat beetje meer talent/feeling?
Niet iedereen kan zomaar alles denk ik dan...

Gelukkig gaat het voor mij op trackdays niet enkel om de snelste te zijn...
Dat zal zeker, maar is een oprechte vraag van me. Waar ik waarschijnlijk pas antwoord op weet als ik eens een goeie cursus dag volg.
En ik persoonlijk rij op circuit om mijn rondetijd zo snel mogelijk te krijgen. Op een gewone trackday lukt dat niet snel omdat je gewoon veel verkeer hebt, afgelopen maandag bij MSL had ik in de sessies die we konden rijden de derde tijd in de snelste groep. Alleen Ferry (47/48) en Michael van de Bor (ook 50-51) zaten voor me. Ja dan weet je dat je dus zo'n 30 man hebt die minder snel zijn en je dus regelmatig een keer moet inhouden. Goede inhaaltraining :)
 
Met een lowsider in deze bocht kom je wat dat betreft nog goed weg...

Ik ben zelf in deze bocht ook afgelopen maandag er afgegaan. 1e sessie groep 4 in de 5e ronde tempo rond de 1.55 en op weg naar een wat snellere tijd met de TD's een uitbrekend achterwiel welke ik kon opvangen, maar helaas leidde dit tot een reactie de andere kant op en een onvrijwillige afstap via de voorkant van de motor. De motor besloot daarna op eigen houtje verder te rijden en de vangrail te koppen. Gevolg veel schade aan de motor! Gelukkig zelf nagenoeg niks aan de hand op een pijnlijke duim en schouder na.

Nu twijfelde ik heel erg aan de bandjes en kon niet helemaal bedenken wat er precies gebeurt was, maar na wat nadenken gewoon 100% rijders fout en te enthousiast met het gas. Hoewel ik voor mijn gevoel al redelijk rechtop was. Vorige keer probleemloos 1.50 gereden met de TD's dus daar zal het niet aan gelegen hebben.

Denk dat het willen bijhouden van @Roy "R"acing toch niet zo'n goed idee wasO-)

Nu kwestie van ego uitdeuken en fiets opknappen en door naar de volgende dag!
 
Met een lowsider in deze bocht kom je wat dat betreft nog goed weg...

Ik ben zelf in deze bocht ook afgelopen maandag er afgegaan. 1e sessie groep 4 in de 5e ronde tempo rond de 1.55 en op weg naar een wat snellere tijd met de TD's een uitbrekend achterwiel welke ik kon opvangen, maar helaas leidde dit tot een reactie de andere kant op en een onvrijwillige afstap via de voorkant van de motor. De motor besloot daarna op eigen houtje verder te rijden en de vangrail te koppen. Gevolg veel schade aan de motor! Gelukkig zelf nagenoeg niks aan de hand op een pijnlijke duim en schouder na.

Nu twijfelde ik heel erg aan de bandjes en kon niet helemaal bedenken wat er precies gebeurt was, maar na wat nadenken gewoon 100% rijders fout en te enthousiast met het gas. Hoewel ik voor mijn gevoel al redelijk rechtop was. Vorige keer probleemloos 1.50 gereden met de TD's dus daar zal het niet aan gelegen hebben.

Denk dat het willen bijhouden van @Roy "R"acing toch niet zo'n goed idee wasO-)

Nu kwestie van ego uitdeuken en fiets opknappen en door naar de volgende dag!
Afgelopen maandag was het ook echt een slachtveld. Ambulance is ook een keer of 3-4 de baan op geweest tot een uur of 13:00
 
Volgens mij is het meeste wel gezegd maar ik doe ook nog even een duit in het zakje.

Het is een langzame bocht en dan het vermogen oppakken onder volle hellingshoek moet idd erg subtiel, zelfs mijn 600tje heeft me daar al vaker gewaarschuwd.

Ik zie dat je de bocht krap wil houden om goed uit te komen voor de Vodafone, hierdoor forceer je jezelf uit te accelereren onder flinke hellingshoek. Je kunt de lijn makkelijk wat wijder laten lopen, dus idd motor beetje oprichten bij uitaccelereren.
 
Met een lowsider in deze bocht kom je wat dat betreft nog goed weg...

Ik ben zelf in deze bocht ook afgelopen maandag er afgegaan. 1e sessie groep 4 in de 5e ronde tempo rond de 1.55 en op weg naar een wat snellere tijd met de TD's een uitbrekend achterwiel welke ik kon opvangen, maar helaas leidde dit tot een reactie de andere kant op en een onvrijwillige afstap via de voorkant van de motor. De motor besloot daarna op eigen houtje verder te rijden en de vangrail te koppen. Gevolg veel schade aan de motor! Gelukkig zelf nagenoeg niks aan de hand op een pijnlijke duim en schouder na.

Nu twijfelde ik heel erg aan de bandjes en kon niet helemaal bedenken wat er precies gebeurt was, maar na wat nadenken gewoon 100% rijders fout en te enthousiast met het gas. Hoewel ik voor mijn gevoel al redelijk rechtop was. Vorige keer probleemloos 1.50 gereden met de TD's dus daar zal het niet aan gelegen hebben.

Denk dat het willen bijhouden van @Roy "R"acing toch niet zo'n goed idee wasO-)

Nu kwestie van ego uitdeuken en fiets opknappen en door naar de volgende dag!
Lachende smilie is niet de juiste maar je snapt me.

Ja erg jammer maar goed, het gebeurt.


Afgelopen maandag was het ook echt een slachtveld. Ambulance is ook een keer of 3-4 de baan op geweest tot een uur of 13:00
Ja klopt. Heb geloof ik 2 sessies uitgereden.
 
Er wordt ook wel echt snel met rood gezwaaid op Zandvoort, heb dit seizoen nog geen 1 sessie helemaal gereden volgens mij. Bij een serieuze klapper snap ik dat ook wel, maar af en toe code 60 kan volgens mij best wel.
 
Er wordt de laatste tijd voor ALLES rood gevlagd inderdaad.

14 juni ook. Welgeteld een half uur gereden die dag en geen gele vlag gezien waar dat vaak prima mogelijk was.

Verder werden bijna alle sessies binnen 15min afgevlagd omdat, wat ik gehoord heb, de geluidslimiet steeds was bereikt...WTF..
 
Laatst bewerkt:
Er wordt de laatste tijd voor ALLES rood gevlagd inderdaad.

14 juni ook. Welgeteld een half uur gereden die dag en geen gele vlag gezien waar dat vaak prima mogelijk was.

Verder werden bijna alle sessies binnen 15min afgevlagd omdat, wat ik gehoord heb, de geluidslimiet steeds was bereikt...WTF..
Dat sessies eerder worden afgevlagd ligt niet aan de organisatie, maar aan rijders die niet binnenkomen als ze de zwarte vlag voor geluid krijgen, Maudie melde dat nog op 14 Juni in de groeps app van die dag.
Ik had ook wel het idee dat er wat vaker geel of code 60 kon worden getoond op 14 Juni, maar misschien dat de organisatie van het circuit Zandvoort dit niet meer wil hebben?
 
Inderdaad...
Ik vind (het vernieuwde) Zandvoort echt een super mooie baan om te rijden, maar die halve sessies beginnen een beetje te vervelen inderdaad.
Ik snap dat er niet zoveel ruimte en baanveiligheidsfaciliteiten zijn als op Assen en kan me daarom enigszins voorstellen dat er met de marshalls afgesproken wordt om geen risico te nemen en meteen rood te vlaggen.

Het lijkt alleen wel dat elk risico, hoe klein dan ook, te zwaar gewogen wordt. Ik ben geen expert mbt veiligheid, maar het gevolg is wel dat ik minder snel naar Zandvoort af reis om daar bij elkaar geteld ongeveer 2,5 sessie per dag te rijden met constante onderbrekingen (waarna bandjes weer koud zijn in de pitstraat, focus beetje verloren, etc.). Misschien dat code 60, zoals Green Gooner aangeeft, een mogelijkheid is om te testen? Of dat er mogelijkheden worden gecreeerd om de gevallen motoren op te pikken zonder over de baan te moeten rijden met de auto-met-aanhanger?
 
Code 60… het is schijnbaar al te moeilijk voor de amateur racers, laat staan een dag waar trackday rijders heen gaan.

Ik rij nooit harder dan 60 km , dus voor mij een peulenschilletje dan code 60 _O-

Maar code 60 begrijpt ook lang niet iedereen ? Zitten zeker allemaal te slapen tijdens de briefing
 
Ik rij nooit harder dan 60 km , dus voor mij een peulenschilletje dan code 60 _O-

Maar code 60 begrijpt ook lang niet iedereen ? Zitten zeker allemaal te slapen tijdens de briefing
Heb op Assen wel eens meegemaakt op de Veenslang, code 60. We reden netjes met een rijder of 20 achter elkaar. Komt er een gast met dik 200 iedereen voorbij knallen😂.
 
Maandag voor de eerste keer rijden op Spa francorchamps.
In de regen waarschijnlijk dus mijn regenwielen voorzien van regenbanden uit 2021 ipv 2014 (met enkele sessies op het droog) ....
 

Bijlagen

  • 20210703_142122.jpg
    20210703_142122.jpg
    338,7 KB · Weergaven: 18
Maandag Mettet, voorspellingen zijn bewolkt en 1 mm regen. Ik heb liever volle bak regen dan dat onberekenbare gespetter en uiteraard nog liever gewoon droog met een lekker zonnetje...
 
Maandag Mettet, voorspellingen zijn bewolkt en 1 mm regen. Ik heb liever volle bak regen dan dat onberekenbare gespetter en uiteraard nog liever gewoon droog met een lekker zonnetje...
Ik hoop ook dat het goed regent of droog blijft.
Vorige circuit dag was het even droog dan korte regenbui waardoor de baan vochtig was maar niet nat en dan hoop je dat hij droog is tegen de volgende sessie maar dat is niet waar en begint het weeral te regen net voor je op moet.
Dus zet je de regenbanden eronder en dan stopt het met regenen voor 1 sessie enzovoort...

Dus bakken met regen hopelijk want droog blijven is onrealistisch denk ik.
 
Ik rij nooit harder dan 60 km , dus voor mij een peulenschilletje dan code 60 _O-

Maar code 60 begrijpt ook lang niet iedereen ? Zitten zeker allemaal te slapen tijdens de briefing
Begrijpen = bedoel ik dat ze het gewoon niet juist toepassen..
Heb op Assen wel eens meegemaakt op de Veenslang, code 60. We reden netjes met een rijder of 20 achter elkaar. Komt er een gast met dik 200 iedereen voorbij knallen😂.
Ook leuk dat code 60 komt en mid corner gas dicht en dán nog eens hand op steken. Ja koekkoek! Eerst bocht afmaken op snelheid, dan klauw in de lucht en DAN gas eraf.
Dat zijn de jongens die later zeggen dat ze en geen teller hebben en het bord/vlag gemist hebben.

wat mij betreft einde circuitdag als zoiets 2x bij dezelfde persoon voorkomt.
2x?
Ik kan ook wat missen maar als iemand voor mijn zijn hand opsteekt gaan alle alarmbellen af om te zien wat er aan de hand is.
 
Rode vlaggen door crashes en sessie 5 was nat en niets te halen om voor 1 sessie nat te rijden.
Het is wel een probleem geworden op Zandvoort helaas racecontrol heeft de leiding vroeguh was het MSL.
Als instructeur hielpen wij mee op de rommel zo snel mogelijk op te ruimen, helaas is dit niet meer zo.
Wij reden mee met de vrij rijden sessie's en stopten bij narigheid.Het is niet altijd zo maar zie toch regelmatig gevallen van glijdende motoren richting asfalt zo van....waarom man doe ff normaal en denk na.Als je in de eerste ronde al op je plaat gaat wegens ongeduldigheid gretigheid of gewoon gaan als de brandweer.......poeh,met name gr 3 rijders.
Ik lees iets over code 60 ,als je niet(een klein aantal) snapt wat dit betekent hoor je niet op het circuit thuis.
Er is nog 1 dagje MSL op Zandvoort, D-day. ;)
 
Drukt lekker het daggemiddelde van het geluid he?
Blijft een leuke baan, maar als je door crashes amper kan rijden...

En zelfde dat geel voor een aantal ook niets betekend is dat met code 60 net zo. Met geel op een trainingsdag heb ik minder haast dan in een race. In een race iets minder hard door de bocht maar wel tempo houden. Op een trainingsdag gaat het echt een stuk rustiger. Maar code 60, mensen willen niet van het gas dus gaan ze halfjes van het gas. Pak je een bocht normaal met 130kmh gaan ze er nu met 80 door. Ja dat is een stuk zachter maar code 60 = 60kmh niet 80! Blijft moeilijk om dat op te brengen (voor sommigen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan