Beginnen met vrij rijden circuit

Goh je hebt groot gelijk natuurlijk, 't was een mooi koopje waarschijnlijk (als ik het zo lees), maar ik zag je ook al verder gaan naar een balanceer apparaat & monteer/demonteer apparaat...
is allemaal het einde van de wereld niet, maar echt nuttig gaat het niet zijn in't begin...

Verder vind ik starten met een 1000cc-racer altijd wat dubbel...
Je gaat moeten opletten dat je niet de rijder wordt die in de bochten traag is en dan maar op de rechte stukken probeert bij te benen..
Heb ooit zo iemand mee gehad op circuit met een dikke V2 1000... Elke bocht hing ik op zijn achterwiel (met mijn varadero toen) en op de rechte stukken trok hij zo snel mogelijk weg.... om dan in de bochten opnieuw "in mijn weg" te rijden...

Maar ik heb dan ook geluk gehad, mijn 600F4I was spotgoedkoop....
 
Verder vind ik starten met een 1000cc-racer altijd wat dubbel...
Je gaat moeten opletten dat je niet de rijder wordt die in de bochten traag is en dan maar op de rechte stukken probeert bij te benen..
Niet mee eens.
We doen het allemaal voor onszelf en niet voor de pindakaas op het brood. Sterker nog, de laag pindakaas zal wat dunner moeten worden :+

Ik snap en herken deze frustratie, maar het is echt aan de achteropkomende coureur om netjes in te halen. Als dat niet lukt, neem dan wat afstand op een recht stuk of zo, of doe een drive through door de pitstraat om afstand te creëren.

Kijk, als je als 600cc rijder een 1000cc eenmaal hebt ingehaald, is het wel zo netjes van de 1000cc-er om even erachter te blijven want als de 600cc-er echt sneller is, zal die snel genoeg weg zijn.
Doe ik meestal wel in elk geval... Plus dan kun je ook nog eens wat leren door te volgen :)
 
:^
Als je wilt besparen, geef dan nog wat geld uit voor goede vering. Laat deze goed op je gewicht afstellen en leer de beginselen van vering. Goed afgestelde vering gaat je minder bandenslijtage opleveren.
Net als de fading heb ik ook een niet goed afgestelde fiets mogen ervaren (ook een ZX10R 2004/2005). Na nieuwe remklauwen en een goede afstelling herkende ik de fiets niet meer terug. Rijdbaarheid gaat met sprongen vooruit en de banden sleten keurig.
Even mezelf quoten _O- . In combinatie met jou uitgebreide reactie op de vorige pagina :).
Vering dus alleen nog laten afstellen, kan vaak op het circuit wel, gasten zijn op elke circuitdag aanwezig, kost je dan niets of weinig. Schrijf wel alle klikjes goed op zodat je weet wat de invloed van de klikjes zijn. En verbaas je over de enorme invloed die dit kan hebben :Y.
Als je in groep 2 rijdt, dan red je het nog prima met je standaard klauwen. Zodra het tempo omhoog gaat (vanaf groep 3), dan zou ik hier echt naar kijken. Die van mij heb ik gekocht bij motorparts-online. Gewoon tweedehands, mankeerde helemaal niets aan, kosten toen iets van 160,-. Ze hebben er nu eentje (geen twee dus :/ ) liggen: Remklauw Kawasaki ZX 6 R 2009-2010

Ik ben benieuwd naar je ervaringen straks. De 10 is geen makkelijke fiets om mee te rijden, maar als je hem goed onder controle hebt, kan je er veel lol mee hebben :]. Heb er zelf 10 jaar mee gereden, ding gaf geen klap verkeerd.
 
Niet mee eens.
We doen het allemaal voor onszelf en niet voor de pindakaas op het brood. Sterker nog, de laag pindakaas zal wat dunner moeten worden :+

Ik snap en herken deze frustratie, maar het is echt aan de achteropkomende coureur om netjes in te halen. Als dat niet lukt, neem dan wat afstand op een recht stuk of zo, of doe een drive through door de pitstraat om afstand te creëren.

Kijk, als je als 600cc rijder een 1000cc eenmaal hebt ingehaald, is het wel zo netjes van de 1000cc-er om even erachter te blijven want als de 600cc-er echt sneller is, zal die snel genoeg weg zijn.
Doe ik meestal wel in elk geval... Plus dan kun je ook nog eens wat leren door te volgen :)
Ik denk niet dat dat zijn punt is. De vraag is, wil jij een straight line hero zijn op een 1000 cc pk-kanon die te langzaam de bocht door gaat? Juist op "ons" (ik spreek voor mezelf :+) niveau gaat het om de bochten.

Maar goed, ik heb het idee dat de ts het wel goed doordacht aanpakt en ik hoop voor hem dat er nog vele jaren plezier op het circuit gaan volgen!

Een tip, want ik lees dat je vlakbij Zandvoort woont, ik ken de club niet echt want ik woon te ver weg maar ik zou me in jouw geval zeker inschrijven bij de MAC Zandvoort!
 
Een tip, want ik lees dat je vlakbij Zandvoort woont, ik ken de club niet echt want ik woon te ver weg maar ik zou me in jouw geval zeker inschrijven bij de MAC Zandvoort!
Volgens mij mag je alleen met een gekentekende motor bij de MAC rijden.

Aan TS,
ga niet meteen voor "te" circuit gerichte banden.
Zolang je achter een instructeur rijdt, worden echte circuitbanden niet warm genoeg.
Dan kun je beter met (circuit gerichte) straatbanden gaan rijden.
 
is er verschil tussen de zwarte Nissins en de zilveren?? heb een straat Z1000 van 07 met zilveren Nissins zou anders een swap overwegen naar mijn circuit gsxr750 k5 als ze beter zijn dan de tokico's.
 
Ik zie dat er een adapter op de voetsteuntjes zit en het zat ook niet helemaal lekker.

Zit dit er op om plat door de bochten te gaan of omdat de vorige eigenaar wat korter is?
 

Bijlagen

  • 6DA3DE16-CD31-4F45-BBBE-F29F277772AD.jpeg
    6DA3DE16-CD31-4F45-BBBE-F29F277772AD.jpeg
    73,3 KB · Weergaven: 33
Dat is een complete set van PP-tuning, dus niet perse een adapter..
Zoals hij nu zit (in het midden), zitten de stepjes op dezelfde plek (hoogte/afstand) als de OEM stepjes.
Dus ik denk/vermoed dat de vorige eigenaar het voor de looks heeft gedaan.
 
Ik zie dat er een adapter op de voetsteuntjes zit en het zat ook niet helemaal lekker.

Zit dit er op om plat door de bochten te gaan of omdat de vorige eigenaar wat korter is?

Je kan deze gewoon verstellen door die 2 boutjes los de draaien en ze in andere gaatjes te zetten, zo kan je dit naar eigen wens aanpassen. Hoe platter je gaat hoe eerder die stepjes aan de grond komen dus word dit vaak gebruikt om ze hoger ze kunnen krijgen.
 
Je kan deze gewoon verstellen door die 2 boutjes los de draaien en ze in andere gaatjes te zetten, zo kan je dit naar eigen wens aanpassen. Hoe platter je gaat hoe eerder die stepjes aan de grond komen dus word dit vaak gebruikt om ze hoger ze kunnen krijgen.
:^
Met deze stepjes zal je overigens niet snel de grond raken..
Zet ze eerst maar eens comfortabel en lekker gaan rijden :)
 
Ja ik zag al dat er een deel van afgeschaafd is :P

Ik ga Hyperpro ook even bellen voor een afspraak om de veren af te stellen. En de bandenboer om voor een setje bandjes. Zoals @Roy "R"acing al aangaf, heeft het geen zin om zelf allerlei apparaten te kopen als ik niet zoveel circuitdagen ga rijden.
Het worden denk ik SuperCorsa's of Racetec RR. Dan is de motor helemaal klaar denk ik zo.
 
Ja ik zag al dat er een deel van afgeschaafd is :P

Ik ga Hyperpro ook even bellen voor een afspraak om de veren af te stellen. En de bandenboer om voor een setje bandjes. Zoals @Roy "R"acing al aangaf, heeft het geen zin om zelf allerlei apparaten te kopen als ik niet zoveel circuitdagen ga rijden.
Het worden denk ik SuperCorsa's of Racetec RR. Dan is de motor helemaal klaar denk ik zo.
Het is wel interessant om te kijken of je niet iemand kent die er al 1 heeft. Ik heb een wisselaar en wissel voor een klein bedrag voor anderen. Dan kan je je banden gewoon online ergens vandaan halen en dat is vaak goedkoper als bij de echte bandenboer.
 
Het is wel interessant om te kijken of je niet iemand kent die er al 1 heeft. Ik heb een wisselaar en wissel voor een klein bedrag voor anderen. Dan kan je je banden gewoon online ergens vandaan halen en dat is vaak goedkoper als bij de echte bandenboer.
Mijn neef(raad mijn afkomst :P) heeft een autogarage met een bandendemonteer en balanceer apparaat. Hij zei dat hij er ooit een motorband mee vervangen heeft. Maar ik vond het raar aangezien het leek alsof er geen plek was voor de remschijven. Of ze hebben die remschijven gedemonteerd.
Ik ga even kijken met een van mijn extra set wielen met regenbanden of dit een beetje werkt. Dan hoef ik namelijk alleen een statische balanceerapparaat te kopen van 4 tientjes.
Alhoewel er ook een balanceerapparaat aanwezig is voor autobanden. Ik heb begrepen dat daarvoor ook weer adapters voor bestaan. Dat moet ik maar even zien uit te zoeken

De eerste wissel doe ik wel bij mijn vaste bandenboer waarbij losse velg 15 euro kost. Ook niet het einde van de wereld.
 
Nou keek ik naar de Racetec RR. Om het makkelijker te maken bestaat blijkbaar de K1, K2 en de K3. Geordend op temperatuur van lagere temperatuur tot hoog.
Welke zou ik moeten halen?

En zou ik een voor achteren een 180 of een 190 moeten halen? De Bridgestone slick die er nu op zit heeft de maat 190/650/17. Lijkt wel op een Bridgestone specifiek maat.
Weet van vroeger op mijn straat ZX10-R 2006 ging er gewoon een 180 eronder.
 
Nou keek ik naar de Racetec RR. Om het makkelijker te maken bestaat blijkbaar de K1, K2 en de K3. Geordend op temperatuur van lagere temperatuur tot hoog.
Welke zou ik moeten halen?

En zou ik een voor achteren een 180 of een 190 moeten halen? De Bridgestone slick die er nu op zit heeft de maat 190/650/17. Lijkt wel op een Bridgestone specifiek maat.
Weet van vroeger op mijn straat ZX10-R 2006 ging er gewoon een 180 eronder.
Je hebt nog best weinig ervaring, dus ik zou zelfs willen zeggen dat je met de M9RR (of soortgelijk van een ander merk) beter af bent https://www.metzeler.com/en-us/products/tires/sportec-m9-rr

Drie redenen:
- grip genoeg op jouw niveau
- werkt ook in de regen: als je circuitdag in het water valt, kun je nog steeds de baan op
- als ze bijna op zijn op het circuit, zijn ze nog goed bruikbaar op straat voor duizenden kilometers. Tweedehands kun je die redelijk goed doorverkopen

Als het racetec moet zijn, dan de K3 (vergelijkbaar met de Supercorsa SP en Dunlop Sportsmart TT)
 
Laatst bewerkt:
Nou keek ik naar de Racetec RR. Om het makkelijker te maken bestaat blijkbaar de K1, K2 en de K3. Geordend op temperatuur van lagere temperatuur tot hoog.
Welke zou ik moeten halen?

En zou ik een voor achteren een 180 of een 190 moeten halen? De Bridgestone slick die er nu op zit heeft de maat 190/650/17. Lijkt wel op een Bridgestone specifiek maat.
Weet van vroeger op mijn straat ZX10-R 2006 ging er gewoon een 180 eronder.

De opbouw qua maatvoering is anders. Een slick met de maten 190/650 is 190 millimeter breed gemeten op de schouders van de band, dus op zijn breedste doorsnede. De tweede maat geeft de totale diameter weer van de band wanneer die op de velg is gemonteerd. Waarom? Door over de exacte diameter en omtrek van de band te beschikken is het gemakkelijker om de eindoverbrenging te berekenen die voor een bepaald circuit vereist is. Bij straatbanden geven ze de hoogte in het percentage van de breedte. 190 kan, ligt eraan welke velgmaat erop ligt achter. 6J velg kan een 190 op, 5,5J velg met een 190 dan gaat je band knijpen en verandert de bolling best wel. Een 180 stuurt ook makkelijker dan een 190 eerlijk gezegd. Op jouw fiets origineel een 190/55 geleverd, dus daar zou ik bij blijven. 190/60 kan ook nog, zou beter sturen maar dat lijkt mij als beginner niet echt nodig.
 
De opbouw qua maatvoering is anders. Een slick met de maten 190/650 is 190 millimeter breed gemeten op de schouders van de band, dus op zijn breedste doorsnede. De tweede maat geeft de totale diameter weer van de band wanneer die op de velg is gemonteerd. Waarom? Door over de exacte diameter en omtrek van de band te beschikken is het gemakkelijker om de eindoverbrenging te berekenen die voor een bepaald circuit vereist is. Bij straatbanden geven ze de hoogte in het percentage van de breedte. 190 kan, ligt eraan welke velgmaat erop ligt achter. 6J velg kan een 190 op, 5,5J velg met een 190 dan gaat je band knijpen en verandert de bolling best wel. Een 180 stuurt ook makkelijker dan een 190 eerlijk gezegd. Op jouw fiets origineel een 190/55 geleverd, dus daar zou ik bij blijven. 190/60 kan ook nog, zou beter sturen maar dat lijkt mij als beginner niet echt nodig.
Duidelijk. Dus geen percentage maar in millimeters. De velgmaat heb ik niet gecontroleerd. Ik dacht er gewoon originele velgen onder zaten.

Ik werd er een beetje gek van door telkens te twijfelen welke band er nou onder moet. Vanochtend NH motoren opgebeld dat ik er Pirelli SuperCorsa SP V2 eronder wil. Over de maat ging ik hem ook vragen hoe het nou zat met die specifieke Bridgestone maat van 190/650.
Hij zei ook dat ik er beter een 190/55 onder kan gooien.

Ook meteen Hyperpro gebeld, en kan blijkbaar gewoon langs zonder afspraak om de veren af te laten stellen.

Dan ben ik klaar denk ik zo. Lekker daagjes boeken als er nog geld over is :+
 
Duidelijk. Dus geen percentage maar in millimeters. De velgmaat heb ik niet gecontroleerd. Ik dacht er gewoon originele velgen onder zaten.

Ik werd er een beetje gek van door telkens te twijfelen welke band er nou onder moet. Vanochtend NH motoren opgebeld dat ik er Pirelli SuperCorsa SP V2 eronder wil. Over de maat ging ik hem ook vragen hoe het nou zat met die specifieke Bridgestone maat van 190/650.
Hij zei ook dat ik er beter een 190/55 onder kan gooien.

Ook meteen Hyperpro gebeld, en kan blijkbaar gewoon langs zonder afspraak om de veren af te laten stellen.

Dan ben ik klaar denk ik zo. Lekker daagjes boeken als er nog geld over is :+
Op deze motor past 190/50 (=standaard maat, maar zou ik nooit monteren), 190/55, 200/60 en 200/655 (bridgestone) sowieso allemaal.
Proefondervindelijk achter gekomen :)

Met die Supercorsa SP ga je prima uit de voeten kunnen :Y
 
Al je genoemde banden zijn prima hoor :). Heb jaren met de K2 gereden (Metzeler Racetec), daarna overgestapt op de SuperCorsa, meer dan genoeg grip (ja, ik weet dat de banden uit dezelfde fabriek komen ;)). En ook al jaren klant bij NH :Y, kom er altijd graag, maar niet te vaak, moet altijd geld achterlaten, haha.

Ik heb net twee dagen bij MSL geboekt (mei), misschien dat er halverwege het jaar nog wel wat bij komt. Maar ook hier moet er eerst weer wat geld binnen komen.
 
Op deze motor past 190/50 (=standaard maat, maar zou ik nooit monteren), 190/55, 200/60 en 200/655 (bridgestone) sowieso allemaal.
Proefondervindelijk achter gekomen :)

Met die Supercorsa SP ga je prima uit de voeten kunnen :Y

Vroeger (voor 2000 tijdperk) was de 190/50 vrijwel standaard, maar op een 2006 ZX10R wordt 190/55 gemonteerd af fabriek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan