Beginnen met vrij rijden circuit

Voor het tanken is inderdaad wel handig om te weten hoeveel je verbruikt, maar de meeste motoren halen ook een sessie op reserve ;) Als je toch een jerrycan meeneemt, gooi er gewoon een liter of vier in na elke sessie, weet je zeker dat je genoeg hebt.
En je tandwielverhoudingen werken andersom: groter voor is meer top, kleiner is meer trekkracht, uiteraard precies andersom voor achter
 
Leuk verslag, gaat een beginnende rijder zeker wat aan hebben.
Korte reactie (want druk en aan het werk), bij de tandwielen zeg je het verkeerd om. Achter groter en/of voor kleiner zorgt voor een snellere acceleratie en een lagere topsnelheid. Kijk maar naar het achtertandwiel van een stuntfiets, die is erg groot. Net als op je racefiets of mountainbike.

[edit] Type te langzaam, net als bovenstaande dus :) :^
 
Even een feedback moment op basis van mijn voorbereidingen en mijn ervaringen:

Banden:
8<
Ik reed met 2.0 bar voor en 2.2 achter. Denk dat ik 0.1 of 0.2 bar lager moet zitten.
De banden zagen naar mijn idee goed uit na al die sessies. Geen vreetsporen.
Op foto 3 zie ik wel het begin van een vreetspoor. De spanning kan inderdaad nog wel wat omlaag zoals al werd gesuggereerd.
Meet je koud of warm? Achter 2.0 warm is al beter.
Mijn ervaring:
.. Toen twijfelde ik aan mijn levenskeuzes en of dit wel een goed idee is..
Haha, herkenbaar! *D
Alleen al op de paddock, al die motoren zien gaan. Beetje ouwehoeren met wat andere mensen. Ik heb er van genoten.
:Y :t
 
Even een feedback moment op basis van mijn voorbereidingen en mijn ervaringen:

Heel verhaal van een enthousiaste Insanity03 :P
Nou, ik lees het al, weer een circuitjunkie erbij... ;)

Vwb je spullen die je meeneemt naar het circuit, ik had een checklijstje gemaakt en printte dat altijd uit en dan afvinken als ik de spullen ging pakken, al naar gelang wat voor dag(en) en wel/geen overnachting gingen bepaalde spullen dan wel/niet mee, ik vond dat zelf wel heel prettig werken, het gaf mij ook rust als je "ziet"dat je alles ingepakt en bij je hebt !
Ook lullig als je bijvoorbeeld je helm of motorsleutel vergeet (echt meegemaakt van anderen !) en weer 2 uur naar huis kan om dat op te halen of met een hoop gebel iemand moet charteren die dat nog ff voor je wil meebrengen terwijl jij de eerste sessies daardoor ook niet kan rijden en als je uiteindelijk wel kan rijden daardoor helemaal gestrest op je bike zit..
Voorbeeldje van mijn checksheet bijgevoegd, zoiets kun je zelf voor je eigen situatie/uitrusting makkelijk ff opstellen !?
 

Bijlagen

  • tracklist.jpg
    tracklist.jpg
    127,6 KB · Weergaven: 57
Nou, ik lees het al, weer een circuitjunkie erbij... ;)

Vwb je spullen die je meeneemt naar het circuit, ik had een checklijstje gemaakt en printte dat altijd uit en dan afvinken als ik de spullen ging pakken, al naar gelang wat voor dag(en) en wel/geen overnachting gingen bepaalde spullen dan wel/niet mee, ik vond dat zelf wel heel prettig werken, het gaf mij ook rust als je "ziet"dat je alles ingepakt en bij je hebt !
Ook lullig als je bijvoorbeeld je helm of motorsleutel vergeet (echt meegemaakt van anderen !) en weer 2 uur naar huis kan om dat op te halen of met een hoop gebel iemand moet charteren die dat nog ff voor je wil meebrengen terwijl jij de eerste sessies daardoor ook niet kan rijden en als je uiteindelijk wel kan rijden daardoor helemaal gestrest op je bike zit..
Voorbeeldje van mijn checksheet bijgevoegd, zoiets kun je zelf voor je eigen situatie/uitrusting makkelijk ff opstellen !?
Dit dus. Wij waren koffie vergeten en het bakkie wat we om 9 uur bij Mickey's gehaald hadden was dan ook bijzonder welkom. Daarnaast greep ik ook mis bij de ducktape waar de buurman om kwam vragen, maar dat hebben we gefixt met tie-wraps.
 
Nou, ik lees het al, weer een circuitjunkie erbij... ;)

Vwb je spullen die je meeneemt naar het circuit, ik had een checklijstje gemaakt en printte dat altijd uit en dan afvinken als ik de spullen ging pakken, al naar gelang wat voor dag(en) en wel/geen overnachting gingen bepaalde spullen dan wel/niet mee, ik vond dat zelf wel heel prettig werken, het gaf mij ook rust als je "ziet"dat je alles ingepakt en bij je hebt !
Ook lullig als je bijvoorbeeld je helm of motorsleutel vergeet (echt meegemaakt van anderen !) en weer 2 uur naar huis kan om dat op te halen of met een hoop gebel iemand moet charteren die dat nog ff voor je wil meebrengen terwijl jij de eerste sessies daardoor ook niet kan rijden en als je uiteindelijk wel kan rijden daardoor helemaal gestrest op je bike zit..
Voorbeeldje van mijn checksheet bijgevoegd, zoiets kun je zelf voor je eigen situatie/uitrusting makkelijk ff opstellen !?
Mooi dat je je motor ook op de checklist hebt gezet ;)
 
Was wel weer grappig toen iemand me aansprak omdat hij mijn topic gelezen had en mij herkende. Hij herkende mij aan de hand van mijn aanhanger. Heb namelijk meerdere malen een glimlach gezien van mensen die mijn creatief met slijptol bewerkte aanhanger zagen zodat die laatste 3 cm van de motor ook paste :+
 
Nou, ik lees het al, weer een circuitjunkie erbij... ;)

Vwb je spullen die je meeneemt naar het circuit, ik had een checklijstje gemaakt en printte dat altijd uit en dan afvinken als ik de spullen ging pakken, al naar gelang wat voor dag(en) en wel/geen overnachting gingen bepaalde spullen dan wel/niet mee, ik vond dat zelf wel heel prettig werken, het gaf mij ook rust als je "ziet"dat je alles ingepakt en bij je hebt !
Ook lullig als je bijvoorbeeld je helm of motorsleutel vergeet (echt meegemaakt van anderen !) en weer 2 uur naar huis kan om dat op te halen of met een hoop gebel iemand moet charteren die dat nog ff voor je wil meebrengen terwijl jij de eerste sessies daardoor ook niet kan rijden en als je uiteindelijk wel kan rijden daardoor helemaal gestrest op je bike zit..
Voorbeeldje van mijn checksheet bijgevoegd, zoiets kun je zelf voor je eigen situatie/uitrusting makkelijk ff opstellen !?
Herkenbaar. :)
Vroeger alleen een inbussetje, bandenspanningsmeter en een paar boterhammen in de rugzak en je had alles voor een circuitdagje.
Tegenwoordig wordt de hele bus he-le-maal afgeladen met rotzooi en heeft mijn lijstje me inderdaad al eens gered omdat ik bijna mijn helm vergeten was. 8)7
 
Vaste bakken en indeling is voor mij ideaal.
Daarnaast een 24mx tas waar outfit ingaat.
Dan weet ik zeker dat ik alles mee heb :t

Ik denk dat het verhaal van @Insanity03 de lading behoorlijk goed dekt voor een beginende rijder
 
Volgde dit topic al wat, maar had gemist dat je vandaag op Zandvoort reed.
Dat is toch een mooie tijd !
Voor een 1ste keer was ik met 2.31 al dik tevreden (groep 1 dus)

Ik was erg bang voor geluid, maar dat bleek totaal geen probleem.
Ik heb niet gezien dat iemand er daardoor werd afgehaald.
Maar, ook geen echt luide motoren gehoord.
In de minst snelle groep hoef je voor geluid niet bang te zijn (mits geen open pijp ofzo) dan gaat het nog niet zo hard.

Even een feedback moment op basis van mijn voorbereidingen en mijn ervaringen:

Banden:
Er werd gesuggereerd dat ik best met bandenwarmers meteen kon beginnen. Ik ben blij dat ik de SuperCorsa SP heb genomen die geen warmers nodig hadden. Ik kwam redelijk laat aan op de paddock dus had maar een klein half uurtje om mijn nieuwe bandjes op te warmen. Dat incidentje met de bakplaat zorgde ervoor dat ik met koude bandjes de baan op ging. Gelukkig begonnen we rustig en langzamerhand werd ik ook comfortabeler met de banden.
Starten met slicks of met bandenwarmers n groep 1 of 2(sessies met een marshall) is eigenlijk onzinnig. Ten eerste heb je de briefing in het begin, en daarna het opstellen. Opstellen wordt gedaan voor iedere sessie dus dat duurt 20 minuten. Nou speelde ik daar een beetje vals door pas 5 minuten voor de sessie op te komen dagen, maar dit is niet handig als iedereen dat doet. Maar de bandjes bleven toen wel redelijk warm.
Ik reed met 2.0 bar voor en 2.2 achter. Denk dat ik 0.1 of 0.2 bar lager moet zitten.
De banden zagen naar mijn idee goed uit na al die sessies. Geen vreetsporen.

Vering:
Ik kocht een motor met alles van Hyperpro er op en eraan. Ben daar Alphen aan den Rijn geweest om hem af te laten stellen. Ik kreeg wel de feedback dat de voorveren eigenlijk te licht zijn voor mij, maar het kon nog net wel. Voor het eerst op de baan merkte ik pas hoe belangrijk het is.
Plat door de bocht, en alles bleef stabiel. Motor dook geen kant op. Ik keek nog hoe ver de voorwering ging zakken maar er bleef nog een cm of 4 over op de voorvork. Alsof die motor voor mij gemaakt was. Na de eerste sessie gaf het me volledige vertrouwen.
Ook met remmen dat je daarna de bocht in gaat, hoeft die motor nauwelijks terug te veren waardoor de motor stabiel bleef.

Remmen:
Er zitten originele Tokico klauwen op met gesinterde blokken. Ik vond dat ze het wel prima deden. Ik weet dat sommigen deze afraden, maar voorlopig op mijn niveau zijn ze voldoende. In de toekomst kijk ik wel naar Brembo's.
Nou heb ik een paar keer zo hard moeten remmen dat de achterkant in de licht kwam. Maar ik kon het wel goed doseren. Was een inschattingsfoutje toen ik met vrij rijden op het rechte stuk te laat ging remmen. Dacht dat ik rechtdoor ging maar ik kon hem gelukkig nog onder controle houden. Die Brembo rempomp deed ook denk ik goed zijn werk want met minimale inspanning kwam er aardig wat remkracht vrij.

Brandstof:
Ik begon de dag met een volle tank. Na de derde sessie vond ik het wel verstandig om te gaan tanken. Het is maar goed ook dat ik dat deed want er ging 12-13 liter erin. Weten we dat ook weer.

De motorfiets:
Ik kocht hem van een fanatieke circuitrijder die ermee ging kappen. Maar het was een eerlijke motor. Vrijwel niets op te merken. Zat nog een houdertje voor een transponder. Die kerel gaf aan dat ze die in assen niet meer gebruiken en een andere hebben. Bij die van MSL kon ik hem zo erop klikken. Ideaal was dat.
Wel viel het me op dat de koelvloeistof temperatuur de 110 graden had aangetikt toen ik hem stationair liet draaien voor de eerste sessie. Terwijl de fan wel ging draaien. Maar de radiatorvinnen zijn aardig beschadigd omdat een van de vorige eigenaren een grondbak had bezocht. Gedurende sessies kwam hij niet boven de 85 graden uit.
Ik ben ook blij dat ik voor een 1000cc heb gekozen. Voor mijn formaat, 185cm en gewicht van 104 kg zat hij prima. Ook lekker veel vermogen.
Er zit een kleiner tandwiel aan de achterzijde, of een groter aan de voorzijde dus hij trekt iets vlotter op. Dat merkte ik ook toen ik in zijn 2 af en toe het voorwiel los voelde komen uit een bocht.
Normaliter op de motor ben ik een controlefreak en hou ik mijn spiegels goed in de gaten. Toen ik met mijn KTM SD 1290 GT vorig jaar op een dagje deed merkte ik dat ik te vaak in mijn spiegels en dashboard keek. Nu zonder spiegels op de ZX-10R had ik hier helemaal geen last van. Ik focuste alleen maar vooruit. Ook zat de kmteller niet aangesloten dus weet ook niet hoe hard ik ging weer minder afleiding. Hierdoor ging ik de bochten in op gevoel.

Stroom op de paddock:
Ik kwam redelijk laat aan omdat ik weer te laat was met alles inladen. Zat ergens in het midden, maar alle plekjes aan de kant van de stroomkastjes zaten allemaal vol. Ik had geen plek om mijn stekkertje aan te sluiten. Ik vroeg aan de tent naast mij of ik mijn stekker in kon pluggen en dat was geen probleem. En anders zou ik echt een lange haspel nodig hebben gehad van >50m.

Mijn ervaring:
Het is allemaal leuk en spannend als je de boel koopt en voorbereid. Voelt als een klein kind die de volgende dag op schoolreis gaat. Toen stond ik daar om 9:50 in de pitstraat. Was nogal bewolkt Toen twijfelde ik aan mijn levenskeuzes en of dit wel een goed idee is. Spanning en zenuwen. Die 10 minuten duurde ook een eeuwigheid. Toen ik langzamerhand een beetje bekend werd op de motor kwam het leuke naar boven. De sessies erna werden de zenuwen minder en was het gewoon leuk en gaaf. De vierde en vijfde sessies waren vrij rijden. Ik voelde me comfortabel en al het adrenaline stroomt door het lichaam.
Voor het eerst kon ik mensen inhalen, en werd zelf ook ingehaald. Gaf een geweldig gevoel want je zat in een 'race'. Terwijl ik vond dat ik plat ging, wordt ik opeens in de binnenbocht ingehaald door een marshall die helemaal plat lag en als de malle uit de bocht ging accelereren. Daar genoot ik enorm van.
Het spannende was dat ik opeens onbewust achter niemand aan reed. Geen rijllijnen, niemand voor je om als referentie te gebruiken om te remmen. Moest zelf bepalen hoe ik door die bochten heen ging. Gek genoeg ging dat gewoon goed. Lekker op mijn eigen tempo. Toen haalde ik ook die 2:14
Had ik wat oeps momentjes? Jazeker. Te hard op het rechte stuk gaan en te laat remmen. Juiste zithouding nemen is een dingetje bij mij. Moet daarvoor ook in een betere fysieke conditie zijn. Ik kreeg dezelfde dag last van mijn handen en armen en mijn rug. Het is ook immers 2 jaar geleden dat ik op een supersport zat. Ik reed 5 jaar lang iedere dag voor woon werk en ritjes van 2 uur trok ik prima. Dat is echt anders op het circuit waarbij ik echt moest werken :P
Nou waren er ook een hoop aantal mensen met een straatfiets, maar met een voorbereide had ik enorm veel voordeel.
Alleen al op de paddock, al die motoren zien gaan. Beetje ouwehoeren met wat andere mensen. Ik heb er van genoten.

Wat nam ik allemaal mee:
-Doppenset
-Algemene gereedschapkist met steeksleutels, tangen, schroevendraaiers, schroeven, ringen etc
-Achterpaddock en balhoofdpaddock
-Bandenwarmers
-Ductape, tiewraps
-Kettingspray en een multi purpose spray
-24L compressor(niet nodig gehad maar bleef lekker op de aanhanger)
-Tuinstoel
-Koelbox
-GOPRO Hero 8
-Tweedelig leren pak, helm, balaclava handschoenen, laarzen
-Verlengsnoer van: 20m, 10m, 15m(haspel)
-Campingverloopstekker(niet nodig gehad want alles zit vol en halve paddock zit aan elkaar gelust)
Weet niet wie maar idd met instructie en nabespreken ed zijn bandenwarmers zinloos.
Je kan Pirelli benaderen om bandenspanning advies te vragen. Zal een globaal bericht zijn, maar je kan van daaruit verder gaan.

Vering helpt idd een hoop, maar, bedenk wel dat 2:14 nog niet de wereld vraagt de kans is aanwezig dat zodra je harder gaat de vering wel gaat te kort komen, maar dat is voor dan. Ik zeg altijd met een een net slijtage patroon vind ik het goed. Ik verdenk mijn kwaliteit eerder dan de vering :P

Qua remmen, misschien te hard te snel aangezet?

Ik gebruik op mijn 600 in een sessie zo'n 6,5L (afhankelijk van de baan en omstandigheden). In een race over 10 ronden, met outlap en inlap dus 12 en dan gooi ik er 7,5L in. (Ik kan de tank legen na elke sessie). Dus reken op minimaal 0,6 tot 0,8L per rondje.

Op circuit kijk je niet op je tellers of spiegels, dus eigenlijk ook afplakken/eraf als je met een straatmotor zou rijden. Zoals je nu merkt, onnodige afleiding.
85 op de baan is prima, 105-110 is acceptabel maar zou niet hoger moeten worden. Verschilt per motor dus wellicht even naar kijken. Iets minder lang warm draaien kan voldoende zijn. Ik start zo'n 10min voor de eerste sessie, daarna 5min.

Ik heb 50m, 15-20m en nog eens 10m bij me, altijd genoeg.

Zo te lezen heb je genoten, mooi man! De lijnen en tijden komen beetje bij beetje en zo als je merkt pik je steeds weer iets van een ander op waar je van leert en weer sneller word.
En ook qua wat je meeneemt, mijn lijstje is wat langer en nog heb ik momenten dat ik denk "Oh kut, ja die heb ik niet bij me..."

Volgorde van inladen:


Bus:
  1. (Paspoort)
  2. (Navigatie)
  3. Motor
  4. Oprijplaat (binnen handbereik)
  5. Paddock tent + doos zijwanden
  6. Extra velgenset (evt extra losse banden)
  7. Reserve kuipen
  8. (Statafel)
  9. (Ventilator)
  10. (Zwembad)
  11. Kist: Doeken, motor olie, remvloeistof, gedemineraliseerd water, KVS toevoeging, kettingspray, kopervet, locktight, remreiniger, vloeibare pakking, kneedmetaal, WD40, trechter, momentsleutels
  12. Jerrycans (30L ZAC, 35L trackday per dag nodig)
  13. Tuffjug
  14. Paddockstands
  15. Stroomhaspels
  16. Koelbox als laatste: Bier, sauzen, water/cola, vlees, salade, beleg, jam, koffiepads (vullen, bij meerdaagse – zak mee), koffiemelk/cups
  17. Portemonnee (tankpas/200 euro reserve/(inschrijfgeld))
  18. GSM
    Caravan:
  19. Pa's spullen op bed
  20. Camera kist op bed
  21. Kolen/aanmaakblokjes
  22. Kettingslot
  23. Laarzen
  24. Gearbag: Helm/raceoveral/donker en licht vizier/thermokleding/handschoenen/col
  25. Regenwielen
  26. Gereedschap: Inbus bitjes, inbus verloop, adapter bok, borgtang + draad, diepe dop 32+36, bandenspanningsmeter, stanleymes, schaar, 8 t/m 14 steek-ring, 3/8 ratel + doppen + verlengstuk, ½ ratel, dop 27, T sleutels, schroevendraaiers, tangen, kunststof hamer, ijzeren hamer, ijzerzaagje, ductape, tierips, optimate, aftapslangetje

In klapkrat:
  1. Per dag 1x shirt/sokken/boxer/handdoek, toiletspullen: handdoekje met washandje/lenzen/oogdruppels/(scheerapparaat met lader)
  2. Dweil/theedoek
  3. Waarde plek: Keychain met reservesleutels, transponder, papieren van inschrijving, telefoonlader
  4. Tussendoortjes/koeken/warme snack/broodjes/stokbrood/extra drinken
  5. Laptoptas en losse lader
Standaard in/bij caravan:
  • Disselslot
  • Sponsorbord
  • Koffietafel
  • Stroomkabel caravan
  • Kookplaat
  • Kachel
  • Vuilniszakken
  • Prullenbak
  • Metalen hanger
  • Paraplu
  • Tuinslang spiraal
  • Verrekijker
  • Jas en andere warmte kleding
  • Alle zeilen voortent
  • Avondlamp
  • Bandenwarmers
  • Verlengsnoer 2x
  • Map baan layout ed
  • Klembord
  • Klok
  • Waterkoker
  • Senseo
  • GoPro spullen
  • Regenpak
  • Kneepads
  • Bekers
  • Keukenrol + wc rol
  • Pitbord
  • Helm ventilator
  • Diverse haringen en scheerlijnen
  • Tentstokken
  • Waterzakken
  • Broodmes/bekertjes/6x bestek/6x borden/BBQ tang/BBQ borstel/schaar/kommen/snijmesjes/broodplank/pannetje/plastic bordjes en bekers
  • Suiker/thee
  • Afwasbak, afwasborstel en afwasmiddel
  • BBQ
  • Kolen, aanmaakblokjes, BBQ tang
  • Stoffer, blik, bezem
  • Badslippers
  • Toilettas
  • Reserve kuipdelen
  • Beddengoed/dekbed/kussens
  • Milieumat
  • Klo roller
  • Klapstoeltjes
  • Spanbanden
  • Wiel harnas
  • Bandenpomp
  • Reserve bandenwarmers
  • Werklamp
  • Bakje met hendels, clip-ons, voetsteunen, tandwielen ed.
  • Tandwielen
  • Reserve helm en laarzen
  • Verloopstekker
  • Kogeldrukmeter
 
@Insanity03 ik weet niet of ik het goed zie, maar houd je je koppeling ingeknepen tijdens het remmen? Het lijkt erop dat je hem pas loslaat als je de bocht instuurt.

Zonder je koppeling, met motorrem, rem je natuurlijk meer af dan zonder en je motor is stabieler als de aandrijflijn 'op spanning' is.
 
@Insanity03 ik weet niet of ik het goed zie, maar houd je je koppeling ingeknepen tijdens het remmen? Het lijkt erop dat je hem pas loslaat als je de bocht instuurt.

Zonder je koppeling, met motorrem, rem je natuurlijk meer af dan zonder en je motor is stabieler als de aandrijflijn 'op spanning' is.
Ik herinner me dat ik klaar was met terugschakelen maar mijn vingers op de hendel nog hield maar niet ingeknepen de bocht in ging. Dan zou ik de bocht niet redden of ver buiten de bocht gaan.
 
Yup, maar we waren vroeg genoeg voor een campingstekker :-) die 16A stekker gaat een verloopje krijgen vanaf 32A, dan moet wel raar lopen als ik ooit nog zonder zit
 
Viel me laats op dat de achterband blauwe sporen hebben.
De volgende keer de bandenspanning dus wat lager neem ik aan?
 

Bijlagen

  • 250CCBD2-DC2D-4D8D-8889-672746B41A44.jpeg
    250CCBD2-DC2D-4D8D-8889-672746B41A44.jpeg
    248,9 KB · Weergaven: 55
  • 1BB01762-9531-4DF3-8DC5-CC8AEC1E33FD.jpeg
    1BB01762-9531-4DF3-8DC5-CC8AEC1E33FD.jpeg
    325,7 KB · Weergaven: 54
De kont van de circuitkappen zat nogal los. Merkte dat afgelopen zaterdag ook op Midland.

Heb er net even naar gekeken en ik zie dat het oogje voor de bevestiging gescheurd is. De rechterkant had de vorige eigenaar gerepareerd met een blokje van kunststof. Weet alleen niet wat voor materiaal dat is en waar ik dat kan vinden.
Hoe worden dit soort zaakjes gefixt? Ook op dezelfde manier als dat blokje?
 

Bijlagen

  • EE0FAA0A-01C4-48E4-9790-189EE4A927A0.jpeg
    EE0FAA0A-01C4-48E4-9790-189EE4A927A0.jpeg
    172,1 KB · Weergaven: 44
  • FB715ABF-19B8-40D1-9C63-45E59B7321F5.jpeg
    FB715ABF-19B8-40D1-9C63-45E59B7321F5.jpeg
    203,3 KB · Weergaven: 44
  • 261B891F-61D2-4461-AFAA-FD8C1ED39F92.jpeg
    261B891F-61D2-4461-AFAA-FD8C1ED39F92.jpeg
    159,2 KB · Weergaven: 46
Terug
Bovenaan Onderaan